Bil till Åre

Topptura

Medlem
Bil till Åre
Hej, vi tänker ta bilen från Uddevalla till Åre i vår och undrar över bästa vägval. Är E6 via Oslo eller E45 via Dalsland bästa/snabbaste vägen att köra? Tacksam för svar.

Bil till Åre
Hej, vi tänker ta bilen från Uddevalla till Åre i vår och undrar över bästa vägval. Är E6 via Oslo eller E45 via Dalsland bästa/snabbaste vägen att köra? Tacksam för svar.

Har aldrig testat att köra till Åre från Gbg via Oslo. Tror att bäst är att åka öster om Vänern, via Kristinehamn (jag ogillar riksväg 45) - sedan finns det ett par varianter i trakterna av Sveg/Kårböle samt öst/väst om Siljan. Grundproblemet är att det inte finns någon självklart bästa väg.

Edit, sorry, missade att det var från Uddevalla. Ja då blir det kanske 45:an ändå....

Här är mitt grundtips för Gbg-Åre - vilar tyvärr inte på många aktuella erfarenheter:

1672671487185.png

Senast ändrad:
Bil till Åre
Enligt maps så är körtiden Oslo, väster om Vänern och öster om Vänern identisk inom några enstaka minuter. Oavsett så är det mycket skog att ta sig igenom. Alltså jätte mycket! Så varför inte köra en upp och en annan hem?

Bil till Åre
Tack för svar, kanske blir tåget istället.
Tåget brukar funka men det beror lite på var i Åre ni skall bo. D.v.s om ni behöver bilen där. Bor ni i centrala Åre behövs definitivt ingen bil. Om boende i Duved eller Årebjörnen kan man klara sig utan bil, men den kan underlätta. Om ni väljer bil så är det den rutt som fredw visat som är bäst. Räkna med ca 12 timmar. God tur !

Bil till Åre
Enligt maps så är körtiden Oslo, väster om Vänern och öster om Vänern identisk inom några enstaka minuter. Oavsett så är det mycket skog att ta sig igenom. Alltså jätte mycket! Så varför inte köra en upp och en annan hem?
Som när man kör från Sthlm; E4 via Sundsvall eller inlandsvägen via Järvsö varierar med några minuter beroende på köer.

Bil till Åre
Men men men vägtullar i Norge? Om jag inte minns fel, då bara en väg Lillehammer-Oslo-Sverige kostade något 40 euro för några år sedan.

Bil till Åre
Om ni kan tänker er åka tåg är det tusend gånger bättre. Super tråkigt att åker bil till åre, oavsett väg. Vägen genom Norge är dyrare. Tror vi la typ 300 spänn för den biten man åker. Om jag minns rätt. Dvs det tror jag inte på. Norge vägen är bra om man ska till Stöten, Idre eller nåt i den närheten.
Går det tåg till Åre från Göteborg? Eller måste de byta i Sthlm? Åretåget börjar väl enbart i Malmö.
Tåg till Åre funkar om man bor i byn eller Duved, jobbigare om man bor i Björnen eller Tegefjäll.

Bil till Åre
Går det tåg till Åre från Göteborg? Eller måste de byta i Sthlm? Åretåget börjar väl enbart i Malmö.
Tåg till Åre funkar om man bor i byn eller Duved, jobbigare om man bor i Björnen eller Tegefjäll.
SJ kör nattåg från Göteborg-Åre utan byten. Jag brukar kliva på det tåget i Hallsberg. Det kopplas ihop med Stockholmståget i Gävle tror jag, brukar vakna till då.

Bil till Åre
Tåget? Med 2 barn, svärmor, hund, längdskidor, slalomskidor, några brädor. Kanske isfiskegrejor. Mat för hela veckan? Jag älskar att resa med tåg. Men, om frun är med, så behöver vi min Transporter, och det nästan är inte tillräckligt med stor för oss två.

Med elbil via Norge? Varje laddningstopp, efter varje 30 mil, på Statoil, barnen vill ha ditt och datt. Frun klagar. Hennes yngre rika bror köpte just en fin Mercedes G. Också barnen ville ha en sådan, då också Remedeeh har en sådan. Och svärmor orkar påminna, kanske tiotusende gången, hur deras gamla xc 90 har varit så bra och varför kan ni inte ha en sådan fin svensk (?) bil. (svärfar kom inte med, han kör hellre skoter och fiskar hemma) Och hunden har redan ätit så mycket godisar du köpte för barnen i Statoil (så att de skulle vara tysta ens 5 minuter), att den bajsar i bilen. Du börjar snart (hundratusende gången) tänka på, är det där allt värt att ha en elbil, köra jätte långsamma vägar via Norge och vara en hipster.

Ni som har familj: köp en bra stor (diesel)bil för er!

Bil till Åre
Som de flesta redan har sagt, undvik Norge i den mån det går. E45 är väl inte världens roligaste väg heller men den blir nog bäst från Uddevalla.
Och om ni behöver övernattning halvvägs, alltså i Mora, så har jag ett våningsplan till uthyrning för upp till 6-7 skidåkare. Inboxa om det blir aktuellt..

Bil till Åre
Med elbil inga biltullar tror jag...
Bomvei med elbil i Norge för elbilar ändras nu från att vara gratis, åkte Gbg-Lofsdalen genom Norge över jul med elbil och det gick mycket bra. I somras körde vi Gbg-Åre genom E45 och hem gick det genom Norge, tar mindre tid genom Norge då man slipper stå i laddkö och ha laddångest då det finns en mycket bättre utbyggd laddinfrastruktur.

Bil till Åre
Ett annat bekymmer med Norge är dryga böter, 10-15km för fort kostar en månadslön om man blir påkommen. På vissa sträckor mäts genomsnitt, åtskilliga tusenlappar har jag betalat Norska staten 🤣

Bil till Åre
Tåg alla dar i veckan. Ha med matsäck, kaffe, kudde, kortlek och någon pilsner. (Brukar köra Mariestad långburk eftersom de har såna i kafeterian) laddkontakt vid varje säte, toa.

Långt innan avresa beställer du matkasse med hemkörning från ica Åre. Behövs en viss framförhållning om man vill ha maten en stugbytardag. Även systembolaget har väl hemkörning om det behövs. Finns gott om Taxi och buss om det behövs.

Bil till Åre
Tåg till Åre är så romantiskt och fint. I verkligheten är det rena slakten. Speciellt om man skall ha med transfer i gbg/sthlm och i åre.

Tar man "fintransfer" (taxi) så blir det ekonomiskt dyrare än dieselbil redan vid en person. Tar man fultransfer (kollektivt och sliter) så blir det ekonomiskt dyrare med tåg vid 1,5 person (barn över spädis).

Och då är man billös (på gott och ont) under vistelsen. Så vill man då laga egen mat så blir det en tre hundra spänn till i hemkörningsavgift. Vill man åka skidor sista dagen (första dagen går inte om man inte kör nattåg men det är så jävla dyrt eller äckligt (åka med främmande personer i en liten kupé) att man undrar vad SJ snubbarna rökt).

När sen halva veckan har stängda liftar pga snö, regn eller vind så sitter man där och kan inte göra ett skit.

Orkar man köra eller är flera personer så är svaret mao dödsenkelt: BIL. Är man en sån där som är rädd för att gå in på Willys så åk till alperna.

Bil till Åre
Tåg till Åre är så romantiskt och fint. I verkligheten är det rena slakten. Speciellt om man skall ha med transfer i gbg/sthlm och i åre.

Tar man "fintransfer" (taxi) så blir det ekonomiskt dyrare än dieselbil redan vid en person. Tar man fultransfer (kollektivt och sliter) så blir det ekonomiskt dyrare med tåg vid 1,5 person (barn över spädis).

Och då är man billös (på gott och ont) under vistelsen. Så vill man då laga egen mat så blir det en tre hundra spänn till i hemkörningsavgift. Vill man åka skidor sista dagen (första dagen går inte om man inte kör nattåg men det är så jävla dyrt eller äckligt (åka med främmande personer i en liten kupé) att man undrar vad SJ snubbarna rökt).

När sen halva veckan har stängda liftar pga snö, regn eller vind så sitter man där och kan inte göra ett skit.

Orkar man köra eller är flera personer så är svaret mao dödsenkelt: BIL. Är man en sån där som är rädd för att gå in på Willys så åk till alperna.
Alla har vi såklart våra egna preferenser, det är helt ok. Tycker man att det är kul att köra bil 11 timmar (enligt maps, i verkligheten får man nog räkna med minst 14) så kör gärna bil. Räknar man ihop att det dessutom skulle vara mer ekonomiskt och att det är en viktig faktor med den mellanskillnaden så varsågoda att köra. Ingen som hindrar.

Romantiskt att åka tåg? Nja kanske inte romantiskt. Men ganska skönt att kunna titta på film eller spela kort istället för att hålla båda händerna på ratten och bli bländad av mötande trafik på smala hala vägar. Visst är man mer beroende av tidtabeller och har inte samma frihet som med bil. Vi är alla olika. Själv har jag haft både struliga bilresor och tågresor till Åre där det inte riktigt gått som planerat.

Och vill ni inte beställa matkassar. Toppen!! Större möjlighet för de som vill. Men smidigt för de som vill, oavsett färdmedel. I Åre är det ju inga problem att handla med ryggsäck och bräda/skidor när man väl är på plats. Men vill man offra tid till att handla för att spara några spänn. Varsågoda!

Sen har vi såklart flyg till Östersund. Men från Uddevalla ver jag inte hur det funkar. Tåget stannar ju iallafall väldigt centralt i Åre..

Räknar man korvören i sina vågskålar. Glöm inte parkeringsavgifter. Finns billiga centrala boenden typ freestyle på gångavstånd från både affär och tågstation.

Jaja ta vilket färdmedel ni vill. Utan att vara lobbyist för det ena eller andra så vet jag vad jag själv hade valt utifrån mina preferenser. Och om någon ber om tips på smidig resväg så.........fråga runt och gör en egen bedömning utifrån era egna förutsättningar.

Senast ändrad:
Bil till Åre
Senast (förra mars) jag åkte natt tåget till Åre, så blev det en fin fin fest det där :) Inte många som kan eller orkar sova.

Bil till Åre
Om du kör via Norge, kom ihåg att du inte lagligt får ta med dig så mycket alkohol (motsvarande 10st öl/person över 18). Blev stoppad vid Svinesund för några veckor sedan för kontroll.

Bil till Åre
Alla har vi såklart våra egna preferenser, det är helt ok. Tycker man att det är kul att köra bil 11 timmar (enligt maps, i verkligheten får man nog räkna med minst 14) så kör gärna bil. Räknar man ihop att det dessutom skulle vara mer ekonomiskt och att det är en viktig faktor med den mellanskillnaden så varsågoda att köra. Ingen som hindrar.

Romantiskt att åka tåg? Nja kanske inte romantiskt. Men ganska skönt att kunna titta på film eller spela kort istället för att hålla båda händerna på ratten och bli bländad av mötande trafik på smala hala vägar. Visst är man mer beroende av tidtabeller och har inte samma frihet som med bil. Vi är alla olika. Själv har jag haft både struliga bilresor och tågresor till Åre där det inte riktigt gått som planerat.

Och vill ni inte beställa matkassar. Toppen!! Större möjlighet för de som vill. Men smidigt för de som vill, oavsett färdmedel. I Åre är det ju inga problem att handla med ryggsäck och bräda/skidor när man väl är på plats. Men vill man offra tid till att handla för att spara några spänn. Varsågoda!

Sen har vi såklart flyg till Östersund. Men från Uddevalla ver jag inte hur det funkar. Tåget stannar ju iallafall väldigt centralt i Åre..

Räknar man korvören i sina vågskålar. Glöm inte parkeringsavgifter. Finns billiga centrala boenden typ freestyle på gångavstånd från både affär och tågstation.

Jaja ta vilket färdmedel ni vill. Utan att vara lobbyist för det ena eller andra så vet jag vad jag själv hade valt utifrån mina preferenser. Och om någon ber om tips på smidig resväg så.........fråga runt och gör en egen bedömning utifrån era egna förutsättningar.

Du säger 14 timmar. Det tar typ 9-11 timmar från uddevalla i maklig takt. Så någon agenda har du ;)

Rent ekonomiskt skulle SJ ha ("ekonomiveckor" - dvs billigast för SJ) ca 300 kr mer t/r än vad det kostar för mig att köra, då med 1 vuxen och 1 barn. Hade vi varit två vuxna hade det blivit riktigt mycket billigare med bil.

Lägg då till kollektivtrafik, transfer och matköp så blev tåget närmare tusen kronor dyrare därtill, så 1300 kr extra för "miljövänlighet" (citattecken då vi inte kör LCA på elen på SJ/tågen/rälsen, för det vore inte så fördelaktigt för SJ).

Edit: Och om tåget hem är mer än 15 minuter sent så får det bli taxi transfer istället för kollektivt, så då ryker närmare 500 kronor till, isf 1800 kr dyrare...
Tur den taxins LCA ingår inte heller i nån LCA, så man iaf kan bli bundis med alla hippies/hipsters som läst samhäll på gymnasiet :)

Senast ändrad:
Bil till Åre
Du säger 14 timmar. Det tar typ 9-11 timmar från uddevalla i maklig takt. Så någon agenda har du ;)
Jag vet inte exakt vad din agenda emot tåg är. Förutom att du inte vill dela kupe med andra människor (vilket man inte behöver göra) och att det i ditt fall är dyrare än bil. Om du vill köra bil så borde väl din agenda vara att så många andra som möjligt använder annat färdmedel. Så att vägarna är fria från medtrafikanter när du ska piska rekordet på 9 timmar Uddevalla-Åre.

Visst är sovkupe löjligt dyrt. Men på sittplats sitter man ju bättre än i vilken bil som helst?

Min erfarenhet är att det inte är skitlätt att få tag i tågbiljetter till Åre så att det passar på torsdagar och söndagar p g a fullbokning. Beställa matkassar som jag också tipsar om brukar vara svårt om man har dålig framförhållning och vill ha kassarna samma kväll man anländer. Så varför skulle jag egentligen tipsa om det alls om jag hade någon form av agenda? Jag försökte nog mest vara en bussig person som bjuder med mig av mina erfarenheter utan att det tjänar mina egna syften. Vi är som sagt olika. Jag skiter i vart folk handlar. Men som jag förstår det tycker du att Willys är det enda raka? Men vill du att alla andra handlar på Willys samtidigt som du? Det skulle bli ganska trångt. Vart ligger ens närmaste Willys från Åre? Och hur många minuter får man plussa på de där 9-11 timmarna från Uddevalla om man ska in på Willys mitt i ekvationen?

Erkänner att jag inte kört just sträckan Uddevalla-Åre själv. Men har väldigt gedigna erfarenheter av både bil, tåg och flygresor som tar betydligt mycket mer tid i verkligheten än på planeringsbordet. Menar inte att det måste ta 14 timmar men att det är bra att vara förberedd på att man kommer att hamna i drev som kör 50 på 80 vägar i många många mil. Blixthalka, 1 timmars kö på matställen, toaletter och bensinmackar o s v. Svarta slukhål som suger tid. Det måste inte vara så men det är inte ovanligt.

Men om du kör Uddevalla till Åre nu och då och har ett snitt på 9-11 timmar så är ju det en bra referens att dela med sig av.

Min erfarenhet är ett rejält gäng resor med bil söder om Stockholm till Åre. Drygt 8 timmar enligt Maps. Men minst 1 timma extra plussar jag på. Och då äter vi mackor och kaffe i bilen under färd för att spara tid. Som längst tog det nästan 14 timmar hem p g a väder och trafik (extremfall iofs). Och då bodde vi centralt i Åre. Har hört folk som har fått lägga till en timma på att ta sig från Björnen till E14 på söndagar. Kan också helt utan agenda säga att vi oftast kört igenom Alfta och Edsbyn istället för Järvsö för att Järvsö kan vara så jäkla proppat ibland och det oftast bara är 3 pers före i toakön på OK i Alfta. Samtidigt som det är 50 pers före på typ Gävle Bro, Tönnebro, Bollnäs eller ja vad som helst som 99% av alla stockholmare pinkar på när de ska till Åre.

Är väl mest i Sälentrakten nu för tiden och härifrån till Åre säger maps drygt 5 timmar. Det tar väl drygt 4 i torrt väglag utan trafik. Men jag skulle inte räkna på att det tar 4 om jag åker till Åre på Söndag.

Har åkt tåg färre gånger än bil. Det erkänner jag. Kanske haft tur de ggr jag åkt? Men från min synpunkt är det skönt att komma fram utvilad.

Precis som du säger så kan ju resan från hemmet till en tågstation vara en aspekt. Men hur långt frågeställaren bor från Uddevalla station eller hur långt ifrån Åre station de tänkt att bo vet nog frågeställaren bäst själv. Din uträkning med kostnad för taxiresa i Åre vet jag inte riktigt om jag känner igen. Har ingen exakt summa i huvudet så rätta mig gärna om jag har fel. Vm8an-Åre C knappt 200 spänn, Duved typ 400? Har aldrig upplevt det som skitdyrt. Men jag nämnde det som en smidig lösning så det ska såklart in i ekvationen om det är en avgörande faktor. Jag själv brukar bo hyffsat centralt så jag har inte varit beroende av taxi de dagar vädret är skit så om jag missledde någon så förtydligar jag det. Någon enstaka taxiresa för 4 pers med packning går såklart inte att jämföra med att man tar taxi varenda meter under vistelsen.

Skriver man såhär långt så måste man ju ha någon form av skum agenda?? Typ någon form av trollfabrik.......minst!! Vad kan SJ betala för att folk ska skriva att tåg kan vara ett tänkvärt färdalternativ??? Massvis säkert det har man ju hört! Tvi vale jävla SJ!

Bil till Åre
Har kört till Åre flera ggr från både Skåne/västkusten och Sthlm och konstaterar att det är helt olika typer av sträckningar med helt olika typer av trafik. Gäller även sportlovstider.
Motsvarande skillnader gäller i viss mån också alternativet tåg.

Transportvägar norrut inom Sverige från Göteborg är tyvärr inte vad de borde vara, gäller både bil och tåg. Vägen via västkusten till Oslo är däremot nuförtiden bra.

Bil till Åre
Edit: Och om tåget hem är mer än 15 minuter sent så får det bli taxi transfer istället för kollektivt, så då ryker närmare 500 kronor till, isf 1800 kr dyrare...
Och blir det 60 minuter sent får du tillbaka 25 % av priset för biljetten, mer än 120 minuter sent 50 % tillbaka. Det händer inte ofta men man kan alltid hoppas. :)

Bil till Åre
Och blir det 60 minuter sent får du tillbaka 25 % av priset för biljetten, mer än 120 minuter sent 50 % tillbaka. Det händer inte ofta men man kan alltid hoppas. :)
Du menar, det händer inte ofta att man faktiskt får pengarna tillbaka?
Förra året fick polarn hela sitt tåg inställt men då ville inte SJ betala tillbaka. Han fick köpa ny för samma pris som en bilresa kostade.

SJ och reklamationer är .. spännande :D

Bil till Åre
Jag vet inte exakt vad din agenda emot tåg är.

Jag åker tåg minst en gång per år till Åre, med skidpackning. Det är verkligen inte lätt. Min agenda "mot tåg" finns inte, däremot saknar tåget så mycket både vad det gäller ekonomi, flexibilitet och effektiv tid att det blir löjligt att jämföra alternativen i spaltform.

Däremot måste man vara sugen på att köra bil en längre tid om det skall funka att köra bil, det är jag inte alltid. Därav tåg. Varje gång jag åker tåg slås jag över hur mycket enklare och billigare det hade varit om jag varit sugen på att köra bil just där och då.

Det är lite pest eller kolera, det bästa hade varit en skidbuss som plockade upp en hemma, körde en till sitt boende i fjällen och hämtade en vid hemgång. Hade lätt betalat det dubbla mot bil för en sån tjänst, men den finns inte och därmed kommer en massa slit, stön och tjonk för att ens vara nära samma prisbild med tåg.

Senast ändrad:
Bil till Åre
Du menar, det händer inte ofta att man faktiskt får pengarna tillbaka?
Förra året fick polarn hela sitt tåg inställt men då ville inte SJ betala tillbaka. Han fick köpa ny för samma pris som en bilresa kostade.

SJ och reklamationer är .. spännande :D
På den gamla goda tiden när vi alltid åkte nattåg till Åre så var det ofta försenat någon timme eller två, och då fick man 100% tillbaka. Blev många resor "gratis". Dessutom var det inget problem med förseningen då det var riktigt tidig ankomst enligt tidtabell. Var bättre att va kvar på tåget än att sitta på stationen (den gamla) och vänta på att liftarna skulle öppna. Det var nog ingen bra affär för SJ, så nu är det mycket sämre villkor. Nu för tiden blir det oftast bil när vi åker. Trist, då jag gillar miljöaspekten med tåg men tågen är inte vidare pålitliga.

Bil till Åre
På den gamla goda tiden när vi alltid åkte nattåg till Åre så var det ofta försenat någon timme eller två, och då fick man 100% tillbaka. Blev många resor "gratis". Dessutom var det inget problem med förseningen då det var riktigt tidig ankomst enligt tidtabell. Var bättre att va kvar på tåget än att sitta på stationen (den gamla) och vänta på att liftarna skulle öppna. Det var nog ingen bra affär för SJ, så nu är det mycket sämre villkor. Nu för tiden blir det oftast bil när vi åker. Trist, då jag gillar miljöaspekten med tåg men tågen är inte vidare pålitliga.
Kommer du en timme senare fram med bil tänker du inte på det. Är det en timme senare med tåg är din dag förstörd. Väl värt att tänka på.

Bil till Åre
Kommer du en timme senare fram med bil tänker du inte på det. Är det en timme senare med tåg är din dag förstörd. Väl värt att tänka på.

Såna här farfarssanningar som inte har mycket betydelse.

Kommer du en timma sen med bil hinner du planera om var du skall handla mat, du kommer fram till dörren iaf, osv.
Sen rent krasst blir man sällan en timma "sen" med bil, man tappar en timma här eller där men man planerar bara om hur / var man äter och vilar. Iaf om man kört bil mer än ett par år.

Sen kan det hända, absolut. Men mycket mer osannolikt än med tåg. Men med tåget är man "naken" dit man kommer och går det ingen lokaltrafik, ens transfer är missad, mataffären stängd, osv; då är har man ett totalt helvete. Speciellt om man kånkar på ungar.

Då är det bara upp med plånkboken och betala vad ett par bilresor hade kostat, igen. Samt att man missar en dag i pisten, två utvilade dagar.

Been there..

Bil till Åre
Ett helhetsansvar från "tåg-bolagen" och kollektativtrafik hade krävts likt paketresor inom EU för att verkligen vara med på banan, även om det blir dyrt. Idag om man skall byta mellan lokala tåg, bussar, tåg, och sen igen lokala tåg, bussar, tåg så är man helt körd som konsument. Alla kommer skylla på varandra och man får lita på sin kreditkortsförsäkring. Misslyckas det så dubblas kostnaderna snabbt, samtidigt som man missar sitt slutmål. Spelar ingen roll var i landet man är eller om man skall åka skidor, spela padel eller hoppa fallskärm.

Orutinerade tittar ofta på "den stora resan", men glömmer allt annat. Av samma anledning blir ofta tåg mycket enklare, billigare och snabbare än flyg inrikes. Det samma gäller ofta bil vs tåg.

Edit: Av samma anledning så listar STS alpresor alltid bare-minimum i sina priser och ex lion alpin (och andra) framstår som "dyrare". När man summerar allt så är oftast STS ett par tusenlappar dyrare, allt annat lika.

Snödjup

Tillbaka
Topp