Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vart vill själv komma? Jag har ganska tydligt lagt fram vad jag tycker. Jag har även argumenterat för mina åsikter. Personligen tycker jag att motargumeten varit svaga och mest gått över i personangrepp, vilket inte är helt ovanlig. Vilken auktoritet har du för att agera någon form av ifrågasättare eller utvärderare?
Okej. Hoppas någon du känner förtroende för vill diskutera med dig, det är väl ändå poängen med en forumtråd? Om du bara söker virtuella ryggdunkningar från likasinnade borde det finnas bättre platser.Sorry, tänker inte diskutera detta med dig, det har du förbrukat mitt förtroende för.
Jag har redan flera gånger upprepat mina argument och tänker inte lägga tid på att upprepa mig igen. Läs även tråden om parkeringsavgifter om du vill fördjupa dig.
Vi har ju redan diskuterat. Kan ju inte hjälpa att du har svårt att ta till dig argument utan istället måste gå till personangrepp. Fortfarande dåligt. Och du själv står för den största taggigheten.Okej. Hoppas någon du känner förtroende för vill diskutera med dig, det är väl ändå poängen med en forumtråd? Om du bara söker virtuella ryggdunkningar från likasinnade borde det finnas bättre platser.
Rapporterat till admin.Jag antar att hans kemiska toa har pajat igen och det är dålig stämning i husbilen.
Då får du kanske läsa tråden igen. Och förstår du fortfarande inte så kanske du inte skall skylta med det.Har TS kontaktat Skistar eller SLAO i frågan och tagit diskussionen med dem?
Oklart syfte med den här tråden...besvikelse över att vi inte "stormar Kapitolium"??
Feedbacktrappan känns relevant...
![]()
Jag förstår faktiskt ingenting just nu nej. Hur har jag gått till personangrepp? Mitt enda fel tycks vara att jag frågar vad du anser rimligt att ta betalt för i en ”fjällupplevelse”.Vi har ju redan diskuterat. Kan ju inte hjälpa att du har svårt att ta till dig argument utan istället måste gå till personangrepp. Fortfarande dåligt. Och du står för den största taggigheten, men det förstår du väl heller inte.
Sorry, det var patricsthlm som citerade dig och sedan kastade en hel del skit på mig i samma inlägg.Jag förstår faktiskt ingenting just nu nej. Hur har jag gått till personangrepp? Mitt enda fel tycks vara att jag frågar vad du anser rimligt att ta betalt för i en ”fjällupplevelse”.
Jag har flera gånger hänvisat till att allt kanske inte bör prissättas separat, ur ett vinstmaximeringssynsätt. Dessutom har jag påpekat att jag främst vänder mig mot att kalla det för något annat än det är. Säkerhetsrisk. Knappast, varken sett ur sunt förnuft synvinkel eller hur detta ses i alperna.Vilken del av fjällupplevelsen kan trådskaparen tänka sig att betala för? Det är nog många som likt dig föredrar Alpernas berg före svenska pister - själv går jag därför hellre på topptur UTANFÖR systemen här i Sverige/Norge och undslipper därmed liftkort ofta. Förra veckan åkte jag däremot på Nuolja och betalade för att åka deras enda lift samtidigt som deras lavinbekämpning möjliggjorde brant åkning trots en hög risk på övriga fjäll. När jag åker längdskidor (tydligen inte tillräckligt ofta i Sälen) betalar jag gladeligen spåravgift.
Dessa avgifter tycker jag är synnerligen rimliga - man köper en produkt och om man så vill en fjällupplevelse. Analogt tycker jag inte nödvändigtvis att det är en rättighet att få gå uppför i Skistars preparerade pister. Likt andra har jag också sett förberedda topptursleder i anslutning till anläggning och kan tycka att de borde vara billiga att få använda men jag är inte helt övertygad om att det ska vara gratis. För gratisaktiviteter tycker jag man kan leta sig ut i resten av fjällvärlden och dra nytta av sin allemansrätt.
Så det är upp till dig att avgöra huruvida att du blandar in en massa andra (privata) saker i denna diskussion skall tas illa upp eller inte? Tror inte det. Dessutom med en ganska raljerande ton.Personangrepp. Här var det lättkränkt.
Klart det är en säkerhetsrisk att addera personer som rör sig mot färdriktningen. Dessutom är det inte i linje med SLAOs föreskrifter, så ser man inte till att reglerna efterlevs så blir det säkert problem med skistars ansvarförsäkringar.
Du kan ju tänka dig om nån flådig stockholmare i den senaste utrustningen och lätt hybris dundrar in i nån skogsmulle som går UPP för backen. Då blir det liv i luckan.
Sen förstår jag inte hur du inte kan se det som en säkerhetsrisk. Själv ser jag all åkning i åres röda backar under högsäsong som en stor säkerhetsrisk. Får ju va på tjejen o påpeka ”stanna inte där”, ”håll uppsikt bakåt innan du byter spår”, ”akta dig för hybrisåkare”.
Större risk att skada sig i pisten än att råka illa ut i offpisten. Med lagom vett o lavinkunskap.
Allt kanske inte behöver prissättas separat (ex. parkeringsavgifter där jag tror vi är någorlunda överens) men säg liftkort, längdskidspass och topptursavgift är väl intäkter som är svåra att generera på ett icke-specifikt sätt? Skistar och andra skidanläggningar avgiftsbelägger ju inte oss fjällresenärer per automatik för att vi råkar köra förbi ”deras” område.Jag har flera gånger hänvisat till att allt kanske inte bör prissättas separat, ur ett vinstmaximeringssynsätt. Dessutom har jag påpekat att jag främst vänder mig mot att kalla det för något annat än det är. Säkerhetsrisk. Knappast, varken sett ur sunt förnuft synvinkel eller hur detta ses i alperna.
Rättar till kuddarna?Tillförde inget nytt? Bidrog till att lägga en röst på att skistar gör rätt som följer reglementet och rättar till kuddarna.
Visst. Men också, bara för att någon (SLAO, Skistar, Löfven) sagt något behöver det ju inte vara hugget i sten eller ens rätt motiverat utan en täckmantel för andra motiv och kunna diskuteras.Allt kanske inte behöver prissättas separat (ex. parkeringsavgifter där jag tror vi är någorlunda överens) men säg liftkort, längdskidspass och topptursavgift är väl intäkter som är svåra att generera på ett icke-specifikt sätt? Skistar och andra skidanläggningar avgiftsbelägger ju inte oss fjällresenärer per automatik för att vi råkar köra förbi ”deras” område.
Jag tycker nog det kan vara en säkerhetsrisk med toppturare i pisten. Nu har jag bara erfarenhet av Chamonixdalens randonné-leder, men där gick mig veterligen deras utmärkta turer INTE i pist. Mellan pister och ibland bredvid pister, men aldrig riktigt direkt i. Kanske för att de har ett säkerhetstänk där också? Dessutom, bara för att Alperna gör på ett sätt är det kanske inte det enda rätta.
Så förslaget om att tillåta detta, ev mot en mindre avgift, låter intressant och väl motiverat.
Att exemplifiera med andra liknande aspekter (parkeringsavgift av miljöskäl, husbilsförbud nattetid pga plogning och tura upp pga säkerhetsrisk, om jag nu skall upprepa vad jag skrev innan) vilka vi även diskuterat innan i andra trådar, för att framför allt peka på de märkliga svepskälen som anges av många operatörer är väl inget konstigt och har ganska lite med kostnaden i sig att göra. Så där blandar du nog ihop trådar.JAndersB skrev att han inte var beredd att betala något alls för att få gå uppåt i pist. Det upplevde iallafall jag som en trigger, särskilt när han även blandade in kostnader för att parkera husbilen i diskussionen. Därefter skenade hela tråden åt olika håll och blev svår att följa.
Som sagt, turande uppför i pist är ej tillåtet men kunde säkert få vara det ut säkerhetssynpunkt om riktlinjer finns och kulturen sätter sig. Motstånd eller anarki är ett sätt att skapa förändring på sikt, men om man inte förhåller sig till gällande regler finns ju risken att bli tillrättavisad och tycker inte det är något konstigt. Oavsett om det är Skistar, SLAO, löven eller ”alperna” som har bestämt reglerna. Förslag på andra sätt att påverka har avvisats eller dumförklarats (som jag läst det- kan ha feltolkat!), och det är synd för verkar helt klart finnas engagemang i frågan.
Till skillnad från satellitbilder parkerade vi där häromdagen.Visa bilaga 9133
Ser ut som det är Aimo som sköter parkeringen där, och då är det väl inte gratis att parka om man inte har Skistar All-kortet!?
Om du läser denna tråd och även andra med anknytning ser du att vi redan berört dina frågeställningar så tänker inte ta det igen varför denna tråd initierats.Hur gör ni om ni använder markerade/ säkrade vandringsleder?
För mig är det normalt att man betalar för att använder nånting som nån annan har lagt jobb på. Så jag är STF medlem för att jag använder leder och infrastrukturen de har byggt upp (även om jag bara tältar och aldrig har använd nån fjällstuga). Lika skulle det vara om jag skulle använder nån backe som preparerades. Så jag tycker det är inte så värst konstigt att man vill har betalt för det. Hur man argumentera för det är en annan femma.
Men en annan fråga? Varför gå uppför backen? Finns ju gott om vinterleder, skoterleder osv. Skulle själv inte tycker att det är så kul att gå uppför bland idioter som åker ner med för hög hastighet och utan kontroll, bredvid en lift som jag kunde sitter i… Hela grejen med att tura är väl naturupplevelse, eller är jag ensam om det?
Jag gillar inte skistar o hela pengarindustrien, men vill jag inte tar del av det, åker jag väl inte ditt och försöker vara där utan att betala nånting? Förstår mig inte fel, ni kan ju göra hur ni vill och visst är skistar pengarhajar (men det vet man väl?). Nu har jag ingen vinterhusbil och är inte lika flexibel som ni är, men om jag skulle vara i er position skulle jag väl knappast åker till en stor skidort, försöker står på en parkering och gå uppför backen. Nej, då skulle jag vara precis där, där det inte finns nån backe och non skistar…
Edit: Jag tycker alltså inte man ska försöker förändrar Sikstar. Skit i de. Det vis ska ser till är att det inte byggs alltmöjligt nytt. Nej, vi behöver inte liftar på varenda kulle. Vi behöver inte stugor överallt. Ett bra exempel är väl tex. Idre. Visst hade det varit bra för de som vill åker lift att har liftar uppför Städjan. Men jag tycker Idre blir så mycket mer attraktiv som familjskidort när det finns backar, liftar, stugor, men också turmöjligheter Städjan och Nipfjället riktigt nära. Och men bra naturkänsla. Lite mer blandning, lite mer natur, tack.
Precis, i huvudsak reagerar jag på fördummande svepskäl. Sedan har andra fått det till en i huvudsak kostnadsfråga.Jag upplever hela tråden som en aning spretig och tror det varit för att jag inte riktigt förstått om det var förbudet eller att det skulle kosta pengar att gå uppför i pist som var det största problemet.Men om jag förstår det senaste inlägget så är du egentligen mest emot att man motiverar en avgift med vad du upplever som svepskäl istället för att enbart ange vinstsyfte som motiv?
Det kan jag delvis köpa men avgifter är också ett styrmedel för att påverka ett beteende på sikt. Vet inte om det är syftet med exempelvis parkeringsavgifterna; vill man ha in pengarna, eller vill man ha bort bilarna? I fallet med turande uppför har ju uppenbarligen förbud och liftkortskrav lyckats få bort beteendet.
Svårt att avgränsa vad som ska vara "gratis" eller extra avgift, alla har ju olika behov och vilja och skulle hela Åre vara all inclusive (svårlöst praktiskt?) så hade nog blivit fasligt dyrt för en som mest vill ta sig upp med lift och åka neråt.
Tyvärr, jag har inget behov av att motvera för dig mer än jag redan gjort varför vi är här just nu eller hur vi normalt åker. Behövs inte heller för trådens skull.Det har jag faktiskt gjort. Det ända jag kan säger är att du drar allt som inte instämmer med dig till personangrepp.
Fakta ur tråden, rätta mig om jag har fel:
- Ni brukar inte åker i sverige men gör det i år ändå.
- Ni är i Sälen men tycker det är dåligt skidåkning.
- Det är inte tillräckligt med snö för att åker i offpisten.
- Det är dock gott om snö i backen, där Skistar har fixat och lagt kanonsnö.
- Ni tycker inte att ni vill betala liftkort för att åker nerför de backarna.
- Ni gå uppför i backen för att det är bättre och ni åker nerför i backen, för att det är bättre.
- Ni tycker att det är fel att nån vill har betalt för att ni använder det de har fixat/ anlaggt.
Fel på nån punkt?
Hur som, ska inte ge mig in i detta mer än så här. Själv hatar jag Skistar och några fler. Jag hatar att allting behöver reguleras, avspärras osv. Men, om nån anlägger en led, preparera ett spår, backa eller nånting annat så förstår jag att de vill har betalt för det.
Sverige har rätt många husbilsplatser, kanske inte alla öppen på vintern, men det är ändå en annan femma igen.
En fråga ställde jag som du inte svarade innan. HUr gör ni om ni använder vanliga, markerade sommar och vinterleder? Ge ni nånting till STF eller är de gratis för att det finns inga pistpatruller på ledarna?
Edit: Håller dock absolut med om att säkerhetsskället är dum... Ingen säkerhetsrisk där.
Fast nu jämför du äpplen och päron. De småbyar du pratar om har kommuner som anlagt allmänna parkeringsplatser alternativt så har privatpersoner upplåtit sin mark för att locka till sig besökare som ska spendera pengar i byn som skapar arbetstillfällen och skatteintäkter till kommunen.Precis, i huvudsak reagerar jag på fördummande svepskäl. Sedan har andra fått det till en i huvudsak kostnadsfråga.
Jag har dock redan många gånger här och i andra trådar påpekat att man kan ta betalt på många olika sätt, för att ändå kunna maximera sin vinst. Finns ju även utbildningar på detta. Men man kan ju fråga sig varför tusentals franska, tyska, portugisiska och franska småstäder har husbilsplatser centralt, med service, ofta gratis eller med mycket låg kostnad, och då får man ju inte ens in liftkortspengar. En tankeväckare bara, hoppas inte behöva dra prissättningsteori och parkeringstråden igen.
Roligaste var en vän som fick för sig att han skulle sätta sig ner och ha ett affärsmöte nedanför ett krön senast. Jag förklarade att det kanske är bättre att ha det lite längre ner ut i kanten.Personangrepp. Här var det lättkränkt.
Klart det är en säkerhetsrisk att addera personer som rör sig mot färdriktningen. Dessutom är det inte i linje med SLAOs föreskrifter, så ser man inte till att reglerna efterlevs så blir det säkert problem med skistars ansvarförsäkringar.
Du kan ju tänka dig om nån flådig stockholmare i den senaste utrustningen och lätt hybris dundrar in i nån skogsmulle som går UPP för backen. Då blir det liv i luckan.
Sen förstår jag inte hur du inte kan se det som en säkerhetsrisk. Själv ser jag all åkning i åres röda backar under högsäsong som en stor säkerhetsrisk. Får ju va på tjejen o påpeka ”stanna inte där”, ”håll uppsikt bakåt innan du byter spår”, ”akta dig för hybrisåkare”.
Större risk att skada sig i pisten än att råka illa ut i offpisten. Med lagom vett o lavinkunskap.
Absolut päron mot päron, med nackdel byarna eftersom de inte kan tjäna på liftkort. Dessutom pratar jag om ställplatser, inte parkeringar. Tycker det är ganska sjäkvklart att det finns många beröringspunkter efter 15 år med husbil både i Europa och i fjällen och med en ekonomie magistersgrad i marknadsföring.Fast nu jämför du äpplen och päron. De småbyar du pratar om har kommuner som anlagt allmänna parkeringsplatser alternativt så har privatpersoner upplåtit sin mark för att locka till sig besökare som ska spendera pengar i byn som skapar arbetstillfällen och skatteintäkter till kommunen.
Det tänket går ju inte att applicera på tex Skistars verksamhet i sälen.
Du kanske skall vara lite ödmjuk och inte bara skumma en tråd när du sedan kommer med felaktiga slutsatser och dåligt underbygga angrepp. Dåligt även av dig.Det här var ju fantastiskt underhållande att läsa ikapp på. En liten tanke bara. @JAndersB nu har jag inte lusläst tråden men skummat igenom den. Vad jag kan se så startar tråden med att du är arg på Skistar för en regel. Flera påtalar att det är SLAOs regel som Skistar följer. Det ödmjuka att göra då hade kanske varit att konstatera "Å fasen, ja då är det inte Skistar vi ska diskutera utan den här regeln". Du fortsätter dock precis likadant som innan och vägrar att ge dig.
Och när det kommer till den relevanta frågan om säkerhet så är det faktiskt en stor skillnad mellan att någon står still/färdas långsamt i din riktning vs färdas i motsatt riktning. Det är förstås möjligt att du har med ett periskop och kolla över alla krön innan du fortsätter men alla kommer inte att göra det. Jag kan också bli frustrerad över säkerhetsregler som inte bara låter mig ta ansvar för mitt eget liv. Men problemet när du är i ett skidområde är att hela samhället är uppbyggt kring att den som äger skidområdet kommer att ställas till svars när något går åt helvete.
Exemplifiering. Tänkt dig att du kommer till Åre. Du vill gå uppför. Du går in till platschefen och lämnar ett skriftligt intyg på att du frånsäger dig allt ansvar för eventuella skador som du ådrar dig när du knatar. Du blir påkörd och svårt skadad. Hur tror du tidningsrubrikerna kommer att se ut? "Självklart hade Skistar inget ansvar för att svårt skadad man blev påkörd. Han hade ju tagit på sig ansvaret själv" Inte troligt va? Tidningsrubrikerna kommer idiotförklara Skistar å det grövsta för att man inte har regler på plats, när SLAO nu har en sån här regel. Hade SLAO inte haft den hade de idiotförklarats i rubrikerna. Så det blir förstås en katten på råttan, råttan på repet-situation. I hela denna rubrikjakt ställer sig platschefen upp och visar intyget du skrivit. Tror du reaktionen blir "Jaha, men då får han ju skylla sig själv att han blev skadad" eller blir den "Är du helt dum i huvudet som försöker lasta över ansvaret på någon som är svårt skadad?!"
Gillar jag att samhället funkar så här? Nej, inte speciellt. Jag vill få ta ansvar för mig själv med den friheten det innebär men människor över lag är alldeles för dumma ( ja jag vet, inte så trevligt sagt) för att klara av det. Ytterligare ett exempel. VI bor i ett villaområde utanför Linköping. Här har en ganska omfattande omvandling av området skett pga att man gett bygglov till att bygga om gamla sommarstugor. Följden är att området vuxit ganska rejält men det saknas vissa saker. Tex saknas offentlig service, förutom förskola och 0-6-skola. Många boende är upprörda över detta och kommunen försvarar sig med att de inte har någon mark och därför inte kan bygga upp en service. Jag har som svar på dylikt hört "varför i hela friden har ni då gett massa bygglov?!" Så personerna ifråga hade alltså hellre sett att de nekats bygglov istället för att ta ansvar för att de valt att bosätta sig i ett område som saknar service. Det här är ett jätteproblem i min mening men tyvärr är det så det fungerar. Och så länge vi har det samhället så kommer SLAO och i förlängningen Skistar tvingas ha regler som mer syftar till att friskriva dem från ansvar än att egentligen vara fullt rationella utifrån varje given individ.