Jag instämmer med Kungpulan, de gånger det förekommit tydliga politiska ställningstaganden på redaktionell plats ("redaktionell plats" innebär alltså artiklar etc, inte att avsändaren nödvändigtvis är redaktionen, bara så att vi är på det klara med detta) så har avsändarna varit specifika skribenter eller organisationer. Det är väl inte konstigare än att en stor dagstidning tar in krönikörer som inte nödvändigtvis följer samma politiska färg som en tidnings ledarsida? Särskilt inte i det här fallet eftersom Freeride inte har någon politisk färg.
(Artikeln som fått diskussionen här på FR att gå i taket gick ju f.ö. även i GP, som är långt ifrån någon vänsterpublikation.)
Sedan kanske det är svårt för vissa delar av det politiska spektrat att komma till tals i debattartiklar i saker som rör skidåkning, eftersom de sidor av skidåkningen som, åtminstone för mig, framstår som saker som behöver diskuteras och där det finns en klar problematik (generell hållbarhet, mångfald inom sporten och då särskilt på ungdomsnivå, ekonomiska trösklar, konsumtionshets, problematiken med klimatkris kontra skidresor, unga vuxna som arbetar för sågspån inom resebranschen, och liknande)
generellt sett är frågor som i Sverige lyfts av den del av den politiska sfären som brukar anses vara vänster om mitten.
Personligen tycker jag att det hade varit betydligt mer intressant med en forumtråd (eller flera) med syfte att diskutera skidsportens politiska utmaningar (se ovan för exempel) istället för att som här försöka få det till att själva sajten driver en agenda för att de publicerat
en (1) artikel i år innehållandes en tydlig åsikt från en fristående skribent.
Och det du nämner om skidortsrecensioner – att det kommit ett flertal artiklar om orter i Sverige på senare tid, det skulle nog jag just i detta fall snarare tolka som en konsekvens av det rådande världsläget än som ett inlägg i miljödebatten och huruvida det är moraliskt försvarbart med långa resor. Vill du läsa om utlandsresor så kan jag gladeligen ge dig en utförlig rapport om exakt hur kul det är i Chamonix just nu med en nollpunkt på långt över 2000 meter och inga liftar som går upp från dalen. Hojta isåfall.
Jag skulle precis som andra tidigare nämnt i tråden gärna vilja se tydliga exempel utöver den redan nämnda debattartikeln på när du anser att Freeride driver en agenda, det blir enklare att få till en givande diskussion då tror jag. Och jag skulle även vilja fråga på vilket sätt du uppfattar att klasser i samhället har hånats, för om det enkla konstaterandet att samhällsklasser existerar och har olika förutsättningar och syn på tillvaron (och hur viktig skidåkning kan anses vara i denna tillvaro) kvalificeras som ett hån, då vet jag inte riktigt hur vi ska lyckas föra det här samtalet vidare.
Med önskan om en trevlig söndag!
/H