Völkl V-Ski Explosive

Völkl V-Ski Explosive
Tänkte köpa ett par Völkl V-Ski Explosive men är lite osäker på längden. jag är 183cm lång och undrar vilken längd jag ska köpa av völkl:en. 180cm eller 190cm???
Nån som kan hjälpa mig???
mvh Tbone

Völkl V-Ski Explosive
Som 168.5 cm LÅNG så har jag kört på 180 cm och tyckte dom "nästan" kändes korta då man drar på rejält. Så gå dom långa utan att tveka!

Och du det är en grymt kul skida, en ljudvallsknäckare :-)

Völkl V-Ski Explosive
Jag är 179 cm lång och kör på 180 modellen.
Tycker att dom är i kortaste laget när det är dags att dra på.
Skulle köpt 190 istället...

Völkl V-Ski Explosive
Vad jag vet så tillverkas dom inte längre, var vad återförsäljarna i chamonix sa under förra säsongen.

Däremot så kan du ta o kolla in skidmarknaden här på freeride, vet att det finns explosive att köpas där.
Om du inte hittar några där så köp Head Monster 103, ungefär lika mkt stenhård skida som Explosive men den är 103 bred istället för 95.

/Gustav

Völkl V-Ski Explosive
Val av längd beror ju inte enbart på hur lång du är, utan oxå din vikt, åkteknik/typ och val av terräng. Om du åkar mest tokbrant och trixigt eller väldigt mycket skog, alternativt kanskje inte hetter Liljeqvist i etternamn da kan 180 väre värt att köpa.

Fats om du mest åkar öppet terräng och veldigt fort, eller bare är tung eller veldigt duktig då kan du lätt köpa 190.

Explosive finns i 2004 oxå; fast dom är byggt lite annorlunda och ser veldigt annorlunda ut; som Gotama i prinsipp fast vinröda iställat for svarta.

Och jo, M103 är ju en stärk och stabil skida, fast dom flesta bör nog väre ganska så ärliga emot seg själva innam dom köpar M103an. Dom kräver en del mera änn en 190 Explosiv och i trixigt terräng är den inget att ha for dom allra flesta. Det är en skida man börjar titta på om allt annat har blivit for mjukt & ostadigt, annars fins det bättre val. Visst, alla kommer väl nerfor berget på en M103 fast dom flesta skulle nog få ut mer av en Explosiv eller en Kneissl Tanker t.ex. Eller en Gotama om inte man or väldigt tung eller tokig.

Völkl V-Ski Explosive
Ehan 183 borde han inte ha några problem alls med 190 om han är 1 hyfsad skidåkare.

Klart är ju att desto bredare och hårdare skida du köper desto svårare är den att hantera och bör därför vara kortare, så därför bör man kanske kolla om det finns någon kortare längd på Monster 103an.

Däremot kan jag inte fatta hur du kan jämföra marknadens hårdaste friåkningsskidor med gotama, visst att den är tung och sväljer mkt skit men man får inte stabilitet på samma sätt med en så mjuk skida, tycker iaf inte jag som kört på dom båda.

/Gustav

Völkl V-Ski Explosive
Jag jämnför ju netopp INTE med Explosive med Gotama, utan jag säger att den kan väre ett alternativ om man inte är särskilt tung eller aggresiv. Så som frågan ang. Explosiv är formulerad tror jag inte alls att han har testat den nån gång utan bare tyckar att den är cool, aletrnativt har hört nån säga att dom är bra - därfor är jag inte alls säker på att dom är rätt skida for honom. Han säger inte nånting om att han vil åka fort & stort eller droppa högt; och då går det väl inte direkt att anbefala en skida som Explosiv heller? Derfor ger jeg lite olika ideen ifht. vikt/åkstil etc. och forsöker ge tips om vilka av dom ideene som är bra for honom som åkare. Jag har ju fattat att du kör hårt på dina skidor just som jag gör på mina; fast erfaringen har lärt meg att inte alla gör likadant. Det är rätt långt imellan folk som tyckar at mina 2cm bakmonterade M103or är särskilt roliga att åka på...

Och jo, M103an kommer ju i en 183cm nu i vinter och kan ju oxå väre ett alternativ. Jag tror i alle fall inte att en potentiell kund for 193an från i vintras skal finnas blandt dom som nån gång funderad på att köpa nåt mindre änn en 190 Explosiv. Dom flesta av mina M103or är märkbart styvare bak änn nån Explosiv jag har haft/åkt oxå; enbart dom 20cm längst främ är dom lika mjuka eller kanskje aningen mjukare änn Explosiven.

Tillbaka
Topp