Whistler / BC säsong 07/08 ngn?

zeppelin-erik sa:
Nejv sa:
Jag har tänkt mig länsförsäkringars förlängda hemförsäkring. Typ 2 lax för säsongen.
Men då är du medveten om att den inte täcker off-pist åkning utan "guide"/"bergfürhrer"?
Den täckte åtminstone alla kostnader som kan tänkas ha uppstått om jag skulle ha hamnat i en lavin när jag var i Kanada förra vintern. Detta oavsett vem jag hade med mig.

Säkrast är dock att ringa till sitt lokala kontor och fråga vad som gäller, åtminstone om man är försäkrad hos Länsförsäkringar. De andra bolagen kan jag inte uttala mig om.

Men jag är inte säker på att det där stämmer, iom att det är LÄNSförsäkringar så ser försäkringen oilka ut beroende på vilket län man tillhör.

Jag var inne hos dem på ett av deras kontor i Lund härom månaden. Där sa dem att deras förlängda hem/reseförsäkring(den som man utökar till att fungera 45+) täcker precis allt, det spelar ingen roll vad jag gör eller var jag är.

Jag frågade dem om och om igen och bad dem dubbelkolla det men de svarade ju såklart samma hela tiden.

Det låter ju faktiskt för bra för att vara sant, så jag ska försöka maila dem nu på en gång för att fråga vad det är som verkligen gäller!

För att repetera, hon sa: Det är 1500(kanske 2000, kommer inte ihåg) kr självrisk som gäller, detta gäller både ett benbrott i pistad backe som helikopterfärd från opistad.

liedholm sa:
zeppelin-erik sa:
Nejv sa:
Jag har tänkt mig länsförsäkringars förlängda hemförsäkring. Typ 2 lax för säsongen.
Men då är du medveten om att den inte täcker off-pist åkning utan "guide"/"bergfürhrer"?
Den täckte åtminstone alla kostnader som kan tänkas ha uppstått om jag skulle ha hamnat i en lavin när jag var i Kanada förra vintern. Detta oavsett vem jag hade med mig.

Säkrast är dock att ringa till sitt lokala kontor och fråga vad som gäller, åtminstone om man är försäkrad hos Länsförsäkringar. De andra bolagen kan jag inte uttala mig om.
Jag har bara "snackat" på mail med en säljare på "Försäljningavdelningen Privat
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän". Och det jag fick i svar av henen var ett "Big No No". Står även i villkoren för VillaHem 2007(för ni snackar väl om den försäkringen också? ) att :
"När du Reser - Gäller inte:
-deltager i offpiståkning utan ledning av auktoriserad
guide eller att skidanläggning godkänt området
för åkning"

Blir totalt confused, får ringa dem imorrn och se vad just JAG (verkar ju vara personligt erbjudande som gäller..:S) får för 'deal'.

jag skulle säga att du bör strula med sånt här om du ska utanför Sverige. Du måste se över dina försäkringar så länge du skall vara på resande fot i mer än 45dagar eller om du inte har hemförsäkring

Ok så jag skickade som utlovat ett mail till länsförsäkringar,

du som är intresserad av hårdfakta gällande annat än 'Skåne län' kan sluta läsa nu!

Mitt mail

--------------

Hej,

För det första vet jag inte om jag har kontaktat rätt filial av Länsförsäkringar, isåfall ber jag er vidarebefodra detta mail till rätt adress. Tack :)

Jag har i vilket fall ett par frågor angående vad jag som kund hos er bör inskaffa för försäkring inför en långresa till Kanada.

Lite specifikationer:

Resmål: Whistler(Vancouver), Kanada
Avresa: 14 Dec
Hemresa: 15 Maj
Flygbolag: Air Canada
Aktiviteter: Snösporter, Pist och Off-pist (utan bergsguide)
Nuvarande försäkring: Länsförsäkringar Hemförsäkring

Personuppgifter:
x x
x x
x x
xxxxx-xxxx
+46(0)xxxxxxxxxxx

Jag har förstått att man behöver förlänga sin reseförsäkring(hemförsäkring?) om man vistas utomlands mer än 45 dagar i sträck. Är det något mer man bör tänka på?

Jag skulle också gärna vilja ha svar på vad den förlängda reseförsäkringen täcker. Vissa säger att den täcker allt utom off pist-åkning utan guide medan andra
säger att precis allt täcks mot självrisken på 2000 kr, sjukhusvistelse som helikoptertransport.

En annan fråga jag väldigt gärna vill ha svar på är vad man i första hand skall göra om en olycka sker. Jag har läst något om att man ska kontakta något kontor i
Köpenhamn som har hand om alla utomeuropeiska försäkringsärenden men jag har inte fått klart för mig om det stämmer.

Mycket tacksam för svar

Mvh

Navid Christensen

---------------

Länsförsäkringars svar:

Hej Navid

Reseförsäkringen täcker off-pist åkning om det är tillåtet av myndigheten. Man bör inte åka där de är stor riskt för lavin osv.
Om en olycka sker ska du kontakta SOS international som har tele +46-70105050. De har öppet 24h och de kan tala alla språk. de tar ett beslut vad som ska göras när det händer en olycka.

-------------

Tänkte nu försöka ta reda på vad som gäller i Kanada. Lär väl inte vara alltför svårt. Rydellen har kanske till och med svaret?

Ännu ett svar från kontakten på länsförsäkringar,

jag råder dock er att läsa försäkringstråden istället

---------------------------------------------

Hej!

De stämmer att våra vilkor inte alls är lika fast vi både tillhör Länsförsäkringar, men olika bolag.

jag har dubbel kollat det igen med ett spec team som säger att försäkringen täcker om ni´´du åker på godkänt område. Alltså ett område som är godkänt av myndigheten i det land ni befinner er i.
Jag har kollat upp Göteborgs vilkor och de stämmer att hans reseförsäkring inte gäller för off-pist åkning utan guide.

Du har med dig ett skydd på ett lösöre belopp på 40.000 kr och ett ansvars och rättskydd från din andra hemförsäkring här i Sverige, men du måste teckna en egen hemförsäkring därnere. De kan du inte göra via oss.

Försäkringen gäller inte för Skada genom slitage, skada orsakad av djur och insekter, Försäkringen gäller bland annat inte för kostnader som beror på att vårdbehovet redan fanns innan utlandsvistelsen startade. Försäkringen gäller inte för skada vid utövning av boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår.

Försäkringen gäller för kostnader i samband med sjukdom och olycksfall som inträffar under utlandsvistelsen. I begreppet sjukdom ingår även psykisk kris.

---------------------------------------------

frågor till de som har varit i kanada och tagit med flertalet snowboards hem:

hur noga är egentligen flygbolagen med att räkna hur många brädor man har i caset?

är det tvång på hardcase?

isf, vad hade ni för case? :D

jag reser med air canada, vilket jag antar att ni också gjorde
på deras site står det grejer i stil med:

It's important to pack your skis or snowboard equipment properly. A set of snow skis means one pair of skis, poles and boots (or one snowboard and boots) are considered as one piece of checked baggage. No other item(s) can be carried in the container. The equipment must be packed in a rigid, hard shell container specifically designed for shipping.

So, whaddaya say?

Nejv sa:
frågor till de som har varit i kanada och tagit med flertalet snowboards hem:

hur noga är egentligen flygbolagen med att räkna hur många brädor man har i caset?

är det tvång på hardcase?

isf, vad hade ni för case? :D

jag reser med air canada, vilket jag antar att ni också gjorde
på deras site står det grejer i stil med:

It's important to pack your skis or snowboard equipment properly. A set of snow skis means one pair of skis, poles and boots (or one snowboard and boots) are considered as one piece of checked baggage. No other item(s) can be carried in the container. The equipment must be packed in a rigid, hard shell container specifically designed for shipping.

So, whaddaya say?
Gäller detta alltid?
Vi tänkte ha en väska som är "oversized" i vilken vi har skidor,bräda,boots,ryggskydd + lite kläder. De kommer ju vara en "vanlig" väska som är för stor, kommer ju aldrig att specificera den som skidutrustning (det är inte vår tanke iaf) och då borde man väl kunna ha vad som helst i?

Klarar vi oss?
Någon?

zeppelin-erik sa:
[
Gäller detta alltid?
Vi tänkte ha en väska som är "oversized" i vilken vi har skidor,bräda,boots,ryggskydd + lite kläder. De kommer ju vara en "vanlig" väska som är för stor, kommer ju aldrig att specificera den som skidutrustning (det är inte vår tanke iaf) och då borde man väl kunna ha vad som helst i?

Klarar vi oss?
Någon?
När jag flög hem från Vancouver, med KLM, så brydde sig inte killen i incheckningen ett dugg om vad som fanns i min packning. Han uppmanade mig tom att använda en extra väska å stoppa 1 pryl som hade med skidåkning att göra i den så skulle den räknas som "pjäxväska". Det enda som var viktigt var att vikten inte översteg 23 lr 24 kg per kolli för då skulle grabbarna som lastar planen vägra att lasta det.

Nu träffade jag kanske en schysst kille, men detta var iaf vad som hände mig när jag reste. Hade förövrigt 2 par skidor med mig hem.

Måste man ha ett hårt fodral? Och vad räknas som ett hårt fodral? OM man tar av bindningarna så borde man la kunna klämma ner två bröder utan att de märker det.

NI som har ansökt om arbetsvisum, vilken blankett har ni använt er av när ni har beställt utdrag ur polisregistret?

GAAAH. "Två lösa passfoton" Måste det vara samma som man har i passet, eller kan man ta nya? För det är ju inte så att man sitter med en massa lösa gammla passfoton. Ska ens kopia av id-sidan på passet vara signerat av någon?

Senast ändrad:
det ska vara vanliga passfoton som är tagna raktframefrån. inte nödvändigtvis samma som du har i passet. tror inte det måste vara signerat på passkopian.. sitter och väntar på ett arbetsvisum jag. fick komplitera med lite info idag faktist. hoppas att man får det i tid

Är det enbart på flygplatserna som man kan hämta ut visumgrejen? Antar att jag inte kommer få något för det här året. Men får väl för nästa år, då jag skickade inte papprena idag. Så då måste man ju hämta ut dem nånstan, (föräldrarna får la skicka papprerna eller nått) så vart gör man lättast det? (för man hämtar väl ut sitt visum?)

Haha, du har inte läst ordentligt! Man kan inte söka visum för nästa år, förrän efter nyår.

Det skickas hem till dig via post.

Jaha där ser man, då måste de ha ändrat reglerna. Det var nämligen vad de sa till mig via direktkontakt över telefon.

Nejv sa:
Jaha där ser man, då måste de ha ändrat reglerna. Det var nämligen vad de sa till mig via direktkontakt över telefon.
Antagligen har du rätt då, men med tanke på vad du skrev till mig så motbevisar ju du dig själv då du skrev "du har inte läst ordentligt!" mr bror-duktig. Du skapar verkligen bra stämning här.

Ang. regler för hardcase på flyg. Någon som har någotsvar på den frågan eller egen erfarenhet?

Själv tycker man att det borde funka bra med softcase om man har den som en av sina "väskor". Kommer själv ha en väska inom gränserna för dimension och vikt, medans den andra har större dimension än vad man får (boardcase) vilket ger mig straff avgift på den.
Borde ju inte spela någon roll vad fn man har i den då, spelarju bara roll om man reser charter etc. där man reser med packning + skidbaggage.

Låter det rimligt eller?

Jag hade ju softcase till italien och tillbaka. Inga problem.
Inte för att det säger något om hur det är till canada, men endå.

Senast ändrad:
zeppelin-erik sa:
Ang. regler för hardcase på flyg. Någon som har någotsvar på den frågan eller egen erfarenhet?

Själv tycker man att det borde funka bra med softcase om man har den som en av sina "väskor". Kommer själv ha en väska inom gränserna för dimension och vikt, medans den andra har större dimension än vad man får (boardcase) vilket ger mig straff avgift på den.
Borde ju inte spela någon roll vad fn man har i den då, spelarju bara roll om man reser charter etc. där man reser med packning + skidbaggage.

Låter det rimligt eller?
Tyvärr så är det inte så lätt, iallafall inte om du flyger med aircanada. Vad jag har förstått så räknas din väska som flera kollin om du stoppar flera brädor/skidor i boardbagen. Detta oavsett väskans vikt och dimensioner. Så stoppar du i två brädor men håller dig under alla mått och vikter får du ändå betala för två väskor (2st brädor).

Sen är ju frågan hur noga dom kollar osv. Själv tänker jag köra på samma variant som du. Alltså en resväska som klarar alla limits samt en fullproppad boardbag. Jag har dock bara en bräda men tänker fylla den med annan packning. Hoppas ju såklart att väskan slinker igenom men annars får man väl pröjsa avgift för overweight.

Då jag inte har full insikt i detta låter jag Nejv fylla i och svara på vissa frågor, han lyckades nämligen få tag på någon på aircanada i london.

Senast ändrad:
Shit vad svenskar som ska till Whistler då, kan ju hoppas på lika bra vinter som de senaste två får då får ni det grymt skoj! Ett tips bara...för att få maximalt kul, försök att lära känna lite folk som vart där ett tag å inte bara svenskar (kanske jobba exempelvis)..... då är chansen att man få se mer av Whistler/BC bergen å kanske mer runt om.
Enjoy

sincan sa:
Nejv sa:
Antagligen har du rätt då, men med tanke på vad du skrev till mig så motbevisar ju du dig själv då du skrev "du har inte läst ordentligt!" mr bror-duktig. Du skapar verkligen bra stämning här.
jösses, take a chill pill, skriver bara vad de har sagt till mig

##Bagageinformation##

Som jordi skrev ringde jag air canadas kontor i London för ett tag sedan.

Jag frågade tyvärr inte om hard-case men jag fick åtminstone klart för mig mer eller mindre alla alternativ när det gäller bagaget

dessa alternativ existerar

1.

Kostnad: -
Check-in: 2 Väskor
Vikt: 23 KG styck
Mått: MAX 158x158x158cm styck
Info: -

2.

Kostnad: -
Check-in: 2 Väskor, varav EN checkad som "boardbag"
Vikt: 23 kg för den vanliga resväskan, 10 för boardbagen(TROR jag)
Mått: 158x158x158 för resväskan, 158x158x202 för boardbagen
Info: Boardbagen får ENDAST innehålla EN snowboard, ETT par bidningar och ETT par boots. _INGET_ Annat. Direkt när något annat lägges i väskan klassas detta alternativ som nummer 3.

3.

Kostnad: <800 SEK
Check-in: 2 Väskor varav den ena är oversized+overweight
Vikt: 23 kg för den vanliga resväskan, _32_ kg för overweightväskan
Mått: 158x158x158 för den vanliga, max 292cm för den andra
Info: Overweightväskan får innehålla vad som helst med ett par väsentliga undantag.
Antalet snowboards och par skidor i väskan bestämmer hur många kollin väskan räknas som.
Detta betyder att om du har 2 snowboards och ett par skidor i väskan. Så får du betala tre gånger priset för den. Detta förutsatt att de kommer på dig. Enligt resebyrån jag reser med är detta mycket vanligare påvägen _hem_ från Kanada än påvägen dit.

Om man har en biljett med transfer så betalas denna avgift vid invägning vid första check-in. Man ska inte behöva betala det vid varje flygplansbyte gånger. (Förutsätter transfer här)

Annars...
Rent logiskt är säkert ett hardcase att föredra... Men hur lätt/billigt är det egentligen att skaffa ett sånt? Jag ska iaf köra alternativ TRE med mitt smått förstärkta soft-case med hjul från dakine.

Om det är något jag inte har tänkt på så skriv det här så kan jag ringa upp dem och höra vidare, iom att jag redan har snackat med dem.

over and out

Senast ändrad:
Nejv sa:
sincan sa:
Nejv sa:
jösses, take a chill pill, skriver bara vad de har sagt till mig
done.
apropå lastningen så känns det som om man kan ha mer än en bräda med sig hem (inte för att jag bestämt om jag ska till whistler, menmen) så hade jag isåfall tänkt att montera bort bindningarna på brädorna och låtit dem ligga sked^^, lär ju inte märkas om de inte ska öppna och ha sig. SÅ lägger man bindningarna i andra väskan, eller låter ett par sitta på den översta brädan.

mm, så ska jag nog också göra påvägen hem

kan inte tänka mig att de kan se skillnad på en eller två brädor som är intilliggande, såvida de inte öppnar

och i vilket fall så är det ju bara ett par hundralappar vi gnäller om :D

ett tips till er killen, ok inte flugit med air Canada men på brittish airways så får du ha två väskor med 23 kg å utöver det en boardbag med EN bräda, bindingar å boots å där är det iaf skit hårda för om (vilket de gjorde på mig) kollar att du har mer än en bräda så fick man betala det som ett extra bagage och det är inte alltid så billigt (ca 1300 kr)..... bättre dessutom att ta med för lite dit för hem har man alltid köpt på sig grejer, å brädor i kanada kan man komma undan med riktigt billigt!

Alternativ tre är precis det jag snacka om, låter ju bra. Hade räknat med 35CAD för straff på storleken, men <800kr får la gå det me...bara de kommer fram. Skall sätta ihop en ,bindningslös, bräda med ett par skidor. Mycket bubbelplast är nog nycklen till en bra packning. Får la se hur det går...
Lär ju rapportera resultatet om ca 3 veckor.

fan kiki du vet att jag vill, känns helt sjukt att inte vara med er i Whistler....suck.
fan lesley, candice å alla messar ju å berättar så fint de har med snö å så...fan kommer sakna er alla det vet du! du får hälsa dem så. men när åker du dit då och vart kommer du bo? jobba på moguls eller? hörde glenn hade sagt upp sig från gone.....allt verkar ha spårat ur. tråkigt!
jaja jag får väl vara hemma å hika box/park iår....är ju "vuxen" nu med skola....ingen ångest!!! mohaha

Kan ju skriva min upplevelse när jag reste till Kanada.

Flygbolag: Lufthansa

Väskor: 1st Boardbag (Softcase) 175cm, 1 Större Ryggsäck (60L) samt 1 Ryggsäck (10L?) med följande packning:

Boardbag: Snowboard, Bindingar, Boots, Kläder, Spade och Sond i en salig blanding.

Ryggsäck (60L): Kläder och Småkraffs.

Ryggsäck (10L): Värdeprylar och Småkraffs.

Vikt: Inte ett KG över 24 KG på bagaget som checkas in.

Slutkostnad: 0KR tur och retur.

Mina kommentarer: Håller du dig under vikten och inte kommer med mått motsvarande en mindre elefant så skall du klara dig.

Gissningsvis gäller detta speciellt på långflygningar där de har betydligt högre marginaler per passagerare.

Slutsats: Sluta vara så jävla svenska. Oroa er mindre. Försök följa angiven VIKT. Mått, mindre nödvändigt. Springer ni på problem, tjata lite alternativt betala den tusenlapp det kostar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp