Völkl Racetiger GS Speewall

aelgen

Medlem
Tjena!

Någon som testat dessa skidor? Är sugen på att uppgradera från mina Head Supershape Speed som jag nu efter 1½ säsong märker är lite för korta. Jag är själv 182 cm lång, väger ca 85-90 kg kör snabbt och aggressivt, föredrar långa GS aktiga svängar. Jag anser själv att jag har god carving teknik även om det alltid finns finslip att göra.

Jag är ute efter en skida med lite större radius än SS Speeden, så ca 18-20m tror jag passar mig bra. Jag vill ha en skida som utmanar mig lite mer än min SS och med grymt kantgrepp på såväl is som nypistat.

Har kollat på Racestock varianten, men jag tror att det blir för stor radius och för litet användningsområde för dem.
Vill väl egentligen ha Racestock då jag förstått att det är en stor prestanda skillnad mellan dessa och vanliga butiksracers, men jag fick intrycket att Racetiger GS speedwall var i princip som racestock skidan fast med kortare radius.

Vad har ni för åsikter om denna skida?

Tack!

Har ett par Völkl Racetiger RC Titan PSI + Marker IPT 12.0 10/11 175 cm , son jag kört på 15 ggr. Intresserad?
Mats

Här kommer jag och river upp!

@Carled du tror fortfarande på detta?

Jag är på jakt efter ett par rejäla jävla lagg som man kan ligga på när backarna är som hårdast (är det mjukt är jag hellre någon annanstans.). Jag har för länge sedan tränat alpin skidåkning och även om satsningen inte var stor på någon nivå ö.h.t så tycker jag att jag fått med mig en jävla teknik. Hittat ett par 185or damräcers(utgår jag ifrån då herrars ska vara 195? nu), nu med högre radie än när det här var på tal men tror du fortfarande att det kan tänkas vara ett vinnande concept? Matchar TS i vikt men plussar någon centimeter.

Jag menar tittar man på butiksrejsersarna så slutar de ju oftast ändå på 185 cm, och det är en jävla djungel bland alla olika modeller. Dock är de ju herrskidor så kan väl eventuellt vara lite styvare, men å andra sidan står nog kvinnorna som kör FIS på lite mer än gemene man.

Ingen tid för korrekturläsning.

Profillänkning, vilken grej!
@AugustAhlnas

Ja, jag tycker fortfarande raceskidor är vägen att gå, speciellt om man har lite vikt och verkligen inte vill kompromissa för att få egenskaper i uppkört eller liknande.

Nu har det ju som sagt hänt lite grejer med radier och så, roligast var det ju när GS-radien låg på 21m. Troligtvis är det ganska svårt att hitta någon så pass gammal skida i bra skick... Jag har lite för dåligt koll på hur dam vs. herr sett ut de senaste åren. Är det 30m vs. 35m nu lr?

Med tanke på att pistskidorna bara blir bättre och tävlingsskidorna bara går längre och längre ifrån konsumentgrejerna är kanske race riktigt lika attraktivt. Men det beror ju som sagt på hur "gamla" grejer man kan hitta...

Carled sa:
Profillänkning, vilken grej!
@AugustAhlnas

Ja, jag tycker fortfarande raceskidor är vägen att gå, speciellt om man har lite vikt och verkligen inte vill kompromissa för att få egenskaper i uppkört eller liknande.

Nu har det ju som sagt hänt lite grejer med radier och så, roligast var det ju när GS-radien låg på 21m. Troligtvis är det ganska svårt att hitta någon så pass gammal skida i bra skick... Jag har lite för dåligt koll på hur dam vs. herr sett ut de senaste åren. Är det 30m vs. 35m nu lr?

Med tanke på att pistskidorna bara blir bättre och tävlingsskidorna bara går längre och längre ifrån konsumentgrejerna är kanske race riktigt lika attraktivt. Men det beror ju som sagt på hur "gamla" grejer man kan hitta...
Visst är det! Sen räknas ju du som en av de kunniga på freeride så jag prövade!

Precis 30 vs 35 och minst 185cm vs minst 195. Men styvhet bör inte vara något större problem på en damskida eller? Vet inte om det skiljer någonting på skidorna förutom längden och radien, de ligger ofta på samma sida hos leverantörerna med en 185 för damer och en 195 för herrar samt en mellanmodell. 30 låter ju mycket, vill ju inte åka på sladd eller kliva runt men som du säger blir det klurigare och klurigare att hitta äldre.

Mountain_Man sa:
Lätt utanför min kompetenszon, men det låter som du ska titta på ett par master som tex http://www.rossignol.com/US/US/hero-master-r20-wc--2014--RADDB01--product--alpine-men-skis.html

Går att få tag i till bra pris hos tyskarna ... :-)

/MM
Ameh vafan ;). De finns ju så mycket olika skidor och alla modeller från nybörjare till avancerad har ju beskrivningen "this superdupermegaultra ski is created for extreeem turns in every slope, you could kick bode millers ass in every decipline." Length 133 cm

Lättare med puder och park

Mountain_Man sa:
@AugustAhlnas
Jag länkade till Rossignol Hero Master (R20 WC), var hamnade du? ;-)

/MM
På nämnd skida. Problemet är ju att jag inte förstår något jag läser där. De är ju butiksräcer om ens det? Låter ju rejäl men det jag menar är att jag är så lost bland såna här skidor så det är svårt att veta vad som är rätt. Funderat på völkl racetiger gs uvo. Men de är 185 precis som damskidorna, därför jg funderar på styvhet osv.

Rossi låter ju annars intressant, får försöka forska vidare men helt ny skida = svårt med recensioner

AugustAhlnas sa:
VÖLKL RACETIGER GS SPEEWALL = butiksrace.
Med ett par 185 cm, R=20,5 m, med DIN 16-bindning (standard!) kommer du sannolikt väldigt långt vad gäller GS-prestanda. Som jag tidigare nämnt kan du säkert t o m träna GS-banor på klubbnivå med dessa. Tävla med dom får du bara göra om dom uppfyller(?) FIS-reglemente för "Masters"-åkare.

Rossignol Hero Master (R20 WC) = Masters Race, d v s dom uppfyller FIS-reglerna för masters.
185 cm , R=23 m. Jag misstänker att dom prestandamässigt inte skiljer sig särskilt mycket från GS Speedwall ovan. Sen skryter ju Ross med att R20 är direkt nedstigande från Ross fullängds FIS-lagg 190, 195 cm vad gäller utförande, konstruktion, grymt belag etc, etc, men vad vet man egentligen.

De flesta fabrikanter (Head, Atomic, Fischer, Elan...) har numera en "Masters" GS-skida sitt program med radie mellan 21 och 27 m, antagligen för att dagens 195 cm/ R=35 m GS FIS-lagg blir för mastiga för gemene man och presumtiva amatör-raceåkare. Den verkliga skillnaden mellan "Masters"- och "Butiksrace"-skida måste man nog testa sig fram till.

Man kan också notera att laggen i dom här kategorierna måste köras på hårt nypreppat underlag för att ge rättvist utslag. Dom funkar inte särskilt bra i uppkörd pist, sockersnö eller annan skitsnö. Stenhård manchester är bäst! Är man riktigt tekniskt driven och modig kan det nästintill vara is!

Ähum, nuäresåatt ...
...det står ett par R20 185 cm i min verkstad hemma å väntar bara på att få börja åkas på. Dom känns dock väldigt gedigna viktmässigt (härligt tunga!) och förtroendeingivande vid handböjning. Ska bara checka kantvinklarna och dra på lågflouren, sen jevvlar...! Återkommer med recension...

Eder,
Ace DG

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaret! Väldigt utförligt och bra! Jo 195 fis tänkte jag skulle bli för otympligt trots att jag är lång och fet. Men då ska jag leta efter en skida runt 185. Tävla är inte aktuellt men åka och stå på utahelvete ska jag göra.

Men vad skulle ni tro om en 185 dam fis skida? Kanske är roligare med en skida som har mindre svängradie än de också då de ligger på 30. Men vad gäller styvhet osv?

Mastersskidor är ju the shit. Det är skillnad på motsvarande butiksracer. Jag gjorde till och med side-by-side jämförelse mellan Rossis Hero Master och Hero Elite LT och det är stor skillnad. Master påminner väldigt mycket om "gamla tiders" GS-lagg.

De flesta märken har väl mastersskidor, det är väl bara att rossi har pushat sin serie ganska hårt i år.

AugustAhlnas sa:
Men vad skulle ni tro om en 185 dam fis skida? Kanske är roligare med en skida som har mindre svängradie än de också då de ligger på 30. Men vad gäller styvhet osv?
Nuvarande FIS damlagg med r>30 m innebär trots allt en rätt stor radie och i mitt tycke inte optimalt för fri piståkning. Ett alternativ kan vara herr FIS-lagg enligt gamla reglementet r>27 m. De borde gå att hitta till bra priser på klubbarnas köp-&-säljsidor, alternativt på diverse tyska websidor (nya lagg!) ofta till till riktigt bra priser (söksträng: FIS Rennski, t ex) . Jag sålde t ex mina Atomic GS12 R>27 med DIN 18-bindning från 2008 för ett tresiffrigt belopp nu i höstas. Den snubben fick mycket lagg för pengarna! Likväl är är det sannolikt en mycket liten grupp "vanliga" åkare som överhuvudtaget reflekterar över såna lagg.

Ärligt talat tror jag man har mest kul med en något mindre radie, typ 20-25 m för aktiv snabb piståking, "master-" eller "butikslagg" är nog faktiskt en smaksak i många fall. Åk på en testhelg och sen testa, testa, testa...

/Ace DG

Tillbaka
Topp