Windsurfing

MadTriX

Ny medlem
Windsurfing
Tja alla freeriders.
finns de några fler vindsurfare på den här sidan? kontakta i sådana fall mig (kanske träffas vi på stranden nästa sommar). jag har en bild på mig när jag vindsurfar som jag lagt upp på mitt freeride konto. ta gärna en titt. och så undrar jag om de finns några bra vindsurfings sajter med sköna foton?

hällsningar: MadTriX

Windsurfing
äntligen en vindsurfare :D...jag kör på ytteri beach i findland. ett mycket fint ställe med sandstrand och surfing center. vad har du för utrustning och vad håller du till?

p.s har du kollat in min bild?

Windsurfing
Jo jag har testat vindsurf, tyckte det var sådär. Jobbigt att frakt med får inte plats i min bil. Kitesurfar istället. Grymmare, coolare, högre hopp, snabbare, farligare. Helt enkelt bättre=)

Dessutom är grejerna lättare att ta med sig

Windsurfing
Kitesurfing är inte snabbare, men jag kan hålla med om att det är högre hopp. Nackdelen med kitesurfing är ju att man är fast på sandstranden. de går ju inte att åka långt ut utan grunt vatten. Känn på den ;)

Windsurfing
Öhhh för det första kan jag säga dig att kitsurfing ÄR snabbare, det lovar jag dig. Du kan åka snabbt utan att ha en gigantisk formula bräda och ett monstruöst segel, man åker ifrån alla vindsurfare när man är ute, de hinner inte med, jag lovar kite är snabbare än vindsurf.

För det andra är man inte alls fast på sandstrand. Visst det är en fördel med sandstrand efetrsom du lättare kan rigga där, men du kan åka hur långt ut till havs du vill, utan grunt vatten. Det går utmärkt att kryssa ut, det är lätt. Läs på lite bättre innan du kommenterar nästa gång

Windsurfing
Sen när blev man omseglad av en kitesurfare?
Kitesurfarna brukar inte riktigt hänga med, och jag seglar inte på en gigantisk formulabräda eller med några monstruösa segel.

Windsurfing
Det är ju ganska ointressant egentligen. Vi snackar ju hur det är på vattnet när man åker, inte på en tävling som går ut på att köra fort. Kitesporten har inte funnits lika länge som vindsurfingen heller. Kolla dock in dessa länkarna för att få en liten aning om vad man kan göra med kite:)

Robby Naish hastighetsrekord kite: http://www.naishkites.com/image/news/R.NaishKiteRecordMid_V4small.mov

Annan snabb kille: http://www.flysurf.com/videos/38_10.wmv

Längst Hangtime, 13(!) sekunder, Adam Koch: http://hem.passagen.se/cu1/adamkoch13sec.wmv

Windsurfing
Jag är också vindsurfare. Kör mest i Norrköping, Västervik och på Öland. Har det senaste året bytt ut den största brädan och 9.0:an mot kite. Inget jag ångrar. Det är skönt att slippa böket med att dra med sig en 140-litersbräda och stora riggprylar och istället plocka med sig hela kitekittet i en liten smidig bag. Från 6,5-vindar och neråt är det dock fortfarande vindsurfing som gäller för min del. Balansen och känslan i en vältrimmad vindsurfingutrustning i tio m/s eller mer är svårslagen. Man har en direktkontakt med den drivande kraften, dvs vinden, som man aldrig kan få med 25 meter långa linor.

Kitesurfingen ger den vinddrivna delen av vattensporten en helt ny dimension, speciellt i lättare vindar. Det finns dock några mycket tydliga nackdelar med kite. För det första är det väldigt krävande när det val av spot. I mina hemtrakter på ostkusten är det i princip omöjligt att hitta ett launchställe som är säkert och smidigt. Att som nybörjare lära sig att kitesurfa i en sån omgivning är i princip omöjligt. Det är naturligtvis den största anledningen till att sporten inte har växt snabbare än den har på ostkusten. Med en vindsurfbräda kan man gå i nästan var som helst där det går att bada.

För det andra är det ett jädra bök med de långa linorna, speciellt för en nybörjare om det väl börjar strula. Hur svårt är det inte att relauncha på djupt vatten om man har kraschat och tappat bommen så att linorna ligger lite hur som helst.

För det tredje är det en ganska farlig sport. En hel del dödsfall och allvarliga olyckor har inträffat de senaste åren. Och oftast är det inte nybörjare som råkar illa ut, utan erfarna surfare som kör överriggade med stora kites för att få till allt högre hopp. En annan sökerhetsaspekt är trängseln på de populära spotsen. Dels mellan kitarna, men framförallt bland turister på sommaren. De bästa kitespotsen är ofta även populära badstränder. Allt för ofta ser man kitare som riskerar andras säkerhet genom att köra för nära badande och åskådare. Det är finns redan och kommer säkert bli allt vanligare med förbud på vissa ställen.

Trots allt är det en fantastiskt skön känsla att känna kraften i draken och dra iväg med full planing samtidigt som man ser sina vindsurfande vänner sitta på stranden och tjura. Har man respekt för naturens kraft och tar det lugnt i början är det relativt riskfritt. Det finns ingen annan sport där man kan dra iväg den typen av hopp med så pass liten skaderisk.

Ett utmärkt sätt att testa kite är att göra det i svaga vindar på snö. Man kan dra iväg på en snötäckt sjö eller liknande redan i 2-3 m/s. Kiten skapar helt nya möjligheter när det gäller fjällturer. Är det bara vind kan man ta sig snabbt över stora avstånd och även klättra fallhöjdsmeter relativt enkelt. Jag kan tänka mig att kiteskiing kommer att bli väldigt populärt om ett par år.

Windsurfing
Jag håller med dig i i (heter det så?) stort sett allt, MnO. Synd för dig att bo på ostkusten, västkusten är heaven för kite, skåne speciellt. Här kan du kita i stort sett överallt. Vill dock rätta och nämna att dödsfall har ännu ej inträffat i Sverige, däremot ett par alvarligare olyckor som kunde slutat riktigt illa.

Windsurfing
Tjaaa. jag brukar wind och kite surfa runt om göteborg
bla varberg! Hehe sjysst med lite surfer dudes här på forumet. Har tävlat lite i formula/race (som det hette då) men numera kör jag bara freestyle.

Windsurfing
Klart man är surfare. Var ute igår och drog på med 5.3:an senast. Klart underhållande. Men det börjar kyla på nu, vattnet.

Windsurfing
Sjyyyst! själv hade jag nog min bästa surfdag på året i varberg för 2-3 veckor sedan. Perfekt 5.0 vind och 1.5-2 m vågor ... det kan man leva på lääänge

Tillbaka
Topp