Völkl Stormrider TT som telisskida?

Zorro

Medlem
Jag har precis införskaffat mig ett par Stormrider till mkt bra pris och tänkt åka telemark på dom. Någon som testat åka stormrider med telis?

Utgår från att Du menar Stöckli Stormrider, inte Völkl ..

Har monterat en G3 Targa på ett par Stormriders och kör med Scarpa T1 Race. Fungerar suveränt! I och med att Stormriders har mkt goda allroundegenskaper funkar de både i pist och utanför. Givetvis är de inte lika styva som utpräglade pistskidor och inte heller lika mjuka eller breda som utpräglade offpistskidor, men det passar mig.

Läste EFTER att jag skaffat dem att de "kan vara svårmanövrerade...kräver sin man...inget för lättviktare..." etc. men jag väger 62 kg och har mkt god kontroll med dem. Jag är inget äss, men skaplig åkare. Kanske är det lättare att kontrollera dem om man kör telemark?

Se för katten till att montera bindningarna så att du får lätt bakvikt dvs så att spetsarna tippar något uppåt när du lyfter pjäxan. Det har hjälpt mig enormt att ha lite baktyngd, så fort jag håller på att tappa kontrollen kan jag lägga mycket tyngd bakåt och plötsligt reser sig spetsarna skönt och reder upp härvan t.om. om jag råkat korsa spetsarna.

Jag ljuger inte. Stormtrivs (storm höhö) med skidorna och har utvecklat mitt åkande mycket sen jag skaffade dem.

Lycka till!

Tillbaka
Topp