wave to wave

HannesK

Ny medlem
wave to wave
När jag åker Wakeboard kommer jag inte över svallet från båten utan jag hamnar på den motsatta vågen jag hoppat från eller lite bakom, jag kommer inte över från sida till sida. Jag tar i som en gnu men det går inte ändå. Kan ni ge mig nåt tips på ett längre och högre skutt? Har funderat på att sätta i vattenfyllda tunnor i båten men har inte provat det än. Något annat förslag?

wave to wave
eeeh, jag har typ åkt wakeboard två gånger och jag gör ettåttio från våg till våg.

Bra annars

wave to wave
korta linan lite om du inte testat detta... viktigt att inte försöka hoppa utan bibehåll bara skäret så kommer poppet... vad för båt och hur lång lina

wave to wave
öva öva öva öva, det är så jag lärde mej. ett tips är att ta ett väldigt aggresivt skär in mot vågen och sen trycka ifrån, inte så mycet så att du tappar balansen utan snarare bara så att du har benen raka. upp med knäna och flyg som en fågel!!(eller i västa fall en elefant). kolla mot landningen och sträck ut benen innan du landar, förhoppningsvis precis över andra vågen, och ja jag sätter det. och jag måste bara påpeka att det heter wake to wake(wave=våg, wake=svallvåg)
// faceplant

Senast ändrad:
wave to wave
Det svåraste i början tyckte jag var att tima hoppet precis rätt mot vågen. När du tar i och hoppar i exakt rätt ögonblick flyger du som en jude. Trôllhâtte-uttryck, inte judehatare :D

wave to wave
börja med att korta linan! det hjälper jätte mkt då det blir kortare avstång mellan svallen. sen så ska du skära som fan in mot vågen det är själva nyckeln, alltså skär så långt ut från vågen du kan och sedan skär du som satan in mot vågen, när du ligger i luften ska du hålla blicken uppåt mot horisonten. alltså lite ovanför vattenlinjen. och du det heter "wake to wake" inte wave to wave ;) lycka till

wave to wave
sen e de mycket bra att ta med lite tjocka gummor och sätta dom framme i båten, är båten tyngre i fören så blir vågorna brantare och högre, vilket leder till högre och längre hopp.. ett annat bra tips e att fästa linan så högt uppe som möjligt, iallafall högre än vad du håller händerna när du åker, så att linan drar dig uppåt istället för ner.. och sen det viktigaste, bannlys snurrebåtar, dvs båtar med utombordsmotor, vågorna blir jävlit homosexuella me en sån, breda och låga, och de blir mycket mindre vågor i förhållande till fart jämfört med om du använder en båt med "inombordsmotor". bästa vågorna kommer om du kör på grunt vatten med en amerikansk bränslelukare, t,ex bayliner eller wellcraft.. hänvisar till mitt fotoalbum för bildbevis...

sen lät "faceplants" inläg "öva öva öva öva" också mycket bra...

wave to wave
sen e de mycket bra att ta med lite tjocka gummor och sätta dom framme i båten, är båten tyngre i fören så blir vågorna brantare och högre, vilket leder till högre och längre hopp.. ett annat bra tips e att fästa linan så högt uppe som möjligt, iallafall högre än vad du håller händerna när du åker, så att linan drar dig uppåt istället för ner.. och sen det viktigaste, bannlys snurrebåtar, dvs båtar med utombordsmotor, vågorna blir jävlit homosexuella me en sån, breda och låga, och de blir mycket mindre vågor i förhållande till fart jämfört med om du använder en båt med "inombordsmotor". bästa vågorna kommer om du kör på grunt vatten med en amerikansk bränslelukare, t,ex bayliner eller wellcraft.. hänvisar till mitt fotoalbum för bildbevis...

sen lät "faceplants" inläg "öva öva öva öva" också mycket bra...

wave to wave
sväng först ut så långt du kan åt ena hållet, sen svänger du så mycket du bara kan in mot vågen och precis på vågenkanten trycker du ifrån så hårt du kan, då flyger du garanterat över vågen ;)

wave to wave
Åk ut långt på kanten och sen ställ dig på tvären och sikta på vågen. Du ska alltså skära, inte svänga. Skär du får du 2x farten från båten. Sen så försöker du poppa ungefär som du gör en ollie precis när du står på vågen.
Alla har sina egna knep.
pöss

wave to wave
mm handlar ju ganska mycke om att trräffa vågen perfeckt för att få bra höjd. också väldigt viktigt att du gör typ som en ollie på skateboard som nomaan sa. träna på det flat några gå

wave to wave
Ewasx sa:
eeeh, jag har typ åkt wakeboard två gånger och jag gör ettåttio från våg till våg.

Bra annars
Men okej? grattis, försök hjälpa folk istället?
Mitt tips är att försöka hålla blicken uppåt hela tiden, och såklart att du skär så hårt du bara kan in mot vågen. Ett annat tips är att du kortar linan lite grann, så blir "gapet" mellan svallen kortare.

Tillbaka
Topp