Vilka turbindningar?

Alvawesslen

Ny medlem
Halloj, jag är en ganska liten och lätt tjej som ska göra säsong och är sugen på att uppgradera mig från vanliga freeridebindningar till någon form av turbindning. Jag gillar framförallt att åka i orörd pudersnö men tycker samtidigt om att kunna trycka på i svängarna och köra lite mer aggressivt på hårdare underlag. Därför är jag ute efter en bindning som både kan funka bra att göra kortare turer uppför med för att sedan åka nedåt i mjukt orört puder, men som inte heller ger sig när det går fort utför. Mina funderingar går främst kring shift, king pin och marker duke, baron, f12 (eller kanske räcker med 10?).
Är det någon som har tankar eller tips till mig om vad jag borde satsa på för bindning?

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej! Jag är mycket dålig med skidåkning, men kan säga: Glöm duke, baron, f12 osv. om du är lätt. Min fru, under 60 kg, har några Dynafits på hennes Armada TST:s, har haft 4 år redan, och de har aldrig tjuvlöst, men de har löst varje gång, när behövd. Hon kör nästan för aggressivt, men också de där lätta bindningar funkar fint. Så för dig nånting mellan Shift, Kingpin, Dynafit, eller vad som finns?

Läs på ang Kingpin här innan du köper. Det har skrivits ganska många rader här om att Kingpin inte löser ut som den skall och ger skador på knän/ben/fötter.
Prova Shift och du kommer aldrig vilja ha något annat för den åkning du beskriver.

Ska du tura mycket, så kan det vara idé att titta på något lättare. Kan då rekommendera Fritschi Vipec eller Tecton.

kurono

Medlem
Om vikten inte spelar roll, så kör på shift. Finns att få tag på till bra pris! Den har lite grejer som stör användare som turar så läs på om det innan isåfall.

Annars vill du lättare men samtidigt hyfsat säkert så rekommenderar jag Dynafit radical 2.0 / Rotation 10 eller 12, samt fritschi vipec 12 och tecton 12.

enriico

Medlem
Spara gram, och pengar, och skippa Shift. Tror precis som @KaitsuH att Dynafits Radical eller Tecton räcker gott med tanke på din nätta vikt. Väger själv 70 kg och har åkt på ovan nämnda bindningar de senaste åren utan minsta problem i både puckel, stenhård pist och bristande skare. Enda bindningen jag har haft ett h-vete med är King Pin, den suger!

nickehed

Ny medlem
Utifrån det du skriver så välj shift. Jag och sambon bytte till shift när den kom ut och vi är rent ut sagt skitnöjda. Vi har väldigt lika behov som du beskriver och shiften ger oss precis det. Dvs kortare hiker från liften, lägga ett kortare spår i skogen och köra upp o ner, osv och annars kunna ligga på i pist. En perfekt ” all-mountain”- bindning. Vi har inte haft några problem alls med den. De mycket få längre turerna vi gör så spelar det ingen roll för oss att den väger lite mer än en renodlad turbindning, då en sådan inte ger oss allt det övriga shiften har. Jag tänker i år komplettera med en mer frontside-orienterad skida och tänker sätta på shiften även på den. Man vet aldrig när man hamnar utanför pisten 🙂 och vi är så nöjda med bindningen. Visst, den kostar lite men vi tycker den är värd det.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Första frågan, vad har du för pjäxor? Är de kompatibla med alla valen? Inte för att säga att @KaitsuH och @enriico har fel men jag skulle vara försiktig med rena tech-bindningar för den åkning du beskriver.

Det finns jättemånga som den funkar bra för men att man kör "fort och hårt" behöver inte i sig betyda att man får problem med tjuvlösningar. Min bild av det här är att det är enormt individuellt. Det finns t.ex. en tråd här där @MnO beskriver hur han själv inte kan åka på F12or utan konstant tjuvlösande. Samtidigt finns det andra som åker "hårdare och snabbare" som inte har några som helst problem. Hur du åker och hur du sätter tryck verkar vara mer avgörande än hur mycket tryck du sätter.

Sen har vi problemet med skaderisken. Jag körde många år med Dynafit Beast och klarade mig fint från tjuvsläpp. Jag fick dock ont i fotleden efter ett långsamt fall i skogen då den inte löste ut direkt. Rent krasst kommer en bindning som löser ut horisontellt i hälen agera annorlunda än en som löser ut horisontellt i tån. Vilket som är bäst tål att diskuteras men de har lite olika för- och nackdelar. Själv kör jag nu på Shift och tycker den funkar utmärkt på uppför och utför. Den har inte tjuvlöst men den har också löst ut jättefint när jag ramlat.

Om man vill ha lite lättare så hade jag också rekommenderat Vipec/Tecton, eftersom de har horisontell elasticitet i tån. Frun kör på Vipec och har aldrig haft några problem men hon fick en stukning i foten i vintras när hon kraschade och den antagligen löste ut för sent. Om det berodde på bindningen eller handhavandefel vågar jag inte säga nåt om.

Så först och främst, vad har du för pjäxor? Sen får du värdera pris och hur du egentligen åker. Är det nästan bara pist är inte en Baron helt fel. Åker du lite mer uppför, gå på Shift. Vill du hålla nere priset, gå på Baron. Har du möjlighet att lägga lite mer, gå på Shift. Har du pjäxor som saknar tech-inserts i tån är ju valet gjort åt dig och du går med fördel på Barons...

steglund

Medlem
Spara gram, och pengar, och skippa Shift. Tror precis som @KaitsuH att Dynafits Radical eller Tecton räcker gott med tanke på din nätta vikt.
På vilket sätt går det att spara pengar på Tecton jämfört med Shift? Brukar inte de vara minst lika dyra? ...och de sista grammen tror jag bara det är hängivna varjedags-turare som har glädje av att spara, till priset av lägre säkerhet. Jämfört med valfri rambindning är Shift fjäderlätt, men dyr. En förutsättning dock att pjäxorna har tech-inserts och att bindningarna inte bör ställas in lägre än DIN 6. För väldigt små och nätta kroppar går Tour F10 ner till DIN 3, har jag för mig.

free_fall

Aktiv medlem
Är prio åkkänslan och säkerheten i att bindningen löser ut när den ska så är det Shift som gäller. Har kört på både Duke & Kingpin innan. Jag kör numera på Shift och skulle inte byta ut den mot nåt.
Sen ligger mitt fokus på åkkänsla samt att jag enbart gör kortare turer.

Alvawesslen

Ny medlem
Utifrån det du skriver så välj shift. Jag och sambon bytte till shift när den kom ut och vi är rent ut sagt skitnöjda. Vi har väldigt lika behov som du beskriver och shiften ger oss precis det. Dvs kortare hiker från liften, lägga ett kortare spår i skogen och köra upp o ner, osv och annars kunna ligga på i pist. En perfekt ” all-mountain”- bindning. Vi har inte haft några problem alls med den. De mycket få längre turerna vi gör så spelar det ingen roll för oss att den väger lite mer än en renodlad turbindning, då en sådan inte ger oss allt det övriga shiften har. Jag tänker i år komplettera med en mer frontside-orienterad skida och tänker sätta på shiften även på den. Man vet aldrig när man hamnar utanför pisten 🙂 och vi är så nöjda med bindningen. Visst, den kostar lite men vi tycker den är värd det.
Exakt, det låter väldigt likt vad jag är ute efter, känns även som att det är fler som rekommenderar shift! Förhoppningsvis kan jag även ha bindningen länge, då är den garanterat värd pengarna om det är snällaste valet mot kroppen. Har en tendens att utmana mig själv och ramla en hel del så viktigt att de löser ut bra. Tack för bra råd!

Alvawesslen

Ny medlem
Första frågan, vad har du för pjäxor? Är de kompatibla med alla valen? Inte för att säga att @KaitsuH och @enriico har fel men jag skulle vara försiktig med rena tech-bindningar för den åkning du beskriver.

Det finns jättemånga som den funkar bra för men att man kör "fort och hårt" behöver inte i sig betyda att man får problem med tjuvlösningar. Min bild av det här är att det är enormt individuellt. Det finns t.ex. en tråd här där @MnO beskriver hur han själv inte kan åka på F12or utan konstant tjuvlösande. Samtidigt finns det andra som åker "hårdare och snabbare" som inte har några som helst problem. Hur du åker och hur du sätter tryck verkar vara mer avgörande än hur mycket tryck du sätter.

Sen har vi problemet med skaderisken. Jag körde många år med Dynafit Beast och klarade mig fint från tjuvsläpp. Jag fick dock ont i fotleden efter ett långsamt fall i skogen då den inte löste ut direkt. Rent krasst kommer en bindning som löser ut horisontellt i hälen agera annorlunda än en som löser ut horisontellt i tån. Vilket som är bäst tål att diskuteras men de har lite olika för- och nackdelar. Själv kör jag nu på Shift och tycker den funkar utmärkt på uppför och utför. Den har inte tjuvlöst men den har också löst ut jättefint när jag ramlat.

Om man vill ha lite lättare så hade jag också rekommenderat Vipec/Tecton, eftersom de har horisontell elasticitet i tån. Frun kör på Vipec och har aldrig haft några problem men hon fick en stukning i foten i vintras när hon kraschade och den antagligen löste ut för sent. Om det berodde på bindningen eller handhavandefel vågar jag inte säga nåt om.

Så först och främst, vad har du för pjäxor? Sen får du värdera pris och hur du egentligen åker. Är det nästan bara pist är inte en Baron helt fel. Åker du lite mer uppför, gå på Shift. Vill du hålla nere priset, gå på Baron. Har du möjlighet att lägga lite mer, gå på Shift. Har du pjäxor som saknar tech-inserts i tån är ju valet gjort åt dig och du går med fördel på Barons...
Tanken är att ha en atomic hawx ultra xtd, dvs tech inserts. Utifrån vad du beskriver, och även flera andra, låter shift nästan som ett självklart val. Viktigt för mig är att pjäxan löser ut ordentligt då jag tenderar att utmana mig själv och ramla en hel del på grund av det...;)
Jag tänker mig nog att shiften är värd pengarna. Stort tack för bra hjälp!

Som nämnts, missa inte att kolla att du kan ställa Shift tillräckligt lågt för att vara säker på att de löser ut.
Personligen tycker jag du ska gå på annan bindning om du ska säsonga. Står man rätt på skidan (som man lär sig snabbt om man åker lite fler dagar per år) är vilken mer traditionell pin-bindning som helst ett minst lika bra val, och mycket skönare att släpa på genom byn. ;)
Jag kör sen 5 år uteslutande på Dynafit Radical och Fritschi Tecton och har inga problem alls med dem alls, ens i 75 knyck i pisten. 130 skiddagar i alperna senaste två säsongerna och inte ett tjuvsläpp eller ett läge där bindningen inte släppt när den skulle.

Pillard

Aktiv medlem
Som nämnts, missa inte att kolla att du kan ställa Shift tillräckligt lågt för att vara säker på att de löser ut.
Personligen tycker jag du ska gå på annan bindning om du ska säsonga. Står man rätt på skidan (som man lär sig snabbt om man åker lite fler dagar per år) är vilken mer traditionell pin-bindning som helst ett minst lika bra val, och mycket skönare att släpa på genom byn. ;)
Jag kör sen 5 år uteslutande på Dynafit Radical och Fritschi Tecton och har inga problem alls med dem alls, ens i 75 knyck i pisten. 130 skiddagar i alperna senaste två säsongerna och inte ett tjuvsläpp eller ett läge där bindningen inte släppt när den skulle.
Inte för att vara sån men hur du står på skidan kommer ju inte att göra nån större skillnad då det är vridningen tvärs över skidan som är problemet. Sen är ju frågan varför man ska åka omkring med nån slags begränsning för sig själv bara för att kunna använda tech. Ska du säsonga och tänker knalla så pass mycket att tech gör nån nytta så är det rimligaste att ha två par, eller inserts och växla mellan olika bindningar. Skillnaden i vikt mellan nån mer rejäl tech-bindning och en Shift spelar ju inte så jättestor roll heller. Funktionsmässigt tycker jag annars att Shiften funkar alldeles galant uppför också.

För övrigt är ju Tecton och Radical två totalt olika bindningar uppbyggda på olika sätt och helt olika utlösningsmodeller. Så att dra slutsatser om hur de funkar och sen baka ihop de två till en enhet gör att jag ställer mig lite frågande

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp