Bygga mini/micro ramp

rob1Erik

Medlem
Bygga mini/micro ramp
Hej!
jag funderar på att försöka bygga en mini/micro ramp till sonen i garaget. Men det är lite begränsat med plats och jag funderar lite på hur man ska gå tillväga. Har googlat runt men hittar inga tydliga beskrivningar på så små ramper. Funderade även på dropphyllan om det är så att man skulle kunna minska in den ordentligt på ena sidan?
Hur resonerar ni kring radien på rampen? har sett vissa som säger minst 200 cm men får man tillräcklig fart på en så liten ramp med det?

Vad tycker ni om nedanstående förslag? Vilken skulle ni kört på? Vad skulle ni gjort annorlunda?
Alternativ 1
1605609208677.png

Alternativ 2
1605609348388.png

Alternativ 3
1605609382562.png

Alternativ 4
1605609433426.png

Bygga mini/micro ramp
Den ser oåkbar ut. https://www.keenramps.com/product-page/2-x8-mini-ramp
Något åt det där hållet hade jag byggt. Tagit lite kortare flat och sen tio cm på varje hylla eller något likande.
Den ser ju riktigt bra ut! Precis en sån jag är ute efter. Frågan är bara vilken sorts radie den har och hur lång platten är? Tycker det är lite svårt att läsa ut.
Skulle du hävda att den ser ut något i denna stilen?
2020-11-19 :1
1605773124046.png

2020-11-19 :2
1605773238779.png

Bygga mini/micro ramp
Den ser ju riktigt bra ut! Precis en sån jag är ute efter. Frågan är bara vilken sorts radie den har och hur lång platten är? Tycker det är lite svårt att läsa ut.
Skulle du hävda att den ser ut något i denna stilen?
2020-11-19 :1
Visa bilaga 4964

2020-11-19 :2
Visa bilaga 4965

Beroende på nivå på de som ska åka i den så kan en väl enkelt säga att en längre böj är enklare för nybörjare. Men kan leda till att det blir svårt att göra mer avancerade trick. Tänker att en micro ramp bör ändå ha tillräckligt branta sidor för att man ska kunna hänga brädan på mitten med ena trucken nedanför och andra uppe mot hyllan med hjulen i luften(tänk rockn roll rock ro fakie etc) . Vill du göra din ramp "rock to fakie kompatibel så kan du mäta ut höjden på skateboarden längden mellan fram och bak hjulen(typ44 cm) och höjden på skateboardens mitt ifrån golvet(typ 8-9cm) så kan du göra en triangel med de måtten och testa över copingen.

Bygga mini/micro ramp
Beroende på nivå på de som ska åka i den så kan en väl enkelt säga att en längre böj är enklare för nybörjare. Men kan leda till att det blir svårt att göra mer avancerade trick. Tänker att en micro ramp bör ändå ha tillräckligt branta sidor för att man ska kunna hänga brädan på mitten med ena trucken nedanför och andra uppe mot hyllan med hjulen i luften(tänk rockn roll rock ro fakie etc) . Vill du göra din ramp "rock to fakie kompatibel så kan du mäta ut höjden på skateboarden längden mellan fram och bak hjulen(typ44 cm) och höjden på skateboardens mitt ifrån golvet(typ 8-9cm) så kan du göra en triangel med de måtten och testa över copingen.
Jo en längre böj är jag med på att det är enklare, frågan är bara hur enkel man ska göra den? Lutar väl åt att jag får provbygga en lite quarter för att testa helt enkelt. Ska testa ditt tips kring copingen. jag inser även då att jag nog borde öka måttet på dropphyllan på ena sidan så det är möjligt att genomföra de trick man vill på den sidan.

Bygga mini/micro ramp
Jo en längre böj är jag med på att det är enklare, frågan är bara hur enkel man ska göra den? Lutar väl åt att jag får provbygga en lite quarter för att testa helt enkelt. Ska testa ditt tips kring copingen. jag inser även då att jag nog borde öka måttet på dropphyllan på ena sidan så det är möjligt att genomföra de trick man vill på den sidan.
Blev det någon miniramp? Ska själv bygga en åt sönerna nu

Tillbaka
Topp