Extrem Fusion 95 vs. Nordica Enforcer 94

islandmountain

Aktiv medlem
Har en längre tid tänkt att mina nästa skidor ska bli ett par Nordica Enforcer 93 eller 94, men nu har jag vunnit ett par Extrem fusion 95 i en tävling istället och det har då skapat ett dilemma. Behåller jag Fusion eller säljer jag de för att köpa ett par Enforcer istället?

Jag vet att båda skidorna riktar sig till samma målgrupp, men hur skiljer de sig i karaktären? Någon som är mer lekfull? Vilken är hårdast? Vilken är bäst i pist och vilken är bäst off-pist?

Jag är en medelgod åkare som åker alla pister. Off-pist är jag mer år nybörjarhållet, men tycker det är väldigt roligt och vill utvecklas mer här.
I dagsläget åker jag på ett par Head Rev 80, men vill gå upp lite i bredd för att få det roligare i off-pisten.
Dock lär det nog ändå bli åkning i pisten 70% av tiden ungefär, så egenskaperna där är det som väger tyngst.

Är tacksam för alla synpunkter och erfarenheter av dessa skidor!

Jag har provåkt båda men stått mer på enforcer. Dom är rätt likvärdiga men var mer förtjust i enforcern. Primärt provat i hårt före och pist vilket är stället där skidorna brukar prestera sämst, puder löser sig.
Enforcer var lite lättare och bekvämare att slöåka på och styra svängarna men inget problem att ligga på aggressivare och pressa på skär. Fusion krävde lite mer aktiv åkning för att komma igång och bli roliga.

Båda skidor är bra och det sista marginalen handlar om tycke/smak men hade jag haft ett par fusion hemma så hade jag inte bytt. Skillnad om man köper nytt och får välja fritt.

Själv blev det head kore 93. Vikten som avgjorde, annars hade det nog blivit en enforcer för mig.

Har bara kört på gamla Enforcer och Fusion Carbon. Jag skulle gissa att de är synnerligen lika i uppträdandet. Mina Carbon är som mina gamla Enforcer men bara lättare och lite kvickare.

Jag tycker att Enforcer är betydligt stabilare och mera dämpad än Fusion. Jag tyckte själv att Fusion 95 har för mycket tip rocker och den är ingen spännande skida att åka med.

Jag tycker att Enforcer är betydligt stabilare och mera dämpad än Fusion. Jag tyckte själv att Fusion 95 har för mycket tip rocker och den är ingen spännande skida att åka med.
Kanske inte helt relevant men ger ändå en fingervisning. Min test var mellan Enforcer 100 och Project 100 och jag håller med TialGunnar helt. Skillnaden i stabilitet var natt och dag. Extreme kändes fladdrig och oförutsägbar. Enforcer gick som tåget. 94 kommer att vara kalas om det blir övervägande pist

Provade Enforcer 94 en del i helgen när det var skidtestardag i Stöten. Det var en klart mest stabila skidan av de bredare all-mountain skidorna jag testade under dagen.

Men skulle jag ha den för övervägande piståkning så hade jag nog letat vidare efter något som känns kvickare och lekfullare. Men letar man i första hand efter något som känns tryggt och stabilt så är de kanon. Eller om man tänker hålla till minst lika mycket utanför pisten som i den.

Tack för alla bra svar!
Det lutar ändå åt att göra ett försök och sälja Fusion-skidorna, men får se om det blir nu på våren eller i höst!

Jag har testade bägge två. Iofs så är jag inte fullt funktionell just nu med ett dåligt vänster ben.

Två helt olika karaktärer på skidorna. Skulle jag ha en skida bara för pist som är i 90-100 mm så skulle jag ha en Enforcer. (Nu testade jag nästa års Enforcer iofs) men som allroundskida för att bara ha en skida med mig av dessa två så vinner Fusion 95 alla dagar, Rockern gör att skidan flyter fantastiskt i puder för sin bred och betydligt bättre än Enforcen, pistegenskapen är riktigt bra Och personligen hade jag ingen problem att ligga och carva riktigt fint med den.

När det var hårt i pisten så var Enforcen betydligt mer stabil och därför skulle jag välja den om det var 80/20 för piståkning med skidan.

Tillbaka
Topp