Paketresa till Valdisere med lägenhet

magnil

Medlem
Dottern skall så småningom åka till Valdisere på veckoresa med kompisar och vill bo i lägenhet/hus, inte flera hotellrum. Vi tycker det hade varit bra med en paketresa då de är unga och kan vara bra med organiserad transfer, support på plats mm.
Finns det någon arrangör som har boende i lägenheter.

Från och med den 14 december gäller skärpta nationella föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19. Alla i samhället, både individer och verksamhetsansvariga, har en skyldighet att vidta åtgärder för att förhindra smittspridning.
https://www.krisinformation.se/dett...terna-om-det-nya-coronaviruset/nationella-rad

Jag vet att det är populärt att fullständigt skita i att ta personligt ansvar och uppföra sig som att samhällets regler gäller alla andra.
Flyt inte med den ignoranta, egoistiska (tills de blir personligt påverkade) strömmen.
Ta ansvar, gör vad som är rätt.

#fwiw

Är det redan bestämt att det blir Val d'Isere, eller skulle hon kunna övertyga gänget om något annat ställe med kortare transfer? Är det bara flyga som gäller, eller kan de tänka sig att åka buss?

Gällande paketresa har jag bara erfarenhet av summitweek, som numera kursat, och sunweb. Summitweek var horribelt och sunweb fungerade bra. Båda gångerna åkte jag buss för att få två extra skiddagar, men det var andra kompisgäng som flög.

Min erfarenhet är att paketsresor med flyg har dåliga flygtider med dåliga flygbolag och dessutom blir onödigt dyrt. Det kan låta betryggande att det är bokat som en paketresa med hela resan inkluderad, men ofta är åtminstone de billigare bolagen ganska dåliga på att kommunicera.

Mitt tips är snarare att boka en billig kör själv-resa från sunweb med boende och liftkort inkluderat. De kostar ofta ungefär vad bara ett liftkort hade kostat om man köpt det på plats. Sedan kompletterar man med en flygresa som man bokar själv så att man kan välja flygbolag och flygtider själv. Min favorit är att flyga CPH-ZRH-GVA med Swiss, från CPH har de slottid vid 9.35 så att man landar på GVA vid 13 eller 14 beroende på om man vill hinna med en lunch i Zurich eller inte. Finns många skiddorter på franska sidan med ganska billig transfer på under 2 timmar, bl.a. Grand Massif, Chamonix, Portes du soleil och Saint Gervais.

Fördelen med det här är att det blir mycket mindre trassel och att man själv har mycket större kontroll. Oftast blir det dessutom mycket billigare. Det är mycket smidigare att ha flygbiljetter bokade direkt av flygbolaget och skulle det bli något konstigt med t.ex. transfern så är det mycket lättare att ringa bolaget man bokat med än någon som sitter i Sverige som ska gräva i det.

Det här funkar såklart till Val d'Isere också, men transfern blir ganska mycket dyrare vill jag minnas.

Edit: Fördelen med Swiss och Lufthansa är att de tar med skidorna gratis så länge man inte bokare deras absolut billigaste fare. Riktigt handbagage på 55cm, incheckad 23-kilosväska och dessutom incheckade skidor+pjäxor för ca 1200-2000 spänn med ett kvalitetsbolag som bjuder på enklare lunch med öl och vin till alltså.

Tack för tipsen! Det är nog bara Valdisere som gäller, andra kompisar som redan bokat boende där. De är ute i god tid :).
Helst vill de ha flyg från Göteborg men blir det mycket billigare kan de tänka sig buss.
Sunweb kan vara ett bra alternativ. Har bara buss från Göteborg om jag förstår rätt och bara resor till april upplagda ännu. Vi provar att maila dom 👍.
Läste även att det är lagkrav på att någon är över 18 år på boende i Frankrike, stämmer det? De kommer alla vara 17 år (om de inte får med någon mer).
Fler tips mottages tacksamt :)

Gymnasieresorna till "Valdi" är dokumenterat hedonistiska aktiviteter, särskilt bland medelklassungar från Stockholm med kranskommuner.
Många av de som åker är inte ens medvetna om att det existerar andra skidorter i Alperna, om de ens vet om att sistnämnda en bergskedja. Det är fest som gäller, inte skidåkning. 🤪
Orsaken till att trådskaparens dotter med sällskap redan nu vill försäkra sig om att bo i lägenhet/hus och inte hotellrum är ju uppenbar: De siktar in sig på efterfest hemma efter att först ha "bordat" på Folie Doux till en kostnad av 3000 euro per sällskap. Och då vill de så klart inte heller ha någon charter-reseledare som övervakar kalaset.
Hyra ett chalet och ta Taxi från flygplats till Valdi är det enda raka! 😁

Brukar lösa allt på egen hand, flyg, bens bus transfer och sedan hyra via airbnb. Funkar galant och man kan få ner kostnaden. Har gjort detta till Val Thorens, Tignes och Val di serie. Men kanske är mer ett koncept för oss äldre silverrävar👨🏻‍🦳

Ska själv åka och jag och mina vänner beslutade att det bästa valet blir hotell, men vill din dotter gärna bo i lägenhet tillsammans med sina vänner blir nog boka allt själv det bästa. Har kollat runt på de flesta resebolag själv och hittade ingen paketresa som ens var lockande.

De flesta tycker nog att det är lite väl tidigt men Langley's egna hotell med paketresa är redan utsålt.

Jag skulle säga att boka airbnb eller något sådant och lös sedan flyg och transfer separat. Bens buss är nog ett bra förslag till transfer (75€) men annars kan de dela på en stor taxi och dela på priset. (Blir dock dubbla priset enligt en kompis som åkte förra året)

Boka allt själv är ett bra sätt, men är de 17 år så rekommenderar jag helt klart att ni bokar en paketresa med svenska reseledare på plats.

Snödjup

Tillbaka
Topp