Ok så jag skickade som utlovat ett mail till länsförsäkringar,
du som är intresserad av hårdfakta gällande annat än 'Skåne län' kan sluta läsa nu!
Mitt mail
--------------
Hej,
För det första vet jag inte om jag har kontaktat rätt filial av Länsförsäkringar, isåfall ber jag er vidarebefodra detta mail till rätt adress. Tack
Jag har i vilket fall ett par frågor angående vad jag som kund hos er bör inskaffa för försäkring inför en långresa till Kanada.
Lite specifikationer:
Resmål: Whistler(Vancouver), Kanada
Avresa: 14 Dec
Hemresa: 15 Maj
Flygbolag: Air Canada
Aktiviteter: Snösporter, Pist och Off-pist (utan bergsguide)
Nuvarande försäkring: Länsförsäkringar Hemförsäkring
Personuppgifter:
x x
x x
x x
xxxxx-xxxx
+46(0)xxxxxxxxxxx
Jag har förstått att man behöver förlänga sin reseförsäkring(hemförsäkring?) om man vistas utomlands mer än 45 dagar i sträck. Är det något mer man bör tänka på?
Jag skulle också gärna vilja ha svar på vad den förlängda reseförsäkringen täcker. Vissa säger att den täcker allt utom off pist-åkning utan guide medan andra
säger att precis allt täcks mot självrisken på 2000 kr, sjukhusvistelse som helikoptertransport.
En annan fråga jag väldigt gärna vill ha svar på är vad man i första hand skall göra om en olycka sker. Jag har läst något om att man ska kontakta något kontor i
Köpenhamn som har hand om alla utomeuropeiska försäkringsärenden men jag har inte fått klart för mig om det stämmer.
Mycket tacksam för svar
Mvh
Navid Christensen
---------------
Länsförsäkringars svar:
Hej Navid
Reseförsäkringen täcker off-pist åkning om det är tillåtet av myndigheten. Man bör inte åka där de är stor riskt för lavin osv.
Om en olycka sker ska du kontakta SOS international som har tele +46-70105050. De har öppet 24h och de kan tala alla språk. de tar ett beslut vad som ska göras när det händer en olycka.
-------------
Tänkte nu försöka ta reda på vad som gäller i Kanada. Lär väl inte vara alltför svårt. Rydellen har kanske till och med svaret?