Ytterligare en som vill ha hjälp med skidval

Prestoo

Ny medlem
Hej!

Jag önskar era kloka tips på vilka skidor jag ska försöka provköra.

Jag är 195 cm lång och väger 102 kg och gillar att stå på fartmässigt och vill gärna kalla mig "avancerad-minus". Drömskidåkningen är lite brantare röd backe/mindre brant svart, nypistad och hård samt med lite längd (som t.ex. Högegga Trysil). Nu har jag för få skiddagar för att få perfekta förhållanden utan när jag åker så åker jag oftast hela dagen så skidorna måste fungera för mer än förmiddagsåkning.

Idag kör jag på en Nordica Dobberman Spitfire 178 cm från 2010 (122-70-105, r 15.5) och är inte på något sätt besviken på dom - litar på dom i hög fart, bra isgrepp, fungerar bra i uppkörd backe och funkar i slöåkningen tillsammans med barnen i barnbacken....svårt att sätta fingret på vad jag saknar men dom överraskar mig inte (och med överraska menar jag i positiv bemärkelse) eller ger mig det lilla extra.

Tittar på premiumsegmentet men vill som sagt höra era tips!

Senast ändrad:
Det låter som att en kraftfull pistskida med lite mer bredd under foten runt 85mm hade passat dig. Då får du en tryggare plattform när det börjar bli uppkört eller mjukt en påskeftermiddag men samtidigt en kvick och alert respons. Med tanke på din vikt och dina krav bör du titta på skidor med metall i konstruktionen. Typexempel Völkl RTM 84/86 eller Extrem Frontier 85.

Åker själv på ett par Völkl RTM 81 som jag är mycket nöjd med och som stämmer väl in på din beskrivning. Valde 81 före 84 för att hemmabacken är relativt kort och ville ha en skida som är snabb kant till kant.
Jag skulle tro att RTM 84 är ett kanonval i ditt fall!
Blizzard Brahma har fått bra betyg i tester som ett alternativ.
Även Nordica har liknande skidor som får bra betyg varje år.

Viktigt för dig är längden, är 178cm lagom eller ska/kan du gå upp några cm?
Längre skidor kräver högre fart och längre backar.

Tack för tipsen! Hur ser ni på Stöckli:s Scale Delta i sammanhanget? Har inte hittat speciellt mycket on Scaleserien.

Det blev ett par Völkl RTM 86. Har bara hunnit åka en dag ännu men vilken uppgradering!

Riktigt snabba och fungerar riktigt bra i både pistat och uppkört. Skidan ger verkligen tillbaka om man jobbar med den!

Kul att höra!
Bra med återkoppling och lägg gärna in mer feedback när du hunnit prova mera.
Tror du bara kommer bli mer och mer nöjd med skidan.
Vilken längd valde du?

Tillbaka
Topp