Project 90 vs Enforcer 94 vs Mantra 102

hassel99

Aktiv medlem
Inte imponerad av mina helt nya Racetiger RC i eftermiddagskörning i Sälen så tänkte att istället för att lägga av vid kl 14 så testar jag lite bredare skidor och blev ett par Enforcer 94 186cm.
Jag har aldrig kört på bredare än 74mm för när man kommer över det funkar det inte med carving tänkte jag.

Såg en annan person som körde ett par Project 90 och han carvade riktigt bra på dem så därav gav jag mig på en test.

Enforcer 94, WOW vilka skidor. Helt grymma att carva med på eftermiddagen med uppkörd pist och tråkigt att jag inte testade dessa innan jag köpte mina Racetiger.
Har sedan innan kikat lite på Mantra 102 och är det ngn som kört på Project 90, Enforcer 94 och Mantra 102 och hur de är i jämförelse med varandra?

Finns det något annat som kan tänkas vara ännu vassare för carving i uppkörd pist än Enforcer 94?
Är endast pistkörning det gäller och hur de är i offpist är inte intressant (just nu iallafall).

Brahma 88 (eller 82)
Bonafide 97
Enforcer 88
Enforcer 94
Mantra M6
Mantra M7
Stance 90

Mantra 102 skulle jag tro är sämre på pistat underlag än smalare M6/M7.

Valfri skida på ~85mm med lite rocker i fram och bak samt mycket metall borde gå bra i uppkörd pist.

För ett par år sedan var Project 90 mycket mjuka, idag vet jag inte men en (mycket duktig) kompis som blev tvungen att hyra dem när vi var i Riksgränsen kallade dem juniorskidor, dvs mjuka och veka. Kort radie tror jag. (Dvs inget för oss) Project 90 år troligen mycket mjukare än Enforcer om inte Extrem har gjort dem som Project 100 som för ett par år sedan var mycket styv och mycket ovilliga att gå annat än på skär. (Inget för mig och kompisen. Vi sålde våra project 100 efter 14 dagar, har därför svårt att rekommendera extrem personligen, men andra gillar dem!) Enforcer har för skidtypen kort svängradie och är rätt stabila skidor. Går bra i pist och bra offpist.

Mantra 102 är mycket, mycket stabila, går mycket, mycket bra i pist med rätt teknik och styva pjäxor. Mantra har lång radie bak och fram, kortare under foten, inte säkert att man gillar känslan det ger - maximal skillnad jämfört med Enforcer som ju har kort radie. Mantra har lång radie, lite som GS-lagg totalt sett. Kräver riktigt bra teknik, stabila bindningar och pjäxor.

Det är milsvidd skillnad på Project 90 och Mantra 102. rätt köpare av Mantra 102 vet redan vad det är för skida och kan åka den - eftersom du frågar så jag rekommenderar jag inte Mantra 102 till dig, det är för mycket skida.

Blizzard Bonafide 97 är stabilare än Enforcer (måste köpas nu för den utgår till nästa år). Mycket bra skida till mig för blandad offpist & pist, men inte till ren (uppkörd) pist, då skulle jag välja kring 90mm, tex Hendryx 917 eller något billigare - se nedan. Blizzard Bonafide 97 är också en mycket rejäl skida, likt Mantra 102 men går lättare in i sväng för den har inte Völkls 3D-radie.

Köp du en Enforcer 88 eller Brahma 88 till din applikation skulle jag föreslå. Gillade du nu Enforcer 94 kan du ju ta den också. Enforcer är lite lättare att sladda runt bland vallar och puckar än Blizzard men drar inte lika fint in i sväng så det är en fråga om vad man gillar. Själv har jag inga problem att sladda Bonafide 97 men en del tester säger att det är så.

Körde Enforcer 94 nu på morgonen igen och var inte lika imponerad som jag var igår när det var uppkört.
Absolut en bra skida men en ngt smalare hade nog passat bättre.

Skall absolut se om jag kan hitta några Brahma 88 att testa.

Hoppar Mantra då :)

Ett inflik om P90.
Testade dem förra året uppe i Åre och älskade dem från första sväng. Otroligt lättåkta och jag hittade rätt på dem direkt från början. Körde mina egna Völkl RTM 84, full rocker med några år på nacken övriga dagen vilka även de är väldigt lättåkta. Testade även P83, men de föll min inte alls lika väl i smaken. Svårt att säga vad som gjorde det, jag är för dåligt insatt i skillnaderna på skidorna för att kunna dra någon egen slutsats.

Tack.

Läste lite om Enforcer 88 och de ser onekligen intressanta ut.
Provkör, stabila rackare som är den mest pistorienterade av Enforcer skidorna.
Har ett par 186cm, förvånansvärt lätthanterliga, trotts att dom är rejält styva. Riktigt kul även i vårslush.
Och tänk att Räjstajger blev exakt som det beskrevs i din tråd om dessa😉

Ngn som testat Brahma 88 i både 177cm och 183cm längder och vet om det är stor skillnad på dem?
Alltid ganska stor skillnad när man går upp till längsta längden. Blir styvare och lite sävligare i reaktionerna. 177:an gillade jag skarpt när jag testade dom för några år sedan.

Provkör, stabila rackare som är den mest pistorienterade av Enforcer skidorna.
Har ett par 186cm, förvånansvärt lätthanterliga, trotts att dom är rejält styva. Riktigt kul även i vårslush.
Och tänk att Räjstajger blev exakt som det beskrevs i din tråd om dessa😉
Jaja, Räjstigerna blev utklassade av mina gamla Nordica Dobermann Spitfire EDT som säkert är 8 år gamla eller så :)

Finns ju ännu längre också, 189cm
Ja, den tror jag blir sävlig och tråkig. 177cm passade mina +90kg och 192cm kropp riktigt bra. Kul och svängig. Så 189cm skall du undvika om du inte vill ha skidor med en sådan karaktär.
Men du måste så klart åka själv och bilda dig en uppfattning.
Pröva även Enforcer 88.

Ja, den tror jag blir sävlig och tråkig. 177cm passade mina +90kg och 192cm kropp riktigt bra. Kul och svängig. Så 189cm skall du undvika om du inte vill ha skidor med en sådan karaktär.
Men du måste så klart åka själv och bilda dig en uppfattning.
Pröva även Enforcer 88.
Tror jag med. Är 177 och 183 jag funderade över.
Har du testat 183cm också? Tänkte om du kanske gillat den ännu bättre än 177 :)
Ett par cm längre och ett par kilo lättare än du men ungefär samma massa som påverkar.

Tror jag med. Är 177 och 183 jag funderade över.
Har du testat 183cm också? Tänkte om du kanske gillat den ännu bättre än 177 :)
Ett par cm längre och ett par kilo lättare än du men ungefär samma massa som påverkar.
Nej jag har inte testat 183.
Men åter, du måste testa själv. Jag hade inte köpt 183cm. Är väl ganska kort rocker på Brahma. Går inte att jämföra med Enforcer som du provkörde, som har lång rocker både intill och tail. Det är en friåkningsskida medans Brahma är en Allmountain frontside (eller vad det nu heter)

Tillbaka
Topp