Ja, det känns onekligen som att det finns en överetablering av skidmärken på marknaden. När jag var ung på 80/90-tal fanns en handfull stora drakar (Atomic, Rossignol, Elan, K2, Salomon (började med alpinskidor först 89/90), Völkl, Blizzard, Fischer, Head, Dynastar) och ett fåtal halvstora eller mer nischade bolag (Kästle, Kneissl, Pre, Olin, Stöckli, Voile, Tua (framför allt telemarksskidor), Wagner och säkert några till som jag inte känner till). Nästan alla de finns kvar fortfarande. Ett fåtal av de mindre har försvunnit (Pre, Kneissl, Olin, Tua och Voile ser jag inte längre). Därutöver har det tillkommit en hel uppsjö av nya märken, varav ett flertal har kapat åt sig en icke oansenlig marknadsandel (Armada, Black Crows, Line, Nordica (har för mig att de bara höll på med pjäxor på 80/90-tal), Black Diamond, DPS, Extrem, 4FRNT, Faction, Icelantic, Moment, Dynafit, Norse...). Små märken som drivs av entusiaster verkar ploppa upp överallt (Praxis, Skevik, Moonlight, G3, J skis, Hendryx (får nog klassas i den kategorin numera) och en hel massa till som jag inte orkar räkna upp).
Totala antalet märken har mer än fördubblats eller rentav tredubblats. Hur många finns det plats för?