Skidor för att åka med små barn

josh

Aktiv medlem
Har en dotter strax under 2 som nu börjar stå på skidor. Framtiden ser väl mer ut som jag får hänga i trollskogen än åka större berg. Min quiver är inte pistvänlig(förutom ett par mantra på 192 cm). Tips på någon skida som kommer vara användbar även när det skall ut och åka skogsbanor om ett par år?

Jag hade kollat efter en billig twintip. Skönt att ha då det kan bli en hel del baklängesåkning med barn. Pris före skick på skidan.
Personligen kör jag med en äldre Bridge, både med egna barn och som skidledare, kan inte ens räkna till alla gånger som någon kört över skidorna vilket spelar noll roll på en skida jag inte är rädd om.

Jag stod plötsligt inför nästan akut skidköp härom året, efter 20 års skidfrånvaro, när jag råkade bestämma att grabben skulle få lära sig åka. Hann inte läsa på mycket, men trodde att jag hade ett hum om vad jag ville ha.
Hittade en vettigt prissatt beg twin tip-skida ganska lokalt och köpte. Visade sig vara en riktig park-skida, kort och mjuk.
Vilken hit! Jättesmidigt att åka baklänges, snurra rundor, klättra uppför backe, skate'a med ungen hängandes i staven osv.

Var riktigt sugen på en all mountain-skida nu när grabben nästan åker bättre än jag. Men så kom jag på att lillgrabben måste ju också lära sig. Så jag kör korta mjuka skidor åtminstone en säsong till.

Grannen kör mycket snowblades tillsammans med sina ungar. Ännu smidigare i trollskogen! 👍

Jag tycker inte man behöver anpassa skida efter barnen. Vi åkte trollstigen i tegefjäll mycket förra året med grabben som var 4 år. Jag hade kunnat ha vilken skida som helst.

Ungarna mina är nu 5 respektive 7. Bägge satte vi i pisten då de var strax under 3. Första året med dem inhandlade jag ett par Salomon NFX twintips (182, är själv 180/85) och har inte ångrat. Vi har skidat i norra Finland samt Sierra Nevada i Spanien och NFX:arna funkade bra även som pistskida med ungarna. I synnerhet som de 2 första åren mest gick ut på att åka baklänges framför dem.

Nu när de båda är duktiga för sin ålder, varierar jag själv normalt mellan Volant, Elan XTi84 och BC Atris beroende på förhållanden... I efterskott hade jag väl i ärlighetens namn klarat mig bra med "vilken skida som helst" eftersom hastigheterna med småbarn ju är anspråkslösa, men twintipparna använder jag nog tidvis ännu också bara för att de är så lekfulla - i synnerhet i mindre, lokala backar...

Kolla Alpinbutiken i Norrköping - de har bra utbud både på begagnat och nytt samt facila priser...

Jag tycker inte man behöver anpassa skida efter barnen. Vi åkte trollstigen i tegefjäll mycket förra året med grabben som var 4 år. Jag hade kunnat ha vilken skida som helst.
Absolut, varför underlätta för sig.
Kör du bottenlöst med 68mm midja också? Det går ju det å.
Finns ju ingen mening med att ha fler än ett par skidor.
Jag tänker så även på skor, räcker gott med ett par.Skoterkängorna passar ju till allt.
Väl medveten om att jag överdriver. Jag skulle aldrig ta mina puderskidor eller toppturskidor när jag åker med barnen. Finns ingen vits med det. Men jag gillar att se DPS fullrocker i en hård uppkörd isig pist.

Senast ändrad:
Jag har åkt mycket med barnen på min frus Rossignol S3. (Barnen är snart 7 och har åkt sen strax innan 2.) Den uppfyller väl ungefär samma som tipset ovan med twin tip, relativt mjuka, lättmanövrerade och ganska okänsliga.

Väldigt konstig tråd. Speciela skidor för att åka med små barn 😅 Tala om i lands problem 2021. 🤪
Det går att ha både stora och små problem ; )
Förstår inte vad som är konstigt. Det efterfrågas utrustning till höger och vänster. Vilken hjälm, vilken ryggsäck, vilka skidor ska jag ha till Japan, vilka glasögon funkar i gränsen vilka bindningar väger minst. Det är väl också i-landsproblem? Ska vi lägga ner alla frågor som inte handlar om att få slut på sjukdomar och svält?
Kom på att vi redan håller på att lösa sjukdomar här ( Corona) så där sköt jag mig i foten....

Det går att ha både stora och små problem ; )
Förstår inte vad som är konstigt. Det efterfrågas utrustning till höger och vänster. Vilken hjälm, vilken ryggsäck, vilka skidor ska jag ha till Japan, vilka glasögon funkar i gränsen vilka bindningar väger minst. Det är väl också i-landsproblem? Ska vi lägga ner alla frågor som inte handlar om att få slut på sjukdomar och svält?
Kom på att vi redan håller på att lösa sjukdomar här ( Corona) så där sköt jag mig i foten....

Precis, försöker inse att det inte är konstigt. Underligt att Blister review inte har en skild ”children teaching skis” i sin buyers guide. Kanske något man kunde utveckla här på freeride. ;) Är ju otroligt intressant.

Precis, försöker inse att det inte är konstigt. Underligt att Blister review inte har en skild ”children teaching skis” i sin buyers guide. Kanske något man kunde utveckla här på freeride. ;) Är ju otroligt intressant.
Börjar likna nått.

Jag driver runt på ett par racetiger GS i kroppslängd när jag har treåringar upp till lvl 3 ungdom i skidskolan. Vad som är ultimat är såklart subjektivt men har svinkul på både skogsslingor, gupp i trollskogen och när jag åker baklänges plus att det ger mer överföring till min privata åkning än om jag sladdat runt på ett par mjuka twintips 2dm kortare än mig

Tillbaka
Topp