Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?"

Här kan man se vilka som väljer pengarna före moralen….

OK. Så vad gör vi med Kina då? I längden kanske ett ännu större hot mot global fred under frihet. Jag tycker inte att sånt här är lätt. Min iPhone pajade just. Hmm.

OK. Så vad gör vi med Kina då? I längden kanske ett ännu större hot mot global fred under frihet. Jag tycker inte att sånt här är lätt. Min iPhone pajade just. Hmm.
Köp aldrig en Huawei.
Köp en Samsung eller en IPhone och stöd den fria demokratiska världen.
Huga vad det börjar bli OT här och var. :unsure:
Men det väl för att det är sommar…..

Det är ju hit vi längtar:⛷️:)
1660246152168.jpeg

Ja, när det blir bojkott mot dem bör man ha sparat ihop en rejäl skvätt pengar och köpt turprylar och en stuga med vedkamin i alperna/fjällen innan. För sen blir det nog svårt att leva sitt vanliga liv….

Avdelningen Two for the price of One? :unsure: ;) Eller kanske "köp bindningar och få skidor på köpet"? Eller både och? Vilket kanske är bra alltihop (fint paket!), men... är det något jag missat?

Avdelningen Two for the price of One? :unsure: ;) Eller kanske "köp bindningar och få skidor på köpet"? Eller både och? Vilket kanske är bra alltihop (fint paket!), men... är det något jag missat?

Massivt stål!
Det måste vara helt unikt... på bilden ser det ut som ett par vanliga STH16.

Massivt stål!
Det måste vara helt unikt... på bilden ser det ut som ett par vanliga STH16.
Nja, det där är faktiskt en specialare. Den gamla racebindningen 997/S900/916 i den senaste (sista?) tappningen. Så konstruktionsmässigt (alltså en massa stål istället för plast) lik Look Pivot 15/18 du kommer fast från Salomon.

Fortfarande en bindning som jagas och samlas i vissa kretsar, så nog är det en specialare allt, men i slutändan beror allt på vilket pris som begärs.

//Jens

Nja, det där är faktiskt en specialare. Den gamla racebindningen 997/S900/916 i den senaste (sista?) tappningen. Så konstruktionsmässigt (alltså en massa stål istället för plast) lik Look Pivot 15/18 du kommer fast från Salomon.

Fortfarande en bindning som jagas och samlas i vissa kretsar, så nog är det en specialare allt, men i slutändan beror allt på vilket pris som begärs.

//Jens

Jag är ganska säker på att Look tillverkar höljet till sin Pivot i en aluminiumlegering, jag kan ha fel... Salomon använder stål i det här fallet, jag har klämt på ett par och konstaterat att de väger en hel del.
Ingen bindning är massiv i sin konstruktion, det är ett ihåligt hölje med plats för mekanik inuti därtill finns rörliga delar osv. De olika delarna kan ju kallas "massiva" var för sig, fjädern är ju i massivt stål tex. men uttrycket används ju sällan på det viset.

Det som jag tyckte var roligt var alltså uttrycket "massivt stål" men det kanske bara är roligt om man är metallarbetare..!

Jag är ganska säker på att Look tillverkar höljet till sin Pivot i en aluminiumlegering, jag kan ha fel... Salomon använder stål i det här fallet, jag har klämt på ett par och konstaterat att de väger en hel del.
Ingen bindning är massiv i sin konstruktion, det är ett ihåligt hölje med plats för mekanik inuti därtill finns rörliga delar osv. De olika delarna kan ju kallas "massiva" var för sig, fjädern är ju i massivt stål tex. men uttrycket används ju sällan på det viset.

Det som jag tyckte var roligt var alltså uttrycket "massivt stål" men det kanske bara är roligt om man är metallarbetare..!

Jag kan förstå att ngn med den bakgrunden reagerar på just det, för det är såklart inte massivt stål. Jag jobbar med ngt helt annat så jag reagerade inte på det alls. Mitt svar syftade mest till att lyfta skillnaden mot vanliga STH som delar hålbild och utseende på häldelen men i övrigt har en hel del som skiljer.

Jag kan förstå att ngn med den bakgrunden reagerar på just det, för det är såklart inte massivt stål. Jag jobbar med ngt helt annat så jag reagerade inte på det alls. Mitt svar syftade mest till att lyfta skillnaden mot vanliga STH som delar hålbild och utseende på häldelen men i övrigt har en hel del som skiljer.
Jag hade iaf väldigt roligt en stund!
Du råkar inte veta vilket stål de använder? Skulle vara intressant att veta mer hur de tänkt vid konstruktionen av dessa.

Fyra veckors beg för 1999 eller nya för 200 kr mer?

Dessutom kan man få tre nya till priset av två! 😄

Outnorth verkar ha enbart storlek 25.5.
Point taken. Men ändå en indikation på vilket pris man kan hitta likvärdiga nya pjäxor för.

PS egentligen vil jag ju bara att man ska få sina grejor sålda. Om köparen är ok med priset så... ok. Men de flesta vill ju köpa nya pjäxor, särskilt vi som inte är nybörjare, så jag tror man ofta kan få nöja sig om man överhuvudtaget får dem sålda.

Se t ex min annons här nedan - "priced to sell" som man säger (eller vad tycks??) men ändå inte ett enda seriöst svar ännu. Utom en lurendrejare på blocket som försökte lura mig på pengar genom Swish.

Senast ändrad:
Ett nytt liknande set för 7500- 8000 kronor hos Sport Bittl. Är inte 6000 spänn för ett sju år gammalt paket lite väl blodigt....?

Å andra sidan, om Sport-Bittl monterar bindningarna så här så tycker deras kundservice att det är "perfekt monterat"... Så jag har själv slutat att använda Sport-Bittl som positiv referens. De har också klart dåliga poäng på Trustpilot.
De som är glada är de som köpt enklare grejor som stavar etc. Jag avråder absolut från att låta Sport-Bittl montera bindningar.

Men i övrigt håller jag med dig. Särskilt många begagnade touring-skidor verkar ofta högt prissatta och blir knappast sålda (tror jag?) - målgruppen vill nog antingen ha något nytt och bra eller något billigt om man är ny i gamet.

1666622107431.png

Å andra sidan, om Sport-Bittl monterar bindningarna så här så tycker deras kundservice att det är "perfekt monterat"... Så jag har själv slutat att använda Sport-Bittl som positiv referens. De har också klart dåliga poäng på Trustpilot.

Men i övrigt håller jag med dig. Särskilt många begagnade touring-skidor verkar ofta högt prissatta och blir knappast sålda (tror jag?) - målgruppen vill nog antingen ha något nytt och bra eller något billigt om man är ny i gamet.

Visa bilaga 20177
Rätt!
Fortsätt ge Sport Bittl den reklam de förtjänar efter deras hantering av ditt reklamationsärende.

De som är glada är de som köpt enklare grejor som stavar etc. Jag avråder absolut från att låta Sport-Bittl montera bindningar.

Visa bilaga 20177
Har missat ditt ärende med Sport Bittl. Tanken med mitt inlägg var dock inte att promota de utan bara att visa på den orimliga prissättningen (och då blev Bittl jämförande butik).

Ett nytt liknande set för 7500- 8000 kronor hos Sport Bittl. Är inte 6000 spänn för ett sju år gammalt paket lite väl blodigt....?

Om vi ändå är inne på Black Crows, här har vi en till nocta som är verkligen uppe o sniffar på nypris!

Har missat ditt ärende med Sport Bittl. Tanken med mitt inlägg var dock inte att promota de utan bara att visa på den orimliga prissättningen (och då blev Bittl jämförande butik).
I samband med att @fredw fick sitt reklamationsärende tillbakavisat, så kollade jag på Google och Trust Pilot reviews av Sport Bittl, och fredw är inte den första som har fått snedmonterade bindningar där. De reklamationerna blev inte heller godkända.
Det är ju rent slarv med flera mm vid fixeringen av borrmallen.

Har köpt 1 par skidor på Sport Conrad med bindningar perfekt monterade, och 3 par på Glisshop också med perfekt monterade bindningar på samtliga.

Senast ändrad:
Ja i Conrads verkstad är dom tydligen nyktra för det mesta men hos Bittl verkar det gå åt en ansenlig mängd arbetspilsner på dagarna🍻
Mitt senaste köp blev uppdelat, skidor Conrad och bindning Bittl. Efter vem som var billigast på respektive.
Montering sker som vanligt hemma i köket, lite ljuv musik på (hårdrock alltså) och max en (1) pilsner per bindning så blir det rakt och fint. Dessutom åt rätt håll för det mesta.

Men var är snön nu då, jag är väl ganska klar för att testa nyheterna.
Men inget är ju som väntans tider heter det ju.
Jävla skitordspråk om ni frågar mig.
Nu får det vara nog med barmarksträning.
Mer skidåkning åt folket, det går jag till val på nästa gång. Puderpartiet, vad tror ni? Har jag era röster eller?

Lev väl gråt inte. C

Hej !

Har för många pjäxor.

Vad kan ett par Dalbello Krypton 130 vara värt ?

Bra skick, använda cirka sju skiddagar.

Årsmodell 2018 (tror jag).

Vad anser/tror forumet ?

Dalbello 4.jpg

Spontant skulle jag säga runt 1000-1500 men jag kanske får mothugg:). Jag upplever en stor skillnad på vad människor vill ha och vad något är värt. Tror ingen är villig att betala mer för ett par 4-5 år gamla pjäxor (även om de är sparsamt använda)

Spontant skulle jag säga runt 1000-1500 men jag kanske får mothugg:). Jag upplever en stor skillnad på vad människor vill ha och vad något är värt. Tror ingen är villig att betala mer för ett par 4-5 år gamla pjäxor (även om de är sparsamt använda)
Tror att du är ganska så rätt ute! Trots att dom har så få skiddagar i sig, men tror att åldern på dom drar ner priset en del. 1000-1500 känns rimligt i mina ögon, köparen får en bra deal på äldre pjäxor med samma egenskaper som dom nya med nypris runt 6000 (?) och säljaren får skaplig peng oxå!

"Detta är det enda paret som finns till salu online,..."
Ja bortsett då från helt nya och oanvända som kostar 2000 kronor mindre online. Vad är det jag missar här?

Haha!
Jag har ett par såna stående hemma. köpte beg för 200kr får något år sedan.
Om de är värda 5000kr nu så var det en bra affär.....

Om du druckit bäverhojt och sedan utsöndrat fotsvett i dem (vilket är troligt efter vad vi har hört) så blir de nog tämligen svårsålda. ;)

Vore kanske på sin plats om köp & sälj fick en regel om att man i annonsen måste tydliggöra om en transceiver bara har två antenner eller inte är digital. Dessutom vore det bra om man tvingas skriva något i stil med att den bara bör användas för träning.

Och priset har jag inte ens gått in på...

Edit: Ping @johan. Något som vore rimligt att genomföra?

Vore kanske på sin plats om köp & sälj fick en regel om att man i annonsen måste tydliggöra om en transceiver bara har två antenner eller inte är digital. Dessutom vore det bra om man tvingas skriva något i stil med att den bara bör användas för träning.
Vid min senaste träning med flera olika Trancievrar presterade min gamla analoga Ortovox bäst. (dvs snabbast sök)

Jag är inte säker på att man "måste" ha en modern med tre antenner....

Snödjup

Tillbaka
Topp