Har börjat lite nu som 20-åring. Till att börja med: om du inte redan har det, köp ett par beggade 165 FIS SL från Facebook-sidan Alpin racing köp/sälj. Väldigt välskötta skidor billigt kommer upp hela tiden. Benskydd och stavskydd kan man också lätt komma över där. Hjälm med båge kan vara värt att köpa ny för säkerheten. Köpte en Head för 800kr.
Träna på att skära med SL-skidorna, de är annorlunda från vanliga skidor.
Det trixiga är väl sen att hitta en bana att åka i. Se om du hittar någon annan som är intresserad, kul om man går ihop ett gäng. Om man frågar snällt kan man få åka i de som tränars bana. Men för att få lite kontinuitet är det bästa att fixa sina egna banor. Framför allt i lågsäsong brukar det vara ok att sätta i någon avsides backe. Börja med kortkäpp, viktigt för att få till tekniken, och dessutom så mycket lättare att slippa släpa runt på 50kg långkäpp. Att sätta en bra bana får man lära sig efter hand, men 10m (6 skidlängder) mellan käpparna är standard. Finns mycket info på nätet att hitta om att sätta banor. Käpp kan man ibland få låna från anläggningen.
Hade varit kul om det fanns lite mer läger för icke-aktiva. Har sett gubbar som hyr egen tränare som roddar med bana och så. Går säkert att hitta någon, inte något jag gjort dock. Det bästa är nog att kontakta en skidskola, de kan säkert fixa något om man är ett gäng. Finns även många småföretag som ordnar raceträning, även där vet jag att det går att ordna träning för större gäng amatörer. Tex Pinnens Racing i Tänndalen, 10k racing mm. Då kan man ofta låna utrustning. Titta i Fb-gruppen Alpin Racing: träning och läger, där finns flera aktörer.
Finns ett gäng i Sälen som kallar sig Gubbmyren eller något sånt tror jag med äldre herrar som kör slalom, man kan ju höra med dem hur de lyckats styra upp det.