Barn som vägrar lära sig bromsa/svänga

Rustie

Medlem
Jag började åka med dottern när hon var 3. Knappt medveten fick hon glida med, instruktioner var ju inte att tala om. Hon fick affektutbrott av att hålla i min stav eller åka mellan mina ben. I lite blåare backar började jag därför använda sele och kunde styra henne rätt bra in i sväng. Hon trodde hon åkte själv och var nöjd och glad.

När hon var 4 kom corona och det blev inte många åk...

Nu fyller hon 5 och är den mest envetna lilla människa. Det är jag med, så jag har bestämt att det blir inga åk i stora backar förrän hon provar göra som jag säger: göra plogen. Bara EN gång. Bara testa. För hon är tung nu. Jag kan inte ta mig ner för ett berg med en affektande unge i famnen, som jag kunde när hon var 3. Hon måste åka själv. Men hon totalvägrar testa bromsa eller plogsvänga. "Jag ska göra på MITT sätt!" "JAG vill åka FORT!", säger hon. Och så susar hon rakt ner efter att ha tagit åkbandet upp i barnbacken, och jag efter med hjärtat i halsgropen. Ibland ramlar hon, ibland bromsar jag henne innan det går alldeles för fort.

Jag förstår henne. Hur kul ser detta ut?

Hon är inte typen som någonsin kommer åka på det sättet. Hon har nog lite ADHD-tendenser, sådär som små barn utan utvecklat konsekvenstänk kan ha. Men faktum kvarstår: Hon kan absolut inte åka knapplift själv. Hon kan inte manövrera skidorna.

Är det nu, innan konsekvenstänket utvecklats, som en framtida störtloppsstjärna har utrymme att utvecklas? Ska jag släppa ner henne för en lite brantare backe så hon får upptäcka själv varför det är bra att kunna bromsa? Ska jag fortsätta med selen? Fortsätta låta henne stanna i barnbacken tills hon lär sig på egen hand?

Hjälp!

Exakt sådär blir det när man använder sele.Släng den.
Sen stannar du i barnbacken tills hon kan bemästra den.
Jo, jag var medveten om den risken när selen skaffades, men tro mig, det var en nödvändighet utifrån den här väldigt självständiga personligheten. Alternativen var 1) att hon kastade sig iväg hejdlöst, eller 2) att vi inte kunde åka alls för att hon vägrade bli minsta lilla kontrollerad.

Jo, jag var medveten om den risken när selen skaffades, men tro mig, det var en nödvändighet utifrån den här väldigt självständiga personligheten. Alternativen var 1) att hon kastade sig iväg hejdlöst, eller 2) att vi inte kunde åka alls för att hon vägrade bli minsta lilla kontrollerad.
Då började ni i en för stor backe. Behöver ju inte ens en lift i början. Men många föräldrar väljer den mörka sidan. En timme med en examinerad skidlärare skulle nog göra susen.

Åk superflack offpist med henne, nästan så hon får gå fram. Ojämn terräng tvingar fram större rörelser och utmanar balansen och det finns träd som man kan svänga runt. Många barn kan svänga men vill inte. Låt henne gå runt på platten med en eller två skidor, att lyfta och rotera skidan är början till en sväng och plog och det är lättare att få till de första rörelserna utan fart och lutning.

Jag har haft många som henne när jag jobbade i skidskola. Det är en bra början att sätta henne i just skidskola som i videon, tror det hjälper mer än det ser ut. Viktigt att det är en grupp med barn i hennes ålder. Oftast tittar de på varandra och ska absolut inte vara sämre än de andra. Kan de åka lift vill de lära sig åka lift etc. Men framförallt är skidskola bra för att det är en vuxen de inte känner som berättar vad som ska göras. I den åldern behöver inte ens skidläraren vara speciellt bra, utan gruppen gör sitt. Det skulle jag rekommendera och låt henne absolut åka själv å krasha. Bästa sättet att lära sig.

Testa skidskola eller åka med andra barn, barn lär sig med andra barn. Om alla andra barn kör glasstrut så är chansen stor att även din gör det.
Min ena var lika som din sen tog vi en vecka till fjälls med kompisar med en otroligt försiktig äldre dotter. Min rallyfia ville gärna åka med den äldre tjejen så då blev det till att härma. Sen satt glasstruten och nu är det någon form av kontrollerad åkning.... ibland... när jag tjatar.....

När vi drog barnen efter oss med staven lekte vi att det blev väldigt jobbigt att dra om de plogade för mycket. Vipps skulle det bromsas för fulla muggar. Mycket lek är lösningen för yngre förmågor tror jag. Sedan var det skidskola. Som nämndes är det ju roligast att åka med andra barn och de lär av varandra.
kämpa på, det är värt investeringen!!

Jag började åka med dottern när hon var 3. Knappt medveten fick hon glida med, instruktioner var ju inte att tala om. Hon fick affektutbrott av att hålla i min stav eller åka mellan mina ben. I lite blåare backar började jag därför använda sele och kunde styra henne rätt bra in i sväng. Hon trodde hon åkte själv och var nöjd och glad.

När hon var 4 kom corona och det blev inte många åk...

Nu fyller hon 5 och är den mest envetna lilla människa. Det är jag med, så jag har bestämt att det blir inga åk i stora backar förrän hon provar göra som jag säger: göra plogen. Bara EN gång. Bara testa. För hon är tung nu. Jag kan inte ta mig ner för ett berg med en affektande unge i famnen, som jag kunde när hon var 3. Hon måste åka själv. Men hon totalvägrar testa bromsa eller plogsvänga. "Jag ska göra på MITT sätt!" "JAG vill åka FORT!", säger hon. Och så susar hon rakt ner efter att ha tagit åkbandet upp i barnbacken, och jag efter med hjärtat i halsgropen. Ibland ramlar hon, ibland bromsar jag henne innan det går alldeles för fort.

Jag förstår henne. Hur kul ser detta ut?

Hon är inte typen som någonsin kommer åka på det sättet. Hon har nog lite ADHD-tendenser, sådär som små barn utan utvecklat konsekvenstänk kan ha. Men faktum kvarstår: Hon kan absolut inte åka knapplift själv. Hon kan inte manövrera skidorna.

Är det nu, innan konsekvenstänket utvecklats, som en framtida störtloppsstjärna har utrymme att utvecklas? Ska jag släppa ner henne för en lite brantare backe så hon får upptäcka själv varför det är bra att kunna bromsa? Ska jag fortsätta med selen? Fortsätta låta henne stanna i barnbacken tills hon lär sig på egen hand?

Hjälp!
Längesedan nu men för att få barnen att sluta med att lägga en 11a rakt ned så införde jag svänggodis
Gjordes det fina svängar så blev det godis i liften upp. Funka bra för mig.

När vi drog barnen efter oss med staven lekte vi att det blev väldigt jobbigt att dra om de plogade för mycket. Vipps skulle det bromsas för fulla muggar. Mycket lek är lösningen för yngre förmågor tror jag. Sedan var det skidskola. Som nämndes är det ju roligast att åka med andra barn och de lär av varandra.
kämpa på, det är värt investeringen!!
Tvärtompedagogik, att jag inte tänkte på det! Låter som det säkraste kortet, det ska testas! :)

Vi åker en hel del längdskidor också, och det är ganska mycket samma sak där. SKA uppför åkande i spåret trots 10 fall och ständiga bakåtglid, INTE ut och saxa. Ska åka fort ner... Idag skulle hon absolut ut utanför spåret upp på en liten kulle och åka ner typ 10 m rätt brant i lössnö. Helt orädd. Hon tog sig ända ner, sedan pladask med ansiktet i snön. Sedan ville hon inte åka mer offpist idag. :)

Äventyrlig och fartbehov. Hoppas du förstår att det kommer bli något stort av den flickan. Önskar att jag hade lite mer av den tuffheten.
Sätt henne på snowboard bara så blir hon ännu häftigare ; )

Jag har åkt massor med mina tvillingar i sele (en i taget dock). Genom att växla vilken snodd jag dragit i har dom tvingats till svängar, då sidorna kantrar och börjar carva.
Det har i sin tur inneburit att dom fattar hur skidorna fungerar och när jag släppt dom lösa inser dom fort att det går snabbare om dom svänger än att åka rakt ner, varvid dom förstås ligger på skär hela tiden och åkningen blir mycket stabilare och mer kontrollerad.

Finns det ingen anledning att svänga (läs hinder) så varför svänga. Så resonerar nog många barn.
Att träna svänga bara för att pappa eller mamma säger så är inte lika aktuellt.
Skidlärare rekommenderas och ingen tillbaka gång till selen.

Och när ni åker i barnbacken så använd de "banor" som finns utsatta, någon form av belöning för snygga svänger vid hinder är ju inte helt fel ´heller,

Om det finns något "äventyrsspår" för barn vid sidan av pisten så åk mycket där och stanna för att inte missa något av trollen eller vad de har längs med vägen.

Mycket tålamod behövs och tänk å att det är en investering för dig själv att få barnen tycka om skidåkningen.
Dvs. det är väldigt viktigt att det upplevs som rolig för barnen oavsett vad du själv tycker ;)

Tillbaka
Topp