Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Ah, då är jag med! Ledsen om jag verkar pedant, men jag är som sagt mest nyfiken på vilka sätt det kan gå åt skogen när man moterar själv :)
Haha! Ingen fara. Min lärdom är dock att det aldrig går åt skogen. Allt går att åtgärda om man bara har ordentligt med epoxi och verktyg hemma :)

Haha! Ingen fara. Min lärdom är dock att det aldrig går åt skogen. Allt går att åtgärda om man bara har ordentligt med epoxi och verktyg hemma :)
Gick det att åtgärda bulorna på belaget..? Såna bruka fjädra tillbaka upp efter att man tror att man har slipat ner dem...(fråga mig inte varför jag tror det...)

Gick det att åtgärda bulorna på belaget..? Såna bruka fjädra tillbaka upp efter att man tror att man har slipat ner dem...(fråga mig inte varför jag tror det...)
Det var bara en liten plupp och den gick att skära bort. Sen försvann alla spår av den vid nästa slip.

Det var den här jag tänkte på, det är iofs en årsmodell äldre men i det närmaste oförändrad förutom färgen.

Och då är det väl upp till köparen att avgöra vad den värderar. Att lyfta ngt i denna tråd och och säga att det går att köpa nytt billigare för att sen jämföra med en tidigare årsmodell (oavsett konstruktionsförändring eller ej) blir ju tveksamt imo. Om det är så att priset är fel jmf med 7500:- ordinarie så kan vi ta den diskussionen, annars kan du ju lika gärna lyfta att en av tyskarna hade fjolårets ännu billigare för ngn vecka sen.

Och då är det väl upp till köparen att avgöra vad den värderar. Att lyfta ngt i denna tråd och och säga att det går att köpa nytt billigare för att sen jämföra med en tidigare årsmodell (oavsett konstruktionsförändring eller ej) blir ju tveksamt imo. Om det är så att priset är fel jmf med 7500:- ordinarie så kan vi ta den diskussionen, annars kan du ju lika gärna lyfta att en av tyskarna hade fjolårets ännu billigare för ngn vecka sen.
Det har du helt rätt i, eventuell köpare bestämmer ju vad den vill betala. Allt i denna tråd är bara tyckande.

Tycker att ditt pris ligger väl nära vad man kan köpa nya för. Personligen hade jag heller köpt nya av årets modell med bindning för 666 euro på sport-bittl med alla garantier och reklamationsrätt.

Vi få väl hålla tummarna för att du hittar nån som inte tycker som jag och köper dina skidor

Ja det är ju inget tvång att köpa, men denna tråd är ju till för att just diskutera sådant här. Och för att hålla begagnat-grytan kokande med färska prylar (utan gammal bottensats som bränner fast), och kanske att skydda både oerfarna köpare och överoptimistiska säljare. Så här tänker jag. Helt oanvända prylar är förstås attraktiva och man kan betala "nära nypris". Men å andra sidan undrar man ibland hur mycket säljaren faktiskt betalt för dessa. Är det promotion-prylar? Demo? Konkursutförsäljning som säljs vidare till "nära normalpris"? Stöldgods tror jag iofs är ovanligt just här. Å tredje sidan är det nog väldigt sällsynt här i köp&sälj med en "mark-up" över inköpspriset som är större än det som butiker (inkl. online) använder. Å fjärde sidan får man kvitto och garanti i butik. Å femte sidan är borrhål i skidor till nära nypris inte jätteroliga. Å sjätte sidan etc etc.

Hej, "intressant " tråd den här ...
Orkar för det mesta inte lägga tid på att kommentera all rappakalja som skrivs på diverse nätforum.
Men eftersom det nu är jag som har den som jag förmodar? kritiserade annonsen så kände jag att man blir "tvungen".
Nu mitt "tyckande"; man kan ju kanske försöka vara relevant när man tar sig tiden att trycka på tangentbordet? Vad jag menar med det är de två länkarna som jag förmodar skall peka på att 4000kr för för en 191cm 2016/17 Mantra i nära nyskick är oskäligt?
Vad jag menar är att Bitti länken pekar på 102 Mantran som iofs finns tillgänglig i 191 men som är en helt annan skida. Sen den andra länken som jag "tycker" är ordentligt irrelevant Iom att den pekar mot en fullständigt annorlunda skida som endast är tillgänglig i 170cm! :rolleyes:
Det enda dessa tre skidor har gemensamt är att det har "Mantra" i sitt namn och är av märket Völkl ... ja och faktiskt! :oops: de är alla tre alpinskidor också ...
Fortsätt gärna raljera, men gör gärna ett försök att vara relevanta. 🙏👍

Hej, "intressant " tråd den här ...
Orkar för det mesta inte lägga tid på att kommentera all rappakalja som skrivs på diverse nätforum.
Men eftersom det nu är jag som har den som jag förmodar? kritiserade annonsen så kände jag att man blir "tvungen".
Nu mitt "tyckande"; man kan ju kanske försöka vara relevant när man tar sig tiden att trycka på tangentbordet? Vad jag menar med det är de två länkarna som jag förmodar skall peka på att 4000kr för för en 191cm 2016/17 Mantra i nära nyskick är oskäligt?
Vad jag menar är att Bitti länken pekar på 102 Mantran som iofs finns tillgänglig i 191 men som är en helt annan skida. Sen den andra länken som jag "tycker" är ordentligt irrelevant Iom att den pekar mot en fullständigt annorlunda skida som endast är tillgänglig i 170cm! :rolleyes:
Det enda dessa tre skidor har gemensamt är att det har "Mantra" i sitt namn och är av märket Völkl ... ja och faktiskt! :oops: de är alla tre alpinskidor också ...
Fortsätt gärna raljera, men gör gärna ett försök att vara relevanta. 🙏👍
Jag tycker att @fredw 's påpekande är relevant (även om det inte är "exakt" samma skida). Det är ju så med de stora online återförsäljarna, att de ofta säljer ut sprillans nya skidor för halva listpriset. Så har jag köpt fyra par skidor till mig och frun de senaste två åren.
Det får man helt enkelt vara beredd på om man köper nya skidor till fullpris, som man tror att man ska sälja till ett högt pris som beg. senare.
Att du sedan kallar det "rappakalja" och att "raljera", och blir sur för det, det har du ju rätt att bli. Men jag kan ju säga att om jag skulle ha köpt dina skidor för annonserat pris och sedan upptäckt de andra nypriserna, så skulle jag bli (som de säger på andra sidan sundet här) "pissesur".

Om man inte är ute efter någon sällsynt specialmodell som inte går att hitta till rabattpris hos ÅF, så förstår jag inte vitsen med att köpa begagnat överhuvudtaget. Jag räknar inte själv med att få mycket för mina skidor om jag skulle sälja dem, men så har jag inte heller betalt mer än halvt listpris för dem.
Tycker att du borde sätta ett relevant pris på dina beg. skidor, så får du sålt dem också, och köparen blir nöjd och känner sig inte lurad efteråt.

Några reflektioner:

Jag tror att de som skriver i den här tråden ganska kraftigt övervärderar gemene snittköpare på freeride och dess kunskaper om, tid att lägga ner på samt ork att hitta det billigaste priset. Jag vill tro att många köpare på freeride knappt skrivit en handfull inlägg på forumet och heller inte ens vet om att denna tråd existerar.

Oavsett vilket pris som sätts på annonsen så kommer köparen att försöka pruta så därför är det en självklarhet att baka in prutmån i priset.

Det är onekligen intressant hur det tämligen ofta skrivs om stökigheter med reklamationer osv i utlandet, både gällande hantering men även frakt tillbaka till främst Tyskland (ja jag är medveten om att det även finns lyckade reklamationer). I denna tråd framhävs det dock aldrig utan då är det alldeles fantastiskt med reklamationsrätt osv som finns vid nyköp, det ger en ngt skev bild av sanningen.

I slutändan så tänker jag att om sakerna säljs så har det sålts till ett pris som både köpare och säljare är nöjda över. Som säljare får man ofta bud på klart lägre än det utsatta priset. Antingen tar man det, förhandlar om det eller har is i magen och väntar för att se om det säljs till ett högre pris, inte konstigare än så.

Vad som vore intressant däremot är en ny funktion på köp och sälj. I dagsläget så får man vid borttagande av annons frågan om varan är såld. Om svaret är ja så borde det komma en följdfråga om vilket pris varan såldes för. På så sätt kan köpare och säljare söka i en databas för att hitta fram till rimlig prisbild, men då kanske behovet av denna tråd försvinner och var ska freerideeliten då sitta och trolla någonstans? 🤷🏼‍♂️

Några reflektioner:

Jag tror att de som skriver i den här tråden ganska kraftigt övervärderar gemene snittköpare på freeride och dess kunskaper om, tid att lägga ner på samt ork att hitta det billigaste priset. Jag vill tro att många köpare på freeride knappt skrivit en handfull inlägg på forumet och heller inte ens vet om att denna tråd existerar.

Vad som vore intressant däremot är en ny funktion på köp och sälj. I dagsläget så får man vid borttagande av annons frågan om varan är såld. Om svaret är ja så borde det komma en följdfråga om vilket pris varan såldes för. På så sätt kan köpare och säljare söka i en databas för att hitta fram till rimlig prisbild, men då kanske behovet av denna tråd försvinner och var ska freerideeliten då sitta och trolla någonstans? 🤷🏼‍♂️
Har faktiskt ingen aning, men det är tydligen över 2 miljoner besök i tråden. "Troll-eliten" är väl extremt aktiv då?:LOL:
Hur som helst, det kan väl vara OK om beg.köparna av alpin-utrustning har tillgång till en egen "konsumentombudsman" på forumet.:unsure:;)

Jag har iofs inget behov av det, kollar alltid upp priser själv, och det tror jag många också gör, så lätt som det är nuförtiden.

Ja det är något av en djungel det här med k/s. Själv säljer jag för billigt, för prylarna försvinner fortare än fort.
Rekordet är nog ett par turstavar sålda efter två minuter efter annonsen kom ut. Och det var sent på kvällen.
Idag kom det en kille och hämtade ett par Hestra SRL Comp några år gammal modell men helt nya som jag sålde för 350:-
Betalda en timma efter annons.
Undrar varför jag är en fattig pensionär;)

Men å andra sidan köper jag beg, sista fyndet är ett par Line Blade demokörda av? Luktar gratis där, men så fick jag dom billigt.
Eller fyndar ett par DPS här på s/k. Skadade med en Duke. Säljer Duke för samma peng och lägger 100-150kr på lagning. På med en shift från tysken.
Ett par DPS "gratis" smakar gott i offpisten:)
Testade Brahma två år i rad på testhelgerna och tänkte såna vill jag ha. Hittade ett par nyslipade med Griffon13 för 1500:-
Men glöm dom, ska inte svärsonen ha dom så är dom tingade av@TopiNieminen.

Vad jag menar är att om man är lite på så går det att komma billigare undan.

Blir jag en tekniskt duktigare åkare för att jag har betalt 4ggr så mycket för årets skida, tillåt mig tvivla.

Syftet med allt det här tugget är att inspirera till att man inte behöver tömma plånboken för att åka lagg.

I annonsen i fråga utelämnades årsmodellen på Mantran. Modellen är 5 år gammal, även om detta par är i "praktiskt taget nyskick". Det fanns fler längder att välja på i exemplen när jämförelsen gjordes, och intressant att visa att man kan få en sprillans ny och vidareutvecklad skida i samma serie för ungefär samma pris. Fem års utveckling har betydelse. Man kanske vill sälja vidare i nästa led nån gång, så det bör påverka priset.
Vem köper en BMW 2016/17 för nästan samma pris som en modell 2022, även om den inte körts en km? Att hävda att jämförelsen är irrelevant för att det inte är en exakt likadan bil vore bara fånigt.

Freeride-eliten har talat. 🤓 Lycka till med försäljningen, det är ett fint par skidor men priset bör gå att diskutera. 👍🏻

Edit: Här finns helt nya Mantra M5 2020/21 med bindningar i flera längder för ca 500 Euro, i extra förstärkt hyr-version:

Senast ändrad:
Tänkte sälja min gamla utrustning som samlat damm ett tag. Använd i tre säsonger när de var nyköpta. Vad är sakerna värda? Fisher big stix 100 2014, fischer pjäxor vacuum "något" pro också 2014, och bindningar fischer attack 13 (???) från 2014. Osäker på exakta namn så ni får gärna rätta mig där. Men allt fischer 2014 års kollektion iaf.
268880026_495614381896949_653694535614096016_n.jpg267543778_656106642411571_1040404936316871254_n.jpg265508520_2752829288196745_7210259593911713602_n.jpg270574546_483773736789156_4329290877663422014_n.jpg269982553_444590700481516_5442928964208442029_n.jpg268727753_246603164261364_4838926032877860625_n.jpg

Spontant, 1000-1500 för skidor o bindningar. 500-1000 för pjäxorna. Kan vara svårt att sälja allt i ett paket

jag har aldrig varit någon samlare, så jag kanske missar något här, och J Lindeberg och ’sjukt ball’ tycker jag personligen aldrig passat i samma mening😉 - 5000 för denna begagnade skaljacka - men vad vet jag?

jag har aldrig varit någon samlare, så jag kanske missar något här, och J Lindeberg och ’sjukt ball’ tycker jag personligen aldrig passat i samma mening😉 - 5000 för denna begagnade skaljacka - men vad vet jag?

En annan blev nyfiken… ett exemplar…
5000kr….. Jag tycker då dessa ser likadana ut. Hittade även på flera sidor.

Bilagor

• EF3B94CA-12D8-44DF-B0A2-3F8A1BBB0AE3.png
    EF3B94CA-12D8-44DF-B0A2-3F8A1BBB0AE3.png
    99.6 KB · Besök: 202
Enligt J Lindeberg så är det en Anorak, kan vara så att säljaren har sprättat upp den och satt in en dragkedja.
Är så fallet så tror jag på att det är enda exemplaret av den jackan /anoraken /anojackan….
Ser ut som en anorak på bilderna. Och att man klippt och sytt i en jacka lär väl knappast höja priset. :ROFLMAO:

Hörni, jag kan ta lite råd här. Tänkte dunka iväg ett paket som inte används längre bestående av:

Black Crows Atris 2017, borrad med inserts för båda bindningar.
Kingpin 13.
Sth 16 wtr.
Gecko hudar med silikon.

Använt skick självklart, finns nån lagning i belag osv. Skidorna kommer genomgå en helrenovering innan försäljning. Hudarna är okej, kanske inget för den mest kräsne men alldeles lagom för Svensson.

Vad är ett rimligt pris för ett sånt paket? 4000? 5000?

Senast ändrad:
Hörni, jag kan ta lite råd här. Tänkte dunka iväg ett paket som inte används längre bestående av:

Black Crows Atris 2017, borrad med inserts för båda bindningar.
Kingpin 13.
Sth 16 wtr.
Gecko hudar med silikon.

Använt skick självklart, finns nån lagning i belag osv. Skidorna kommer genomgå en helrenovering innan försäljning. Hudarna är okej, kanske inget för den mest kräsne men alldeles lagom för Svensson.

Vad är ett rimligt pris för ett sånt paket? 4000? 5000?
Sitter insertsen kvar?

Spontant tänker jag att det är lite svårt att få betalt ordentligt eftersom bindningarna kanske inte är optimala som kombination. Så fullt möjligt att få bra betalt men också en ganska smal kundgrupp som inte hellre bara skulle ha en shift på skidan. Skidan borde ju vara 1500-2000, lite beroende på skicket. STHn kanske är värd en tusenlapp monterad, något mindre löst. Kingpinen är väl kanske 1500? Beror ju på årsmodell eftersom de hade lite problem. Hudarna är kanske en knapp tusenlapp på det. Kanske upp mot 6000:- om du hittar nån som vill ha just den bindningskombon men jag har svårt att se vem som skulle ta det framför att köpa skidan och bara dra dit en Shift.

Sitter insertsen kvar?

Spontant tänker jag att det är lite svårt att få betalt ordentligt eftersom bindningarna kanske inte är optimala som kombination. Så fullt möjligt att få bra betalt men också en ganska smal kundgrupp som inte hellre bara skulle ha en shift på skidan. Skidan borde ju vara 1500-2000, lite beroende på skicket. STHn kanske är värd en tusenlapp monterad, något mindre löst. Kingpinen är väl kanske 1500? Beror ju på årsmodell eftersom de hade lite problem. Hudarna är kanske en knapp tusenlapp på det. Kanske upp mot 6000:- om du hittar nån som vill ha just den bindningskombon men jag har svårt att se vem som skulle ta det framför att köpa skidan och bara dra dit en Shift.
Insertsen sitter kvar, då jag kört kombinationen av bindningarna beroende på vad vädret säger. Tack för input, då vet jag ungefär vart jag ska lägga mig!

Beställde precis hem ett par nya från Stadium för 349kr, men det hör väl till ovanligheterna. De sålde Attack 11 och 13 för 699 resp 899kr innan jul, och hade då även 20% extra på reapriset ett tag. Men nya för under 1000-lappen brukar väl gå att hitta
Ja de här har t ex funnits i rött/gult/grönt för 99 euro hela vintern.

Tillbaka
Topp