Första frågan, vad har du för pjäxor? Är de kompatibla med alla valen? Inte för att säga att
@KaitsuH och
@enriico har fel men jag skulle vara försiktig med rena tech-bindningar för den åkning du beskriver.
Det finns jättemånga som den funkar bra för men att man kör "fort och hårt" behöver inte i sig betyda att man får problem med tjuvlösningar. Min bild av det här är att det är enormt individuellt. Det finns t.ex. en tråd här där
@MnO beskriver hur han själv inte kan åka på F12or utan konstant tjuvlösande. Samtidigt finns det andra som åker "hårdare och snabbare" som inte har några som helst problem. Hur du åker och hur du sätter tryck verkar vara mer avgörande än hur mycket tryck du sätter.
Sen har vi problemet med skaderisken. Jag körde många år med Dynafit Beast och klarade mig fint från tjuvsläpp. Jag fick dock ont i fotleden efter ett långsamt fall i skogen då den inte löste ut direkt. Rent krasst kommer en bindning som löser ut horisontellt i hälen agera annorlunda än en som löser ut horisontellt i tån. Vilket som är bäst tål att diskuteras men de har lite olika för- och nackdelar. Själv kör jag nu på Shift och tycker den funkar utmärkt på uppför och utför. Den har inte tjuvlöst men den har också löst ut jättefint när jag ramlat.
Om man vill ha lite lättare så hade jag också rekommenderat Vipec/Tecton, eftersom de har horisontell elasticitet i tån. Frun kör på Vipec och har aldrig haft några problem men hon fick en stukning i foten i vintras när hon kraschade och den antagligen löste ut för sent. Om det berodde på bindningen eller handhavandefel vågar jag inte säga nåt om.
Så först och främst, vad har du för pjäxor? Sen får du värdera pris och hur du egentligen åker. Är det nästan bara pist är inte en Baron helt fel. Åker du lite mer uppför, gå på Shift. Vill du hålla nere priset, gå på Baron. Har du möjlighet att lägga lite mer, gå på Shift. Har du pjäxor som saknar tech-inserts i tån är ju valet gjort åt dig och du går med fördel på Barons...