Salomon Shift

Salomon Shift
Skulle jag nog inte rekommendera aldrig bra ha bidningar justerad mot Max typ😀
Jag vÀger 85 kg har stift med din 13 och har dem justerad pÄ 95 eller runt 100 och funkar kanon!
Aldrig tjuvutlöst samt löst ut vid rÀtt tillfÀllen. Sen Àr dem vÀldigt noga man har dem justerad korrekt dessa har jag mÀrkt.
Har du gĂ„tt ner i vikt?đŸ€”

Salomon Shift
Skulle jag nog inte rekommendera aldrig bra ha bidningar justerad mot Max typ😀
Jag vÀger 85 kg har stift med din 13 och har dem justerad pÄ 95 eller runt 100 och funkar kanon!
Aldrig tjuvutlöst samt löst ut vid rÀtt tillfÀllen. Sen Àr dem vÀldigt noga man har dem justerad korrekt dessa har jag mÀrkt.
Hur menar du att du justerat en DIN 13 bindning till 95-100?

Salomon Shift
Gissar att han har stÀllt den mellan 9-10 om man fulöversÀtter Salomons DIN i kilon...

FrÄn Salomons hemsida:
Salomon Shift Mnc 13
DIN-skala 6-13
SkidÄkarens vikt 67-130 kg

Det Àr iaf min tolkning av vad han skrev.

Salomon Shift
NÄgon som haft problem med att "bromsarmarna" inte rÀcker för att fÄ stopp pÄ skidorna? Höll pÄ att förlora skidorna flera gÄnger förra sÀsogongen nÀr de bara fortsatte glida i lite djupare snö.

Salomon Shift
NÄgon som haft problem med att "bromsarmarna" inte rÀcker för att fÄ stopp pÄ skidorna? Höll pÄ att förlora skidorna flera gÄnger förra sÀsogongen nÀr de bara fortsatte glida i lite djupare snö.
Utan att pÄ nÄgot sÀtt försöka pÄstÄ att jag har facit hÀr, men om skidorna löser i djupsnö sÄ ska man nog inte förlita sig pÄ att skistoppern Àr det som gör jobbet för att bromsa skidans fortsatta resa. Det finns ju en anledning till denna typ av produkt: https://www.outnorth.se/dynafit/dee...075wFSbERRoCOm0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#NoColour

Stoppern ska ju liksom hÄlla emot nÄnting för att kunna bromsa och det finns det ju pÄ hÄrd snö, men inte sÄ mkt i djupare dito.

Har varit med om att grÀva runt efter en skida i över en h för att sen, pÄ vÀg att ge upp, fÄ ett glatt tillrop frÄn 150m ner vid vÀgen dit skidan Äkt, den första biten under snön.

Salomon Shift
Gissar att han har stÀllt den mellan 9-10 om man fulöversÀtter Salomons DIN i kilon...

FrÄn Salomons hemsida:
Salomon Shift Mnc 13
DIN-skala 6-13
SkidÄkarens vikt 67-130 kg

Det Àr iaf min tolkning av vad han skrev.
Det skulle i sÄ fall vara lite av problemet. BindningsinstÀllning har ju egentligen inget med vikten att göra (som du troligen vet men kanske inte @mattstar @TopiNieminen men hÀr kan jag ha helt fel)

Vill sÀga till 100% att jag endast försöker rÀdda knÀn och kroppsdelar med denna kommentar, inte förolÀmpa eller liknande.

UtlösningsvÀrdet Àr ju enbart en referens till ett spann av kraft applicerad pÄ bindningen. DÄ infÀstningen i bindningen sker i tvÄ punkter sÄ finns det en momentarm som reducerar kraften med en viss mÀngd.

En muskulös person med van skidteknik applicerar normalt mer kraft ner i pjÀxan Àn en överviktig nybörjare samtidigt som en person med smÄ fötter för över mer av denna kraft till bindningen Àn en med större fötter.

VĂ€ger man 85 kg, Ă€r trĂ€nad och van skidĂ„kare med smĂ„ fötter kan 9,5 vara lĂ„gt. Är man istĂ€llet en nyare otrĂ€nad skidĂ„kare med samma vikt och vĂ€ldigt stora fötter Ă€r 9,5 galet högt.

FörlÄt för off topic och allt sÄnt men kÀnde mig tvungen för folks knÀns skull :)

Senast Àndrad:
Salomon Shift
Det skulle i sÄ fall vara lite av problemet. BindningsinstÀllning har ju egentligen inget med vikten att göra (som du troligen vet men kanske inte @mattstar @TopiNieminen men hÀr kan jag ha helt fel)

Vill sÀga till 100% att jag endast försöker rÀdda knÀn och kroppsdelar med denna kommentar, inte förolÀmpa eller liknande.

UtlösningsvÀrdet Àr ju enbart en referens till ett spann av kraft applicerad pÄ bindningen. DÄ infÀstningen i bindningen sker i tvÄ punkter sÄ finns det en momentarm som reducerar kraften med en viss mÀngd.

En muskulös person med van skidteknik applicerar normalt mer kraft ner i pjÀxan Àn en överviktig nybörjare samtidigt som en person med smÄ fötter för över mer av denna kraft till bindningen Àn en med mindre fötter.

VĂ€ger man 85 kg, Ă€r trĂ€nad och van skidĂ„kare med smĂ„ fötter kan 9,5 vara lĂ„gt. Är man istĂ€llet en nyare otrĂ€nad skidĂ„kare med samma vikt och vĂ€ldigt stora fötter Ă€r 9,5 galet högt.

FörlÄt för off topic och allt sÄnt men kÀnde mig tvungen för folks knÀns skull :)

Nu fĂ„r du gĂ€rna upplysa mig om jag har fel, men att instĂ€llningen ”inte har nĂ„got med vikten att göra” Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ ett starkt pĂ„stĂ„ende? Kraften som bindningen utsĂ€tts för torde ju pĂ„verkas av flera saker dĂ€r vikten Ă€r en av komponenterna, eller hur menar du?

Salomon Shift

En muskulös person med van skidteknik applicerar normalt mer kraft ner i pjÀxan Àn en överviktig nybörjare samtidigt som en person med smÄ fötter för över mer av denna kraft till bindningen Àn en med mindre fötter.

Ja men det stÀmmer bra och instÀmmer pÄ det:-) Men vare sig det Àr vikt eller ett index eller vad som, sÄ vill jag inte ha en skida som tjuvutlöser nÀr man ligger pÄ i en brant pÄ skÀr och man fÄr lite slag eller sÄ. Och har vÀll hittat min medelnivÄ pÄ skalan kanske:-)
Förut för nÄgra Är sedan hade jag en Marker rambindning med skala upp till 13. Den va hopplös och löste fasen ut ibland fast jag hade den dÄ upp pÄ 12 pÄ skalan. SÄ absolut, det gÄr inte översÀtta i ren vikt och tro man har korrekt pÄ det...

Salomon Shift
Kapar den hÀr trÄden med en ny frÄga:
Jag har ett par Shift 13 som jag haft sen de lanserades, har förstÄtt att det skett en den uppdateringar sen dess, bla sÄ Àr DIN skalan nu mer "rÀtt" Àn den var i början vilket lett till att de tidiga fick man skruva upp rÀtt rejÀlt för att de skulle sitta fast. Men nÀr man vÀl lÀrde sig det sÄ Àr jag supernöjd med bindningarna.

Har nu upptÀckt att bakbindningen glappar rejÀlt, mellan fÀstplattan och bindningen. Det Àr ju en plast "sleave" eller bussning mellan sjÀlva monteringsplattan och bindningen, Den bussningen verkar ge med sig och har till och med spruckit pÄ sina stÀllen..

Nu var det allmÀnna skicket pÄ mina sÄ pass nedgÄget sÄ jag har valt att bestÀlla ett par helt nya bindningar, men vet nÄgon om just dessa bussningar gÄr att köpa löst? Vore ju skönt att ha dessa bindningar till över att eventuellt sÀtta pÄ ett par andra skidor.
1670849449548.png

Salomon Shift
Kapar den hÀr trÄden med en ny frÄga:
Jag har ett par Shift 13 som jag haft sen de lanserades, har förstÄtt att det skett en den uppdateringar sen dess, bla sÄ Àr DIN skalan nu mer "rÀtt" Àn den var i början vilket lett till att de tidiga fick man skruva upp rÀtt rejÀlt för att de skulle sitta fast. Men nÀr man vÀl lÀrde sig det sÄ Àr jag supernöjd med bindningarna.

Har nu upptÀckt att bakbindningen glappar rejÀlt, mellan fÀstplattan och bindningen. Det Àr ju en plast "sleave" eller bussning mellan sjÀlva monteringsplattan och bindningen, Den bussningen verkar ge med sig och har till och med spruckit pÄ sina stÀllen..

Nu var det allmÀnna skicket pÄ mina sÄ pass nedgÄget sÄ jag har valt att bestÀlla ett par helt nya bindningar, men vet nÄgon om just dessa bussningar gÄr att köpa löst? Vore ju skönt att ha dessa bindningar till över att eventuellt sÀtta pÄ ett par andra skidor.
Visa bilaga 21233
Tycker du ska kontakta salomons reklamationsavdelning, jag har vĂ€ldigt goda erfarenheter dĂ€rifrĂ„n. Återkoppla gĂ€rna i trĂ„den sedan.

Salomon Shift
Har nu fÄtt svar frÄn Salomon, den dÀr "bussningen" eller vad vi nu ska kalla den finns inte som reservdel och bindningen Àr att betrakta som förbrukad. SÄ ca 200 Äkdagar blev livslÀngden för mig pÄ dessa bindningar.

Bilagor

• Bindning 1.jpg
    Bindning 1.jpg
    308.7 KB · Besök: 134
  • Bindning 3.jpg
    Bindning 3.jpg
    223.5 KB · Besök: 134
Salomon Shift
Nu har jag bytt ut mina King pin mot Shift, delvis för att mina nya Grip walk pjÀxor passade halvbra i King pin.

Jag fick skruva upp glidplattan under tÄn ganska rejÀlt för att fÄ pjÀxlÀppen att inte glappa.

Nu till problemet:
Jag upplever att hela pjÀxan tiltats bakÄt sÄ skaftvinkeln blivit för upprÀtt (jÀmfört med nÀr jag kör med turpjÀxorna dÀr glidplattan Àr i bottenlÀge)

Fler som upplevt detta eller Àr det inbillning?

Salomon Shift
Nu har jag bytt ut mina King pin mot Shift, delvis för att mina nya Grip walk pjÀxor passade halvbra i King pin.

Jag fick skruva upp glidplattan under tÄn ganska rejÀlt för att fÄ pjÀxlÀppen att inte glappa.

Nu till problemet:
Jag upplever att hela pjÀxan tiltats bakÄt sÄ skaftvinkeln blivit för upprÀtt (jÀmfört med nÀr jag kör med turpjÀxorna dÀr glidplattan Àr i bottenlÀge)

Fler som upplevt detta eller Àr det inbillning?
Klart att det inte Àr inbillning! Ramp och delta Àr verkliga. Jag slipper det dÀr fenomenet dÄ jag kör touringsula, iso9523, i mina shift, med glidplattan mer eller mindre i botten alltsÄ.

Kan du byta sulor pÄ dina pjux till 9523 och dÀrmed sÀnka AFD:n?

Annars ÄterstÄr nog bara att shimsa hÀldelarna för att erhÄlla "din rÀtta" delta.

Eller fixa touringpjux med 9523-sula och se det positiva i n=n+1

Salomon Shift
Jag har rÄkat ut för riktigt mÀrkliga effekter nÀr jag har bytt randopjÀxor och bindningar till nya varianter. En del trivs helt enkelt inte ihop.
Ramp och skaftvinkel kan verkligen stÀlla till det.

Salomon Shift
Klart att det inte Àr inbillning! Ramp och delta Àr verkliga. Jag slipper det dÀr fenomenet dÄ jag kör touringsula, iso9523, i mina shift, med glidplattan mer eller mindre i botten alltsÄ.

Kan du byta sulor pÄ dina pjux till 9523 och dÀrmed sÀnka AFD:n?

Annars ÄterstÄr nog bara att shimsa hÀldelarna för att erhÄlla "din rÀtta" delta.

Eller fixa touringpjux med 9523-sula och se det positiva i n=n+1
tack för tips!
Men Iso 9523 Àr vÀl sulan som sitter pÄ rena turpjÀxor (dvs inte utbytbar som Grip Walk)..?

(mina turpjÀxor passar fint, dÄ kommer ju tÄdelen "ner pÄ backen".)

Jag trodde i min enfald att Shift funkade bra med Grip Walk (well, det funkar men skaftvinkeln blir ju uppenbarligen fel)

Alla ni som kört med Shift och Grip Walk: vad sÀger ni..?

Salomon Shift
tack för tips!
Men Iso 9523 Àr vÀl sulan som sitter pÄ rena turpjÀxor (dvs inte utbytbar som Grip Walk)..?

Jag trodde i min enfald att Shift funkade bra med Grip Walk (well, det funkar men skaftvinkeln blir ju uppenbarligen fel)

Jag har ofta bekymret att jag stÄr för rakt. DÀremot endast haft klassisk DIN sula Àven pÄ turpjÀxorna för att var kompatibel med Àldre skidor som inte klarar gripwalk :(. Shift AFD Àr sÄ klart i topp med den uppsÀttningen.

Jag har Àndrat och lagt till extra kil vid bakkappan och pÄ sÄ sÀtt Àndrat forward lean pÄ pjÀxan. Jag har smala vader och stÄr dÀrför rakare i pjÀxorna Àn medelsvensson.

Det löser problemet pÄ alla skidor dÄ jag inte haft uteslutande problem med shift. Annars Àr det shims som gÀller precis som @waxoff redan nÀmnt.

Salomon Shift
tack för tips!

Upplevde samma sak, efter att ha dragit Ät AFD:n pÄ Shiften ordentligt kÀndes det som att tÄn nÀstan var högre Àn hÀlen, mao helt off!

AnvÀnder Cast nu och det Àr samma sak med nya Grip Walk AFD:n till Pivots (Med Cast eller utan), pjÀxan stÄr helt plant pÄ skidan.

Gamla Pivot 18 (ej GW) hade 5mm drop i tÄn, likasÄ STH2 16 som jag kört nyligen (5,5 mm enligt specs)

Sur upptÀckt att man ska behöva modifiera med shims och lÀngre skruvar för att kunna Äka ordentligt :( NÄgon som har tips pÄ var man lÀttast köper rÀtt material till det?

Jag Àr tveksam till att Àndra skaftvinkeln för att kompensera Àr rÀtt för mig men det Àr ju en enkel sak att testa..

Salomon Shift
Har nu fÄtt svar frÄn Salomon, den dÀr "bussningen" eller vad vi nu ska kalla den finns inte som reservdel och bindningen Àr att betrakta som förbrukad. SÄ ca 200 Äkdagar blev livslÀngden för mig pÄ dessa bindningar.

Trist att höra. Bindingar som gÄtt sönder brukar poppa upp pÄ ebay dÄ och dÄ, sÄ du kanske kan hitta en reservdel pÄ det sÀttet.

Salomon Shift
Upplevde samma sak, efter att ha dragit Ät AFD:n pÄ Shiften ordentligt kÀndes det som att tÄn nÀstan var högre Àn hÀlen, mao helt off!

AnvÀnder Cast nu och det Àr samma sak med nya Grip Walk AFD:n till Pivots (Med Cast eller utan), pjÀxan stÄr helt plant pÄ skidan.

Gamla Pivot 18 (ej GW) hade 5mm drop i tÄn, likasÄ STH2 16 som jag kört nyligen (5,5 mm enligt specs)

Sur upptÀckt att man ska behöva modifiera med shims och lÀngre skruvar för att kunna Äka ordentligt :( NÄgon som har tips pÄ var man lÀttast köper rÀtt material till det?

Jag Àr tveksam till att Àndra skaftvinkeln för att kompensera Àr rÀtt för mig men det Àr ju en enkel sak att testa..
Prova Àndra skaftvinkeln. LÄna en kil frÄn ett par andra pjÀxor om du har annars klipp och klistra med nÄn gammal mjölkkartong, flexibel, vattentÄlig och lÀtthanterad.

Jag hade gÄtt in inserts samt metriska maskinskruvar med locktite (krÀvs för att skruvarna inte ska vibrera lös).
Betydligt mycket lÀttare att fÄ tag pÄ Àn skruvtypen som anvÀnds normalt.

Salomon Shift
Prova Àndra skaftvinkeln. LÄna en kil frÄn ett par andra pjÀxor om du har annars klipp och klistra med nÄn gammal mjölkkartong, flexibel, vattentÄlig och lÀtthanterad.

Jag hade gÄtt in inserts samt metriska maskinskruvar med locktite (krÀvs för att skruvarna inte ska vibrera lös).
Betydligt mycket lÀttare att fÄ tag pÄ Àn skruvtypen som anvÀnds normalt.
Skaftvinkeln tycker jag har ganska lite effekt tyvÀrr jÀmfört med att Ànda fotens rampvinkel. Finns det plats ger en Àven en tunn rampkil under innerskons hÀl en omedelbar och betydligt större skillnad.

Salomon Shift
eftersom bindningar inte har 'ramp'...
men 'delta' förÀndras vÀl ÀndÄ? eller höjs hÀlen automatiskt nÀr du höjer afd'n?
Snarare att delta varierar beroende pÄ pjÀxa kanske? Som pÄpekats ovan Àr ju delen man trycker upp pjÀxan mot fast och blir den som definierar delta för en viss pjÀxa.

Salomon Shift
MĂ€rkligt:
i listan stĂ„r att Shift bindningen har 37mm i ”toe high” men den Ă€r ju stĂ€llbar med ca 10-15mm vilket resulterar i skaplig variation av pjĂ€xans skaftvinkel (vad Ă€r ens ”delta” och ”rampvinkel”..?)

NĂ„gon sa: ”SĂ€tt dit en kil i pjĂ€xans bakkappa” vilket jag naturligtvis gjort eftersom pjĂ€xan Ă€r för upprĂ€tt i orginal.

Med shiftens tÄplatta uppskruvad pÄ max (vilket tydligen krÀvs för Grip walk) blir skaftvinkeln för upprÀtt

Salomon Shift
Kalla det vad du vill, tÄhöjden varierar beroende pÄ typ av pjÀxa
(I mitt fall: Technica Zero G med tursula resp Technica cohise med Grip walk)
SÄ kan det vara. Men det beror enbart pÄ pjÀxans geometri. Tex om du skulle byta GW mot vanlig DIN sula pÄ dina Cochise, kommer det inte att pÄverka ramp pÄ Shift. DÀremot med Warden skulle du mÀrka en skillnad.

Salomon Shift
Ramp och delta anvÀnds rÀtt ofta som synonymer. https://www.wildsnow.com/10733/get-up-rise-up-stand-up-for-your-ramp/

Deltan förÀndras inte nÀr du justerar AFDn pÄ Shift. @Kalle_Luzern spot-on dÀr.
NedanstÄende Àr vad jag fick lÀra mig en gÄng i tiden, vad som brukar anvÀndas och vad inget i din lÀnk sÀger emot:
Delta measurement is the height difference (delta) between the place the boot sits on the heel binding-to-base measurement and the toe binding antifriction thingy-to-base. Delta angle is the slope angle created by these two points.

SÄ om inte hÀlen flyttas i höjdled nÀr du justerar afd'n i höjdled sÄ förÀndras definitionen 'delta' eller vad som ofta, och förvÀxlings-skapande, kallas "bindnings-ramp" för att skilja det ifrÄn "ramp" som Àr definierat som lutningen inuti pjÀxan.

Salomon Shift
NedanstÄende Àr vad jag fick lÀra mig en gÄng i tiden, vad som brukar anvÀndas och vad inget i din lÀnk sÀger emot:
Delta measurement is the height difference (delta) between the place the boot sits on the heel binding-to-base measurement and the toe binding antifriction thingy-to-base. Delta angle is the slope angle created by these two points.

SÄ om inte hÀlen flyttas i höjdled nÀr du justerar afd'n i höjdled sÄ förÀndras definitionen 'delta' eller vad som ofta, och förvÀxlings-skapande, kallas "bindnings-ramp" för att skilja det ifrÄn "ramp" som Àr definierat som lutningen inuti pjÀxan.
Ja, det stÀmmer ju pÄ de flesta bindningar. Men eftersom Shift har rörlig AFD men fast överdel (och det Àr den som dÀrmed definierar hur pjÀxan sitter) mÄste man ju anvÀnda en annat sÀtt för att beskriva hur pjÀxans lutning blir i bindningen för Shift. De flesta andra bidningar med stÀllbar tÄdel har fast AFD och överdelen flyttas för att passa pjÀxan sÄ dÀr Àndras inte delta beroende pÄ pjÀxmodell.

Salomon Shift
Ja, det stÀmmer ju pÄ de flesta bindningar. Men eftersom Shift har rörlig AFD men fast överdel (och det Àr den som dÀrmed definierar hur pjÀxan sitter) mÄste man ju anvÀnda en annat sÀtt för att beskriva hur pjÀxans lutning blir i bindningen för Shift. De flesta andra bidningar med stÀllbar tÄdel har fast AFD och överdelen flyttas för att passa pjÀxan sÄ dÀr Àndras inte delta beroende pÄ pjÀxmodell.
Jag förstÄr inte detta pÄstÄende: "mÄste man ju anvÀnda en annat sÀtt för att beskriva hur pjÀxans lutning blir i bindningen för Shift." nÀr definitionen av delta Àr vinkeln frÄn toppen av afd'n till hÀlens position.
Och afd'n Àr stÀllbar.
Som du sÀger: "De flesta andra bidningar med stÀllbar tÄdel har fast AFD och överdelen flyttas för att passa pjÀxan sÄ dÀr Àndras inte delta beroende pÄ pjÀxmodell."
SÄ varför Àndra pÄ en definition nÀr den vÀl blir högaktuell?

Om man i slutet av denna video, 'ski' (1.58) Àndrar höjden pÄ afd'n sÄ Àndras delta.
Och det pÄverkar ju ÄkkÀnslan ganska rejÀlt.

I de bindningar dÀr tÄdelen Àr stÀllbar men höjden pÄ afd'n Àr fast sÄ förÀndras inte delta nÀr du stÀller in höjden pÄ tÄn.
Exempel:
Salomon sth 16 hade en vÀldigt förlÄtande tÄdel som kunde höjas tillrÀckligt för att klÀmma in en touringpjÀxa men afd var 'lÄst' och dÀrför förÀndrades inte delta nÀr man justerade tÄdelen.

off-topic: PÄ gamla dynafit beast-16 sitter man i tech-taggarna bÄde upp och ner sÄ dÀr förÀndras inte delta ifrÄn tech->upp till step-in->ner.

Salomon Shift
FörstÄr vad du menar. Men alltid samma för samma pjÀxa, förutsatt att du stÀller den korrekt. Man kan inte prata om ett generellt delta för Shift helt enkelt mÄste ju vara slutsatsen.

SÄ om man Àr kÀnslig för delta ska man vÀl passa sig för Shift mao, eller se till att ha "rÀtt" pjÀxa. Eller bygga pÄ nÄgra mm ovanpÄ lÀppen pÄ pjÀxan, sÄ man kan sÀnka AFD? OsÀker pÄ vad det kan ge för andra oönskade effekter.

Salomon Shift
UpptÀckte detta i helgen dÄ jag för första gÄngen Äkte pÄ mina Shift, upplever att jag stÄr för upprÀtt och fÄr inte mitt strulande knÀ i en "bekvÀmt" lÀge medans Salomon Sth 13 funkar hur bra som helst,vÄgar man sÀtta en distans under hÀlen ?

MÀrkte dock en mycket bekvÀmare "rull" pÄ steget med Shift över rambindning.

Kanske ska nÀmna att jag Äker i ett par Atomic Hawx Ultra XTD 120(Nog kunde de vÀl gett dem ett Ànnu lÀngre namn).

Senast Àndrad:
Salomon Shift
UpptÀckte detta i helgen dÄ jag för första gÄngen Äkte pÄ mina Shift, upplever att jag stÄr för upprÀtt och fÄr inte mitt strulande knÀ i en "bekvÀmt" lÀge medans Salomon Sth 13 funkar hur bra som helst,vÄgar man sÀtta en distans under hÀlen ?

MÀrkte dock en mycket bekvÀmare "rull" pÄ steget med Shift över rambindning.

Kanske ska nÀmna att jag Äker i ett par Atomic Hawx Ultra XTD 120(Nog kunde de vÀl gett dem ett Ànnu lÀngre namn).
GÄr inte dina pjÀxor att Àndra skaftvinkeln pÄ? Det kunde jag göra pÄ mina som dock var 130 i flex. Eller du kanske har redan böjt fram dina?

Salomon Shift
...
Man kan inte prata om ett generellt delta för Shift helt enkelt mÄste ju vara slutsatsen.
Man kan inte prata om ett specifikt delta för nÄgon bindning, eftersom vinkeln (delta) varierar beroende pÄ hur lÄngt isÀr tÄ och hÀl-del Àr monterade.
Man kan prata om ett generellt delta, som att pjÀxlÀstens bredd som anges precist i katalogen gÀller för en viss storlek och sen varierar.
SÄ om man Àr kÀnslig för delta ska man vÀl passa sig för Shift mao, eller se till att ha "rÀtt" pjÀxa. Eller bygga pÄ nÄgra mm ovanpÄ lÀppen pÄ pjÀxan, sÄ man kan sÀnka AFD? OsÀker pÄ vad det kan ge för andra oönskade effekter.
PjÀxor byggs om ganska friskt sÄ att bygga pÄ tÄdelen för att Àndra delta med shift borde vara möjligt.
Contact your local bootfitter.
Eller gör det sjÀlv?
#fwiw #snö #1world

Salomon Shift
GÄr inte dina pjÀxor att Àndra skaftvinkeln pÄ? Det kunde jag göra pÄ mina som dock var 130 i flex. Eller du kanske har redan böjt fram dina?

Inte tÀnkte pÄ det men dÄ jag har flera skidor med olika bindningar dÀr dessa fungerar bra sÄ kÀnns det som fel vÀg att gÄ att Àndra pÄ pjÀxan.

Marker Baron, Salomon STH2 13 WTR samt Shift dĂ€r det bara Ă€r Shiften som ger detta symptom 😅

Salomon Shift
Man kan inte prata om ett specifikt delta för nÄgon bindning, eftersom vinkeln (delta) varierar beroende pÄ hur lÄngt isÀr tÄ och hÀl-del Àr monterade.
Man kan prata om ett generellt delta, som att pjÀxlÀstens bredd som anges precist i katalogen gÀller för en viss storlek och sen varierar.
Du klistrade ju sjÀlv in text som förklarar. Delta mÀts i mm. Delta-vinkeln en effekt av delta och sullÀngden.
Delta measurement is the height difference (delta) between the place the boot sits on the heel binding-to-base measurement and the toe binding antifriction thingy-to-base. Delta angle is the slope angle created by these two points

Tillbaka
Topp