Walkie Talkie i Kanada

Walkie Talkie i Kanada
Om det är en gmrs radio så gäller nog följande i kanada:

In Canada, hand-held GMRS radios up to 2 watts have been approved for use without a license since September 2004.[10] Typically these are dual FRS and GMRS units, with fixed antennas, and operating at 2 watts on some GMRS channels and 0.5 watts on the FRS-only channels. Mobile units (permanently mounted in vehicles), base stations and repeaters are not currently permitted on the GMRS channels in Canada.
(källa wikipedia men samma sak står i manualen till mina motorola)

Om du skall in i usa kolla på fcc.gov

Om det inte är en gmrs, har jag ingen aning.

fwiw
/r

Walkie Talkie i Kanada
coociee sa:
Vanlig walkie talkie som man köper på Teknikmagasinet
Twintalker typ.
Då är det förmodligen en PMR446 radio du har och dessa får inte användas i Nordamerika. Frekvenserna är tilldelade amatörradio om jag inte missminner mig och kräver licens. Vill du vara laglig så ska du använda den nordamerikanska standarden FRS. Vad som kan hända om du använder dina radioapparater vet jag inte, men gissningsvis blir det böter om du åker fast. Risken är dock väldigt liten med tanke på den låga effekten och om jag minns rätt så stör man heller inget viktigt. Gör man tvärt om, dvs använder FRS-radioapparater i Europa kan konsekvenserna dock bli allvarligare då dessa frekvenser används av olika räddningstjänster bland annat.
Både FRS och GMRS är licensfria i Kanada, men GMRS kräver licens i USA så FRS är ett bättre val om du tänker köpa nya då dessa även kan användas i USA om det blir en resa dit i framtiden. Eller Mexiko om du nu skulle ha dit att göra.

Tillbaka
Topp