Zermatt

Stig_Huud

Medlem
Zermatt
Har haft fruktansvärd otur de senaste åren när jag varit iväg på mina kortare skidturer. Inte en snöflinga föll i Disentis 2001, Avoriaz 2002, Sölden 2002, Gressoney 2003, Kanada 2004 eller Hemsedal 2004. Är på väg att ge upp. Har i alla fall börjat misströsta en del. Sista utvägen verkar vara att jaga hög åkning och tänker då på Zermatt. Dyrt? javisst, men det får man ta.

Någon som kan säga något om snötillgången och om det de senaste åren varit några snöfall att snacka om i orten där man åker på flera toppar över 3000 m?

Jåårs sinserlii

Stig H

Zermatt
De kan vara tomt med snö även där! Jag var där nästan hela säsongen 2002 och det var inte mycket snö då. Däremot säsongen innan åkte jag puder 60 dagar i sträck i St.moritz... det var nice

Zermatt
Det gäller som alltid att ta tips om snötillgång med en nypa salt eftersom det varierar från år till år.

Zermatt har generellt sett färre snödagar, men genom hög höjd och färre bumare räcker snöfallen längre. Vanligtvis snöar det mest tidigt och sent på säsongen i Z och ngt mindre feb/mars.

Men som sagt, kan säkert bli precis tvärtom i år...

Jag har varit nere början på december i fem år och haft fyra helt fenomenla år. Förra året prickade jag helt rätt med tre första veckorna i Jan (sen snöade det inte mckt förren i april).

Zermatt

Var där i slutet av Mars förra året och vill minnas att när vi kom dit var det bedrövligt med snö på låga höjder och sydsidor, sedan
dumpade det rejält och vi åkte puder varje dag :-).

Det handlar som vanligt om timing, vilket är grymmt svårt . Vissa orter får mer snö än andra och kan vara bättre att satsa på men om du verkligen vill hitta puder är det nog bra att satsa på antingen en bil och åka runt till den ort där det nyligen har snöat. Eller en sistaminutenresa vid lämlig tidpunkt till lämplig ort.

Själv har jag alltid tur men snöfallen ;-)

Tillbaka
Topp