[Artikel] Cervino Monterosa Paradise binder ihop Italien med Schweiz – kommer bli Europas största skidsystem

Redaktionen

Aktiv medlem
[Artikel] Cervino Monterosa Paradise binder ihop Italien med Schweiz – kommer bli Europas största skidsystem
CMP2-1000x405.jpg

Projektet Cervino Monterosa Paradise är just nu kanske det mest ambitiösa turistprojektet i hela Alperna. Med en 10 kilometer lång lift vill man koppla samman Italien med Schweiz och skapa Europas största system.

Läs hela artikeln:

Riktigt häftigt!
Bra grej att kunna göra skidliftar till infrastruktursatsningar även för jobbpendlare.
Är väl svårare i svenska fjällen; skulle vara att dra en gondol från Huså till Åreskutans topp och hävda att det underlättar Husåbornas pendlande till byn och järnvägsstationen :LOL:

Schweiz och Italien är ju redan sammankoppplade Zermatt-Cervinia. Nya är anslutning till Monte Rosa.

Det är naturligtvis häftigt när det kopplas ihop stora skidområden, men då tycker jag att det ska göras på rätt sätt.
Om jag förstår det här rätt så är det bara en 30 min lång transportlift mellan två skidområden (Cervinia och Champoluc) utan att det skapas någon ny skidåkning i mellan-terrängen?
Vilket då innebär att man får möjlighet att komma till ett nytt skidområde, men man kastar bort 2x30 min skidåkning av sin dag för att få göra det. Ungefär som att åka några timmar i Chamonix och sedan ta bilen till Courmayeur och åka där ett par timmar och sedan tillbaka igen.
Lite som när Hochgurgl och Obergurgl byggdes ihop med en gondol som också bara ger transport utan fallhöjd och skidåkning. Fast denna är kortare än 30 min.

Om bergsterrängen mellan Cervinia och Champoluc exploateras för skidåkning så är det ju en helt annan sak. Då blir det ju ett mäktigt skidsystem.
Men det är väl tveksamt om det skulle gå att ta sig från Alagna till Unterrothorn (Zermatt) och tillbaka på samma dag.

Här har jag tagit kabinen upp från Macugnaga och slår en drill in i Saas Fee dalen.
Här skulle man enkelt kunna bygga ihop systemen mellan 🇮🇹och🇨, vilket de pratat om i 30 års tid.. (man kanske skulle investera i en fastighet i lilla bortglömda Macugnaga.?😇

Bilagor

• 0D5932B4-C093-46EE-8865-27DD7D2568A3.png
    0D5932B4-C093-46EE-8865-27DD7D2568A3.png
    196.9 KB · Besök: 177
Skulle det inte bli världens största liftsystem, inte bara europas? De största idag ligger väl i Alperna?

Det är naturligtvis häftigt när det kopplas ihop stora skidområden, men då tycker jag att det ska göras på rätt sätt.
Om jag förstår det här rätt så är det bara en 30 min lång transportlift mellan två skidområden (Cervinia och Champoluc) utan att det skapas någon ny skidåkning i mellan-terrängen?
Vilket då innebär att man får möjlighet att komma till ett nytt skidområde, men man kastar bort 2x30 min skidåkning av sin dag för att få göra det. Ungefär som att åka några timmar i Chamonix och sedan ta bilen till Courmayeur och åka där ett par timmar och sedan tillbaka igen.
Lite som när Hochgurgl och Obergurgl byggdes ihop med en gondol som också bara ger transport utan fallhöjd och skidåkning. Fast denna är kortare än 30 min.

Om bergsterrängen mellan Cervinia och Champoluc exploateras för skidåkning så är det ju en helt annan sak. Då blir det ju ett mäktigt skidsystem.
Men det är väl tveksamt om det skulle gå att ta sig från Alagna till Unterrothorn (Zermatt) och tillbaka på samma dag.
Ja, det kan helt klart bli för stort ibland. Liftarna är ju bara öppna mellan typ 9-15/16. Bor man på ena stället måste man ju skynda på för att inte missa sista gondolen tillbaka, haha.

Ändå betydligt snabbare än att åka buss Champoluc-Cervinia. Vinden lär bli ett problem. Inte helt ovanligt att de stänger förbindelserna mellan dalarna i Monterosa. Förra veckan var det helt stängt mellan dalarna en dag och tre dagar då man beordrades återvända till "sin" dal runt lunchtid. Annars ett väldigt trevligt skidsystem om än snöfattigt i år.

Återstår att se men det borde ju inte vara omöjligt att lägga en pist ungefär där liften är planerad. Trevlig tur där nu om man är beredd att skinna tillbaka via Antagnod liften och Chamois liftarna. Litet synd då Monterosa är ganska genuint skidområde.

Återstår att se men det borde ju inte vara omöjligt att lägga en pist ungefär där liften är planerad. Trevlig tur där nu om man är beredd att skinna tillbaka via Antagnod liften och Chamois liftarna.
Problemet är väl att nån ska dit och pista den varje natt.

Cervinia-Zermatt och Monterosa Ski är väl båda var för sig tillräckligt stora skidsystem, behöver man större?

Är Zermatt så pigga på det här? Känns som om det kommer att bli lite ensidig transport.

Är Zermatt så pigga på det här? Känns som om det kommer att bli lite ensidig transport.

Det var min första tanke också, det känns som att det är italienarna som har absolut mest att vinna på ett sånt här projekt. Och då framförallt Cervinia.

Har just skidat i dessa områden och har också svårt att se fördelarna. Tror att denna lift (som jag betvivlar blir verklighet) mest kommer att användas av boende i Champoluc som är villiga att offra en timme och är nyfikna på en dag i Zermatt och möjligen vice versa.

Möjligen mer attraktivt för sommarturismen men för dem finns ju redan många vackra liftturer att välja på.

Istället borde t ex systemet kring Champoluc utvecklas lokalt. Nu finns det t ex bara en svart pist ner till byn och en svart pist som måste passeras om man vill ta sig till Gressoney/Alagna.

Cervinia är troligen inte alls intresserade av detta. Det tar redan i princip för lång tid att ta sig till de bättre backarna i Zermatt och tillbaks utan en dag mest full av liftåkning och halvtrista transporter. Om vinden ens tillåter. Längre än så hinns inte med. Motsvarande gäller nog för Alagna som PC skriver.

Stora system som fungerar bra har njutbara backar under i princip varje lift som tar dig vidare och tillbaka. Se t ex Zillertal Arena, Sella Ronda, Les Trois Vallées, Arlberg mm
Eller/och breder ut sig i flera dimensioner, inte bara en räcka liftar på ett snöre.

Jag har ett hus och känner lite folk i området. Det som är en av tankarna är att öppna upp möjligheter och åtkomst att trastortera sig från södra europa till centrala/norra europa. Det ska även vara miljömässigt rätt då tåg ska vara ett huvudalternativ. Att tex ta en medelhavskryssning, komma till Rom, Venedig eller Nice och fortsätta med tåg och buss upp genom Aostadalen för att sedan komma till Schweiz och vidare till tex Paris. Vad jag har förstått ligger inte liftens huvudargument på skidåkningen. Gissar att om det bara var skidåkningen skulle en annan sträckning vara bättre.

Cervinia och Valtournenche skulle jag däremot tro är de stora vinnarna. Orterna ligger i "mitten" av systemet och det är lättare att argumentera för att fler skulle vilja bosätta sig där för att ha alla valmöjligheter att åka eller vandra eller cykla i närliggande orter, och det är väl precis det som alla affärsidkare, hotell, restauranger och turistattraktioner önskar sig, ett levande alplandskap året runt med bofasta som kan försörja sig och ägare som slipper ödlsa mycket tid på att anställa säsongare till varje säsong. Byarna skulle leva upp som åretrunt orter med ett utbud och service som håller högre klass än dagens.

Visst, detta med en halvtimme eller timme i liften hit eller dit blir ju annorlunda ur ett sommarperspektiv. Det finns ju redan en hel del liftar i alperna som enbart servar sommarturismen.

CMP2-1000x405.jpg

Projektet Cervino Monterosa Paradise är just nu kanske det mest ambitiösa turistprojektet i hela Alperna. Med en 10 kilometer lång lift vill man koppla samman Italien med Schweiz och skapa Europas största system.

Läs hela artikeln:
Hej, Det är svårt att hitta info om hur det går med detta. Vet ni om projektet blir av?

Tillbaka
Topp