Skaffa breda/offpisskidor

hassel99

Aktiv medlem
Precis kommit hem från Sälen och det kom en del snö :)
Är en pistsmiskare så när det kommit 20cm nysnö i pisten och det fortsätter snöa hela dagen är inte mina styva carvinskidor helt optimala. Går absolut att svänga då också men långt ifrån så kul som det kan vara. Funkar också att köra offpist men inte optimalt där heller.
För 10 år sedan körde jag en hel del offpist med snowboard och det var riktigt najs. Har tyvärr ingen utrustning kvar annars hade det varit ett alternativ en sådan här dag.

Om jag nu istället skulle skaffa ett par bredare skidor som komplement till mina pisträcers, går det att komma i närheten av det flyt man har med bräda i lössnö?
Vilka passar mig som är 194cm och 84 vältränade kilon?

Skidorna skall som sagt vara ett komplement och endast användas när det kommit en del snö efter att pistmaskinerna varit ute. Gärna ngt "vanligt" som jag kan hitta som begagnade.

Det finns en hel del att välja på, något med ~115?? Midja ( plus minus några mm) med något mjukare flex borde ge dig det du söker. De flesta skidorna som passar in på denna, och din beskrivning har oftast en montering som är längre fram än du troligtvis är van vid.

Några konkreta exempel
Lines Sir Francis Bacon (108 eller 115mm midja-årgpngarna, inte 104mm) eller Mordecai.

Armada Whitewalker

Atomic bent 110, förmodligen svåra att få tag i beggat (alternativt blog om några sådana dyker upp, de börjar bli till åren)

Ross blackops 118

Det finns en hel del fler men längre rockerkurva, mjukare flex och en del indrag i skrapningen som sagt

Black Crows Atris eller Anima, nyare Corvus med full rocker är ganska populära och brukar komma ut på begagnatmarknaden då och då. Line har en del breda modeller också, Line Sick day 114, Vision 118/108, Outline, Pescade, Sakana
Faction candide 3.0 såg jag nyligen riktigt billigt på sport-bittl

Jag har ett par Black Crows Atris, 108 i midjan. Funkar i pist om du kan stå på men tycker att dom har fenomenalt flyt i pudret framförallt. Har visserligen inte fått testa dom i alperna än utan bara 2 dagar i Sälen, men funkar dom för Nikolai Schirmer så funkar dom för mig. Jag väger 90 kg och är 191,5 lång, och har 189 cm långa plankor.

DPS Wailer 112RP, får du tag på ett par slå till. En fantastisk skida helt enkelt. Jodå jag har ett par. Kanske inte så vanlig men om.....
Men här då: gamla Bent Chetler med 123 midja. Flyter som korkar men riktigt lekfulla och lättsvängda. Skitkul i skogen, dom går att hitta till en bra peng om dom dyker upp.
En bonus med feta skidor, vårslask. När dom andra försöker få loss sina smala spjut ur slaskhögarna då kommer du med dina fetingar och bara surfar ovanpå.
Du är redan inne på andra ölen när smalgänget har lyckas krångla sig ner.
Fett är rätt!

Är en pistsmiskare så när det kommit 20cm nysnö i pisten och det fortsätter snöa hela dagen är inte mina styva carvinskidor helt optimala. Går absolut att svänga då också men långt ifrån så kul som det kan vara. Funkar också att köra offpist men inte optimalt där heller.
För 10 år sedan körde jag en hel del offpist med snowboard och det var riktigt najs. Har tyvärr ingen utrustning kvar annars hade det varit ett alternativ en sådan här dag.

Om jag nu istället skulle skaffa ett par bredare skidor som komplement till mina pisträcers, går det att komma i närheten av det flyt man har med bräda i lössnö?

Skidorna skall som sagt vara ett komplement och endast användas när det kommit en del snö efter att pistmaskinerna varit ute. Gärna ngt "vanligt" som jag kan hitta som begagnade.
Jag har ett par Atomic Automatic som står långt in i skidförrådet. Används inte många gånger om året, MEN när det dumpat ordentligt kommer de fram. Det går dra fullt över de mesta med dom om man bara vågar, och benen pallar. Grymmt kul skida i offpist, eller uppkörd pist.

Fixa en deal med den här snubben:

Jag skulle leta efter ett par Atris eller Salomon QST 106. De borde finnas ett gäng av dessa lagg på beg.markanden. :)

Haha, var just det att det finns jättemkt att välja på och det visar ju även förslagen ovan :)
@Jarle varför är monteringen längre fram?
I regel är de flesta friåkningsskidor monterade längre fram än pistskidor och den typen jag nämnde i synnerhet. Det finns en rad olika anledningar till varför det är fördelaktigt vid friåkning men just i detta fall är kvickhet in i sväng en av de viktigare anledningarna.

Mer begagnat-tips: Känns prisvärda och ser fräscha ut trots åldern, mkt bra bindningar. Mkt roliga skidor, jag har lillasyster Soul7. Skidglädje. Litet fladdriga i högre farter i pist (men egentligen inget problem i uppkört/lössnö).

Haha, hade hoppats att inläggen skulle samlas kring ett par olika fabrikat/märken för att gära det enkelt för mig men det spretar en del :)

Haha, hade hoppats att inläggen skulle samlas kring ett par olika fabrikat/märken för att gära det enkelt för mig men det spretar en del :)
Allt handlar ju om vad man gillar egentligen. Men eftersom du kör på pistlagg idag så kanske du inte ska backa för ett par rätt tunga chargers? Har du läst på Blister Review. De har ju löjligt detaljerade genomgångar av skidor.
Annars skulle jag köpa ett par relativt billiga, hoppas på snö och testa hur de känns. Om du inte gillar så sälj och byt till påskhelgen eller nästa år. :D

Som ett tillägg; jag är lika lång som du men lite tyngre och borde enligt alla data gilla rätt tunga styva skidor men trivs bäst på ganska lätta mjuka skidor. Så bara att testa dig fram. 🤷‍♂️

Ja det finns ju mycket att välja på, men är det nysnö i pisten så kan nog 100-105mm räcka och inte allt för mjuka, men sen nämner du att du vill ha samma känsla som på en snowboard i lössnö och då blir det lätt att du får tips på lite bredare skidor 115+ fast de kanske inte behövs i någon dm nysnö på pistat underlag.

Allt handlar ju om vad man gillar egentligen. Men eftersom du kör på pistlagg idag så kanske du inte ska backa för ett par rätt tunga chargers? Har du läst på Blister Review. De har ju löjligt detaljerade genomgångar av skidor.
Annars skulle jag köpa ett par relativt billiga, hoppas på snö och testa hur de känns. Om du inte gillar så sälj och byt till påskhelgen eller nästa år. :D

Som ett tillägg; jag är lika lång som du men lite tyngre och borde enligt alla data gilla rätt tunga styva skidor men trivs bäst på ganska lätta mjuka skidor. Så bara att testa dig fram. 🤷‍♂️
Kikade lite på Blister Review och det är många alternativ i den :)
För 2 säsonger sedan körde jag på Stöckli Laser AX som får bra review i de flesta tester men de passade inte mig. Upplevde dem som för mjuka och lätta.

Kikade lite på Blister Review och det är många alternativ i den :)
För 2 säsonger sedan körde jag på Stöckli Laser AX som får bra review i de flesta tester men de passade inte mig. Upplevde dem som för mjuka och lätta.
Ja det är svårt. Sen ändras ofta konstruktionerna mellan åren. QST t.ex. ändras väl nästan varje år så man måste ändå läsa på och se vilken av årgångarna som funkar bäst för sin egen åkning.

Ja det finns ju mycket att välja på, men är det nysnö i pisten så kan nog 100-105mm räcka och inte allt för mjuka, men sen nämner du att du vill ha samma känsla som på en snowboard i lössnö och då blir det lätt att du får tips på lite bredare skidor 115+ fast de kanske inte behövs i någon dm nysnö på pistat underlag.
Tänkte väl mer att de dagar de kommit snö under natten så det blir enkel offpistkörning mellan pisterna. Som de var nu i söndags funkade mina pistskidor inte helt optimalt. Kan absolut ligga och köra stora svänger då skidorna skär igenom det mesta men blir ju inte alls den kraften som vid hårda pister.
Med brädan hade det blivit mkt körning bredvid pisterna dvs lättillgänglig offpist och just den där surfande känslan.
Kanske inte går att få liknande känsla med skidor men tänkte iallafall ge det ett försök.

Söker du en skida som upplevs som en snowboard och främst kommer åka mellan pisterna (oftast skog) så finns det ingen anledning att gå i närheten av någon charger, det går inte i 110 mellan pisterna i Tandådalen. Dessutom ska de i princip uteslutande köras i mjuk snö, vilket minskar behovet av en charger ännu mer.

Söker du en skida som upplevs som en snowboard och främst kommer åka mellan pisterna (oftast skog) så finns det ingen anledning att gå i närheten av någon charger, det går inte i 110 mellan pisterna i Tandådalen. Dessutom ska de i princip uteslutande köras i mjuk snö, vilket minskar behovet av en charger ännu mer.
Åkning mellan pisterna och när det är uppkört, i ännu mer uppkörd pist :)

Skall det gå i 110 är det bra pistat och har då andra skidor som passar det underlaget.

Kan det här https://www.blocket.se/annons/goteborg/rossigignol_super_7___marker_griffon_13/106324245 vara ngt?
Läser man recensioner är det en del synpunkter på att de är fladdriga.
Jag har även ett par Soul7 som är 108 midja. Av bekanta som har Super7 är de ganska lika i stilen. Lite fladdriga och inget för tunga åkare, men riktig kvicka i sväng. Jag har dem som normal eftermiddagsskida d.v.s lite lagom uppkört och mer folk att parera för. Går oxså utmärkt i björkskogen vid Ullådalen. Annars är tipset som jag tidigare skrivit, Atomic automatic. De tål tunga åkare, och är grymma men inte de smidigaste när det är trångt.

Kan det här https://www.blocket.se/annons/goteborg/rossigignol_super_7___marker_griffon_13/106324245 vara ngt?
Läser man recensioner är det en del synpunkter på att de är fladdriga.
Herrn verkar ju vara en reslig karl som gillar att stå på. Jag skulle uppriktigt, verkligen, kika närmare på recensioner av de där Sender Squad jag länkade. Om du, som jag tror, ofta står på, så skulle jag då passa mig en smula för nudlar..!

Bäst är ju alltid att testa så mycket det går, och sen jämföra egna preferenser när man läser om andra tester.

Men, om du skulle råka snubbla på ett par 193 Opinion Charger eller Reload, se dem också som vettiga alternativ!

Dictators som länkades kan vara nåt, men jag tror du behöver den längre längden...

...och bara för att nån stortrivs på de lagg som de rekommenderar betyder inte att du skulle trivas på dem!

Edit: om du vill gå liiite bredare så har du guldtipset här, faktiskt ett riktigt klipp från Dynastar till kanonpris

Senast ändrad:
Herrn verkar ju vara en reslig karl som gillar att stå på. Jag skulle uppriktigt, verkligen, kika närmare på recensioner av de där Sender Squad jag länkade. Om du, som jag tror, ofta står på, så skulle jag då passa mig en smula för nudlar..!

Bäst är ju alltid att testa så mycket det går, och sen jämföra egna preferenser när man läser om andra tester.

Men, om du skulle råka snubbla på ett par 193 Opinion Charger eller Reload, se dem också som vettiga alternativ!

Dictators som länkades kan vara nåt, men jag tror du behöver den längre längden...

...och bara för att nån stortrivs på de lagg som de rekommenderar betyder inte att du skulle trivas på dem!

Edit: om du vill gå liiite bredare så har du guldtipset här, faktiskt ett riktigt klipp från Dynastar till kanonpris
Är det bra pist så absolut, då blir det mkt tryck i svängarna.
Tror inte det blir samma fart i offpist utan där blir det nog mer surfa runt. Sedan blir det ju en del uppkörd pist också så de får ju inte vara helt värdelösa där.

Mer fart=bättre surf oxå!

Fast om du även siktar på uppkörd pist skulle jag nog hålla mig över 100, men inte över 112 mm midja. Ett span efter Mantra 102 eller Katana 108 kan vara på sin plats!

Mantra såg onekligen spännande ut. 102mm midja, funkar det eller borde det vara 10mm till eller så?
Nu är inte jag någon snowboardåkare direkt. Man om du vill få bra flyt skulle jag köra på något som kanske är 108 mm och med mycket rocker. Mantra är väl mer en allmountain-charger som flyter bra på slaskpucklar? Mina allroundskidor är 102 mm och jag tycker att de funkar fint för att köra på nyfallen snö i pist men inte jättebra i skogen om det har snöat mycket.

Jag vill slå ett slag för allmountain-skidor med mellan 95-105 mm midja. I svenska förhållanden är det ett väldigt bra alternativ. De flyter bra i puder och när det inte snöat på några veckor och pisten är uppkörd så fortsätter dom att briljera. Generellt sett flyter ändå ett par allmoutain/offpist-skidor i 90 mm ish bra i puder så jag tycker inte att du ska stirra dig blind på skidor som är 110 mm och uppåt. Risken med för breda skidor är att de endast kommer att vara roliga på förmiddagen efter ett snöfall innan det blivit uppkört.
Nordica Enforcer och Fischer Ranger är två väldigt omtyckta skidmodeller, som äter vad du än slänger framför dem, som finns i många varierande bredder. Ranger är dock nya och uppdaterade till iår så den nya modellen kanske är svåra att hitta på rea eller begangnade till ett bra pris om det är viktigt med den senaste varianten.
Den senaste Enforcern har funnits i några år nu (uppdat. 19/20 tror jag, rätta mig gärna :)) och kommer titt som tätt ut på köp och sälj/Blocket. Enforcer finns också i en mer friåkningsorienterad modell och freetour-modell (Enforcer Free och Enforcer Unlimited).
Det finns en riska att jag är partisk då jag själv åker på Enforcer 100. Men det kan vara den skida som passar mig och min åkning bäst. Går som ett godståg i pisten, kastar sig ut i djup nysnö med en axelryckning och hanterar tight skog galant och metallen i skidan får den att sluka uppkört i light speed. Med det sagt så säger jag inte att du MÅSTE köpa Enforcer utan hoppas bara att det kan vara till hjälp i ett framtida skidköp. :)

Men ta reda på vad du är ute efter, läs reviews, titta Youtube, testa polares skidor och om du hittar ett skidtest så testa, testa, testa! :)

Jag vill slå ett slag för allmountain-skidor med mellan 95-105 mm midja. I svenska förhållanden är det ett väldigt bra alternativ. De flyter bra i puder och när det inte snöat på några veckor och pisten är uppkörd så fortsätter dom att briljera. Generellt sett flyter ändå ett par allmoutain/offpist-skidor i 90 mm ish bra i puder så jag tycker inte att du ska stirra dig blind på skidor som är 110 mm och uppåt. Risken med för breda skidor är att de endast kommer att vara roliga på förmiddagen efter ett snöfall innan det blivit uppkört.
Nordica Enforcer och Fischer Ranger är två väldigt omtyckta skidmodeller, som äter vad du än slänger framför dem, som finns i många varierande bredder. Ranger är dock nya och uppdaterade till iår så den nya modellen kanske är svåra att hitta på rea eller begangnade till ett bra pris om det är viktigt med den senaste varianten.
Den senaste Enforcern har funnits i några år nu (uppdat. 19/20 tror jag, rätta mig gärna :)) och kommer titt som tätt ut på köp och sälj/Blocket. Enforcer finns också i en mer friåkningsorienterad modell och freetour-modell (Enforcer Free och Enforcer Unlimited).
Det finns en riska att jag är partisk då jag själv åker på Enforcer 100. Men det kan vara den skida som passar mig och min åkning bäst. Går som ett godståg i pisten, kastar sig ut i djup nysnö med en axelryckning och hanterar tight skog galant och metallen i skidan får den att sluka uppkört i light speed. Med det sagt så säger jag inte att du MÅSTE köpa Enforcer utan hoppas bara att det kan vara till hjälp i ett framtida skidköp. :)

Men ta reda på vad du är ute efter, läs reviews, titta Youtube, testa polares skidor och om du hittar ett skidtest så testa, testa, testa! :)
För några år sedan hade jag ett par Extrem PT med 92mm midja. Helt ok men de presterade inte vad jag önskar i pisten så de såldes.
Körde en del offpist med dem och känner att jag skulle önska lite mer surfkänsla som jag har med snowboard (om det är möjligt).

De där skulle jag köpa direkt! Kanske lite korta dock?
Körde på enduro 180 förra året och köpt 184 till denna säsong. 83kg 180 kändes ok men tror 184 blir lite bättre. 184 med 110 midja blir lagom om den ska vara lite smidig i skogsåkning också. Kör man ingen skog kan en längre vara att föredra.

Senast ändrad:
För några år sedan hade jag ett par Extrem PT med 92mm midja. Helt ok men de presterade inte vad jag önskar i pisten så de såldes.
Körde en del offpist med dem och känner att jag skulle önska lite mer surfkänsla som jag har med snowboard (om det är möjligt).
Att addera till det här med bredd på skidor (som ju är väldigt individuellt vad man gillar). Jag upplever det som väldigt stor skillnad på mina skidor som är 102 mm mot de som är 108 mm. Mycket pga av att de som är 108 mm har en väldigt lång rocker fram samt att de är monterade längre back. Så kolla hela spektrat så att du inte bara stirrar dig blind på bredden. :)

Det blir alltid en kompromiss någonstans. Det en skida har i det ena saknar den i det andra.. det gäller att hitta den rätta balansen som fungerar för just dig.
Tror att det kan vara svårt att jämföra och eftersträva flytet i en bräda med ett par skidor. Men vist är bredare skidor mer "surfiga" men de kanske faller platt i andra förhållanden. Jag har själv haft ett par Bent Chetler 123mm som surfade bra men när det var hårt och uppkört så var det inte lika behaglig åkning.

Vart är det du åker för det mesta? Är det svenska fjäll eller alperna? Det är också en sak som bör tas med i beräkningen så du inte skaffar en skida som kommer stå och samlar damm när du inte befinner dig i alperna.

Tillbaka
Topp