[Artikel] Prisrallyt på svenska fjällstugor fortsätter

Redaktionen

Aktiv medlem
7822e425-e156-45a3-936e-9b2615c2d270-1000x667.jpeg

Priserna på fjällstugor har ökat dramatiskt det senaste året. Störst har uppgången varit i Härjedalens kommun, där Funäsdalen, Vemdalen och Ramundberget ligger, upp 33 procent. Malung-Sälen är dock Sveriges klart dyraste skidkommun, med ett snittpris på 4,2 miljoner kronor.

Läs hela artikeln:

Prisuppgången är ju helt galen. Ett hus ägnat för fritid lika dyrt som en normalvilla i en landsortsstad. Snacka om segregation. Hur skall en medelinkomsfamilj ha en möjlighet att få till en vecka i fjällen? De som har dessa dyra hus måste ju anpassa uthyrningspriserna efter sina kostnader för att få det at gå runt. På sikt mindre underlag för skidorter utanför högsäsong. Undra om detta inte bromsar in skidåkningen och orters förmåga att överleva.
Men man undrar ju behöver man den lyxen när man skall ha någonstans att sova och uteaktiviteter är det primära?

Prisuppgången är ju helt galen. Ett hus ägnat för fritid lika dyrt som en normalvilla i en landsortsstad. Snacka om segregation. Hur skall en medelinkomsfamilj ha en möjlighet att få till en vecka i fjällen? De som har dessa dyra hus måste ju anpassa uthyrningspriserna efter sina kostnader för att få det at gå runt.
Marknaden brukar "avveckla" sådana där bubblor med jämna mellanrum.
Vem vill betala mer för att bo i en stuga med självhushåll, än vad det kostar att bo på hotell med 4* service och halvpension i Österrike?

Inflationen börjar nalkas...
kommer finnas enormt utbud av nybyggda fjällstugor som måste tvångsförsäljas snart (när hade vi ens lågkonjunktur senast?)
Inflationen i USA i oktober var rekordhöga 6,2%. I Europa ligger vi lägre, men den kommer öka, inte sjunka. Centralbankerna håller kvar låga räntor, och Biden öser in miljarders miljarder i form av inframstrukturpaket. Till slut blir det ohållbart och då ökar räntorna och då... Men. Jag kan ju ha helt fel. Och dessutom är det svåra att pricka in när saker sker. (Dock tror jag också att marknaden för "lyxtillgångar" som ex fritidshus i dyra/attraktiva lägen kommer få sig en rejäl törn på några års sikt.)

De som har dessa dyra hus måste ju anpassa uthyrningspriserna efter sina kostnader för att få det at gå runt. På sikt mindre underlag för skidorter utanför högsäsong. Undra om detta inte bromsar in skidåkningen och orters förmåga att överleva.
Nja de måste väl ffa anpassa uthyrningspriserna till vad folk är villiga att betala, annars får de ju inte in någon hyra alls. Så just den delen av problemet drabbar nog mest stugägarna om det blir överutbud på ledigt hyr-boende och att gästernas pengar istället går åt till att betala deras egna räntor hemma i storstan.
Snarare är väl det som hotar en del skidorter om alla dessa nya hus fylls upp så mycket att liftköerna blir för långa. Som sagt, det finns alternativ till att köa i Lindvallen och VM6:an...

Nja de måste väl ffa anpassa uthyrningspriserna till vad folk är villiga att betala, annars får de ju inte in någon hyra alls. Så just den delen av problemet drabbar nog mest stugägarna om det blir överutbud på ledigt hyr-boende och att gästernas pengar istället går åt till att betala deras egna räntor hemma i storstan.
Snarare är väl det som hotar en del skidorter om alla dessa nya hus fylls upp så mycket att liftköerna blir för långa. Som sagt, det finns alternativ till att köa i Lindvallen och VM6:an...
Vi är ju redan där, med liftköerna. Åre på sportloven är direkt katastrof. Stället är överexploaterat flera ggr om. (Och fult har det blivit också, de senaste tjugo åren. Men det är ju mer en smaksak.) Vet att jag aldrig mer kommer åka dit, men är inte speciellt ledsen över det. Finns mkt bättre ställen till samma peng, ja.

Vad som hänt gällande uthyrningspriserna är att jul/nyår samt sportloven (7-9) blivit sjukt dyra medan lågsäsongsgsveckorna (2-6) nästan är billigare än för 5-10 år sedan….
Eftersom barnen inte får ta ledigt från skolan ”tvingas” stackars barnfamiljerna betala 3-4 ggr mer än de som kan åka utanför skolloven…..

Vad som hänt gällande uthyrningspriserna är att jul/nyår samt sportloven (7-9) blivit sjukt dyra medan lågsäsongsgsveckorna (2-6) nästan är billigare än för 5-10 år sedan….
Eftersom barnen inte får ta ledigt från skolan ”tvingas” stackars barnfamiljerna betala 3-4 ggr mer än de som kan åka utanför skolloven…..
Bra att du skrev "tvingas" inom citationstecken, för om man vill åka skidor på sportlovet (vilket jag oftast gör), finns det ju andra mer prisvärda alternativ.
Gick in på Skistars hemsida och tittade på boende i Åre vecka 9.
Helt fullbokat!
Undrar hur det kommer att se ut i liftköerna?
Vecka 8 fanns det ytterst lite ledigt, och en basic 4-bädds lägenhet kostar 11-12.000 för en vecka.
Vill bara passa på att berätta att samma veckor kostar ett 3* hotell i Zillertal mellan 60-80 Euro per pers/dag med halvpension.

Bra att du skrev "tvingas" inom citationstecken, för om man vill åka skidor på sportlovet (vilket jag oftast gör), finns det ju andra mer prisvärda alternativ.
Gick in på Skistars hemsida och tittade på boende i Åre vecka 9.
Helt fullbokat!
Undrar hur det kommer att se ut i liftköerna?
Vecka 8 fanns det ytterst lite ledigt, och en basic 4-bädds lägenhet kostar 11-12.000 för en vecka.
Vill bara passa på att berätta att samma veckor kostar ett 3* hotell i Zillertal mellan 60-80 Euro per pers/dag med halvpension.
Fast för en stor del av Sveriges befolkning är det betydligt enklare att åka till svenska fjällen då man kan stoppa in familjen i bilen och bara köra upp. Flyg innebär betydligt mer krångel och kanske inte något man borde uppmana folk att göra mer än idag...Har man dessutom mindre barn så finns det väl ingen större poäng att åka till alperna då det finns åkning så det räcker lokalt.

Sen är jag helt enig att Zillertal är i en helt annan värld i jämförelse. Vecka 9 hade jag inte i min vildaste fantasi bokat in i Åre.

Men vi får anta att inte alla kan/orkar ta bilen till alperna så då får du lägga till flyg+transfer för 4 personer.

Om vi ska ta 4 pers à 60 euro x 7 dagar = 1680 euro
Sen säg 250 euro per person för flyg tur/retur och transfer = 1000 euro.
Totalpris 2680 euro exkl liftkort.

Även om maten ingår i pensionatet så är det billigare för en familj på 4 i Mellansverige att åka till svenska fjällen.

Om det tog mig 6-7 timmar att ta med mig barnen till Zillertal kontra sälen så skulle Zillertal vinna varje gång, men verkligheten är en annan. Även om jag skulle bo ett stenkast från öresundsbron så skulle jag aldrig åka 13-14 timmar till St Anton med barn i bil, det finns inte på kartan.

Senast ändrad:
Vi är nu inne på fjärde året här, jag undrar om jag någonsin kommer att vänja mig vid bostadsmarknaden i Åre.
Bara här där vi bor har det lagts ut tre stycken lägenheter på kort tid med enligt mitt tycke lite väl optimistiska prislappar. Alla borttagna innan visning!
Det är ett jäkla rally.
Men vill ni uppleva något märkligt: ta en kväll i November, parkera bilen vid Skidcenter och gå serpentinvägen upp till Copperhill. Räkna hur många hus det lyser i. Det är en spökstad. Där ligger dom 10+ miljoner "sommarstugorna" som används ett par veckor om året.
Den här gillar jag, sann eller inte. Men enligt tillförlitliga källor var det så här: under VM-19 behövde Eurosport få in hela gänget i ett hus. Dom får tips om jättevillan i Björnen, kontaktar ägaren (norrman) och erbjuder 500.000 för att hyra under VM.
Svaret: nej det får ni inte för då ska jag vara där och titta på VM.
Bra historia oavsett.

Men vi får anta att inte alla kan/orkar ta bilen till alperna så då får du lägga till flyg+transfer för 4 personer.

Om vi ska ta 4 pers à 60 euro x 7 dagar = 1680 euro
Sen säg 250 euro per person för flyg tur/retur och transfer = 1000 euro.
Totalpris 2680 euro exkl liftkort.

Även om maten ingår i pensionatet så är det billigare för en familj på 4 i Mellansverige att åka till svenska fjällen.

Om det tog mig 6-7 timmar att ta med mig barnen till Zillertal kontra sälen så skulle Zillertal vinna varje gång, men verkligheten är en annan. Även om jag skulle bo ett stenkast från öresundsbron så skulle jag aldrig åka 13-14 timmar till St Anton med barn i bil, det finns inte på kartan.
Nej, det menade jag inte heller att "alla" ska göra. Det är väl bra att det finns olika alternativ?:)
Jag ville bara ge ett exempel på hur prisvärt och bekvämt man kan semestra i Österrike.
Att kunna använda tiden på semestern enbart till trevliga saker tycker jag är viktigt för mig. Jag vill inte städa, diska, bädda och laga mat då.
Att för en rimlig peng kunna bo med fullservice på hotell, gå till en dukad frukostbuffé på morgonen, och sätta sig i den mysiga restaurangen på kvällen och bli serverad god mat sätter jag stort värde på, och det behöver inte vara dyrt, och detta alternativ finns knappt i Skandinavien.
Det är en annat typ av semester än självhushåll i en stuga/lägenhet.

Vi har åkt med bil till Alperna med våra barn och det har fungerat bra, de har aldrig åkt skidor i fjällen. När jag var barn åkte mina föräldrar med mig och min bror med bil till Alperna, och på den tiden fanns det inga iPads, mobiler eller videofilmer att titta på i bilen. Man spelade kort eller läste serietidningar i baksätet, det gick bra det också.

Och snart kommer vi att köra fossilfritt med elbilar till Alperna!🌳(y)

Zlatans stuga har ju skaplig utsikt, men 30 miljoner för så få rum i sammanhanget. Vettetusan jag.

Zlatans stuga har ju skaplig utsikt, men 30 miljoner för så få rum i sammanhanget. Vettetusan jag.
Är tanken med så få rum att ens gäster och vänner får ta in på Copperhill? Annars brukar ju fjällstugor ha många rum och/eller våningssängar för att ha plats för vänner och släkt.
"Naj, ni four zåva po håtellet. Vi haer äntä platz får err" :D

Senast ändrad:
Ganska många ”stavfel” där, jag rekommenderar den här boken.;)

Mmm, har bott i detta fallhöjdsmässigt underutvecklade landskap i femton år nu och den första, sista och enda regeln när det gäller skånska är "om du inte kan så låter du bli". Göteborgare kan sucka lite när i synnerhet stockholmare tror att de skall käcka sig genom att trycka in "la" å "änna" men accepterar det ändå som ett najs traj. Skåningar däremot får något direkt mordiskt i blicken när det bräks och skorras på hittepåskånska.

Mmm, har bott i detta fallhöjdsmässigt underutvecklade landskap i femton år nu och den första, sista och enda regeln när det gäller skånska är "om du inte kan så låter du bli". Göteborgare kan sucka lite när i synnerhet stockholmare tror att de skall käcka sig genom att trycka in "la" å "änna" men accepterar det ändå som ett najs traj. Skåningar däremot får något direkt mordiskt i blicken när det bräks och skorras på hittepåskånska.
Jag är bra på att härma skånska (tom de olika nyanserna av skånska; Höör och Malmö är som två olika dialekter) i tal, men i text är det en smula svårare. :)
Zlatans malmöitiska är närmast överkurs!

Ja hittepå-skånska låter oftast som Anton Svensson i Katthult (Allan Edvalls småländska alltså).

För att inte tala om det omvända, TV-skåningar som inte är stolta över sitt ursprung och som försöker låta som stockholmare! De kan gärna stanna där upp bland fäbodarna norr om Hallandsåsen...

Marknaden brukar "avveckla" sådana där bubblor med jämna mellanrum.
Vem vill betala mer för att bo i en stuga med självhushåll, än vad det kostar att bo på hotell med 4* service och halvpension i Österrike?
Vi har tillgång till en fin time-sharestuga i Funäsdalen/Tänndalen v 9,32,52 fina veckor allihopa. Gillar området för barn, turåkning/topptur och rätt så oförstört. Jag lärde mig åka skidor där i början på 80-talet som barn och återkommit varje år med mina barn, vinter och sommar. Skulle gärna vilja åka dit oftare från Sthlm på förlängda helger så tidigare i höstas kollade jag därför upp vad en stuga skulle kosta, hittade bl a en liten, fin och bra läge nära Funäsdalsberget med hyffsad restid till Ramundberget för ca 4 Mkr. Sedan kom jag på att om jag hade de pengarna så kunde jag lika gärna köpa exv Teliaaktier med minimal kursrisk och ca 6% utdelning per år, nästan skattefritt på ISK motsv 240000 kr. Det blir många fina alpresor för de pengarna :) Att bo på hotell i området utanför högsäsong är ju också väldigt billigt. Det man förlorar är kanske känslan av "egen stuga" och slippa frakta grejer.

Vi har tillgång till en fin time-sharestuga i Funäsdalen/Tänndalen v 9,32,52 fina veckor allihopa. Gillar området för barn, turåkning/topptur och rätt så oförstört. Jag lärde mig åka skidor där i början på 80-talet som barn och återkommit varje år med mina barn, vinter och sommar. Skulle gärna vilja åka dit oftare från Sthlm på förlängda helger så tidigare i höstas kollade jag därför upp vad en stuga skulle kosta, hittade bl a en liten, fin och bra läge nära Funäsdalsberget med hyffsad restid till Ramundberget för ca 4 Mkr. Sedan kom jag på att om jag hade de pengarna så kunde jag lika gärna köpa exv Teliaaktier med minimal kursrisk och ca 6% utdelning per år, nästan skattefritt på ISK motsv 240000 kr. Det blir många fina alpresor för de pengarna :) Att bo på hotell i området utanför högsäsong är ju också väldigt billigt. Det man förlorar är kanske känslan av "egen stuga" och slippa frakta grejer.
Jo men det kan ju hända att din 4M stuga ökar i värde också. Å tredje sidan har du nog inte 4M kontant och måste låna etc etc

Det smartaste är nog att dela upp det hela, dels hur man vill spara/ investera, dels vart man vill åka. Har man tur så kanske det sammanfaller men… För min del gillar jag att åka till olika ställen och inte investera mig in i en viss stuga. Uppenbarligen finns det en massa svenskar som inte tänker som jag…

Jo men det kan ju hända att din 4M stuga ökar i värde också. Å tredje sidan har du nog inte 4M kontant och måste låna etc etc

Det smartaste är nog att dela upp det hela, dels hur man vill spara/ investera, dels vart man vill åka. Har man tur så kanske det sammanfaller men… För min del gillar jag att åka till olika ställen och inte investera mig in i en viss stuga. Uppenbarligen finns det en massa svenskar som inte tänker som jag…
Jag missade att skriva det rakt ut men är helt inne på din linje och det var därför jag skrotade projektet. Man binder väldigt mycket kapital om man bara har för avsikt att åka upp säg sportlovsveckan och 5-10 helger med 52 tkr/år i ränta före avdrag vid 1,3% och 80 tkr/år vid 2% som kanske inte är så långt bort. Ännu dyrare netto om man räknar bort alternativplaceringen 4Mkr som jag gjorde ovan och mycket mindre flexibilitet/variation som du nämner och som också jag föredrar.

Men om hyresintäkterna överskrider alla kostnader som ränta/avgifter etc så behöver det inte vara en dålig investering att köpa en stuga/lägenhet. Sen är det inte ovanligt att fastigheter stiger i värde över tid. Och din uträkning fallerar ju iom att du INTE har 4 miljoner.

Och dem veckor du bokar upp sparar du pengar på boendet, men blir utan hyresintäkter, men för det du hade fått betala för din vistelse som icke ägare men nu sparar kan du ju köpa teliaaktier för och jaga dina 4 hypotetiska miljoner 😀

För att inte tala om det omvända, TV-skåningar som inte är stolta över sitt ursprung och som försöker låta som stockholmare! De kan gärna stanna där upp bland fäbodarna norr om Hallandsåsen...
Skåningar som "glömmer bort" sitt ursprung och försöker sig på en tillgjord stockholmska så fort de kommer upp till huvudstaden är ta mig katten ännu mer pinsamma än valfri icke-skåning som försöker härma skånska. Då kan jag ändå inte dra mig till minnes någon som lyckats bra med att försöka prata skånska. Det blir alltid överdrivet.

Nyckeln i Åre är kanske att skaffa sig ett ställe i Huså. Såg det här riktigt trevliga stället precis vid backen. 3,8 miljoner för 5 rum.
40 minuter med bil till Björnen eller betala för skoterfärd till Stendalen (hur lång tid tar den vet jag faktiskt inte) borde kunna motivera att betala 3,8 miljoner istället för 13,8 miljoner. :)

Ski-in/Ski-out i Tottbacken ser man inte varje dag. Frågan är om de kommer få 30 miljoner för det hela.
16 sovbäddar går inte av för hackor dock.

Går att hyra lgh där för 14 000 kr / natt på AirBnB... se nedan. Man undrar ju om de verkligen får in de pengarna - kanske är det säljaren som satt hyran för att inbilla köp-spekulanterna vad de kan få om de hyr ut ut?

Pisten ner dit från Sadeln är inte fy skam. Fast man riskerar ständigt livet i släpliften som korsar backen där de fattigare blåbären från Björnen kasar ner i full fart mot svängen före Fjällgården.

(Liten miss att på en mäklarbild ställa Systemets billigaste bubbel i bastun. Där tappar de nog några kunder...)

Klickade mig runt på booli i ett allmänt sökande och fann då att det verkligen kryllar av tillgängliga bostäder. Både i städer, på landsbygd men också i skidorterna. Varför detta?

Hittade en relativt nyskriven artikel från en hemsida jag inte har koll på, men som ändå visar på mängden utlagda bostäder. Ser ut som det för närvarande är 100 000 tillgängliga bostäder i Sverige. I snitt bor det 2,1 personer i varje hushåll i vårt 10 miljonersland. 70% bor i hus eller bostadsrätt. Vilket om min uträkning stämmer.. innebär att 3% av svenskarna i nuläget säljer.
Screenshot_20250623_131449_Opera.webp

Hur påverkar det fjällmiljön om det inte blir sålt? Priserna verkar inte röra sig nämnvärt, och är väl anledning till att utbudet är gigantiskt. Malung- Sälen läste jag haft en av de största uppgångarna i Sverige.

Jag brukar kolla Åre regelbundet, och där kommer det inte ut lika mycket nu på sommaren, men det finns ändå ett helt okej utbud.
Vissa ställen kan ryka typ samma dag (t.ex. Sporthotellet brukar gå direkt), andra ställen kan ligga kvar ett tag.
Ett fenomen jag stött på både i Åre och Stockholm är att objekt kan ligga ute länge som "Snart till salu". Ofta med ganska lite bilder och info.

Snödjup

Tillbaka
Topp