Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej, vi tänker ta bilen från Uddevalla till Åre i vår och undrar över bästa vägval. Är E6 via Oslo eller E45 via Dalsland bästa/snabbaste vägen att köra? Tacksam för svar.
Tack för svar, kanske blir tåget istället.
Enligt maps så är körtiden Oslo, väster om Vänern och öster om Vänern identisk inom några enstaka minuter. Oavsett så är det mycket skog att ta sig igenom. Alltså jätte mycket! Så varför inte köra en upp och en annan hem?Hej, vi tänker ta bilen från Uddevalla till Åre i vår och undrar över bästa vägval. Är E6 via Oslo eller E45 via Dalsland bästa/snabbaste vägen att köra? Tacksam för svar.
Tåget brukar funka men det beror lite på var i Åre ni skall bo. D.v.s om ni behöver bilen där. Bor ni i centrala Åre behövs definitivt ingen bil. Om boende i Duved eller Årebjörnen kan man klara sig utan bil, men den kan underlätta. Om ni väljer bil så är det den rutt som fredw visat som är bäst. Räkna med ca 12 timmar. God tur !Tack för svar, kanske blir tåget istället.
Som när man kör från Sthlm; E4 via Sundsvall eller inlandsvägen via Järvsö varierar med några minuter beroende på köer.Enligt maps så är körtiden Oslo, väster om Vänern och öster om Vänern identisk inom några enstaka minuter. Oavsett så är det mycket skog att ta sig igenom. Alltså jätte mycket! Så varför inte köra en upp och en annan hem?
Men men men vägtullar i Norge? Om jag inte minns fel, då bara en väg Lillehammer-Oslo-Sverige kostade något 40 euro för några år sedan.Enligt maps så är körtiden Oslo, väster om Vänern och öster om Vänern identisk inom några enstaka minuter. Oavsett så är det mycket skog att ta sig igenom. Alltså jätte mycket! Så varför inte köra en upp och en annan hem?
Men men men vägtullar i Norge? Om jag inte minns fel, då bara en väg Lillehammer-Oslo-Sverige kostade något 40 euro för några år sedan.
Ja, men om man måste på vintertiden stoppa och ladda bilen efter varje 30 mil, och fika med hela familjen i Statoil mackar, då blir det inte mycket billigare.Med elbil inga biltullar tror jag...
Går det tåg till Åre från Göteborg? Eller måste de byta i Sthlm? Åretåget börjar väl enbart i Malmö.Om ni kan tänker er åka tåg är det tusend gånger bättre. Super tråkigt att åker bil till åre, oavsett väg. Vägen genom Norge är dyrare. Tror vi la typ 300 spänn för den biten man åker. Om jag minns rätt. Dvs det tror jag inte på. Norge vägen är bra om man ska till Stöten, Idre eller nåt i den närheten.
SJ kör nattåg från Göteborg-Åre utan byten. Jag brukar kliva på det tåget i Hallsberg. Det kopplas ihop med Stockholmståget i Gävle tror jag, brukar vakna till då.Går det tåg till Åre från Göteborg? Eller måste de byta i Sthlm? Åretåget börjar väl enbart i Malmö.
Tåg till Åre funkar om man bor i byn eller Duved, jobbigare om man bor i Björnen eller Tegefjäll.
Bomvei med elbil i Norge för elbilar ändras nu från att vara gratis, åkte Gbg-Lofsdalen genom Norge över jul med elbil och det gick mycket bra. I somras körde vi Gbg-Åre genom E45 och hem gick det genom Norge, tar mindre tid genom Norge då man slipper stå i laddkö och ha laddångest då det finns en mycket bättre utbyggd laddinfrastruktur.Med elbil inga biltullar tror jag...
Alla har vi såklart våra egna preferenser, det är helt ok. Tycker man att det är kul att köra bil 11 timmar (enligt maps, i verkligheten får man nog räkna med minst 14) så kör gärna bil. Räknar man ihop att det dessutom skulle vara mer ekonomiskt och att det är en viktig faktor med den mellanskillnaden så varsågoda att köra. Ingen som hindrar.Tåg till Åre är så romantiskt och fint. I verkligheten är det rena slakten. Speciellt om man skall ha med transfer i gbg/sthlm och i åre.
Tar man "fintransfer" (taxi) så blir det ekonomiskt dyrare än dieselbil redan vid en person. Tar man fultransfer (kollektivt och sliter) så blir det ekonomiskt dyrare med tåg vid 1,5 person (barn över spädis).
Och då är man billös (på gott och ont) under vistelsen. Så vill man då laga egen mat så blir det en tre hundra spänn till i hemkörningsavgift. Vill man åka skidor sista dagen (första dagen går inte om man inte kör nattåg men det är så jävla dyrt eller äckligt (åka med främmande personer i en liten kupé) att man undrar vad SJ snubbarna rökt).
När sen halva veckan har stängda liftar pga snö, regn eller vind så sitter man där och kan inte göra ett skit.
Orkar man köra eller är flera personer så är svaret mao dödsenkelt: BIL. Är man en sån där som är rädd för att gå in på Willys så åk till alperna.
Alla har vi såklart våra egna preferenser, det är helt ok. Tycker man att det är kul att köra bil 11 timmar (enligt maps, i verkligheten får man nog räkna med minst 14) så kör gärna bil. Räknar man ihop att det dessutom skulle vara mer ekonomiskt och att det är en viktig faktor med den mellanskillnaden så varsågoda att köra. Ingen som hindrar.
Romantiskt att åka tåg? Nja kanske inte romantiskt. Men ganska skönt att kunna titta på film eller spela kort istället för att hålla båda händerna på ratten och bli bländad av mötande trafik på smala hala vägar. Visst är man mer beroende av tidtabeller och har inte samma frihet som med bil. Vi är alla olika. Själv har jag haft både struliga bilresor och tågresor till Åre där det inte riktigt gått som planerat.
Och vill ni inte beställa matkassar. Toppen!! Större möjlighet för de som vill. Men smidigt för de som vill, oavsett färdmedel. I Åre är det ju inga problem att handla med ryggsäck och bräda/skidor när man väl är på plats. Men vill man offra tid till att handla för att spara några spänn. Varsågoda!
Sen har vi såklart flyg till Östersund. Men från Uddevalla ver jag inte hur det funkar. Tåget stannar ju iallafall väldigt centralt i Åre..
Räknar man korvören i sina vågskålar. Glöm inte parkeringsavgifter. Finns billiga centrala boenden typ freestyle på gångavstånd från både affär och tågstation.
Jaja ta vilket färdmedel ni vill. Utan att vara lobbyist för det ena eller andra så vet jag vad jag själv hade valt utifrån mina preferenser. Och om någon ber om tips på smidig resväg så.........fråga runt och gör en egen bedömning utifrån era egna förutsättningar.
Jag vet inte exakt vad din agenda emot tåg är. Förutom att du inte vill dela kupe med andra människor (vilket man inte behöver göra) och att det i ditt fall är dyrare än bil. Om du vill köra bil så borde väl din agenda vara att så många andra som möjligt använder annat färdmedel. Så att vägarna är fria från medtrafikanter när du ska piska rekordet på 9 timmar Uddevalla-Åre.Du säger 14 timmar. Det tar typ 9-11 timmar från uddevalla i maklig takt. Så någon agenda har du![]()
Och blir det 60 minuter sent får du tillbaka 25 % av priset för biljetten, mer än 120 minuter sent 50 % tillbaka. Det händer inte ofta men man kan alltid hoppas.Edit: Och om tåget hem är mer än 15 minuter sent så får det bli taxi transfer istället för kollektivt, så då ryker närmare 500 kronor till, isf 1800 kr dyrare...
Du menar, det händer inte ofta att man faktiskt får pengarna tillbaka?Och blir det 60 minuter sent får du tillbaka 25 % av priset för biljetten, mer än 120 minuter sent 50 % tillbaka. Det händer inte ofta men man kan alltid hoppas.![]()
Jag vet inte exakt vad din agenda emot tåg är.
På den gamla goda tiden när vi alltid åkte nattåg till Åre så var det ofta försenat någon timme eller två, och då fick man 100% tillbaka. Blev många resor "gratis". Dessutom var det inget problem med förseningen då det var riktigt tidig ankomst enligt tidtabell. Var bättre att va kvar på tåget än att sitta på stationen (den gamla) och vänta på att liftarna skulle öppna. Det var nog ingen bra affär för SJ, så nu är det mycket sämre villkor. Nu för tiden blir det oftast bil när vi åker. Trist, då jag gillar miljöaspekten med tåg men tågen är inte vidare pålitliga.Du menar, det händer inte ofta att man faktiskt får pengarna tillbaka?
Förra året fick polarn hela sitt tåg inställt men då ville inte SJ betala tillbaka. Han fick köpa ny för samma pris som en bilresa kostade.
SJ och reklamationer är .. spännande :D
Kommer du en timme senare fram med bil tänker du inte på det. Är det en timme senare med tåg är din dag förstörd. Väl värt att tänka på.På den gamla goda tiden när vi alltid åkte nattåg till Åre så var det ofta försenat någon timme eller två, och då fick man 100% tillbaka. Blev många resor "gratis". Dessutom var det inget problem med förseningen då det var riktigt tidig ankomst enligt tidtabell. Var bättre att va kvar på tåget än att sitta på stationen (den gamla) och vänta på att liftarna skulle öppna. Det var nog ingen bra affär för SJ, så nu är det mycket sämre villkor. Nu för tiden blir det oftast bil när vi åker. Trist, då jag gillar miljöaspekten med tåg men tågen är inte vidare pålitliga.
Kommer du en timme senare fram med bil tänker du inte på det. Är det en timme senare med tåg är din dag förstörd. Väl värt att tänka på.