Völkl Tigershark(8ft) vs Head X-Shape

Kentaknet

Ny medlem
Hej,

Skidsäsongen börjar lida mot sitt slut och priserna på skidorna i butik faller. Jag jobbar själv på Stadium och kan nu komma över modeller för riktiga sjysta priser.

Står inför ett tufft val när det nu gäller att inhandla nya skidor inför den kommande skidsäsongen som fördrivs i St. Anton.

Står och väger mellan Völkl Tigershark 8 ft(http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/123709/volkl-tigershark-8-feet) och Head X-Shape(http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/123703/head-x-shape-stx). Jag är 198 lång och väger cirka 90 kilo. Gillar att åka snabbt i pist med mycket tryck i varje sväng och med en normal svängradie. Eftersom det med största sannolikhet kommer att komma dagar då off-pist förhållandena är gudomliga vill jag också kunna ha möjligheten till "okej" offpiståkning(Jag vet att de är groom-skidor). Frågan är om Headen med lite bredare midja kommer att passa bättre eller tigersharken blir bäst? Några tankar?

Jag skulle ha tagit den med minst radie då jag föredrar en rappare skida om jag ska ut och pumpa, annars så tror jag att någon millimeter i midjan gör liten skillnad när det är en skida som är byggd för pisten.

jämför gärna kantgrepp, bindningar osv.
Sen på headen så var det en bindning med din tal på 11, skulle överväga att byta den till en lite köttigare binding om jag vägde 90 pannor och körde så aggressivt som du säger...
Sen länden på headen, 170 cm och du är knappt två meter nja...
Kolla blocket osv efter gamla raceskidor så kan du få råd med två par skidor nästan, ett par pistdräpare och ett par fetingar:)

Tigershark 8 ft är en gammal konstruktion som absolut inte är värd utgångspriset hos Stadium.
Ordinariepriset på en sån gammal skida borde ligga bra mycket lägre på en gammal konstruktion.

Headen är en skida som bara stadium säljer , en SMU modell ( speciell make up )
Nedbantad modell som inte har kostat det pris som Stadium uppger från början.
Stadium målar upp skidan så den ska se ut som en Supershape titanium med KERS . men det här är en riktig snålmodell

fredric83: Hurvida Head X-shape är bra eller inte låter jag vara osagt, men det ser inte ut att vara någon SMU-modell i varje fall. Den ser likadan ut på Heads hemsida som på Stadiums, som jag tolkar hemsidan ligger X-shape snäppet under supershape i prestanda.

Min första tanke, Gör för f*n inte en säsong i en av alpernas bästa puderorter med endast ett par pistskidor! Du kommer ångra dig!
Jag var där förra säsongen och visst var det många dagar när offpist-förhållandena inte var speciellt bra och det blev piståkning, men jag åkte ändå lika gärna runt på mina völkl Kuro (132 i midja) som mina racestock/tävlings-GS-skidor. (Roligare att ha lite utmaning även i pisten än skidor som är superstabila och går som på räls. Det gick utmärkt att carva även på dem) Jag körde till och med självtidtagningsbanan på rendl med dem utan minsta problem så länge det inte var is.

Nu är jag iofs gammal tävlingsåkare och har åkt så mycket pist och is att jag sällan kan njuta av en hel pist-dag oavsett skida, men kom ihåg att det finns många puder/allmountain-skidor som faktiskt carvar riktigt bra. Personligen kommer jag aldrig gå tillbaka till att endast äga pistskidor och kommer inte gå under 100 i midja för något annat än ban- eller parkåkning.

Är en medelmåttig åkare på 98 kg som gör 15-20 skiddagar per år. Köpte X-shape för halva priset -25%: 2600 kr på Stadium vilket känns som ett kanonpris. Jag ville ha ett mer svängglatt alternativ till mina Tigershark 10 ft med ett par år på nacken. Nu har jag testat skidorna en dag i Hemavan och är nöjd. Mycket roliga och svängglada skidor! Känns lite som när man testade carving för första gången. Kul med den korta svängradien. Ett litet frågetecken över kantgreppet, tycker de släppte lite lätt till sladd när det blev lite brantare trots bra före i backen men möjligen beror det på min vikt och/eller teknik, men där känns mina Völkl vassare. Summering: Skidglädje till bra pris!

På Stadium i Övik fanns de i en längre modell, tror de var 177 cm.

Senast ändrad:
Du fick skidorna till samma pris som mig Bengt-Åke. Antar att du handlat nu undertiden Stadium har haft 25 % med sitt jubileumserbjudande. Vilka grejer man kunde komma över! Köpte själv alltså också X-Shapen. Lyckades också få en halv åkdag, dock med rätt kassa förhållanden. Trots detta bjöd dem på fartfylld och rolig åkning.
När säsongen skall göras kommer det givetvis att inhandlas ett par fetingar. Skulle aldrig få för mig att låta bli det vita guldet där nere.

Tack för alla svar. :)

Tillbaka
Topp