Wide = Stora fötter?

Wide = Stora fötter?
Det beror på, om du har små/medelstora fötter och vill ha en onödigt svårsvängd bräda så funkar det väl. :)

Wide = Stora fötter?
Haha

Nej det vill man ju inte ha =).

Jag är 187 cm och har 44 i skostorlek, så då är nog inte wide nåt för mig..

/Nicklas

Wide = Stora fötter?
Jag vet inte riktigt vart gränsen för Wide går, här har du iaf en ungefärlig guide (gjord av Pinn) vilka midjemått som gäller vid vilken skostorlek. Säkrare att gå efter midjemåttet (på ett ungefär som sagt, är ju inte någon raketfysik direkt) än att stirra sig blind på huruvida brädan benämns som wide eller ej.

40 - 24,0 till 24,3
41 - 24,4 till 24,7
42 - 24,8 till 25,1
43 - 25,2 till 25,5
44 - 25,6 till 26,0
45 - 26,1 till 26,5
46 - 26,6 till 27,0
47 - 27,1 till 27,5
48 - 27,6 till 28,0

Lycka till :)

Senast ändrad:
Wide = Stora fötter?
Enligt mig är Pinns guide en storlek fel hela vägen. Den skulle börja på 39 och gå till 47. Då blir midjemåtten perfekta!!

Wide = Stora fötter?
Måtten lär ju variera lite beroende på vad man har för stance och så också. Det är som sagt en generell guide, ta den med en nypa salt och tänk på att det såklart alltid är bäst att testa med rätt boots i rätt bindningar i rätt stance på brädan innan man köper, om man har möjlighet till det.

Vad jag vet är det ganska sällan en bräda finns i 9 olika midjemått ändå.

Wide = Stora fötter?
..

??

fel hela vägen. varsågod Dougboy. rätt min extremt generella guide.

..

ex. 1 --> jag har 42 i skor US 9.. vill jag ha ett mellanting som täcker allt från pist till park och är uträknat på en "normal-längd" på män i Sverige så skulle jag ha (enligt mig guide) en bräda med ett midjemått på "....24,8 till 25,1 "

när jag körde på 24,2 tog min hälkappa i och mina tår tog i när jag gjorde djupa carvingsvängar i branta backar..

när jag körde 25,6 så kändes det svårt att få upp brädan på kant men dock blev det lite lite bättre flyt i pudret..

min Dominant (som jag endast kör i parkmiljö) är ca:25 i midjan och känns stabil när jag railar.

min Custom 156 som jag kör allround är 24,7 i midjan och är nästan nästan lite lite för smal..

jag har ju kört väldigt många olika brädor från olika märken och kört i 20 år.

jag själv tycker att min generella måttstock är jävligt bra... så

Dougboy ... vart är det fel ??

/Pinn (ursäkta om jag tar åt mig på fel sätt. men jag gillar min lilla guide :) )

Wide = Stora fötter?
pinn sa:
..

??

fel hela vägen. varsågod Dougboy. rätt min extremt generella guide.

..

ex. 1 --> jag har 42 i skor US 9.. vill jag ha ett mellanting som täcker allt från pist till park och är uträknat på en "normal-längd" på män i Sverige så skulle jag ha (enligt mig guide) en bräda med ett midjemått på "....24,8 till 25,1 "

när jag körde på 24,2 tog min hälkappa i och mina tår tog i när jag gjorde djupa carvingsvängar i branta backar..

när jag körde 25,6 så kändes det svårt att få upp brädan på kant men dock blev det lite lite bättre flyt i pudret..

min Dominant (som jag endast kör i parkmiljö) är ca:25 i midjan och känns stabil när jag railar.

min Custom 156 som jag kör allround är 24,7 i midjan och är nästan nästan lite lite för smal..

jag har ju kört väldigt många olika brädor från olika märken och kört i 20 år.

jag själv tycker att min generella måttstock är jävligt bra... så

Dougboy ... vart är det fel ??

/Pinn (ursäkta om jag tar åt mig på fel sätt. men jag gillar min lilla guide :) )
Du tar åt dig på helt fel sätt. Detta visar hur mycket den personliga smaken faktiskt spelar in. Jag har också åkt snowboard i drygt 20 år och åkt på mängder med brädor. Det är bara mitt sätt att säga att jag gillar bredare brädor. För min personliga smak rekommenderar din guide lite väl smala brädor. Har man tex 44 som jag så tycker jag att 26,1 till 26,5 är perfekt, alltså den bredd som du rekommenderar till storlek 45. Jag tycker att din guide är alldeles utmärkt, men för min personliga preferens är den en storlek fel hela vägen:D

Senast ändrad:
Wide = Stora fötter?
Jag har storlek 43 på mina boots(tänker nog dock gå upp en ½ storlek då ja dödade 2 av mina tår typ) men har dock Large burton bindningar. Alltså lite för stora bindningar(Sitter dock perfekt ändå). Jag kör en wide bräda som är 27 CM och ja tycker den va perfect var inte alls svår att få upp på kanterna. Sen så har ja iför sig ganska många KG att trycka på med.
Det beror helt och hållet på hur du kör, en för smal bräda funkar nog ALDRIG men en för bred som den skulle vara för mig i detta fallet kan funka.

Wide = Stora fötter?
size 42, medium bindningar och en wide skunk ape 167a
inga problem whatsoever att få upp på kant så länge det är någorlunda mjukt
enda skulle vara, men är lite svårt att koppla det bristande greppet på is i jämförelse med mina brädor som har chamber

Wide = Stora fötter?
Har ett kraftigt dilemma!
Sitter på 2 brädor:
Nitro magnum VIII 162cm (wide 26,5)
STAR 155cm (normal width) (tung ICA Maxi-bräda)

Jag är 173cm och väger 78kg. Skostl 42

STAR brädan är ju bättre i storlek men är ju en riktigt tung B-bräda
Nitron är både längre och bredare men mycket lättare.

Gillar att lattja i låga farter med jibb och småhopp, vilken hade ni skruvat fast bindningarna på?

Senast ändrad:
Wide = Stora fötter?
Nitron! Det enda negativa med bredare bräda är att den känns långsammare att kanta med men med vettig teknik är det inga problem :) gillar du dock att jibba är väl nitro brädan på tok för lång

Senast ändrad:
Wide = Stora fötter?
linder sa:
Nitron! Det enda negativa med bredare bräda är att den känns långsammare att kanta med men med vettig teknik är det inga problem :) gillar du dock att jibba är väl nitro brädan på tok för lång
Kikade lite närmare och såg att Nitron var 157 lång, kanske ändå i längsta laget men jag trycker dit bindningarna och testar ikväll....
10 år sen jag åkte bräda så tänkte slippa köpa en ny den här säsongen för att kolla om man får nytändning:-)

Tack för svaret,,, fan vad skönt att slippa hoppa runt på tegelstenen,,,den väger fan mer utan bindningar än nitron med, hahaha

Tillbaka
Topp