Skaffa breda/offpisskidor

Skidorna skall som sagt vara ett komplement och endast användas när det kommit en del snö efter att pistmaskinerna varit ute. Gärna ngt "vanligt" som jag kan hitta som begagnade.
Kanske ett par Salomon Rocker 2, 122, Salomon qst 115, qst 118. Project opinion 118. Eller ett par nyare Bent Chetler 120 om du vill ha något lättare, mer lekfullt och mer baklängesåka. Alla i typ + 190 längd då du är vältränad och relativt stor. Många av dessa borde vara billiga då det är relativt vanliga modeller och många vill ha smalare skidor numera.

Alla är väl overkill för någon decimeter på pistat. Men själv kör jag nästan alltid brett för jag tycker att det är kul och vill optimera för när det är lössnö.

Risken med ovanstående skidor är kanske att du kommer att vilja åka på dem för det mesta
Kan bekräfta att problemet med Mantran är att pistskidorna mest samlar damm 😅
Bättre köttig allmountainskida är svår att hitta.

Det blir alltid en kompromiss någonstans. Det en skida har i det ena saknar den i det andra.. det gäller att hitta den rätta balansen som fungerar för just dig.
Tror att det kan vara svårt att jämföra och eftersträva flytet i en bräda med ett par skidor. Men vist är bredare skidor mer "surfiga" men de kanske faller platt i andra förhållanden. Jag har själv haft ett par Bent Chetler 123mm som surfade bra men när det var hårt och uppkört så var det inte lika behaglig åkning.

Vart är det du åker för det mesta? Är det svenska fjäll eller alperna? Det är också en sak som bör tas med i beräkningen så du inte skaffar en skida som kommer stå och samlar damm när du inte befinner dig i alperna.
Skidorna jag kikar efter nu kommer enbart användas i Sverige/Norge då transporten sker med bil.
För åkning i alperna kommer endast pistskidor följa med.

Skidorna jag kikar efter nu kommer enbart användas i Sverige/Norge då transporten sker med bil.
För åkning i alperna kommer endast pistskidor följa med.

Då större anledning att luta åt ett par breda allmountain (typ Enduro, Mantra, Enforcer etc etc) som du tar med till alperna. Tycker jag. Pistskidorna kan du spara till blåisen och försäsongen på hemmaplan.

Låter som det är mig du pratar om ;)

Skämt åsido, då är du kanske en sådan som inte kommer att använda dina breda skidor i pisten om det går att undvika.
Då gör jag som min pappa - tar tillbaka och hävdar intensivt motsatsen av det jag just sagt. Du ska då nog inte ha någon kompromiss alls utan ett par rena offpist-skidor. Kanske det du försökt säga till oss hela tiden.

Vill bara påpeka att det finns mycket gott om förhållanden där "kompromissen" i form av breda allmountain inte alls är en kompromiss utan helt idealisk... Men smaken är som baken!

Senast ändrad:
Skämt åsido, då är du kanske en sådan som inte kommer att använda dina breda skidor i pisten om det går att undvika.
Då gör jag som min pappa - tar tillbaka och hävdar intensivt motsatsen av det jag just sagt. Du ska då nog inte ha någon kompromiss alls utan ett par rena offpist-skidor. Kanske det du försökt säga till oss hela tiden.

Vill bara påpeka att det finns mycket gott om förhållanden där "kompromissen" i form av breda allmountain inte alls är en kompromiss utan helt idealisk... Men smaken är som baken!
Jag är inte sämre än jag kan ändra mig men inställningen idag är att funkar pistskidorna att köra med, vilket det oftast gör, så är det de som gäller.
När det blir dagar som i söndags med 20cm nysnö i pist vill jag ha ngt som jag kan surfa runt med utanför pisten och när det är uppkört där skall de funka bra i den uppkörda pisten också.
Är det bra pist känner jag inte att jag kan få det bettet i carvingsvängar med 100mm eller bredare skidor som jag önskar.
Om det är nypistat på morgonen och blir uppkört senare delen av dagen funkar mina pistskidor fortfarande ganska bra då det är styva och skär igenom det mesta (till en viss gräns).

Ok! Uppfattar det nu som att du kör aktivt och även gärna vill ligga på kant med offpistskidorna i uppkörd pist blandat med lössnö. Då ligger ändå mina förslag kvar - men ta kanske bort Salomon rocker 2 - 122 och kanske även Bent Chetler 120. Finns förstås många andra skidor också men dessa var förslag på skidor som brukar finnas på köp och sälj.

Vilken svängradie har du på dina pistskidor/ hur mycket tycker du om att det svänger? Finns ju ett gäng breda skidor med kort svängradie som funkar bra i backen så länge det inte är riktigt hårt. Hendryx har några modeller och Line har några tex Sakana

Såna skidor funkar bra i puder, slask och uppkört så länge det är mjukt.

Vilken svängradie har du på dina pistskidor/ hur mycket tycker du om att det svänger? Finns ju ett gäng breda skidor med kort svängradie som funkar bra i backen så länge det inte är riktigt hårt. Hendryx har några modeller och Line har några tex Sakana

Såna skidor funkar bra i puder, slask och uppkört så länge det är mjukt.
Ett tag bytte jag skidor varje år för att det var kul med ngt nytt men har hittills slutat med att min gamla Nordica är de bästa jag testat och det är sådana här https://www.snowmagazine.com/ski-gear/skis/nordica-dobermann-spitfire-edt-2015
Radien är 15.7m eller liknande.
Är inte direkt självgående men trycker man på tycker jag det svänger ganska bra. Blir ju relativt stora svängar i brantare partier eftersom farten blir högre men gillar att ligga på skär i långa svängar så passar mig utmärkt.

Ett tag bytte jag skidor varje år för att det var kul med ngt nytt men har hittills slutat med att min gamla Nordica är de bästa jag testat och det är sådana här https://www.snowmagazine.com/ski-gear/skis/nordica-dobermann-spitfire-edt-2015
Radien är 15.7m eller liknande.
Är inte direkt självgående men trycker man på tycker jag det svänger ganska bra. Blir ju relativt stora svängar i brantare partier eftersom farten blir högre men gillar att ligga på skär i långa svängar så passar mig utmärkt.
Skulle nog slår till på de där Norse Freerider om jag var du! Kolla Emil Stegfeldt på youtube när han bränner runt på sina för inspo! 🤩

Vet att det inte är exakt det jag är ute efter men blir mer o mer sugen på ett par Mantra 102 ju mer jag läser om dem :)

leonardo-di-caprio-one-of-us.gif

Vet att det inte är exakt det jag är ute efter men blir mer o mer sugen på ett par Mantra 102 ju mer jag läser om dem :)
Har inte testat senaste versionen av Mantra. Men när man läser på Blister låter det ju i så fall som att det är den versionen du ska ha och inte den tidigare. Den jag har kört tycker jag var kul som sjutton i uppkörd pist men alldeles för svår och straffande (för mig) i tajt skog där jag riskerar att hamna lite med bakåtvikt.
Passar på att kasta in Dynastar M Free 99 eller 108 här också. Har inte testat men hört att de ska vara riktigt bra.

Tillbaka
Topp