De har haft 50% av liftkortsmarknden i Sverige i flera år nu. Ändå ökar de omsättningen varje år (mer än de flesta andra anläggningar). Konkurrensverket skulle inte tillåta att de tar större delar kakan.
frågan är om Skistar ärliga i sin bokföring?
Det finns ju ex flera möjligheter att sälja boendepaket med liftkort inkluderat och bokföra som ”boende”..
Så länge Skistar fortsätter att överfylla sina egna befintliga semesterorter med fler och fler turister, och inte får lov att lägga beslag på ytterligare skidorter, så är det väl OK?
Marknaden har ju alltid rätt heter det, även om jag inte kan förstå varför man åker till Åre under Jul/Nyår, vecka 7-9 och Påsk.
Den tid som man under veckan får tillbringa i liftkö där, hade kanske t o m en person som bor i Östersund tjänat in genom att bila till Alperna i stället (även om det inte är ett seriöst menat förslag förstås).
För oss som inte är intresserade av ett sådant resmål är det ju inget problem att välja något annat.
Jag har varit i Åre en gång för 25 år sedan och skidområdet hade samma storlek då som nu, förutom att man har byggt ut anslutningsliftar till Åre-Björnen området.
Antalet turistbäddar har däremot mångdubblats.
Den skidort i Alperna som hade gjort så, hade haft många tomma hotell, fast konkurrensen fungerar väl bättre där antar jag.
Utbyggnaden av turistbäddar och skidområden har gått hand i hand, nej jag skulle faktiskt säga att skidområdena har utvecklats bättre. Man står klart mindre i kö där nu än för 25 år sedan.
För tre år sedan var jag i Sölden under Påskveckan, vilken är en av de riktiga högsäsongsveckorna där. Behövde ändå aldrig stå mer än 1-2 minuter i kö när jag skulle upp med Giggijochbahn på morgonen (tar 4.500 pers/h).