Whistler säsong 2011/2012 ?!

Izza

Ny medlem
Två brudar som redan nu funderar på att dra till Whistler och säsonga under nästa säsong alltså 2011/2012.
Behöver alla tips/kontakter/ sätt att gå tillväga!
Hur gör man? Hur får man jobb/boende?
Fler som funderar på att åka under NÄSTA säsong?

tacksam för all hjälp!

jo vet ju att det inte är jättebråttom men vore skönt att vara ute i god tid så inte allt skiter sig. sägs att det ska vara väldigt eftertraktat med svenskar där just nu dessutom.... :)

Jag och en polare har också dom tankebanorna. Är väldigt sugen ska till val d'isere den här säsongen och whistler är helt klart ett alternativ nästa år. Har dock inte några bra tips än men kan vara kul att leta lite jobb och så tillsammans efter vintersäsongen

okej, grymt!
åh val d är helt underbart, hur länge blir ni där?
ja vi får hålla utkik efter jobb och boende längre fram när det blir aktuellt helt enkelt :)
hur gör ni i val d, löser ni boende och jobb på plats?
har två tjejkompisar som drar ner dit nu den 3 dec och stannar säsongen ut, så blir nog ner och hälsa på dem i slutet av säsongen :)

Jag åker ner den 25:e november och ska vara där hela säsongen jag jobbar för langley så jobb och boende är redan fixat så att säga. Ja men det får vi absolut göra as sugen på kanada! Aha fan vad schysst då ska jag hålla utkik efter dina kompisar :P ja men så ses vi ju i slutet på säsongen kan vi snacka lite mer kanada också gööööött

okej, vad kul! ja vi med, vore grymt att dra dit!
haha ja precis, men blir väl runt slutet av mars isf! för nu blir det afrika i 2 månader så är inte hemma förens sena mars :)
vet du hur det funkar med visum och sånt uppehållstillstånd om man ska stanna i kanada en längre tid? om det behövs?

aha det låter ju as gött. Jag tror att det är så att man kan få arbetstillstånd. Om du har arbete innan du åker dit så får du stanna annars behöver du visum. Så det behövs annars får man bara stanna en månad TROR jag är inte alla säker bara vad jag har hört lite här och var :P

Jag ska förmodligen till whistler nästa säsong. Ska dock inte jobba där direkt utan har fixat det här med pengarna med lite bohemskt leverne. Hur mycket räknar folk med att göra av med på en säsong?

havreboll sa:
Jag ska förmodligen till whistler nästa säsong. Ska dock inte jobba där direkt utan har fixat det här med pengarna med lite bohemskt leverne. Hur mycket räknar folk med att göra av med på en säsong?
Ja stannar man 6 månader (som man kan gøra lagligt utan att behøva ha ngt mer æn pengar och en returbiljett) så ser du lætt på 80 000kr om du ska leva bra. Detta inkluderar allt. Går sækert att gøra det billigare men 80 000kr ær ett bra riktmærke.

Jag och en polare till mig har med funderat att dra till whistler kommande säsong. Antingen det eller alperna.. har läst att folk drar ner typ två veckor innan säsong börjar och letar efter jobb på plats och boende löser man eventuellt innan man åker, det kommer nog vi göra om vi inte hittar annat sätt. peace

Anmäler mitt intresse här!

Är i en period i livet då jag hellre reser, jobbar och självklart åker skidor än pluggar (mellan gymnasiet och högskolan), är därför sugen på att säsonga på någon schysst skidort kommande vinter. Det blir första gången jag säsongar isåfall, kommer att vara 20 år när det hela går av stapeln.

Hur gamla är ni andra, vad ligger medelåldern på? Har förstått att de yngsta drar sig mot Alperna och St Anton, det är dock inget som spelar roll för mig. Så länge det finns sköna människor och fin pudersnö så är jag nöjd! :)

Får se om jag kan ragga upp några polare som också är sugna, men annars åker jag själv. Vore skoj att dela boende för er som sitter i samma sits!

Jag är också pepp på att säsonga någonstans! Typ där det blir mer puder än i åre, alltså är valmöjligheterna rätt stora:) Fyller 20 i sommar och tycker det vore kul med några likasinnade som man kunde hänga på!

Jag är på!

Har svarat i den andra tråden också men skit samma, planerar hur som helst att dra dit till december men skulle gärna cruisa runt lite och få se alaska och nordamerika i samma sväng (runt ett år) :)

Clockwork sa:
Anmäler mitt intresse här!

Är i en period i livet då jag hellre reser, jobbar och självklart åker skidor än pluggar (mellan gymnasiet och högskolan), är därför sugen på att säsonga på någon schysst skidort kommande vinter. Det blir första gången jag säsongar isåfall, kommer att vara 20 år när det hela går av stapeln.

Hur gamla är ni andra, vad ligger medelåldern på? Har förstått att de yngsta drar sig mot Alperna och St Anton, det är dock inget som spelar roll för mig. Så länge det finns sköna människor och fin pudersnö så är jag nöjd! :)

Får se om jag kan ragga upp några polare som också är sugna, men annars åker jag själv. Vore skoj att dela boende för er som sitter i samma sits!
Exakt precis samma här men med bräda istället för skidor.
Känns bra mycket fetare att dra en säsong bland pudersnö och härligheter istället för att sitta vid skolbänken med tentaplugg. :)

ska göra min andra säsong i whistler till vintern
fixa arbetsvisum innan ni drar(!), va ute i god tid å ha med er massa CÄÄSH

halfwaycrook sa:
hur mycket pengar får man lov att räkna med går åt där borta om man ex.vis jobbar 50% eller 75%?

Senast ändrad:
sjokeckset sa:
halfwaycrook sa:
hur mycket pengar får man lov att räkna med går åt där borta om man ex.vis jobbar 50% eller 75%?
jag var där runt 4 månader, totalen blev väl runt 70 - 80.. men då jobbade jag inte.
de flesta jobb där nere är deltid, då alla vill ha deltid.
som du förstår kan jag omöjligt räkna ut hur mycket du kommer göra av med, beror helt på hur mycket du festar å hur mycket sprit du dricker.

tänk bara på att det är bra mycket dyrare än sverige, likt norge i många fall

halfwaycrook sa:
sjokeckset sa:
halfwaycrook sa:
jag var där runt 4 månader, totalen blev väl runt 70 - 80.. men då jobbade jag inte.
de flesta jobb där nere är deltid, då alla vill ha deltid.
som du förstår kan jag omöjligt räkna ut hur mycket du kommer göra av med, beror helt på hur mycket du festar å hur mycket sprit du dricker.

tänk bara på att det är bra mycket dyrare än sverige, likt norge i många fall
Jo att det är dyrt har jag förstått. Sprit konsumeras såklart till och från fast inte så värst ofta. Jag hade dock tänkt vara där lite längre. Är väl tvungen rent av att vara där längre ifall man ska ha chans att få ett jobb. Tänkte november till slutet på maj..

Jag är inne på precis samma spår som er övriga. Antingen med kompisarna om dom kommer med eller gärna med någon/några av er här. Kan var grymt kul att möta lite nytt folk.Tanken är väl att lösa ett jobb och bara ha det jäkligt gött! Skönt att vi är några stycken som ska ner eftersom bostad är lite knepigt om man inte delar (vad jag har förstått)...

Är helt galet sugen på lite skidåkning! Nu kör vi!!! :)

(Sträcker upp en hand) Jag vill också åka till Whistler till vintern och delar mer än gärna boende med
någon som har lust med det! Allt för att dra ner på kostnader som hyra osv...

Jag och en polare har tittat runt på lite lägenheter och olika boendeformer men
plånboken säger stopp i dom flesta lägen... Hittar vi ingen som skulle vilja
dela boende med oss funderar vi på att köpa en van och inreda så man har tak över huvudet iaf! :)

Tacksam för svar!
/ Dennis

mi-li sa:
Exakt precis samma här men med bräda istället för skidor.
Känns bra mycket fetare att dra en säsong bland pudersnö och härligheter istället för att sitta vid skolbänken med tentaplugg. :)
Verkligen! Nån gång vill jag plugga vidare men inte än på ett tag, vad är då bättre att dra en säsong i Whistler med skönt folk!? :)

Fan vad kul att se alla som är inne på samma sak och i samma ålder här i tråden. Nu blev jag taggad!! Hoppas sommaren går fort ;)

Jag gjorde säsong i Whistler säsongen som var, och jag ska hands down dit igen. Jag var där cirkus 3månader men reste sedan runt i staterna.. Min budget låg på 50000-60000. Jag levde sparsamt och snålade lite, men vadå.. Man är ju där för att åka skidor(jag jobbade inte). Jag åker förmodligen ensam i år och har lite kontakter ovs gällande boende. Hör av er om ni vill ha råd eller liknade.
Whistler är galet, är man inte där missar man något.

Jag har gjort lite research på jobb, boende osv senaste dagarna. Har mailat tre olika företag i Whistler som verkar hyra ut större och rätt så fina hus. Tror ett kostnadsförslag för hela säsongen (nov-apr) var 52 000 CAD/skalle, vilket blir typ 35 000 kr/skalle. Nu har i och för sig inga referenser men rent instinktivt känns det dyrt. Någon som har lite mer koll på hur dyrt det brukar vara med boende i Whistler får gärna tjoa till!

Kollade hursomhelst upp huruvida man kan boka grupper av människor, för det verkade standard på företagens hemsidor att man bokar för sig själv och hamnar med randoms (vilket såkart är kul), men om det är några här i tråden som skulle vara intresserade av att gå ihop en mindre grupp och försöka boka in sig på ett hus i Whistler vore det kanonkul! :)

okej, låter ju rimligt!
är intresserad av att gå ihop en grupp och hyra nått tillsammans, vart har du kollat på boende, någon hemsida osv?
vore jättekul om man kunde dra ihop ett gäng och hyra nått, vi är två tjejer på 20 år som vill dra ner!

Kan copypastea mailsvaret jag fick:

Hi Erik,

Thanks for getting in touch - we have filled about 50% of our rooms at this stage, however we are looking for another new house for next season to make sure we have plenty of spaces available!

We can accommodate groups so long as we receive the booking early enough - right now we have a special offer to receive $200 off booking before the end of July 2011 that I would be happy to extend to your group. Depending on how many book, I might be able to offer a greater discount.

We also have a competition running - one of our guests (who books for at least 5-months) will win a heli-skiing trip out here in Whistler!

If you need any more information please let me know,

Keltie

Frågade innan om de kunde fixa nått specialpris ju fler man bokar, och som ni kan se så går det att ordna. Om vi räknar med att de kan dra av $200 så blir hyran för 5 månader (5000 - 200 = 4800$). Detta motsvarar 33 000 kr. och 6600 kr i månaden, vilket är dyrt. Dock så ingår enligt hemsidan följande:

- Excellent location, less than 15mins walk to lifts (or a 5min bus ride)
- Unbeatable views of both Whistler & Blackcomb
- Professional weekly cleaning service
- Secure gear storage and tuning room
- Beautiful, light & warm house - heated floors
- Sauna
- Gas fire
- Covered deck for BBQs
- High-speed wireless internet
- 42-inch HDTVs in each living room
- Apple TVs with a Netflix subscription (way better than cable!)
- Covered parking available
- Bed linen and towels provided
- Household products provided (e.g. dishwasher tablets)

Så det verkar ju rätt lyxigt. Man får vad man betalar för i det här fallet.

Jag kan helt klart tänka mig att bo enklare, och 6600/månad låter nästan lite väl mycket, men sen vet jag ju inte vad bostäder brukar ligga på i Whistler. Men å andra sidan... bastu låter bara för jävla underbart, och husen verkar vara riktigt fina ;)

Företaget: http://www.rideonwhistler.com/index.html

Som sagt så skriver hon att ju fler som hon kan boka in samtidigt, desto större discount kan hon ge. Vi kan dock räkna med $200 för att vara på den säkra sidan.

Puh, det blev en jäkla massa text. Hursomhelst freeride: låter detta som något intressant eller känns det för dyrt/flådigt? :)

Låter ganska sweet men som sagt lite dyrt kanske, har en kompis som va där för två år sen under os-säsongen. Då kostade det typ så mycket, de hade jacuzzi och bastu bodde fint. Lär finnas billigare men verkar ju ganska najs, ja är i alla fall på att dela boende :)

Jo som sagt det låter nästan lite väl dyrt, beroende på hur mycket man är beredd att lägga. Har pratat lite med en bekant som säsongad förra året i Whistler och hon påminde om att bra läge i förhållande till backen är guld när man ska iväg/kommer hem från skiddagen. 15 minuters promenad till lift låter rätt mycket...

Tja jag och en polare funderar också på att åka till Whistler och säsonga nu i vinter, vi är 22 respektive 21 år. Vi skulle också kunna dela boende med lite folk, det är ju bara roligt! =)

Nu är det dålig fart i tråden här tycker jag! Ingen som börjat kika på boende, jobb etc än? :)

Angående boendet skulle jag tycka det var fett att försöka dra ihop nåt slags kollektiv med svenskar inför kommande säsong, tänk en större grupp som åker, hänger, festar och bor (i mån av plats) tillsammans!

Har börjat kolla runt efter boende det finns en del men det är svårt att leta utan att veta hur många som är taggade på att dela boende. Funderar på att dra ner på en lång semester utan att jobba men har inte bestämt mig än ska söka visum för säkerhetsskull.

Jag och min kompis är i full gång med att fixa visum just nu, så man har inte riktigt börjat kollat så mycket på boende ännu.. Men när man väl vet att man har ett visum så lär man ju söka lite mer!

Senast ändrad:
Vi är också två gubbar (20 år) från GBG som åker till Whistler under november. Hade varit fett att dela boende med någon/några! Vilka är sugna på att dela boende? Kontakta mig på mail: august.jeirud@gmail.com

Tillbaka
Topp