Allmountainskidor i pisten?

Dakine70

Medlem
Jag kanske är old school (eller bara gammal?), men efter några dagar i Åre denna vecka undrar jag följande: Varför åker så många ”All Mountain” skidor i pisten?
Jag förstår konceptet, att AM skidor fungerar överallt, inklusive i pisten. Men många åker vad det verkar enbart i pisten. (Det har kommit en hel del nysnö, men det åks ändå bara pist). Varför köpa/hyra en skida som blir en kompromiss överallt? Rena pistskidor är ju bättre på allt i pisten? Är det för att det är coolt?

Pratar för mig själv: har två skidor:1) rena hårda pist skidor som gör sig ypperligt på manchester och is.2) allmountainskidor, 86 i midjan om jag minns rätt, dvs ganska smala. 1/7 dagar är pistskidorna bättre, det är dagen man vill pressa på och pisterna är tomma och hårda. Inte åkdag 8 för ngn med mina lårmuskler. Oftast är pisten halvdan, slush och snöhögar då är njutningen med allmountain högre. Och eftersom 20 års strecket passerars för ”nått” år sedan, åker jag för att njuta. Dvs jag tar skidorna som ger mer njutning. Oftast börjar jag en kall nypistad morgon med pistskidorna och byter vid lunch, de dagar jag ens tar fram pistskidorna dvs.
Allmountain är ju dessutom mer förlåtande, vilket gör bra för muskler utan träning

Känner mig nog aldrig som coolaste katten på stan och aspirerar inte heller

Jag kanske är old school (eller bara gammal?), men efter några dagar i Åre denna vecka undrar jag följande: Varför åker så många ”All Mountain” skidor i pisten?
Jag förstår konceptet, att AM skidor fungerar överallt, inklusive i pisten. Men många åker vad det verkar enbart i pisten. (Det har kommit en hel del nysnö, men det åks ändå bara pist). Varför köpa/hyra en skida som blir en kompromiss överallt? Rena pistskidor är ju bättre på allt i pisten? Är det för att det är coolt?
Vad är definitionen på bättre egentligen?

Nu var det ett tag sedan jag åkte pistskidor men jag upplevde när jag skaffade allmountain att de var bättre på att svälja klutter i backen. Småvallar etc.

Det kan visserligen berott på skidmodellerna och kvaliteten på dem.

Min gissning är att det är få som åker tillräckligt bra på en pistskida för att egentligen uppleva en AM-skida som en kompromiss. Skall man dessutom packa ner ett par skidor för att få så mycket åkning som möjligt under en vecka oavsett vilket före moder natur har bestämt sig för att bjuda på så är AM ett högst rimligt val.

Har förra året för första gången skaffat mig ett par allmountain skidor, och instämmer i vad som sägs ovan. Har hunnit prova dem i nypistad pist, isig pist, uppkörd bökig pist, sommar-slush och halvmeterdjup vinterpuder.
Jag föredrar redan AM laggen i allt utom isig pist, där det är lättare att göra kvicka svängar och parera med pistskidorna. Förutom det självklara att AM är bättre offpist, så är de också otroligt mycket bättre i uppkörda stökiga pister som jag tidigare inte alls gillade. De har en helt annan stabilitet i fart där.
Jag funderar nu på att endast ta med AM-laggen på nästan resa, väderförhållanden får bestämma om jag även tar med pistskidorna.
Mina pistskidor är 80mm och AM 99mm.

Lättare att få på kant (dvs initiera svängen), snabbare från kant till kant, bättre isgrepp, stabilare i högre fart, mer förutsägbara, bättre kick ut sväng. Allt jag förknippar med att åka i pist i skärande svängar.
Antar att du har svaret där själv egentligen. I alla andra situationer i pisten så är ju en bredare AM-skida kanske ”bättre” eller roligare för många? Sedan finns det ju rätt många AM-skidor som är väldigt olika. Har inte provat själv men Line Blade och BC Mirus Cor ska väl vara otroligt roliga carvingskidor?

Antar att du har svaret där själv egentligen. I alla andra situationer i pisten så är ju en bredare AM-skida kanske ”bättre” eller roligare för många? Sedan finns det ju rätt många AM-skidor som är väldigt olika. Har inte provat själv men Line Blade och BC Mirus Cor ska väl vara otroligt roliga carvingskidor?
Det är två av många grymma AM skidor. Mina gamla Project100 är grymma som Emma skriver 6 av 7 dagar. De dagar med blåis är mina rena pistskidor bättre men det är nog bara då…

Tack för alla svar! Jag har läst och begrundat men är dock lika frågande som tidigare. :ROFLMAO: Och ja, pist är en del av AM såklart. Men min fråga kvarstår, varför åka med kompromisser? Några av er åker säkert över hela fjället och vill ha ett par skidor som klarar allt. Fine! Men de flesta har inte 85 mm under foten, snarare 105 mm. Än roligare blir det då många står en timme i liftkö inför varje åk med dessa skidor, eller ännu hellre lättvikts topptursskidor, fullt kittade med säck och det hela bara för att ta ännu ett åk i pisten även fast nysnön ligger lätt tillgänglig några meter bort. Jag kan inte se något annat skäl än att de vill visa upp sin svindyra utrustning för oss andra? Jag tror många inte förstår sitt eget bästa, följer modet och köper utrustning som snarare tenderar mot off pistän pist fast de ändå aldrig åker ospårat.
Tillbaks till AM, min sambo lånade ett par skidor (90 mm midja) men oavsett hur vi jobbade på position, tryck och kantning av skidan gick det trögt att få någon eureka-känsla. Skidan var svår att få på kant, svår att initiera sväng på, oroliga i fart... Sedan bytte hon till ett par rena pistskidor med 11 m. radie och då började det hända saker. Istället för att bli motarbetad fick hon nu hjälp! Visst, de klarade hög fart lika illa, men svänger där de andra hasar om man inte gör allt rätt. Själv alternerar jag mellan 19,6 m. via 25 m. till "FIS approved" på 30 m. beroende på backe, snö, dagsform osv. Jag köpte ett par med midja 86 mm. men hittade inget jag tyckte det var bättre eller roligare på. Möjligen efter lunch när det blir uppåkt. Men då har jag redan gjort mina åk och hittar hellre på något annat att göra än att fresta på knäna. Jag har också ett par med 94 mm. men skull aldrig åka pist på dessa.

Tack för alla svar! Jag har läst och begrundat men är dock lika frågande som tidigare. :ROFLMAO: Och ja, pist är en del av AM såklart. Men min fråga kvarstår, varför åka med kompromisser? Några av er åker säkert över hela fjället och vill ha ett par skidor som klarar allt. Fine! Men de flesta har inte 85 mm under foten, snarare 105 mm. Än roligare blir det då många står en timme i liftkö inför varje åk med dessa skidor, eller ännu hellre lättvikts topptursskidor, fullt kittade med säck och det hela bara för att ta ännu ett åk i pisten även fast nysnön ligger lätt tillgänglig några meter bort. Jag kan inte se något annat skäl än att de vill visa upp sin svindyra utrustning för oss andra? Jag tror många inte förstår sitt eget bästa, följer modet och köper utrustning som snarare tenderar mot off pistän pist fast de ändå aldrig åker ospårat.
Tillbaks till AM, min sambo lånade ett par skidor (90 mm midja) men oavsett hur vi jobbade på position, tryck och kantning av skidan gick det trögt att få någon eureka-känsla. Skidan var svår att få på kant, svår att initiera sväng på, oroliga i fart... Sedan bytte hon till ett par rena pistskidor med 11 m. radie och då började det hända saker. Istället för att bli motarbetad fick hon nu hjälp! Visst, de klarade hög fart lika illa, men svänger där de andra hasar om man inte gör allt rätt. Själv alternerar jag mellan 19,6 m. via 25 m. till "FIS approved" på 30 m. beroende på backe, snö, dagsform osv. Jag köpte ett par med midja 86 mm. men hittade inget jag tyckte det var bättre eller roligare på. Möjligen efter lunch när det blir uppåkt. Men då har jag redan gjort mina åk och hittar hellre på något annat att göra än att fresta på knäna. Jag har också ett par med 94 mm. men skull aldrig åka pist på dessa.
Tänkte faktiskt lite på den här tråden under säsongen. Står nog fast vid min åsikt att den enda gången som renodlade pistskidor faktiskt glänser (för min åkning alltså) är den första timmen på morgonen. Då är mina relativt breda och mjuka AM-skidor rätt kassa och svåra att få fast. Det här med morgon-manchester är liksom inte alls min grej mao… :) Sen är det klart. är det hårt, avskrapat och påfruset så är det liksom ingen hit. Men jag tycker inte att det är så kul att åka skidor då oavsett.
Jag är liksom mer åt andra hållet och fattar inte alls hur man får ut något av offpisten på ett par 95 mm breda AM-skidor? :D

min sambo lånade ett par skidor (90 mm midja) men oavsett hur vi jobbade på position, tryck och kantning av skidan gick det trögt att få någon eureka-känsla. Skidan var svår att få på kant, svår att initiera sväng på, oroliga i fart... Sedan bytte hon till ett par rena pistskidor med 11 m. radie och då började det hända saker.
Ursäkta men det där känns lite slött. Testar du ett par utmanande skidor som kräver lite av dig så måste du ge det lite tid. Tog 3 säsonger för mig att lära mig mina skidor ordentligt men jag ser det som en chans att utveckas i min åkning. Självklart kommer ett par sylvassa pistskidor med 11m radie göra att "det händer saker". Hur spännande är det med skidor som gör jobbet åt dig? Vad gör ni med dessa skidor när det har fallit 10-15cm snö över natten? Kör själv på 100 under pjäxan 95% pist och kommer aldrig att gå under 85. Inga som helst problem att trycka ner dem på kant och carva. Har provat rena pistskidor ett antal gånger och finner ingen som helt glädje i det. Som många säger är de inte helt optimala vid morgonens första kalla manchestern men i all ärlighet, hur länge håller det. Oavsett temperatur så tar det 1-2h så är alla pister på en svensk skidort uppsladdade och då är en bra AM överlägsen. Kommer det sedan några cm snö så är pistskidan värdelös.
Sedan har jag en egen killgissning ang de moderna AM typ Enforcer, Mantra, QST, Ranger mm. De är egentligen anpassade för den stökiga pisten. Tillverkarna märkte att de används mer och mer för piståkning och ser en marknad som de anpassar sig för. För de som vill åka knädjupt finns nog vassare alternativ.

Jag hör också till allmountain-lägret i pist. Förhållandena i de flesta pister är så variabla att denna typ av skidor - för mig - inte alls är någon kompromiss utan tvärtom idealiska för det mesta.
Så var glänser smalare pistskidor? Hårt och isigt - då är det ändå inte kul (för en sån som mig) oavsett skidtyp. Nypistat ok men svinkul även med AM-skidor.
Åker nu oftast på Völkl Deacon 80 som väl ligger mellan en ”bred pistskida” och ”smal allmountain” och funderar snarast på att gå upp till något runt 90mm midja som pistskida.
Beror förstås också på hur och var man oftast åker. Men jag tror att många medelåkare skulle tjäna på att gå upp i bredd - vinsten i stökiga backar skulle säkert överskugga nackdelarna. Har väntat på en serie riktigt förlåtande turistskidor med 85-90 mm midja att rekommendera. Ännu är de flesta AM-skidor i ett premiumsegment och riktade till en något mer medveten och krävande grupp.

Är lite inne på samma spår som trådskaparen. Men i dagens djugel av skidor är det lite svårare än så. Finns som någon annan redan varit inne på en hel hög med skidor som funkar riktigt bra i pisten trots lite mer bredd under foten (Mantra, Enforcer mfl). Det märkliga är snarare den stora andelen skidor i pisterna som inte är speciellt bra för ren piståkning. Mjuka, för mkt rocker, för breda och allt det andra som gör dem dugliga i puder, men som gör dem svårare att åka med i pisten.

Själv har jag fram till sista veckan denna säsongen (v16) hållt mig nästan uteslutande till mina FIS SL, för inget är roligare i pisten. Men sista veckan i det bottenlösa vårslushen var de verkligen helt hopplösa och jag fick krypa till korset. Slutade med att jag köpte mig ett par Enforcer 94 som ett riktigt bra komplement till pistskidorna. Men att säga att pistskidorna bara funkar 1-2 timmar på morgonen är lite väl, för mig har de funkat en sådär 50-60 skiddagar i år.

Men att säga att pistskidorna bara funkar 1-2 timmar på morgonen är lite väl, för mig har de funkat en sådär 50-60 skiddagar i år.
För dig ja. :)
Det beror ju på vad man ställer på skidorna också. Idag börjar jag möjligen tro att jag skulle kunna hantera ett par pistsmiskare även i annat än perfekt morgonmanchester men fram till hit så har ett par AM definitivt varit betydligt roligare när jag velat kunna åka från öppning till stängning åtta dar i veckan.

För dig ja. :)
Det beror ju på vad man ställer på skidorna också. Idag börjar jag möjligen tro att jag skulle kunna hantera ett par pistsmiskare även i annat än perfekt morgonmanchester men fram till hit så har ett par AM definitivt varit betydligt roligare när jag velat kunna åka från öppning till stängning åtta dar i veckan.
Exaktemente.
För oss som inte har en tävlingsåkares teknik är det ju lite annorlunda. Tycker mina AM skidor är kanon på allt utom isigt och hårt underlag (vilket jag ändå inte vill åka på).
Och alla skidorter pistar inte varje pist varje dag (besök Stubai Gletscher, fantastiskt fint skidområde, men slöa pistörer). Tack vare det här forumet så fick jag upp ögonen för AM skidor, och tycker nu även att det kan vara roligt med stökiga pister (utom puckel), och så offpist såklart.
Har tidigare inte intresserat mig mycket för skidtyper mm, utan bara ”åkt”.

Hej
Håller med dej fullständigt, är oftast 2 ggr per år i Åre och sett denna " trend" i hårda pister!
Skidspetsarna hoppar å slår...i lite högre fart, gjorda för att köra lössnö som vi så sällan har på de flesta ställen i Sverige.
Var i Cervinia/Zermatt för 3 v sen, konstaterade att 90% körde med pistskidor!! Trots att de där fanns gott om lössnö....körde själv m 84 bredd - bra kombo men längtade efter mina 65 breda Gs skidor så otroligt fina breda och i vissa fall branta pister!
Dessutom stod ej folk bakom krön och terrängvågor som är ett stort problem i Åre...vart har vett å etikett
tagit vägen i pisterna?

Tack gör ordet!
Berra

…gjorda för att köra lössnö som vi så sällan har på de flesta ställen i Sverige.
Var i Cervinia/Zermatt för 3 v sen, konstaterade att 90% körde med pistskidor!! Trots att de där fanns gott om lössnö....körde själv m 84 bredd - bra kombo men längtade efter mina 65 breda Gs skidor så otroligt fina breda och i vissa fall branta pister!
AM-skidor är iofs i allmänhet inte ”gjorda för att köra lössnö”, även om de i allmänhet klarar det bättre än smalare skidor.
Men det stämmer att de haft svårare att hitta hem på kontinenten. Och visst spelar tycke och smak in. Och vana.

En ren pistskida är väl en kompromiss om något med dagens utbud.
All Mountain är nog sannolikt ett bättre val för dom flesta, att många åker på dom är fullt förståeligt.

Att 90% kör pistskidor i Cervinia/Zermatt är väl inte så konstigt det dräller ju av turiståkare där som har bättre koll på var alla pubar ligger än vad dom har för skidor på fötterna... :giggle:

Folk har väl den utrustning dom har under fötterna av en anledning. På samma sätt som man har den bil man har av en anledning (om man öht har en bil).

Själv gör jag över 90% av mina skidåk i offpist och har skidor därefter. Det innebär att jag även använder 100+ skidor i stenhård pist när jag åker till Vemdalen under jul/nyår för att besöka släkten.

Det känns helt enkelt orimligt för mig att köpa ännu ett par skidor för de enskilda dagarna jag åker mestadels pist och mina 100+ funkar dugligt så länge de fått en slipning, även om en pistorienterad skida hade varit bättre just då. Ibland har jag t.o.m. min ballongrygga på mig (dock utan själva ballongsystemet) eftersom det är den skidryggan jag har och det kan vara skönt att ha med förstärkningsplagg och lite snacks eller fika.

De allra flesta vill nog helt enkel bara ha en utrustning som funkar för det mesta som en skiddag kan innebära (nypistat/uppkört/isigt/nån liten sväng utanför osv). Då är ju egentligen varken pistskidan eller 100+ skidan optimal och så landar man på allmountain segmentet.

Den som vill gå en del på tur kanske bara har råd eller av annan anledning bara vill ha en utrustning och avänder då även den i pisten om det ska åkas där. Kanske det t.o.m. är så att hen bara tar en dag för att testa utrustningen.

Den som hyr har den utrustning skiduthyrningen levererat (mest troligt ngt åt det smalare allmountainhållet eftersom det oftast är lättåkt och förlåtande).

Pappan som tävlade som ung och nu fostrar nya racekids åker GS skidor i kombination med randopjux eftersom det är bekvämt när han mest är still eller bär käpp under dagen.

Listan kan gå vidare men min poäng är ju som sagt att man har det man har av en eller annan anledning och vi som är runtomkring kan väl helt enkelt bara skita i varför och acceptera att det är hens val eller ickeval.

Med det sagt uppmuntrar jag alla att prova sig runt för att hitta den skidtyp man trivs bäst med och har roligast på. Och det kan vara 100+ skidor i pisten eller puckellagg i offpist, vem vet innan man har provat.

Det där sammanfattade väl allt ganska väl. Jag åkte i många år på 118-midja som enda skida. Rent krasst kan man säga att den skidan är betydligt mindre dålig i pisten jämför med hur kass en 30m radie FIS-skida är i offpisten. Försök ta dig ner mellan fjällbjörkarna i Ramis med de senare och någon slags ära i behåll.

Där har du ju förstås svaret. Ekonomi och logistik begränsar oss alla i hur många skidor vi kan äga/ha med oss. Då väljer man en kompromiss som ger en själv mest på totalen. Sen är ju frågan vad jag ska med ett par +30m FIS-skidor till i Sverige? Bortsett från Åre finns det ju knappt några pister där man ens skulle hinna svänga innan man är nere. Och den som tycker att AM-skidor saknar fartstabilitet så är mitt tips att ställa dig på ett par gamla metall-Katanas och testa att åka fort i uppkörd alppist...

Min bild är helt klart att svensken har alldeles för breda AM-skidor. En bra AM skida för är 80-90 mm bred med en radie om ca 16-17 meter och en konstruktion med metall och gott om dämpande material. Kvick och responsiv i pist men ändå funkis för lite åkning utanför pisten. Kräver lite teknik men den kan alla skaffa sig.

Över 90 börjar det bli offpistskidor, över 100 definitivt, och det blir helt enkelt tristare i pisten.
Givet att de flesta entusiastiska turistsvenskar spenderar 90/10 pist/offpist är min bild att de skulle ha roligare på en smalare AM(sub 90) än en bred.
Svenska skidbutiker tycks dock tycka annorlunda, och det hänger väl samman med att i Sverige är idealet puder och freeriding, och i alperna i stort snarare pist och carving. Rådgivning i butik blir därefter…

Mitt råd till en entusiastisk skidåkare som vill åka på hela berget men som de facto kommer spendera mesta tiden i pisten är att börja med en skida på ca 85 i bredd (stöckli AR, kästle MX83/88, Blizzard Brahma) och sedan komplettera med en offpistskida på ca 105 mm med Shift om man märker att offpistdagarna blir fler.

Instämmer iofs i stort med Emilk ovan men frågan är ju varför de flesta turiståkare även i Sverige faktiskt ännu åker på skidor som är under 80 mm på mitten. Jag tänker att ca 85-90 mm midja (typ "smal allmountain") vore en vettig utgångspunkt för den som vill ha ett enda par skidor för behaglig piståkning i varierande förhållanden.

Åker på Enforcer100 i alla väder och då mest pist. Med en aggressiv 1/3 tune så klarar de även isiga hårda pister väldigt bra. Har ett par 72mm Atomic jag kör med första timmen ibland men tycker att mina enforcers fungerar nästan lika bra.
Är dock sugen på ett par 11meter svängradie "FIS" slalom skidor dock för lite skoj men kan inte motivera ännu ett par skidor.

Blir uppkört så fort i pisterna här i Sverige och då är det skönt med ett par breda hårda plankor under fötterna med rejäl tip rocker.När kompisarna börjar klaga och sakta ner pga underlaget, då trycker jag på gasen.

Sedan så är det väl en krycka för mig med breda skidor. Ser ofta old timers på sina svinsmala racingskidor som susar förbi i uppkörda pister som om det vore ny manchester.

Körde länge enbart på ett par pistskidor från Fischer med 66 i midja. Det går att köra på i alla förhållanden men man behöver anpassa teknik väldigt mycket efter underlag och där spelar väl tävlings- och skidlärarskolning nog en stor roll. Riktigt vassa är dom egentligen bara vid hård manchester, dvs första timmen i pisten. Men ner kommer man ju alltid.

Blev väldigt positivt överraskad av mina nya Kästle MX83, vilket ju egentligen är en bredare pistskida med lite extra tip-rocker. Man behöver inte alls anpassa sig lika mycket vid skiftande underlag utan de "äter upp" allt man stöter på i pisten och strax utanför.

Jag får känslan av att det man ger upp är den där direkta och distinkta snökontakten i toppen av skidorna, vilket gör att man får kanta mer för att få bra sväng på skidorna. Samtidigt får man inte samma "hugg" i blandad terräng.

Jag tror att det alltid är en fråga om kompromisser, men skulle säga att utvecklingen inom skidor nu är på en nivå där man själv kan välja ganska precis vad den kompromissen ska vara. Spektrumet av skidegenskaper är enormt.

Tillbaka
Topp