Wax on/wax off

Wax on/wax off
Hejsan,

det var ett tag sedan jag ägde egen utrustning. Men nu är jag snart fullkittad igen. Förra säsongen avslutades med ett skidköp. Efter att ha åkt sista dagen blev jag rekommenderad att lägga på ett lager vax, och det gjorde jag. Med strykjärn och skrapa. Nu är det dags att kicka igång säsongen igen (för sent, jag vet) och då är ju fråga, vad gör jag med skidorna? Lossnar vaxet av sig självt i backen eller ska jag dra av det med skrapa?

Wax on/wax off
Sickla av det värsta med en skrapa (en is-skrapa för bilrutor funkar fint). Det överflödiga kommer annars släppa efter några "långsamma" åk.

Wax on/wax off
Beror helt på hur petig du är med underlaget!
Men sickla av vaxet bör du nog göra i alla fall. Funkar som sagt med en isskrapa till nöds, men det finns ju bättre skrapor ämnade just för skidor.
Vidare finns det hundra varianter på olika strukturer och borstar..

/G

Wax on/wax off
Strunt i folk...

Köp en sickel! Finns på intersport, tja alla ställen. Om du är lite snål så går nog en "is skrapa" till bilen också :) Bara den är helt plan och har hyffsat vassa kanter.

1. Dra av så mycket du kan med sickeln, det ska inte lossna något mer valla när du är klar.
2. Köp något valla, gör samma sak som du gjorde när du la undan den, Lägg på, låt torka, Sickla av.

Om du bara orkar göra dessa två punkter så kommer du ha avsevärt bättre glid än majoriteten i backen. Sen kan det göras hur krångligt som helst med 2-3 olika borstar etc etc. Finns en tråd på freeride om detta tror jag. MEN om du inte såå sugen på att stå i garaget i 2 timmar och köpa borstar för 500 kr räcker detta bra!

Tillbaka
Topp