Jag är också vindsurfare. Kör mest i Norrköping, Västervik och på Öland. Har det senaste året bytt ut den största brädan och 9.0:an mot kite. Inget jag ångrar. Det är skönt att slippa böket med att dra med sig en 140-litersbräda och stora riggprylar och istället plocka med sig hela kitekittet i en liten smidig bag. Från 6,5-vindar och neråt är det dock fortfarande vindsurfing som gäller för min del. Balansen och känslan i en vältrimmad vindsurfingutrustning i tio m/s eller mer är svårslagen. Man har en direktkontakt med den drivande kraften, dvs vinden, som man aldrig kan få med 25 meter långa linor.
Kitesurfingen ger den vinddrivna delen av vattensporten en helt ny dimension, speciellt i lättare vindar. Det finns dock några mycket tydliga nackdelar med kite. För det första är det väldigt krävande när det val av spot. I mina hemtrakter på ostkusten är det i princip omöjligt att hitta ett launchställe som är säkert och smidigt. Att som nybörjare lära sig att kitesurfa i en sån omgivning är i princip omöjligt. Det är naturligtvis den största anledningen till att sporten inte har växt snabbare än den har på ostkusten. Med en vindsurfbräda kan man gå i nästan var som helst där det går att bada.
För det andra är det ett jädra bök med de långa linorna, speciellt för en nybörjare om det väl börjar strula. Hur svårt är det inte att relauncha på djupt vatten om man har kraschat och tappat bommen så att linorna ligger lite hur som helst.
För det tredje är det en ganska farlig sport. En hel del dödsfall och allvarliga olyckor har inträffat de senaste åren. Och oftast är det inte nybörjare som råkar illa ut, utan erfarna surfare som kör överriggade med stora kites för att få till allt högre hopp. En annan sökerhetsaspekt är trängseln på de populära spotsen. Dels mellan kitarna, men framförallt bland turister på sommaren. De bästa kitespotsen är ofta även populära badstränder. Allt för ofta ser man kitare som riskerar andras säkerhet genom att köra för nära badande och åskådare. Det är finns redan och kommer säkert bli allt vanligare med förbud på vissa ställen.
Trots allt är det en fantastiskt skön känsla att känna kraften i draken och dra iväg med full planing samtidigt som man ser sina vindsurfande vänner sitta på stranden och tjura. Har man respekt för naturens kraft och tar det lugnt i början är det relativt riskfritt. Det finns ingen annan sport där man kan dra iväg den typen av hopp med så pass liten skaderisk.
Ett utmärkt sätt att testa kite är att göra det i svaga vindar på snö. Man kan dra iväg på en snötäckt sjö eller liknande redan i 2-3 m/s. Kiten skapar helt nya möjligheter när det gäller fjällturer. Är det bara vind kan man ta sig snabbt över stora avstånd och även klättra fallhöjdsmeter relativt enkelt. Jag kan tänka mig att kiteskiing kommer att bli väldigt populärt om ett par år.