Salomon Shift Skitbindning!!!

hfghenke

Medlem
Hej nu är jag förbannad. Vi är två polare som just köpt nya lagg med SALOMON S/LAB SHIFT MNC och vi håller på att bli galna.
Igår hade min polare problem med dels att inte tådelen låser i alpinläge. Tydligen en metalldel som är böjd, samtidigt hade han issues med att han inte fick den att stanna i låst läge när vi gick, spännarmen stannar inte i låsläget utan studsar tillbaks direkt.

Idag när vi var på väg upp fick jag samma problem., Helt utan förvarning kunde inte min ena frambindning låsa i gåläge. VI har kollat nätet, tinat bindningarna och problemet kvarstår.

Kan ju inte vara så att hela världen gillar Shift om den funkar såhär. VAD GÖR VI FÖR FEL?????

/ H

Salomon verkar vara medvetna om problemet med att låsningen i gåläget inte håller. Har efter tips i en tidigare tråd (se länk nedan) bytt ut DIN-fönstren i sambons Shift. Jag fick hjälp att beställa hem de nya fönstren av skidbutiken utan kostnad. Det ser lovande ut vid test i rumstemp och bygeln verkar stanna i låst läge, men det har inte blivit något turande sedan bytet.

https://www.freeride.se/forum/threads/isproblem-pa-salomon-shift-13-tadel-och-haeldel.149923/

Läs tidigare trådar och dra bygeln till det låsta läget, det är ett tydligt hack. Första gångerna jag gjorde det på mina var dom stenhårda

Senast ändrad:
Fick tina inne över natten och vipps funkar dom. Bra att man köpt inomhusbindningar. Låser alltid när pjäxan inte är i bindningen. Får en känsla av att piggarna är för långa eller att det ska kunna gå och justera.

Jag hade bara problem ibörjan. Största faktorn var nog jag själv

Nu tycker jag det är en fantastisk bindning. är alltid noga med att att tådelsarmen pekar rakt upp i gåläge. Är alltid noga med att man hör det sista "knäppet" i den bakre delen till gåläge. Om jag inte gör det börjar jag om och rensar bort snön. Inga konstigheter

Fick tina inne över natten och vipps funkar dom. Bra att man köpt inomhusbindningar. Låser alltid när pjäxan inte är i bindningen. Får en känsla av att piggarna är för långa eller att det ska kunna gå och justera.
Känner igen fenomenet. De kommer med största sannolikhet att strula igen när du kommer ut i snön. Som jag skrev tidigare verkar problemet dock gå att lösa om du byter ut DIN-fönstren till den nya versionen med piggar som hjälper bygeln att låsa när den är i respektive ändläge. Jag har bytt. Det var inte svårt. Kolla trådarna som det hänvisas till ovan.

Jag var också skitfrustrerad på Shift i början, de verkar dock behöva nötas in några gånger innan de fungerar smärtfritt.

Såhär efter två år kan jag dock konstatera att dom fungerar fantastiskt bra (bortsett från de två första turerna). Jag turar två till tre ggr i veckan under vintersäsong och har nog inte ägt en bindning som varit så lättanvänd. Visst måste man hålla lite koll på att det inte byggs upp snö på sina ställen men med vilken bindning slipper man det helt och hållet?

Det enda jag stört mig på är att jag några ggr stampat i pjäxan i alpinläge men glömt flippa över skistoppern från gåläge vilket, om man som i mitt fall stått väldigt brant, resulterat i att när jag lyft pjäxan igen har skidan lossnat och hittat en egen line nerför berget. Själv har jag fått åka åtskilliga höjdmeter på ett ben.
Nu är detta handhavandefel och man lär sig av sina misstag.

Shift är i mina ögon absolut inte en skitbindning, tvärt om.
//R

Det är allmänt känt att det kan frysa i tådelens kolvmekanism i vissa typer av väder. Främst när man går från plusgrader lågt till minusgrader högt i blöt till frusen snö. Det händer som tur är inte så ofta dock. För min del har den aldrig släppt gåläget. Och skidstoppern funkar sådär, speciellt efter att man har råkat kliva ner den en gång i knölig gång i djup snö och att det då samlas snö under. Det kan jag leva med och jag har med ett backup-gummiband som går att lita på i alla väder. Vad jag däremot inte gillar är fasthållningsprestandan i hård pist. Jag kan inte gå fullt i pist med min normala DIN-inställning. Då tjuvsläpper det när man minst vill det och det kan bli riktigt farligt. Det går ju att skruva upp mer, men då riskerar man skador i fall i lägre fart istället. När man väl är medveten om det är det bara att hålla igen lite på toppen i pist så funkar det fint.

AFD:n lär man sig också leva med. Väl rätt inställd så håller det skapligt, även om det har hänt att jag har fått justera upp den efter några åkdagar. Det frångår dock inte att AFD:n fortfarande en oförklarligt dålig design.

Överlag är jag rätt nöjd med den efter två vintrar, men jag stör mig fortfarande på att Salomon inte har fixat till de superenkla missarna som hade varit så sjukt lätt att göra bättre. Det är så nära jävligt bra.

Lite uppdateringar.

Min kompis som hade betydligt mycket mer problem fick direkt nya framdelar från Conrad. Jag fick till en början fönsterna ni pratade om.

Jag har även läs att Salomon rekommenderar mer fett i mekanismen. Har monterat av frambindningen och det var ganska lite fett. Antar att lite bra fett kan hjälpa och hålla borta vatten och smörja mekanismen.

@jovoho Hur gick du till väga när du lossade DIN-Fönsterna? Är det bara att pressa bort med en skarp mejsel?

Yes, det var bara att peta in en tunn mejsel och bryta lite försiktigt i underkanten. Det var inga problem att få dem att sprätta lös. Sedan var det bara att trycka dit de nya.

Jag gick till Alpin Garaget och där bytte de det på fem minuter utan kostnad. Har gått en tur sen dess, och vilken skillnad det blev. Från att knappast våga gå uppför, för att man va rädd för att skidan skulle släppa, till att man kunde springa upp utan konstigheter. Enkel och bra lösning av Salomon! :)

Jag gick till Alpin Garaget och där bytte de det på fem minuter utan kostnad. Har gått en tur sen dess, och vilken skillnad det blev. Från att knappast våga gå uppför, för att man va rädd för att skidan skulle släppa, till att man kunde springa upp utan konstigheter. Enkel och bra lösning av Salomon! :)
Enkel möjligen men hade varit bättre att fixa grundproblemet. Jag ogillar starkt denna typ av lösningar som att sopa in skiten under en matta och tycka det blir rent.

Enkel möjligen men hade varit bättre att fixa grundproblemet. Jag ogillar starkt denna typ av lösningar som att sopa in skiten under en matta och tycka det blir rent.
Förstår, och håller delvis med. Men känns som att sånna lösningar tillhör en kommande bindning eller typ shift mk2. Men efter att spenderat ett antal tusen på en bindning så är det ganska skönt att ”fixa” ett problem istället för att köpa en helt ny bindning. Men förstår helt hur du resonerar och i längden är väll denna sortens lösningar inte det bästa.

Förstår, och håller delvis med. Men känns som att sånna lösningar tillhör en kommande bindning eller typ shift mk2. Men efter att spenderat ett antal tusen på en bindning så är det ganska skönt att ”fixa” ett problem istället för att köpa en helt ny bindning. Men förstår helt hur du resonerar och i längden är väll denna sortens lösningar inte det bästa.
Du är alldeles för positiv ;-) jag har passerat 43 och bitterheten har tagit vid.
Ska plocka isär den ge den lite fett och kärlek. Tror vi kommer hitta tillbaks till varandra jag å mina Shift.

Ni behöver inte gå till butiken där ni köpte bindningen. Salomon står för fiolerna och skickar nya fönster till återförsäljararna som sedan delar ut.
Mina är köpta hos tysken, men jag pratade om det på Åre Skidsport medan hustrun fixade sulor. Fick genast ett par som jag bytte.

Snödjup

Tillbaka
Topp