Deacon, The Curv, S/Force?

JockeSki

Medlem
Nu är det dags att uppdatera garderoben lite. Har en historik som examinerad skidlärare med 1000 skiddagar på 8 säsonger (varav 2 med puderåkning i USA, Jackson Hole). Det är dock drygt 10 år sedan och senaste åren har jag mest harvat pist i Sälen med barnen på ett par Völkl Racetiger SC 170cm, 14,8m radie och 68mm under foten. Hyfsat drag i skidorna även om benmuskler inte är något jag identifierar mig med. Mäter och väger in runt 186/82 kanske (längesen jag mätte och vägde).

Rätt nöjd med mina Racetiger men dom är lite smala i uppkört eftermiddagspuder eller vårslask. Gillar skidor med relativt kort radie men kan tänka mig att gå uoo nån meter från dagens 14,8m. Kan nog tänka mig att öka på längde från 170 till 172-175 också.

Såå... en skida mellan 170-175cm, en radie runt 15-16m och lite bredare under foten. Har tittat på följande:
SkidaRocker/CamberLängd (cm)Bredd (mm)Radie (m)Pris (€)Kommentar
VÖLKL DEACON 74 PRO + XCOMP 16Tip & Tail1737416799För smal? Bra radie, bra bindning.
VÖLKL DEACON 80 LR + LOWRIDE XL 13 FR D GWTip & Tail1728014599För kort radie?
VÖLKL DEACON 84 + LOWRIDE XL 13 FR D GWTip & Tail1728414679För kort radie?
FISCHER RC4 THE CURV GT MT + RC4 Z13 PRCamber1758016749
SALOMON S/FORCE BOLD + X 12 TL GWTip rocker1708415749Lite osäker på Salomon men fina mått
SALOMON S/FORCE BOLD + X 12 TL GWTip rocker1758416749

Spontant känns Deacon 74 bra men är den för smal (bara 6mm bredare än dagens pistsmiskare)?
Deacon 80 & 84 känns också bra men möjligen för kort radie.
The Curv saknar rocker och kanske blir lite "platt"/tråkig?
Salomon S/Force Bold ser bra ut men klen bindning och att jag inte är någon Salomon fanboy gör det svårt att välja denna (hade varit självklar om det varit Völkl eller Rossignol med en 16-binding).

Några kommentarer, synpunkter eller tips?

Fischer RC one finns i 3 bredder. Kör 86 GT i 182 själv. Lite tiprocker. Något längre radie, 17 i 175.
Tror 82 har 16 i 173.

Kan vara värt att kolla på.

Är något ”power-rail” system. Verkar bara ha bindningar upp till 13 till det. Men gissar att man kan få det uppgraderat i en shop om man ber om det. Tror jag har 12 el 13 på mina.

Alla testare upp till expertnivå verkar älska Deacon 80 och de flesta även loket Deacon 84 (fast några slår i taket och upplever dem som tunga och stumma).
Observera att både Deacon 80 och 84 har "3D Radius Sidecut" med långt över 20m radie fram och bak. Det funkar säger de som testat. Vilket inte jag har. Det sägs att man kan göra super-G-svängar på dem, medan lättare/klenare åkare (dvs inte du troligen) snarast kan ha svårt att "trampa igenom" tillräckligt för att komma åt den snävare radien i midjan. En del om det här:
Jag har samma mått som du, viss benstyrka (cykelpendlar :cool:) men inte din proffsbakgrund och funderar själv på Deacon 80. Har tyvärr minimal möjlighet att provåka.

Tack @fredw. Låter som en kanonskida. Har heller inga möjligheter att provåka men kanske ska chansa på ett par Deacon 80 ändå. Då kanske det kan bli ett par långa Soul 7 HD också att komplettera med :)

Ja, de har fått igång produktionen med nya lagg igen. Själv skulle jag dock välja 180cm, men då går det fortare också.
Nu är det ju lite skralt med puderåkning men ambitionen finns att komma iväg mer spontant till alperna när det snöar mycket förhoppningsvis några resor kommande år till Japan och USA/Kanada och då blir det i så fall en bredare & längre skida, ex. Soul 7 med 106mm och 188cm lång. Till lek så blir 172-175 kanon.

All right. Själv åker jag gamla 917 på 180cm när det är uppkört i pisten, till djupare snö har jag skaffat ett par Dynastar LP 105 som är 192cm och Extrem Fusion 105 Reload på 193cm har inte provat dessa bergslok än men jag tror att de passar bra för min åkstil. Sen åker jag ju riktiga GS-racers från Head på manchester. 🤘 :cool:

Tack @fredw. Låter som en kanonskida. Har heller inga möjligheter att provåka men kanske ska chansa på ett par Deacon 80 ändå. Då kanske det kan bli ett par långa Soul 7 HD också att komplettera med :)
Du kanske vill köpa mina 188cm Soul7 (ej HD) 2014 med Marker Griffon Schizo... Åkta på totalt bara 12 dagar (köpte dem just innan jag flyttade till Australien).

Du kanske vill köpa mina 188cm Soul7 (ej HD) 2014 med Marker Griffon Schizo... Åkta på totalt bara 12 dagar (köpte dem just innan jag flyttade till Australien).
Tack men njaa... :) Soul 7 HD 188cm 19/20 kostar 3500:- hos Conrad och jag har ett par gamla Marker Comp 18 som väntar på att komma till användning.

Nu är det dags att uppdatera garderoben lite. Har en historik som examinerad skidlärare med 1000 skiddagar på 8 säsonger (varav 2 med puderåkning i USA, Jackson Hole). Det är dock drygt 10 år sedan och senaste åren har jag mest harvat pist i Sälen med barnen på ett par Völkl Racetiger SC 170cm, 14,8m radie och 68mm under foten. Hyfsat drag i skidorna även om benmuskler inte är något jag identifierar mig med. Mäter och väger in runt 186/82 kanske (längesen jag mätte och vägde).

Rätt nöjd med mina Racetiger men dom är lite smala i uppkört eftermiddagspuder eller vårslask. Gillar skidor med relativt kort radie men kan tänka mig att gå uoo nån meter från dagens 14,8m. Kan nog tänka mig att öka på längde från 170 till 172-175 också.

Såå... en skida mellan 170-175cm, en radie runt 15-16m och lite bredare under foten. Har tittat på följande:
VÖLKL DEACON 74 PRO + XCOMP 16Tip & Tail1737416799För smal? Bra radie, bra bindning.
SALOMON S/FORCE BOLD + X 12 TL GWTip rocker1708415749Lite osäker på Salomon men fina mått

Spontant känns Deacon 74 bra men är den för smal (bara 6mm bredare än dagens pistsmiskare)?
Salomon S/Force Bold ser bra ut men klen bindning och att jag inte är någon Salomon fanboy gör det svårt att välja denna (hade varit självklar om det varit Völkl eller Rossignol med en 16-binding).

Salomon Bold säljs med två olika systembindingar, den ena z12 är klenare. Den andra, X12, är en variant på Atomic/Salomons racebindning. Inte klen. Me "bara" till DIN 12 då.

Din 12 bör väl räcka för de flesta åkare?
Dincalculator

Det enkla svaret är ja. För åkning i vanlig pist eller off pist räcker den till och blir över för även riktigt duktiga och aggressiva åkare. Det är först när man börjar hoppa ut från höga klippor eller köra i hård tävlingsbana (med tillhörande teknik) som man behöver större grejer. Då är det snarare en prestandafråga än säkerhetsfråga. Vill man ha skidan riktigt aggressiv sätter man en platta också och den+bindning har stor inverkan på hur skidan beter sig.

Senast ändrad:

Jag kör på Deacon 74 pro, 178 cm- grym skida, åker du bara pist så tycker jag den fungerar hur bra som helst. Ska du gå upp i bredd skulle jag välja Deacon 84 som jag tror du skulle uppskatta mer än 80:an,med tanke på din bakgrund.
Välj 177cm så för du lite större radie.

Har kört Völkl RTM 84 (Deacons föregångarn, hmm fast lite annorlunda) flera år, innan det Head typ Supershape bredd 70. Skulle absolut rekommendera minst bredd 80 mm. RTM 84 och Deacon 84 skulle jag absolut inte säga har kort radie utan typ 17m och uppåt, ganska styva om än inte GS lagg. Själv tittar jag på att korta radien, men som sagt ger bredd över 80 mycket mer nöje på lösare underlag (typ normal eftermiddags pist).

Jag är 168 och 60 kg så en lättviktare. Jag har åkt mycket på nordica fire arrow 80 [https://www.freeride.se/prylar/skidor/nordica-fire-arrow-80-pro.html] och letar aktivt en ersättare då denna mjuknat (eller tekniken ökat :)).
Jag har provåkt Fischer curve GT 175(?) ifjol och jag tyckte den var ganska ensidig. Stabil som tåget på skär och ganska jobbig för att byta radie men lite mer vikt/fart lär underlätta. Största nackdelen för mig var att den blev mycket tråkig och död i allt annat än hög fart och på skär. På skär krävde den mer än jag kunde leverera så det var svårt att åka dynamiskt på den.

Provåkte också Deacon 84 men i 177(?) vilket är minst en modell för lång för mig och styv för vikten. Men denna gillade jag mer. Gick som på räls på skär (som völkl ska göra). Behaglig i stora svängar och väldigt lätt att bara glida i hög fart ned för backen. Kräver teknik för att komma åt den mindre radien men utan att vara onödigt jobbig och verkligen ingen tendens till att vara nervös oavsett fart. Jag hade inte vikten/tekniken att köra den i kortsväng utan blev som bäst mellanstora svängar som en skida med 14-15m radie vill åka. Du har nog bättre teknik än mig och några kilo till så då tror jag denna kan bli väldigt trevlig eller i mitt fall 167/172 cm längden.
Det positiva är att deacon 84 var roligare att slöåka på jämfört med fischer cure GT. Deacon 84 gick att åka mer dynamiskt även i lägre fart utan att pressa i varje sväng. Visst märks det att den inte är byggt för det men behagligare än många andra skidor i lägre fart/aktivitet. Den var också trevligare med styrande/sladdande svängar vilket är trevligt när benen inte är på topp på eftermiddagen.
Jag upplevde att Deacon 84 belönar bra teknik men kräver det inte.

Jag har inte provåkt deacon 80 men ser inte deacon 84 som omöjlig att bemästra. Skulle gärna provåkt den i rätt längd och mjukare snö.

Tillbaka
Topp