JockeSki
Medlem
Deacon, The Curv, S/Force?
Nu är det dags att uppdatera garderoben lite. Har en historik som examinerad skidlärare med 1000 skiddagar på 8 säsonger (varav 2 med puderåkning i USA, Jackson Hole). Det är dock drygt 10 år sedan och senaste åren har jag mest harvat pist i Sälen med barnen på ett par Völkl Racetiger SC 170cm, 14,8m radie och 68mm under foten. Hyfsat drag i skidorna även om benmuskler inte är något jag identifierar mig med. Mäter och väger in runt 186/82 kanske (längesen jag mätte och vägde).
Rätt nöjd med mina Racetiger men dom är lite smala i uppkört eftermiddagspuder eller vårslask. Gillar skidor med relativt kort radie men kan tänka mig att gå uoo nån meter från dagens 14,8m. Kan nog tänka mig att öka på längde från 170 till 172-175 också.
Såå... en skida mellan 170-175cm, en radie runt 15-16m och lite bredare under foten. Har tittat på följande:
Spontant känns Deacon 74 bra men är den för smal (bara 6mm bredare än dagens pistsmiskare)?
Deacon 80 & 84 känns också bra men möjligen för kort radie.
The Curv saknar rocker och kanske blir lite "platt"/tråkig?
Salomon S/Force Bold ser bra ut men klen bindning och att jag inte är någon Salomon fanboy gör det svårt att välja denna (hade varit självklar om det varit Völkl eller Rossignol med en 16-binding).
Några kommentarer, synpunkter eller tips?
Rätt nöjd med mina Racetiger men dom är lite smala i uppkört eftermiddagspuder eller vårslask. Gillar skidor med relativt kort radie men kan tänka mig att gå uoo nån meter från dagens 14,8m. Kan nog tänka mig att öka på längde från 170 till 172-175 också.
Såå... en skida mellan 170-175cm, en radie runt 15-16m och lite bredare under foten. Har tittat på följande:
| Skida | Rocker/Camber | Längd (cm) | Bredd (mm) | Radie (m) | Pris (€) | Kommentar |
| VÖLKL DEACON 74 PRO + XCOMP 16 | Tip & Tail | 173 | 74 | 16 | 799 | För smal? Bra radie, bra bindning. |
| VÖLKL DEACON 80 LR + LOWRIDE XL 13 FR D GW | Tip & Tail | 172 | 80 | 14 | 599 | För kort radie? |
| VÖLKL DEACON 84 + LOWRIDE XL 13 FR D GW | Tip & Tail | 172 | 84 | 14 | 679 | För kort radie? |
| FISCHER RC4 THE CURV GT MT + RC4 Z13 PR | Camber | 175 | 80 | 16 | 749 | |
| SALOMON S/FORCE BOLD + X 12 TL GW | Tip rocker | 170 | 84 | 15 | 749 | Lite osäker på Salomon men fina mått |
| SALOMON S/FORCE BOLD + X 12 TL GW | Tip rocker | 175 | 84 | 16 | 749 |
Spontant känns Deacon 74 bra men är den för smal (bara 6mm bredare än dagens pistsmiskare)?
Deacon 80 & 84 känns också bra men möjligen för kort radie.
The Curv saknar rocker och kanske blir lite "platt"/tråkig?
Salomon S/Force Bold ser bra ut men klen bindning och att jag inte är någon Salomon fanboy gör det svårt att välja denna (hade varit självklar om det varit Völkl eller Rossignol med en 16-binding).
Några kommentarer, synpunkter eller tips?