Skistar igen - inte topptura

Även i Norge, och därmed även på Skistars anläggningar i Trysil och Hemsedal, verkar man formulera regel 7 i enlighet med FIS regler, istället för att som SLAO gör förbjuda uppåtgång:

7. Til fots i nedfarten​

Er du til fots, må du kun benytte ytterkantene av bakken.

Att det är ok att gå upp i pist i alperna och fungerar (på vissa ställen) betyder ju inte att det är så lätt att man bara lyfter in det rakt in i fjällen så fungerar det här. Som du säger har de mer erfarenhet av det i alperna, alltså finns en kultur där åkare är medvetna om att det rör sig folk uppför, och de som rör sig uppför vet hur de ska uppföra sig. Dessutom är intresset och efterfrågan att få gå uppför i pist större i alperna (säkert pga. existerande kultur men också pga. fallhöjdsmeter och terrängförutsättning) än i fjällen, vilket säkert motiverat regelutformningen från första början.

Tycker lösningen med markerade, preparerade och lavinsäkrade topptursleder uppför är en bra kompromiss. Då kan toppturare som vill gå pistat, och fler kanske får upp ögonen för möjligheten. Därefter kanske pisttopptur är nästa steg, men med det begränsade intresset som finns idag kan jag förstå att SLAO inte bryr sig om att behöva ändra sina regler.
Hela denna fråga är ju egentligen en ickefråga som fått enorma proportioner. Jag har själv inget intresse av att tura upp i pist, normalt, och ser det bara, för andra gången i livet, som ett tidsfördriv när inte våra (svårhanterade) , stora fjäll lockar till en heldagsåkning och 2 timmars liftkort, alltså 30% av dagskortstiden kostar 86% av dagskortspriset.

Så ni kan alla vara lugna, kommer inte att driva frågan mer och riskera liv och lem i våra anläggningar. Ett normalår åker vi inte ens i Sverige alls. Och all turing sker förstås ganska långt från pist, vi letar puder. Vi har också säsongskort normalt så till och med den frågan faller bort.

Däremot kommer jag fortsättningsvis ifrågasätta pistören som, om så vore fallet, kommer och stoppar mig med att hänvisa till att det är farligt. De som eventuellt kravlar uppför pister i norden har mitt fulla förtroende och utgör i mina ögon en mycket kunnig åkargrupp med stor erfarenhet.

Senast ändrad:
Även i Norge, och därmed även på Skistars anläggningar i Trysil och Hemsedal, verkar man formulera regel 7 i enlighet med FIS regler, istället för att som SLAO gör förbjuda uppåtgång:

7. Til fots i nedfarten​

Er du til fots, må du kun benytte ytterkantene av bakken.

😀 Förmodligen för stort (=för dyrt - obs goodwill är också en kostnad/tillgång) för att förbjuda. Eller så är norrmännen så kunniga på detta så dom irrar inte runt kors och tvärs i pisten. Vilket i och för sig är ganska svårt och kräver skarjärn, vilket man vet om man själv har turat.

Och ditt budskap är?

Du hade ju dessutom "avgått" ur freeride tidigare.

För er som inte kan tyska är det ett tillfälligt förbud under kort tid (till 10 januari 2016!) eftersom snötillgången är så dålig så att det bara finns en smal pistremsa. Så en ganska gammal artikel kan man lugnt säga.

Det här var ju fantastiskt underhållande att läsa ikapp på. En liten tanke bara. @JAndersB nu har jag inte lusläst tråden men skummat igenom den. Vad jag kan se så startar tråden med att du är arg på Skistar för en regel. Flera påtalar att det är SLAOs regel som Skistar följer. Det ödmjuka att göra då hade kanske varit att konstatera "Å fasen, ja då är det inte Skistar vi ska diskutera utan den här regeln". Du fortsätter dock precis likadant som innan och vägrar att ge dig.

Och när det kommer till den relevanta frågan om säkerhet så är det faktiskt en stor skillnad mellan att någon står still/färdas långsamt i din riktning vs färdas i motsatt riktning. Det är förstås möjligt att du har med ett periskop och kolla över alla krön innan du fortsätter men alla kommer inte att göra det. Jag kan också bli frustrerad över säkerhetsregler som inte bara låter mig ta ansvar för mitt eget liv. Men problemet när du är i ett skidområde är att hela samhället är uppbyggt kring att den som äger skidområdet kommer att ställas till svars när något går åt helvete.

Exemplifiering. Tänkt dig att du kommer till Åre. Du vill gå uppför. Du går in till platschefen och lämnar ett skriftligt intyg på att du frånsäger dig allt ansvar för eventuella skador som du ådrar dig när du knatar. Du blir påkörd och svårt skadad. Hur tror du tidningsrubrikerna kommer att se ut? "Självklart hade Skistar inget ansvar för att svårt skadad man blev påkörd. Han hade ju tagit på sig ansvaret själv" Inte troligt va? Tidningsrubrikerna kommer idiotförklara Skistar å det grövsta för att man inte har regler på plats, när SLAO nu har en sån här regel. Hade SLAO inte haft den hade de idiotförklarats i rubrikerna. Så det blir förstås en katten på råttan, råttan på repet-situation. I hela denna rubrikjakt ställer sig platschefen upp och visar intyget du skrivit. Tror du reaktionen blir "Jaha, men då får han ju skylla sig själv att han blev skadad" eller blir den "Är du helt dum i huvudet som försöker lasta över ansvaret på någon som är svårt skadad?!"

Gillar jag att samhället funkar så här? Nej, inte speciellt. Jag vill få ta ansvar för mig själv med den friheten det innebär men människor över lag är alldeles för dumma ( ja jag vet, inte så trevligt sagt) för att klara av det. Ytterligare ett exempel. VI bor i ett villaområde utanför Linköping. Här har en ganska omfattande omvandling av området skett pga att man gett bygglov till att bygga om gamla sommarstugor. Följden är att området vuxit ganska rejält men det saknas vissa saker. Tex saknas offentlig service, förutom förskola och 0-6-skola. Många boende är upprörda över detta och kommunen försvarar sig med att de inte har någon mark och därför inte kan bygga upp en service. Jag har som svar på dylikt hört "varför i hela friden har ni då gett massa bygglov?!" Så personerna ifråga hade alltså hellre sett att de nekats bygglov istället för att ta ansvar för att de valt att bosätta sig i ett område som saknar service. Det här är ett jätteproblem i min mening men tyvärr är det så det fungerar. Och så länge vi har det samhället så kommer SLAO och i förlängningen Skistar tvingas ha regler som mer syftar till att friskriva dem från ansvar än att egentligen vara fullt rationella utifrån varje given individ.
Tycker verkligen krönen är en viktig del i denna fråga 😛.

SLAO säger, högst rimligt, att man ska man stanna där man syns. Bland de flesta skidåkare med någorlunda erfarenhet är det känt att man därför inte stannar bakom krön, då man inte syns där och det finns risk att bli påkörd uppifrån. Folk stannar ju (tyvärr) ändå bakom krön, och som nedförs-åkande har, i alla fall jag, alltid det i bakhuvudet.

Hur som helst så kommer det ju vara (flertalet) tillfällen om man går uppför som man inte syns, eftersom man befinner sig bakom krön, med kollisionsrisk som följd.

Personligen hade jag i så fall föredragit markerade, separata leder för hudning, och det är väl rimligt att man får betala för att gå på en sådan led. Priset får ju den som dragit leden sätta efter eget tycke...

Angående argumentet att de som går uppför inte kommer leda till ökad "trängsel" får man ju ha i åtanke att "persontiden" i backen ökar om man turar. Dvs den totala tiden med människor i backen ökar. Ex om 2 personer åker nedför en backe, jmfr med om 1 person åker nedför och 1 person går uppför, kommer det i det senare exemplet vara personer i backen en större tid, och med det större risk för "trängsel" (och detta såklart trängsel i bemärkelsen risk för kollision, ej smittspridning).

My 2 cents 😏

Personligen hade jag i så fall föredragit markerade, separata leder för hudning, och det är väl rimligt att man får betala för att gå på en sådan led. Priset får ju den som dragit leden sätta efter eget tycke...
En annan aspekt att ta med sig här är ju att all skidåkning innebär risk. SLAO eller Skistar skulle ju kunna riskminimera helt genom att förbjuda skidåkning men då får de inga intäkter. Att folk går uppför i backen ger en viss ökad risk men helt utan intäktsökning, alltså är det inte så attraktivt.

Var god reflektera över hur du möta andra. Du är inte så värst snäll mot de som inte säger direkt att du har helt rätt. Även de som inte angrippit dig, somn tex jag eller KaitsuH. Kanske bättring nödvändigt där också?
Du känner inte till bakrundstoryn med honom så jag undanber mig onödig moralisering.

Du reflekterar inte alls över en snöbristinitierad artikel från 2016 och varför den tas upp nu, av någon som varit avstängd från forumet flera gånger?

En annan aspekt att ta med sig här är ju att all skidåkning innebär risk. SLAO eller Skistar skulle ju kunna riskminimera helt genom att förbjuda skidåkning men då får de inga intäkter. Att folk går uppför i backen ger en viss ökad risk men helt utan intäktsökning, alltså är det inte så attraktivt.
Motivera det korrekt då inom SLAO. Helt utan intäktsökning stämmer ju heller inte nödvändigtvis. Och så är vi tillbaka i prissättningsteori.

Och varför ok i Norge?

Däremot kommer jag fortsättningsvis ifrågasätta pistören som, om så vore fallet, kommer och stoppar mig med att hänvisa till att det är farligt. De som eventuellt kravlar uppför pister i norden har mitt fulla förtroende och utgör i mina ögon en mycket kunnig åkargrupp med stor erfarenhet.
Så nu är det pistörens fel? Det förstår du väl ändå att den stackars pistören inte har några som helst möjligheter att styra över reglerna som hens arbetsgivare har, dessutom regler påtvingade av SLAO? Det är ju som att ifrågasätta ICA-kassören för att denne kräver leg av dig för att få köpa Red Bull, hur töntig regeln än är.

Dessutom tänker jag att du kanske skulle fundera lite på vilka som är de gängse användarna här? Jag skulle tro att rätt många har arbetat eller arbetar inom skidindustrin i Sverige. Därutöver har du många som lägger ganska mycket av sina pengar på att åka till den svenska fjällvärlden så att vi har någon. När du bygger upp hela grejen med att du egentligen hatar Sverige och aldrig åker i Sverige utan bara vill åka på andra ställen är det ju lite av en förolämpning. Att då dessutom gnälla på att du behöver betala för det blir ju förstås än mer provocerande, då det antagligen är rätt många här i tråden som är just de som med sina egna pengar sett till att det ens finns några svenska skidorter för dig att besöka den här vintern.

Sen kan man förstås ha en bra debatt om huruvida SLAOs regler om att få huda i pister är bra eller dåliga. Men då får man ju föra den på ett sakligt och bra sätt med rätt ingångsvärden. Man kan ju tycka att det borde höra till marknadsföringens grunder hur man målgruppsanpassar budskap.

Motivera det korrtekt då inom SLAO. Och varför ok i Norge?
Inte en aning om varför det är tillåtet i Norge. Att människor kommer till olika slutsatser i sakfrågor är inte så konstigt. I Norge tittar man ju tex på att avkriminalisera narkotikabruk, trots att vi i Sverige är långt därifrån. Kanske har man helt enkelt en högre tillit till individens förmåga i Norge? Har kanske norrmännen en bättre kapacitet att dessutom ta ansvar för följderna av sitt eget beteende?

Nu börjar ju dock diskussionen åka i rätt riktning.

Angående argumentet att de som går uppför inte kommer leda till ökad "trängsel" får man ju ha i åtanke att "persontiden" i backen ökar om man turar. Dvs den totala tiden med människor i backen ökar. Ex om 2 personer åker nedför en backe, jmfr med om 1 person åker nedför och 1 person går uppför, kommer det i det senare exemplet vara personer i backen en större tid, och med det större risk för "trängsel" (och detta såklart trängsel i bemärkelsen risk för kollision, ej smittspridning).

Det kan man ju fundera på och försöka räkna på, med tanke på att både tid och tillryggalagd sträcka har betydelse för riskexponering och riskskapande. En 1 km lång backe som kanske tar 15 minuter (jag höftar...) att gå uppför i typ 4 km i timmen, kommer motsvarande erfaren piståkare att ha avverkat kanske minst 5 ggr, dvs han kommer att skapa kollisionsrisker under 5 km, troligen betydligt mer om det inte är liftköer.
Vem av dessa som bidrar med mest risk (och med det som motiv ska förbjudas i backen) är kanske inte helt självklart.

Det där med krönen är ju en vettig synpunkt. I praktiken förvånar det mig iofs mer hur en del med FIS-GS-skidor (eller vad det kan heta, har aldrig ägt några) eller bara för dåligt omdöme kommer farande i pisterna över krön i nära tresiffrig fart, trots att det gömt bakom krönet helt normalt och legitimt kan finnas vanliga åkare. Vilket man är skyldig att alltid räkna med, även om det skulle tillkomma någon promille uppåthudare i pistens utkant.

Vi har väl ingen bakrundstory, eller minns jag fel?

Hur som, i artikeln är det några viktiga punkter. Sen tog du ju upp snöbristen som anledning att du gick på backen också? Inte så stor skillnad?

Eftersom du verkar kunna tyska, de två punkterna är rätt vikitga:
- Dass die Bergbahnen das Pistengehen aber grundsätzlich verbieten könnten, glaubt Frießer schon: „Streng genommen handelt es sich um eine Besitzstörung.“

- Wichtig ist, dass sich die Tourengeher auch was sagen lassen und ihnen bewusst ist, dass sie auf Kunstschnee unterwegs sind, den wir produziert haben.

NU skulle jag ju inte säger nåt mer....
Nu läser du dåligt. Jag hänvisar inte till dig.

Jättemycket snö i Sälenfjällen. Men väldigt mjuk att gå i utanför och inget att ha utför. Tycker att den 4 år gamla artikeln har ganska lite att göra med det faktum som fredw redan flera gånger påpekat visavi FIS regler och kutym ute i stora världen.

Inte en aning om varför det är tillåtet i Norge.
Kanske för att det är tillåtet enligt FIS regler? Eller andra motiv som JAnders skrev om? Mitt intryck efter att ha researchat en aning är att det i första hand är SLAO och Sverige som bör motivera sitt mer restriktiva undantag från FIS reglemente, inte övriga länder som ligger i linje med FIS.

Inte en aning om varför det är tillåtet i Norge. Att människor kommer till olika slutsatser i sakfrågor är inte så konstigt. I Norge tittar man ju tex på att avkriminalisera narkotikabruk, trots att vi i Sverige är långt därifrån. Kanske har man helt enkelt en högre tillit till individens förmåga i Norge? Har kanske norrmännen en bättre kapacitet att dessutom ta ansvar för följderna av sitt eget beteende?

Nu börjar ju dock diskussionen åka i rätt riktning.
Nu är ju Skistar dominerande i Norge också. Kan se Trysil i fjärran, genom de rosafärgade covid molnen fram till gränsen. Så märkligt att man inte verkat för ett förbud om det nu är så farligt. Men det kanske kommer.

Det jag blir lite fundersam över är att våra guider alltid hävdat förbud mot att gå i pisterna i Italien. Men kan det månde vara så att de gör skillnad mellan att huda uppför och att gå uppför i pjäxor?

En stor skillnad, skulle jag tro, mellan Sverige och t.ex. Norge och övriga Europa är, som var uppe av någon tidigare i tråden, att vi i Sverige inte har någon historik av att huda uppför på samma sätt. VI har däremot nu fått en explosion av det på senare år och att man därför ser framför sig att om man släpper på det här så skulle folk ut och skena i neonställ mest för jämnan, medan det i Norge och alperna är något som en viss begränsad grupp alltid har gjort och de som gör det har koll på vad de håller på med.

Så nu är det pistörens fel? Det förstår du väl ändå att den stackars pistören inte har några som helst möjligheter att styra över reglerna som hens arbetsgivare har, dessutom regler påtvingade av SLAO? Det är ju som att ifrågasätta ICA-kassören för att denne kräver leg av dig för att få köpa Red Bull, hur töntig regeln än är.

Dessutom tänker jag att du kanske skulle fundera lite på vilka som är de gängse användarna här? Jag skulle tro att rätt många har arbetat eller arbetar inom skidindustrin i Sverige. Därutöver har du många som lägger ganska mycket av sina pengar på att åka till den svenska fjällvärlden så att vi har någon. När du bygger upp hela grejen med att du egentligen hatar Sverige och aldrig åker i Sverige utan bara vill åka på andra ställen är det ju lite av en förolämpning. Att då dessutom gnälla på att du behöver betala för det blir ju förstås än mer provocerande, då det antagligen är rätt många här i tråden som är just de som med sina egna pengar sett till att det ens finns några svenska skidorter för dig att besöka den här vintern.

Sen kan man förstås ha en bra debatt om huruvida SLAOs regler om att få huda i pister är bra eller dåliga. Men då får man ju föra den på ett sakligt och bra sätt med rätt ingångsvärden. Man kan ju tycka att det borde höra till marknadsföringens grunder hur man målgruppsanpassar budskap.
Och du fortsätter mata på med personangrepp, precis som i tråden om parkeringsavgifter och sedan har du mage att prata om saklighet. Du har ingen aning om hur mycket pengar och tid jag lagt på svensk skidåkning så jag undanber mig även ditt moraliserande. Kom med något bättre.

Min kontaktyta med Skistar är pistören, med Ica med kassören så krysta inte till diskussionen.

Pistören och jag var rörande överens och jag bad dom ta det uppåt.

Med Hemsedal och Trysil är de väl inte alls lika dominerande som med Åre, Vemdalen och Sälen.

Sen är det en fråga om man jobba för ett förbud eller om man förväntas jobbar mot ett förbud. Varför skulle vilja Skistar jobbar för att folk ska få gå upp i deras backar?
Trysil störst i Norge. Hemsedal 2a.

Förstår inte ditt andra stycke riktigt.

Nu är ju Skistar dominerande i Norge också. Kan se Trysil i fjärran, genom de rosafärgade covid molnen fram till gränsen. Så märkligt att man inte verkat för ett förbud om det nu är så farligt. Men det kanske kommer.
Jag tror du överskattar Skistars vilja att påverka regler kring skid- och liftåkning. Det är inte deras primära intresseområde, även om det borde vara.

I om att du kommer med ständiga råd och kommenterar kring andra användares läsförmåga och liknande så delar jag med mig av ett förslag här; Om skistar och prissättningsmodeller är en stor fråga, starta en tråd om det där det kan diskuteras, analyseras och argumenteras. Dessa ständiga stickspår in på Skistars prissättningsmodeller lägger sig som tjock dimma över diskussionen i denna tråden och leder till onödigt hetsande inlägg och tveksam nivå.

Det jag blir lite fundersam över är att våra guider alltid hävdat förbud mot att gå i pisterna i Italien. Men kan det månde vara så att de gör skillnad mellan att huda uppför och att gå uppför i pjäxor?

En stor skillnad, skulle jag tro, mellan Sverige och t.ex. Norge och övriga Europa är, som var uppe av någon tidigare i tråden, att vi i Sverige inte har någon historik av att huda uppför på samma sätt. VI har däremot nu fått en explosion av det på senare år och att man därför ser framför sig att om man släpper på det här så skulle folk ut och skena i neonställ mest för jämnan, medan det i Norge och alperna är något som en viss begränsad grupp alltid har gjort och de som gör det har koll på vad de håller på med.
I Livigno väldigt vanligt.

Och som sagt, tror nog vi kan huda upp lika tryggt som en italiensk gasell i prylar som knappt går att åka utför i. Vi pratar ju inte rocket sience här.

Jag tror du överskattar Skistars vilja att påverka regler kring skid- och liftåkning. Det är inte deras primära intresseområde, även om det borde vara.

I om att du kommer med ständiga råd och kommenterar kring andra användares läsförmåga och liknande så delar jag med mig av ett förslag här; Om skistar och prissättningsmodeller är en stor fråga, starta en tråd om det där det kan diskuteras, analyseras och argumenteras. Dessa ständiga stickspår in på Skistars prissättningsmodeller lägger sig som tjock dimma över diskussionen i denna tråden och leder till onödigt hetsande inlägg och tveksam nivå.
Först läser du fel och sedan hackar du på mig när jag påpekar det. Som sagt dåligt.

Och fortfarande har du inte förstått sakfrågan, baserat på ditt dimmsnack.

Varför skulle vilja Skistar jobbar för att folk ska få gå upp i deras backar?
För att man kan anta att det på det stora hela kan generera inkomster (genom av Skistar ägda restauranger, boende, affärer etc) och goodwill med en ökad tillströmning från denna grupp. Utan någon nämnvärd extrakostnad i form av utökad liftkapacitet (alt. ökade liftköer). En grupp som annars kanske väljer andra orter där man är mer förstående för detta allt mer populära sätt att utöva skidåkning.

Även om de flesta turare förstås antingen köper liftkort och hudar vidare iväg från toppstationerna, eller håller sig helt utanför systemen.

Angående Italien så har det framgått tidigare i denna tråd att man anpassar sig till dagens situation och trenden där är allt mer tillåtande, t.ex. tillämpar Sydtyrolen numera FIS reglemente och tillåter ansvarsfullt hudande uppåt i utkanten av backarna.

Du undrar varför Skistar inte jobbar för ett förbud i Norge. Och ja det gör de väl inte för att det inte är så viktigt. Men sen förväntas du att Skistar jobbar/ aggera inom SLAO för att jobba mot förbudet att hudar i backarna. Och då undrar jag varför de skulle göra det? Inget det stör de, varken hit eller ditt skulle jag säger...
Nej, feltolkat igen. Folk har i tråden anklagat mig för att klaga på Skistar när SLAO har en regel. Jag har då påpekat att Skistar är dominerande så de kan påverka om de vill. Samt påpekat att motivet hos SLAO är märkligt.

Mmmmh:

"Så märkligt att man inte verkat för ett förbud om det nu är så farligt. Men det kanske kommer."
Det var det du sa....
Varför ska SLAO ändrar regeln då? Och varför ska Skistar jobbar för det?
Nu blandar du ihop Norge och Sverige. SLAO. Sveriges Lift... Osv. Så nej, SLAO skall inte ändra regeln i Norge. Speciellt inte med stängd gräns.....

OK, visst det kan öka mängden besökare. Men hur mycket tror man?
Troligen inte så mycket till en början, och det skulle därmed inte (oavsett vad man anser) innebära någon ökad risk i backarna. Därmed faller den påstådda orsaken till SLAOs undantag till FIS regler.

På sikt vet dock ingen vad som händer. Den här gruppen verkar bli allt större. Kanske blir det en helt ny typ av mer inkluderande och allsidiga skidorter som seglar upp som framtidens vinnare. Då kan Skistars svenska orter stå där med sina allt rostigare liftschabrak, som ska finansieras av en krympande publik.

För att det är förbjuden i italien, se artikeln KaitsuH har länkat:

Pistenskitouren in Italien​

Nach dem italienischen Skipistengesetz sind Skitouren auf Pisten grundsätzlich verboten, was örtlich durch die Pistenpolizei kontrolliert wird.
Nej det är det inte överallt och som redan påpekats, sker en utveckling. Off pist-åkning var förr förbjudet i Livigno också. Kanske folk som inte bara står och bockar och bugar i Italien också. Så en artikel från 2016 är ju verkligen meningsfull kontra oss som varit där och sett att det ske kontinuerligt.

Ja den kan vi fundera över. Kanske för att jag blivit stoppad i Skistaranläggning. Möjligen. Och 2ggr.
Tog bort inlägget för tycker hela tråden spårat ut. Men du va för snabb! :)

Jag tänkte att jag gjort mitt i tråden för känner att vi bara bollar samma typ av meddelande i olika form fram och tillbaka, men här kommer ett svar ändå.

Tycker konsensus för min del är att det finns olika åsikter om att tura i pist, i dagsläget är det förbjudet men går säkert att ändra på. Andra länder tänker annorlunda än Sverige och det kan det finnas flera skäl till och det är bra att lyfta frågan. Skistar har en prissättningsmodell som alla inte är nöjda med, det går säkert också att ändra på. Gemensamt för dessa punkter är att det måste finnas starka incitament för förändring.

I dagsläget är Skistar nöjda med sina vinster så att de kommer driva frågorna tror jag inte på, varken för topptur eller ändrad prissättningsmodell.

Skulle fler anläggningar och även typ STF och andra föreningar och förbund visa på nyttan och möjligheten med turande i pist så kan säkert SLAO tänka om. En ren gissning är att frågan inte ens är uppe för diskussion eftersom efterfrågan/förekomsten är såpass låg. Men intresset för topptur i allmänhet och inom "kontrollerade" former är ju på stark frammarsch så förändring kan säkert ske på sikt.

Hade denna tråden sett annorlunda ut kunde det ju kanske t om leda till något konstruktivt, men som den artat sig tycker jag inte den leder någon vart alls. Och det är nog inte bara vi som svarar ansvariga för tror jag.

Jag förutsätter att Skistar har öron på dessa forum, att de är påverkbara och öppna för förändringar. Bra att frågan togs upp till diskussion av JAnders, även om debatten efteråt inte blev perfekt.

Tillbaka
Topp