Völkl Mantra vs Völkl Gotama

josh

Aktiv medlem
Hade äran att pröva ett par Völkl Mantra i helgen. Längd 184 med ett par jester bindningar. Dock lite korta för mig.
Jag har dock en fraga. Jag aker 80% off pist och känner att Mantran har de egenskaper jag söker. Har dock hört att Gotama skall vara straet vassare. Nagon som har erfarenhet av skillnaden mellan dessa? Vilka bindningar skulle ni rekommendera?

Vill även passa pa att tacka http://www.skilodgeengelberg.com/ för 4 fantastiska dagar. Bättre stämning och service far man leta efter!

Jag har provat båda skidorna och det känns som om gotaman är lite mjukare och har lite högre radie, mantran är väl mer pist än gotaman förmodligen.

Har provat:
Mantra ~06/07
Gotama 08/09

Jag har Gotaman själv med Jester och det fungerar strålande, om du inte ska ha en turbindning..

Senast ändrad:
Skulle gärna vilja kunna säga nåt om mantran också men kan bara hålla med föregående talare om att gotaman med jester är mycket trevlig. Har exakt den setupen själv och den funkar mycket bra även i pisten

ska beställa ett par. Tillbaks i alperna om 3,5 vecka....Vad är det för skillnad pa monteringen True Center och Boot Center?

kommer aldrig ihåg i huvet vilken som är vilken men den ena är betydligt längre fram och betyder att du står mera mitt på skidan. Detta är ju mest lämpat för jibbing medans den bekre monteringen gör mer skida framför foten alltså bättre bärighet i puder... Frågan har diskuterats i en annan tråd här och det var n¨ågon som tyckte det var väldigt svårt att åka switch på jsut gotaman med bekre monteringen. Det tyckte jag iaf inte var något problem...

Sådär, kollade upp det och Boot center är för freeride, alltså längre bak och True center är monterat längre fram, alltså mer för freestyle/jibbing

Pillard sa:
kommer aldrig ihåg i huvet vilken som är vilken men den ena är betydligt längre fram och betyder att du står mera mitt på skidan. Detta är ju mest lämpat för jibbing medans den bekre monteringen gör mer skida framför foten alltså bättre bärighet i puder... Frågan har diskuterats i en annan tråd här och det var n¨ågon som tyckte det var väldigt svårt att åka switch på jsut gotaman med bekre monteringen. Det tyckte jag iaf inte var något problem...
Det var från nog från min tråd. Vad har du för montering? - Från din text låter det som Boot Center.

Funderar på att omplacera bindningen några centimeter framför BC men vill hitta någon som har just den monteringen att snacka med innan jag gör detta.

Är inte jag som monterat dem. Kan kolla på dem när jag kommer hem från jobbet om nån timme. Mina sitter väldigt långt bak vet jag. Reagerade lite på det när jag såg dem men tycker att det fungerar riktigt bra. JAg är absolut ingen jibber så det jag åker switch är bara enstaka svängar för nöjes skull. Jag fokuserar ju bärigheten mycket mer men tycker ändå det gick bra att åka switch. Återkommer när jag är hemma och har kollat ordentligt...

Kollade nu. JAg har ingen som helst koll på sånt där men jag skulle säga att strecket för boot center är precis mitt i min pjäxa. Dock är min bakdel av bindningen just nu så långt bak den kan komma vilket borde innebära att mina tom är monterade lite långt bak. De var nog egentligen bra monterade från början men eftersom jag har väldigt långa pjäxor så fick jag lov att dra bak den bakre delen väldigt långt.

Trots detta ser jag inga direkta bekymmer med att åka switch. Problemet med att jag itne lyckats växa på mig ögon i nacken än ser jag som större...;)

Vad tror ni om betydelsen av åkarens vikt vad det gäller Gotama vs Mantra?

Har mestadels åkt på Mantra, men känner att jag inte är tung nog alt åker kraftfullt nog för att till fullo bemästra mantran. Har testat Gotama en gång, visserligen var det i fantastiskt puder, så det är svårt att göra en rättvis jämförelse, men det kändes ändå som att det var lättare för mig att åka på Gotaman. Väger 73 kg och åker 184 cm mantra. Testade 183 gotama. Är det ngn som upplevt ngt liknande eller är lurar jag mig själv pga det fantastiska underlaget när jag testade gotaman?

josh sa:
Hade äran att pröva ett par Völkl Mantra i helgen. Längd 184 med ett par jester bindningar. Dock lite korta för mig.
Jag har dock en fraga. Jag aker 80% off pist och känner att Mantran har de egenskaper jag söker. Har dock hört att Gotama skall vara straet vassare. Nagon som har erfarenhet av skillnaden mellan dessa? Vilka bindningar skulle ni rekommendera?

Vill även passa pa att tacka http://www.skilodgeengelberg.com/ för 4 fantastiska dagar. Bättre stämning och service far man leta efter!
Är du nöjd att du valde gotaman framför mantran? står själv inför samma val nu :) Har haft mantran innan och är sjukt nöjd med den men saknar lite mer lekfullhet och flyt i puder men vill heller inte ge upp för mycket av pist egenskaperna.

Bjerveland sa:
josh sa:

Är du nöjd att du valde gotaman framför mantran? står själv inför samma val nu :) Har haft mantran innan och är sjukt nöjd med den men saknar lite mer lekfullhet och flyt i puder men vill heller inte ge upp för mycket av pist egenskaperna.
haha ja det var ett par ar sedan och de modellerna har ju fordrats en hel del sen det begav sig. Vad jag vet ar att mantran kommer fa nytt utseende (igen) till nasta sasong.

Mantran innehåller mycket metall, gotaman är utan.
Jag har åkt en del på bägge modeller, (nyare årsmodeller)
Föredrar gotaman då den när bättre och inte kräver lika mycket fart/lutning (eller lika mycket av mig ;-))
Gotaman är fortfarande bra vad det gäller vridstyvvhet.

Jag tycker båda modellerna har blivit mycket kvickare sen de fick sina rockerkurvor.

Hoppas det hjälper dig!
/Markus

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp