Butiken Sport Bittl, är den att lita på?

Roger W

Medlem
Såg att sportaffären Sport Bittl säljer sjukt billiga skidor. Men betygen på Trust pilot är också sjukt låga. Dock verkar det som att de flesta omdömen bygger på dåligt bemötande. För mig är det viktigaste att prylarna kommer fram och att det är rätt prylar. Är det någon här som har erfarenhet av att beställa skidutrustning från Sport Bittl och få den skickad till en adress i Sverige?

Såg att sportaffären Sport Bittl säljer sjukt billiga skidor. Men betygen på Trust pilot är också sjukt låga. Dock verkar det som att de flesta omdömen bygger på dåligt bemötande. För mig är det viktigaste att prylarna kommer fram och att det är rätt prylar. Är det någon här som har erfarenhet av att beställa skidutrustning från Sport Bittl och få den skickad till en adress i Sverige?
Har beställt flera par därifrån. Funkat utmärkt. Har aldrig varit i kontakt med dem direkt utan varit toppnöjd med grejerna så bemötande har jag ingen koll på.

Köpte bindningar där i våras, inga konstigheter snabb leverans och bra pris.

Bilagor

• 01DEC19A-4936-4F33-B408-469FF0F1F3A8.jpeg
    01DEC19A-4936-4F33-B408-469FF0F1F3A8.jpeg
    646.2 KB · Besök: 335
Ja, kör på! Men pjäxor och sånt som kan va problem med är alltid bra att köpa från lokal butik tycker jag :)

Handla på bara, funkar klockrent.
Jag köper bara sånt som jag är säker på att det är rätt prylar ifrån Tysken.
Orkar inte med retur och strul .
Bara bra erfarenhet därifrån.

Köpt flera skidor därifrån med leverans till både Sverige och Österrike. Inga som helst problem.

Har köpt där, på Sportconrad och ultrafun. Inga prob’s. Lite meck om du måste reklamera något, givetvis, (tar lång tid) men även det har funkar mer eller mindre smärtfritt för mig.

Inga bra erfarenheter av deras reklamationshantering. Tar lång tid, om du alls får något svar. Har ett ärende de inte brytt sig att svara på.
Annars nöjd med pris, leverans…
Kund där sen 8-9 år.

Om du inte har någon skidbutik nära,
Skistore och Alpingaraget är snabba på mail och bra att göra med vid reklamationer.

Har en gång fått fel skistopper-bredd samt ett ofodrat enkelfodral istället för fodrat dubbel, löste sig utan större problem på typ en vecka och några mail.

Om du köper skidor med bindning och montering så sätter de en Sport-Bittl logga på skidan, irriterande om man vill ha en väldigt clean look.

Jag har köpt 8 par skidor + lite annat utan problem hos Bittl. Jag har dock aldrig behövt reklamera.

Fick ett par begagnade pjäxor i vintras från Conrad men det löstes enkelt vid reklamation.

Fick fel typ av skistopper en gång , men det var inga problem, de skickade nya direkt.

Det gäller nog att allt blir rätt från början om man ska köpa från SportBittl. Min kommunikation med SportBittls customer service är ingen behaglig erfarenhet. SportBittl går bort för min del hädanefter. Sorgligt med tanke på att jag själv rekommenderat dem många gånger.
Se nedan för urval ur vår kommunikation, och gör er egen utvärdering. Enligt SportBittl själva får man vid köp från dem vara beredd på betydligt större snedmontering än vad jag fick - enligt dem ”perfectly mounted”.

Ett inköpt skidpaket (Völkl Kenja med Marker Squire 11) anlände med bindningarna monterade så här (alla fyra bindningsdelar satt något förskjutna till vänster):

1649500242460.jpeg

Jag tyckte de satt litet snett och kontaktade SportBittl, som var oförstående. Valda utdrag från deras något motsägelsefulla svar:
”… we can’t quite comprehend the problem. … we don’t see any relevant deviations. … might be caused by tiny deviations in the plastic components of the bindings. … you would have to remove the bindings from the skis and measure the distances of the drilling holes. … In our opinion the ski-set is perfectly mounted and good to go.”
”If the distances of the holes to the ski edges are strongly deviating, than it might be an incorrect mounting. … It is nearly impossible to place the drilling holes incorrectly with the stationary drilling jigs provided by Marker. The only reason for misplaced drilling holes would be a defective drilling jig…”

Varvid jag tog mod till mig och skruvade av en del, och skickade detta foto:

1649498870537.jpeg

Utdrag från SportBittls svar:
The photo you sent us only proves our point. The measurement clearly shows that the drilling holes are placed perfectly centered on the skis. … Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance. … If you can show us an actual mounting mistake we would be the last to deny it and we would stand up for our mistake and correct it. But these allegations are just unsubstantiated.

😳😔 Jag har inte bifogat mina mail här men kan försäkra att de var vänliga och sakliga. Inga ”allegations”… Man kan förstås diskutera hur/om detta påverkar åkupplevelsen. Bindningarna sitter drygt 2 mm närmare den ena kanten. Jag har konsulterat erfarna experter i branschen som inte kan förstå hur det kan bli så snett om man använder Markers borr-jigg korrekt.

Förutom SportBittls förnekande av hela problematiken så är det intressant att se deras egen definition på ”perfectly mounted” - tydligen allt som de monterar mindre än 5 mm snett. 🤔😳

Det var riktigt dåligt svar, jag monterar ju alltid själv oavsett varifrån jag köper skidorna, då får jag skylla mig själv om det blir fel, men hittils har det blivit minst lika bra eller bättre än alla butiksmonterade bindningar jag har sett.
Min bror har beställt med montering från Sport-bittle och det har blivit bra dock.
Borde ju bli max en halv mm fel med riktig borrmall men det går säker att göra fel om man inte är noggrann. Mycket tråkigt.
Sen är jag tveksam om du kommer märka 2mm, men när man vet om det så…
Antar att det är åt samma håll också? Edit, alla åt vänster såg jag nu.
5mm är ju katastrof, 1mm hade jag godtagit.

Det gäller nog att allt blir rätt från början om man ska köpa från SportBittl. Min kommunikation med SportBittls customer service är ingen behaglig erfarenhet. SportBittl går bort för min del hädanefter. Sorgligt med tanke på att jag själv rekommenderat dem många gånger.
Se nedan för urval ur vår kommunikation, och gör er egen utvärdering. Enligt SportBittl själva får man vid köp från dem vara beredd på betydligt större snedmontering än vad jag fick - enligt dem ”perfectly mounted”.

Ett inköpt skidpaket (Völkl Kenja med Marker Squire 11) anlände med bindningarna monterade så här (alla fyra bindningsdelar satt något förskjutna till vänster):

Visa bilaga 17831

Jag tyckte de satt litet snett och kontaktade SportBittl, som var oförstående. Valda utdrag från deras något motsägelsefulla svar:
”… we can’t quite comprehend the problem. … we don’t see any relevant deviations. … might be caused by tiny deviations in the plastic components of the bindings. … you would have to remove the bindings from the skis and measure the distances of the drilling holes. … In our opinion the ski-set is perfectly mounted and good to go.”
”If the distances of the holes to the ski edges are strongly deviating, than it might be an incorrect mounting. … It is nearly impossible to place the drilling holes incorrectly with the stationary drilling jigs provided by Marker. The only reason for misplaced drilling holes would be a defective drilling jig…”

Visa bilaga 17829

The photo you sent us only proves our point. The measurement clearly shows that the drilling holes are placed perfectly centered on the skis. … Every deviation below 5mm is negligible and within tolerance. … If you can show us an actual mounting mistake we would be the last to deny it and we would stand up for our mistake and correct it. But these allegations are just unsubstantiated.

😳😔 Jag har inte bifogat mina mail här men kan försäkra att de var vänliga och sakliga. Inga ”allegations”… Man kan förstås diskutera hur/om detta påverkar åkupplevelsen. Bindningarna sitter drygt 2 mm närmare den ena kanten. Jag har konsulterat erfarna experter i branschen som inte kan förstå hur det kan bli så snett om man använder Markers borr-jigg korrekt.

Förutom SportBittls förnekande av hela problematiken så är det intressant att se deras egen definition på ”perfectly mounted” - tydligen allt som de monterar mindre än 5 mm snett. 🤔😳
Att precisionsborra 2,5 mm fel är långt utöver vad jag gör när jag snickrar på fri hand. Att göra det med en borr-jigg är rent slarv och inkompetens av montören. Verkligen tråkigt för dig att butiken svarar på det sättet.:(

Visa bilaga 17831

Visa bilaga 17829

Ja det var sjukt dåligt. Har köpt utan problem där, men aldrig reklamerat. Hade ett par (raceskidor) som delaminerade efter bankörning och fick ett nytt par efter en hel del mailväxling på conrad. Samma på ultrafun.

Visa bilaga 17831

Visa bilaga 17829

Hur mycket off-center är accepterat, upp till 5mm?

Senast ändrad:
Hur mycket off-center är accepterat, upp till 5mm?
5 mm är ju en RIKTIG tattarmontering. Det är ju sjukt snett. 2mm som nämns ovan är väl typ den övre gränsen för acceptans. Störigt, men det är nog svårt att driva den frågan mot en butik, som synes.

Fel av typen som ses ovan i tråden orsakas oftast av att mallen inte trycks ner helt på ena sidan utan den ligger snett på skidan. Den distans som är mellan de borrstyrande rören på mallen och skidan räcker då för att det ska bli en förskjutning i sidled.

5 mm är ju en RIKTIG tattarmontering. Det är ju sjukt snett. 2mm som nämns ovan är väl typ den övre gränsen för acceptans. Störigt, men det är nog svårt att driva den frågan mot en butik, som synes.

Fel av typen som ses ovan i tråden orsakas oftast av att mallen inte trycks ner helt på ena sidan utan den ligger snett på skidan. Den distans som är mellan de borrstyrande rören på mallen och skidan räcker då för att det ska bli en förskjutning i sidled.
Min är väl ca 3mm fel och sen är det också snett så inget jättebra jobb.

Bilagor

• PXL_20260115_211424384.webp
    PXL_20260115_211424384.webp
    652.8 KB · Besök: 127
Min är väl ca 3mm fel och sen är det också snett så inget jättebra jobb.

Liksom mina, se ovan i denna tråd. När fick du dina monterade? Att låta Sport-Bittl montera bindningar är ett lotteri. Och om/när det blir fel, som för mig, så kommer du att få ett aggressivt faktaresistent bemötande av deras kundtjänst. Det fick åtminstone jag och många andra på Trustpilot.

Sport-Bittls rating på Trustpilot har länge legat betydligt lägre än de tyska kvalitets-online butikerna, men på ett mysko sätt ökat med över en enhet på ungefär ett år, så nu litar jag inte på Trustpilot heller.

Vad de kan göra bra är att ta en färdig produkt och skicka hem den till dig, och om du vet exakt vad du köper, och ingen montering av dem behövs, så går det nog bra. Sport-Bittl är skidsportens onlinebutikers Temu. Håll för näsan och båda tummarna. Billiga varor, billig verkstad, billigt bemötande.

1768545854458.webp

Senast ändrad:
Liksom mina, se ovan i denna tråd. När fick du dina monterade? Att låta Sport-Bittl montera bindningar är ett lotteri. Och om/när det blir fel, som för mig, så kommer du att få ett aggressivt faktaresistent bemötande av deras kundtjänst. Det fick åtminstone jag och många andra på Trustpilot.

Sport-Bittls rating på Trustpilot har länge legat betydligt lägre än de tyska kvalitets-online butikerna, men på ett mysko sätt ökat med över en enhet på ungefär ett år, så nu litar jag inte på Trustpilot heller.

Vad de kan göra bra är att ta en färdig produkt och skicka hem den till dig, och om du vet exakt vad du köper, och ingen montering av dem behövs, så går det nog bra. Sport-Bittl är skidsportens onlinebutikers Temu. Håll för näsan och båda tummarna. Billiga varor, billig verkstad, billigt bemötande.

Visa bilaga 43152
Denna montering ser ju riktigt dålig ut, både snett och ocentrerad, mer än 2mm tycker jag det ser ut som. Men som sagt, har varit med om andra som monterat snett också och sen dess montrar jag själv. Testade för första gången med en riktig borrmall till Shift härom veckan, och man får vara lite noggrann att man tryckt ner den ordentligt. Plastklossarna som klämmer mot skidans kanter måste man också kolla att de är fasttryckta ordentligt samt att de är av PP eller liknande som är rätt mjukt och inte helt raka /plana på sidorna pga sjunk i materialet. Så det känns inte som något precisionsverktyg direkt.
Jag markerade ut hålen på skidan för att dubbelkolla och tyckte inte hålen på mallen kom exakt på markeringarna vid första försöket utan fick ta ett omtag innan jag var nöjd. Känns som att om man är en slarvig person som också har bråttom så finns möjligheten att få det fel, men över 2mm borde inte vara möjligt.

Kanske skid-/bindningsindustrin kunde ta fram något som liknar standardiserade inbyggda quiverkillers eller snowboardvärldens lösningar. Men jag antar att åtminstone bindningstillverkarna skulle streta emot.

Åre skidsport kör skidriller vet jag.

Visa bilaga 43152
Fick skidorna i veckan och ja skenan är synbart snett monterad. Onödigt att få så mycket 3-4mm fel då det vore så enkelt att undvika, tar inte lång tid med jigg att göra ett bättre jobb.

Har köpt 7-8 par härifrån och….peppar…peppar.

Däremot var det ett par från S..star snedmonterade. Mycket tid och bök innan de gick med på att göra rätt för sig.

Även ett par från en av de kända butikerna i Gtb men där var det inget snack. De tog på sig och skickade ett nytt par.

Enligt mig mening tror jag att det i de större kedjorna mest beror på dagsformen på personalen medan de mindre och mer etablerade ”kan göra fel” vilket i sig är mänskligt men är angelägna att göra rätt för sig.

Alla kan göra fel. Min kritik mot Sport-Bittl går mest ut på det aggressiva trams jag fick från deras kundtjänst, med rent nonsens-snack om att bindningarna ovan var korrekt monterade och att man bör acceptera upp till 5 mm (!!) snedmontering. Se ovan. Och inga pengar tillbaka, ingenting.

Fru fredw som åker på dessa skidor känner tydlig skillnad - men det funkar. Jag kommer inte med gott samvete kunna sälja dem vidare.

Jag kan erkänna att jag hoppas att mina skriverier här med god marginal minskar Sport-Bittls intäkter betydligt mer än om de tagit tillbaka våra felmonterade skidor.

Tillbaka
Topp