ZAG skidor?

Carlssone

Medlem
ZAG skidor?
Hej!

Var Frankrike under semestern och tog en sväng förbi La Grave. I en sportbutik där fick jag se reklam för ett skidmärke som hette ZAG. När jag hem till Sverige gick jag in på deras hemsida (zagski.com) och läste lite om deras skidor. Om man skall tro texten så verkar skidan vara ultimat för svenska förhållanden, bra flyt i lössnö men även utmärkta att andvända i pist: (Något man tyvärr måste göra titt som tätt i ibland puderfattiga svenska fjäll.) Min fråga är: Finns det någon som provat dessa skidor och i sådana fall hur fungerade dom? Är dom så bra som det påstås på hemsidan? Det verkar nästan för bra för att vara sant.

Erik.

ZAG skidor?
har testat dem i vårsnö. väldigt mkt skärning så ganska kvicka i svängarna. hyfsat lätta o mkt enkla att trixa med, i vilket fall de kortare modellerna. dock för mycket topp på dem så de blir aningen fladdriga redan vid låga farter. e du tung, typ över 85 kg e det bara att glömma dem direkt, oavsett längd!
en helt ok skida om man har lust att betala 2-3000 extra för att vara speciell i backarna. ett mkt bättre alternativ e atomic stomp för pistegenskaperna, twintipen etc men dock ganska styv.
egen favorit e pocket rocket.

ZAG skidor?
Har precis kommit över ett par Zag freeride big 179 med Linken bindning. Testade dem idag i dimma och plusgrader, tycker den känns riktigt stabil och rolig att både carva och trixa med. Känns som den har potensial som skysst hela berget skida.
Bytte från Pocket rocket och tycker att Zagen är bra mycke t stabilare, dock är pocketten lättare att komma runt med om man skall snurra mer än 360. Går att få tag på www.alpint.com

ZAG skidor?
Testade "Freeride Big" i åre under en vecka. Personligen var jag väldigt nöjd med skidan. I pisten har skidan ett grymt skär, krävs dock att man pressar den en del för att den skall ge tillbaka max. Hade ett par riktigt sköna offpist åk med 3-4 dm nysnö... Och där fanns det inget att klaga på med hur skidan betede sig, den gick riktigt bra och jag kunde stå på rejält med den.

ZAG skidor?
Jag har sett dem i butiker i Les Arc, Bourg St Maurice o Verbier. Finsn säkert på andra stäleln också, men det är de somjag råkadt se. borde itne var svårt att få tag på.

Jag tyckte också att det lät som en bra idé när jag läste om dem men så provade jag dem och tyckte de var skitskumma. Den enorma bredden i fören hjälper inte så mkt i offpisten, man behöver bredd unde rfoten också för att få riktigt flyt. På brant hård snö had ejag prolem att få i stålkanten när jag hasade omkring (som man ibland gör i steniga passager, i branta korridorer etc). Den feta fören låg i och aktern men under foten hngde skidan i luften, kändes hleskumt. Offpist gick de dock rätt bra, i pisten fickjag inte till det alls. Det är säkert en teknik sak. Man kan nog lära sig att åka dem och då gilla dem. Men att bara köra en dag på dem var ingen kul upplevelse. kändes konstiga, otryggt och halkigt.

Tillbaka
Topp