Zermatt vecka 42? Är det något att ha?

herradler

Ny medlem
Hejsan!

Funderar på att ta en långhelg i Zermatt v.42. Är det någon som har erfarenhet av Zermatt så tidigt på säsongen? Eller har ni några andra tips? Det rycker ordentligt i skidtarmen :)

Senast ändrad:
Jag vet inte när vecka 42 är (äger ingen veckokalender:) men vad jag vet är att bade Saas-Fee och Hintertux redan nu är prima och att zermatt ju ligger bredvid Saas-Fee och dessutom högre up...that says det är garanterat riktigt bra snö.

Sa länge du är beredd att köpa för och nackdelar med glaciärakning AK DIT! :)

Förra helgen sag jag bade Swiss-Ski och svenska landslaget träna fett hart i Saas-Fee!

Ha sa kul!

Det är ju ett av de ställen som man för övrigt kan räkna på fingrarna som har åkning åretrunt, så ska man höståka är det ju inte så mycket att orda om. rykten säger att saas-fee och zillertal är bra höst orter oxå.

Ok men då får man väl försökta ta sig iväg till Zermatt då :)
Jag har aldrig åkt glaciär innan. Vilka är fördelarna och nackdelarna som du (deltaboarder) nämner?

Jag tror att du får ut mest åkning just nu på zermats glaciär. Det är ju nästan 1000 meters fallhöjd. Vilket är riktigt bra för glaciär. Dessutom ligger den högt. Startar på 3900 m eller nåt sånt, vilket ger bra snötillgång. Glaciärens storlek gör att drygt 10 backar är öppna.

Ett annat alternativ är Kitzsteinhorns glaciär i Kaprun. Men den börjar på typ 3200 å slutar uppskattningsvis på 2900 m kanske. Så den är rätt liten med 4 backar öppna typ. Men det har ju snöat mycket senaste veckan, så i dagsläget kan man åka vanlig pist ända ner till alpincentret på 2500 meters höjd.

Stora nackdelen med glaciär är ju att dem oftast är flacka. Man får också vänta sig att särskilt höstvädret på sån här höjd kan slå om fort som attan, vilket medför att de kanske stänger liftar.

ja precis som aepe nämner, men innan du läser det nedan...pa sommaren har jag bara varit pa hintertux och saas-fee - har bara varit en enda dag i zermatt och det var i vintras..och jag kommer knappt ihag mer än att jag höll pa att fastna i cervinia :-)

nackdelar
-vid fel tid kan det vara olidliga liftköer
-vädret kan vara riktigt kass = stängt eventullt
-delvis mkt flackt och korta pister, men a andra sidan exempelvis tux har en rätt brant pist sa det kanske de har i zermatt pa sommaren med.
-kan vara mkt isigt (men gäller inte nu)
-begränsade öppet tider...fram till cirka 14... men det kanske inte är sa när du skall aka...kolla in "fahrplanen" hur länge de har öppet när du är där...och kolla da inte bara pa de stora matarliftarna som har öppet längre - kolla pist-liftarna...

fördelar:
-vid rätt tid kan man ha hela systemet för sig själv = inga köer alls
-kan vara fenomalt väder
-kommer ner i dalen och det är varmt och gosigt

och för att stryka nästan alla nackdelar med ett annat uttalande: kom precis hem fran 3 dagar i saas-fee nu och det är hur mkt snö som helst...t.o.m. feta puderruns kan man fa till (en meter bredvid pisten)... i lördags var saas-fee stängt pa grund av storm men grannsystem zermatt höll öppet i lördags ända...av de 2 öppna dagarna var en riktigt dalig vädermässtigt och den andra = idag ) fantastiskt med sol och puder...

om du har bra väder kommer du inte angra dig för en schysst start pa vintersäsongen...!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp