Gore-Tex 40d vs 70d

Frycke

Medlem
Gore-Tex 40d vs 70d
Hej!

Har lite funderingar och skulle behöva lite synpunkter. Först och främst är jag ute efter en ny skaljacka.

Har kikat och klämt och känt på ett gäng redan. Och det vanligaste jag stött på är tex Gore-Tex Pro 40d med förstärkningar av 70d.

Kan inte låta bli att tycka att tyget känns rätt tunt och ömtåligt?

Har även stött på en och annan jacka med enbart 70-80d Gore-Tex Pro, tyget på dessa känns ju mycket mera robust. Men hur är andningsförmågan i praktiken? Är den lika kass i båda fallen? I sånna fall är ju kanske en jacka med 70-80d mera mångsidig. Eller vad säger expertisen?

Mvh
Daniel

Gore-Tex 40d vs 70d
Hej!

Har lite funderingar och skulle behöva lite synpunkter. Först och främst är jag ute efter en ny skaljacka.

Har kikat och klämt och känt på ett gäng redan. Och det vanligaste jag stött på är tex Gore-Tex Pro 40d med förstärkningar av 70d.

Kan inte låta bli att tycka att tyget känns rätt tunt och ömtåligt?

Har även stött på en och annan jacka med enbart 70-80d Gore-Tex Pro, tyget på dessa känns ju mycket mera robust. Men hur är andningsförmågan i praktiken? Är den lika kass i båda fallen? I sånna fall är ju kanske en jacka med 70-80d mera mångsidig. Eller vad säger expertisen?

Mvh
Daniel
Inte handlat skalplagg på många år, men när jag senast gjorde det så var 3 lager gore-tex pro det värsta man kunde ha om man ville ha hardshell. Jag skulle tro att du kan få svar på dina frågor genom att googla eller kolla på någon genomgång på Youtube, men se till att du jämför plagg med lika många lager gore-tex.

2-lagersjackor är ofta lite enklare eller riktade mot toppturare och väger således mindre/är tunnare

Gore-Tex 40d vs 70d
2-lagersjackor är ofta lite enklare eller riktade mot toppturare och väger således mindre/är tunnare
Det är precis tvärtom - 2-lagersjackor är tjockare och tyngre.
image.png

Gore-Tex 40d vs 70d
Skulle påstå att 40d är för turande och liknande medan 70d-80d är för vanligt användare. Sen har du 150d-200d som kan vara delar eller förstärkning.
Norröna skriver ut tjockleken på tyget i sina produkter.

Gore-Tex 40d vs 70d
Skulle påstå att 40d är för turande och liknande medan 70d-80d är för vanligt användare. Sen har du 150d-200d som kan vara delar eller förstärkning.
Norröna skriver ut tjockleken på tyget i sina produkter.
Intressant, på vilket sätt är turande mindre påfrestande än vanlig luftburen åkning?
Eller är det så att det är vikten man jagar och därmed väljer 40d som väger mindre?

Gore-Tex 40d vs 70d
Intressant, på vilket sätt är turande mindre påfrestande än vanlig luftburen åkning?
Eller är det så att det är vikten man jagar och därmed väljer 40d som väger mindre?
Turande kan nog slita en del på grenen och armhålorna, men i övrigt så åker man ju en tiondel så mycket som man gör liftburet. Blir således en tiondel så många grenar du åker in i, en tiondel så många vurpor och en tiondel så mycket stålkanter mot innerbenet av byxan.

Sen har vi dessutom viktaspekten som du nämner. Varje gram räknas.

Gore-Tex 40d vs 70d
Turande kan nog slita en del på grenen och armhålorna, men i övrigt så åker man ju en tiondel så mycket som man gör liftburet. Blir således en tiondel så många grenar du åker in i, en tiondel så många vurpor och en tiondel så mycket stålkanter mot innerbenet av byxan.

Sen har vi dessutom viktaspekten som du nämner. Varje gram räknas.
Tack för förtydligande, det låter helt rimligt.

Gore-Tex 40d vs 70d
Vikten och packningsvolymen spelar någorlunda roll för mig. Jag har åkt flera år med Arcteryx Sentinel jacka (40d), vilket tar betydligt mindre plats i ryggsäcken än min gamla Arcteryx Rush (80-100d). Jag använder min hardshell väldigt sällan när jag turar.

Tillbaka
Topp