Salomon Shift

Salomon Shift
Du klistrade ju själv in text som förklarar. Delta mäts i mm. Delta-vinkeln en effekt av delta och sullängden.
Delta measurement is the height difference (delta) between the place the boot sits on the heel binding-to-base measurement and the toe binding antifriction thingy-to-base. Delta angle is the slope angle created by these two points
Jag är inte helt säker på vad du är ute efter men vinklar mäts sällan i mm.
Jag försökte klargöra skillnaden mellan vad som bör anses som specifikt delta vs generellt delta löst baserat på branschens fokus på datapunkter.
#fwiw

Salomon Shift
Upptäckte detta i helgen då jag för första gången åkte på mina Shift, upplever att jag står för upprätt och får inte mitt strulande knä i en "bekvämt" läge medans Salomon Sth 13 funkar hur bra som helst,vågar man sätta en distans under hälen ?

Ingen med bättre koll än mig på vad man skulle kunna ställa till med om man skulle montera en platta under hälen ?

Salomon Shift
Ingen med bättre koll än mig på vad man skulle kunna ställa till med om man skulle montera en platta under hälen ?
Jag har ingen shift-bindning i handen så det här utgår ifrån att häldelen är utformad "som en vanlig step-in häl".
ställa till #1: Att bindningen inte löser ut som den skall.
ställa till #2: Är plattan tjock nog kan du nog inte stiga ner i bindningen.

Den bästa och enklaste lösningen brukar vara att montera plattor under bindningarna så att pjäxa<->bindning får arbeta som det var tänkt.
Fram med trigonometri-kunskaperna och räkna ut din egen favoritbindnings-delta och återskapa det på dina skidor med shift-bindningar.
#fwiw #snö #lyckatill

Salomon Shift
Jag har ingen shift-bindning i handen så det här utgår ifrån att häldelen är utformad "som en vanlig step-in häl".

Den bästa och enklaste lösningen brukar vara att montera plattor under bindningarna så att pjäxa<->bindning får arbeta som det var tänkt.
Fram med trigonometri-kunskaperna och räkna ut din egen favoritbindnings-delta och återskapa det på dina skidor med shift-bindningar.
#fwiw #snö #lyckatill
Det är väl alternativ #1 jag bävar för, strulande knän har jag redan 😅

Salomon Shift

#fwiw #snö #lyckatill
Jag har typ testat detta med shift, 5mm iskaka under pjäxan och en snövall senare låg jag på mage...
Shift har mycket låg vertikal elasticitet så du behöver inte mycket under hälen innan bindningen tjuvsläpper. Undrar om snö under pjäxan är grundorsaken till att många gnäller på tjuvsläpp med shift, har dock aldrig fått bekräftat om det är häldelen eller tådelen vissa personer har problem med. Min har aldrig strulat sen jag blivit nitisk med att få bort all snö.

Så med Shift skulle jag säga att det är kört att bygga något under pjäxan utan det är under bindningen som gäller om du ska försöka något.

Även medvetet labbat med detta för att slippa glapp med marker squire då den lättar i hälen vid relativt lågt plöstryck jämfört med kraften som krävs för att bindningen ska lösa ut = Skitkonstruktion... Ingen succe där heller utan blev ett byte till griffon för att "lösa problemet"

Salomon Shift
Jag har typ testat detta med shift, 5mm iskaka under pjäxan och en snövall senare låg jag på mage...
Shift har mycket låg vertikal elasticitet så du behöver inte mycket under hälen innan bindningen tjuvsläpper. Undrar om snö under pjäxan är grundorsaken till att många gnäller på tjuvsläpp med shift, har dock aldrig fått bekräftat om det är häldelen eller tådelen vissa personer har problem med. Min har aldrig strulat sen jag blivit nitisk med att få bort all snö.

Så med Shift skulle jag säga att det är kört att bygga något under pjäxan utan det är under bindningen som gäller om du ska försöka något.

Även medvetet labbat med detta för att slippa glapp med marker squire då den lättar i hälen vid relativt lågt plöstryck jämfört med kraften som krävs för att bindningen ska lösa ut = Skitkonstruktion... Ingen succe där heller utan blev ett byte till griffon för att "lösa problemet"
Jag tänker att man isf får schimsa själva bakre bindningen, under den. Att krångla med pjäxan ger ju bra problem med andra bindningar istället !

Salomon Shift
Typ så här, fast bak då.
Här är det 5mm skärbräda.
09415B20-3F1E-4E16-B170-CA474C5DDE81.jpeg

Salomon Shift
Jag tänker att man isf får schimsa själva bakre bindningen, under den. Att krångla med pjäxan ger ju bra problem med andra bindningar istället !
Jag tänker tvärtom:
funderar på att shimsa bakre Grip Walksulan på pjäxan - annars blir det fel i bindningen när jag använder turpjäxorna i Shiftbindningen..

(eller: hur man än vänder sig så har man röven där bak)

Salomon Shift
Jag tänker tvärtom:
funderar på att shimsa bakre Grip Walksulan på pjäxan - annars blir det fel i bindningen när jag använder turpjäxorna i Shiftbindningen..

(eller: hur man än vänder sig så har man röven där bak)
Ska man inte bibehålla tjockleken i klacken som bindningen låser fast? Eller tänker du fräsa ned ovansidan på klacken som gör med racepjäxorna när man sätter högre lifters på dem?

Senast ändrad:
Salomon Shift
Sak man inte bibehålla tjockleken i klacken som bindningen låser fast? Eller tänker du fräsa ned ovansidan på klacken som gör med racepjäxorna när man sätter högre lifters på dem?

Jag kan konstatera att mina Technica turprjäxor (zero g) har betydligt högre klack (ovansidan) än mina nya Technica Cohise med Grip Walk, så det borde inte vara några problem

Salomon Shift
Jag kan konstatera att mina Technica turprjäxor (zero g) har betydligt högre klack (ovansidan) än mina nya Technica Cohise med Grip Walk, så det borde inte vara några problem
Men totala tjockleken mellan sulans undersida och klackens ovansida är väl standard. Du har säkert koll på det, men jag ville ta upp detta för att någon inte åker på onödig tankevurpa.

Salomon Shift
Men totala tjockleken mellan sulans undersida och klackens ovansida är väl standard. Du har säkert koll på det, men jag ville ta upp detta för att någon inte åker på onödig tankevurpa.
Nog håller jag med om att i det fall som jag beskriver så måste det vara bindningens delta/ramp/vinkel mellan häl och tå man vill ändra, då ändringar på pjäxan gör förändringen mot alla bindningar. Medans jag och andra verkar uppleva problemet med just Shift.

@farsan56 hade ju en bra lösning !

Salomon Shift
Nog håller jag med om att i det fall som jag beskriver så måste det vara bindningens delta/ramp/vinkel mellan häl och tå man vill ändra, då ändringar på pjäxan gör förändringen mot alla bindningar. Medans jag och andra verkar uppleva problemet med just Shift.

@farsan56 hade ju en bra lösning !
Ja, jag skulle också shimsa upp hela bindningen. Ville bara påminna alla om att vid modifikationer på pjäxor måste standardmåtten bibehållas.

Salomon Shift
Om pjäxan byggs på undertill behövs klacken fräsas ned, beroende på pjäxa och syfte kan det vara en god eller dålig ide

Salomon Shift
Om pjäxan byggs på undertill behövs klacken fräsas ned, beroende på pjäxa och syfte kan det vara en god eller dålig ide
Kanske inte helt lätt att se på bilden men den svarta (med Grip walk) är ca 5mm lägre än den vita turpjäxan.

Visst borde man kunna shimsa upp den svarta pjäxan till samma höjd som den vita? (Vilket skulle ”jämna ut” deltan men viktigast: påverka skaftvinkeln)

Bilagor

• 352F26AC-F1BF-4C01-B9DC-56610D8B1FB7.png
    352F26AC-F1BF-4C01-B9DC-56610D8B1FB7.png
    236.6 KB · Besök: 134
Salomon Shift
Kanske inte helt lätt att se på bilden men den svarta (med Grip walk) är ca 5mm lägre än den vita turpjäxan.

Visst borde man kunna shimsa upp den svarta pjäxan till samma höjd som den vita? (Vilket skulle ”jämna ut” deltan men viktigast: påverka skaftvinkeln)
Jag tycker detta ser jättekonstigt ut och bindningen kommer inte agera på samma sätt med dessa två pjäxor. Spontana känslan är att något är helt galet...

Var tvungen att läsa standarden och toleranserna är betydligt mycket högre än jag väntat mig...
ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på hälklacken ska vara 31 +/- 1 mm
ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 1 mm
ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på hälklacken ska vara 32 +/- 2 mm.
ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på tåklacken ska vara 28 +/- 3 mm.
Alltså kan det i maximala fall skilja 4 mm i klackhöjd mellan två pjäxor tillverkade enligt spec.

Eftersom Shift har 9 mm vertikal elasticitet i hälen gör detta en ganska märkbar skillnad med bara 5 mm elasticitet kvar. Misstänker att dom mäter 9 mm elsticitet med pjäxa på 30mm hälklack för att få så stor siffra som möjligt men det är en gissning och skulle uppskatta Fakta!

Så det ska fungera att bygga upp hälen till 34 mm förutsatt att bindningen är gripwalk kompatibel. Men personligen hade jag inte gjort det som en långsiktig lösning då bindningen lär lösa ut lättare och bli mer nyckfull pga den förlorade elasticiteten.

Bilagor

• ISO5355_DIN_Boot_Measurements.png
    ISO5355_DIN_Boot_Measurements.png
    79 KB · Besök: 103
  • ISO9523_DIN_Boot_Measurements.png
    ISO9523_DIN_Boot_Measurements.png
    74.7 KB · Besök: 97
Salomon Shift
Jag tycker detta ser jättekonstigt ut och bindningen kommer inte agera på samma sätt med dessa två pjäxor. Spontana känslan är att något är helt galet...

Var tvungen att läsa standarden och toleranserna är betydligt mycket högre än jag väntat mig...
ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på hälklacken ska vara 31 +/- 1 mm
ISO 5355 (Klassisk DIN): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 1 mm
ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på hälklacken ska vara 32 +/- 2 mm.
ISO 9523 (Gripwalk): Höjden på tåklacken ska vara 28 +/- 3 mm.
Alltså kan det i maximala fall skilja 4 mm i klackhöjd mellan två pjäxor tillverkade enligt spec.

Eftersom Shift har 9 mm vertikal elasticitet i hälen gör detta en ganska märkbar skillnad med bara 5 mm elasticitet kvar. Misstänker att dom mäter 9 mm elsticitet med pjäxa på 30mm hälklack för att få så stor siffra som möjligt men det är en gissning och skulle uppskatta Fakta!

Så det ska fungera att bygga upp hälen till 34 mm förutsatt att bindningen är gripwalk kompatibel. Men personligen hade jag inte gjort det som en långsiktig lösning då bindningen lär lösa ut lättare och bli mer nyckfull pga den förlorade elasticiteten.
Suveränt grävjobb!
Kan du inte ta fram måtten ISO för turpjäxor när du ändå är i farten?

Salomon Shift
Suveränt grävjobb!
Kan du inte ta fram måtten ISO för turpjäxor när du ändå är i farten?
Förbannat! Du fick mig att inse att jag har fel i inlägget ovan...

Kommer en uppdatering på ett tag. Grundproblemet är följande:
ISO 5355 Alpine (DIN) Soles
ISO 9523 Alpine Touring Soles
ISO 23223 GripWalk Soles

Lite lycklig ändå för detta är nog första gången jag fått svar av SIS preview av ISO standarderna utan att pynta 1500*3 kr...

Salomon Shift
Fortsättning med lite korrigeringar.
Jag har skippat barnversioner och endast tittat på vuxensulor. Läs gärna preview från sis som erbjuder lite mer än mina små utdrag.

ISO 5355 (Alpine ski-boots): Höjden på hälklacken ska vara 31 +/- 1 mm
ISO 5355 (Alpine ski-boots): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 1 mm

ISO 9523 (Touring ski-boots): Höjden på hälklacken ska vara 32 +/- 2 mm.
ISO 9523 (Touring ski-boots): Höjden på tåklacken ska vara 23 +/- 3 mm 40 +/- 10 mm in från tåspetsen. Totalt 28 +/-3 mm från lägsta punkt

ISO 23223 (Improved walking soles (Gripwalk)): Höjden på hälklacken ska vara 30,5 +2/-1 mm.
ISO 23223 (Improved walking soles (Gripwalk)): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 0,75 mm 34 mm in från tåspetsen. Se ritning
Lägsta punkten är dock ytterligare 6,5 mm längre ned för att göra det bekvämare att stå/gå i pjäxorna även utan "afterski läget".

ISO 5355 och 23223 är tänkt att vara plana och ha AFD på i stort sett samma höjd och borde därmed gå att tillverka en bindning med ej justerbar AFD som är kompatibel med både 5355 och 23223. Däremot kräver ISO 9523 att AFDn går att sänka ca 10 mm för att överdelen av tåläppen ska vara i samma höjd som med 5355 och 23223 pjäxor.

Detta förutsätter att jag tänkt rätt, inte 100% solklara mått i ritningen för detta...
Så dom har tänkt lite så 5355, 9523 och 23223 ger alla samma förutsättningar till att ha en plan sula med alla bindningar. Alltså ingen vinkel mellan tå och häl vid korrekt justerad AFD.

Shiftspecifikt
Alltså kan det i maximala fall skilja 4,5 mm i klackhöjd mellan två pjäxor tillverkade enligt spec.

Eftersom Shift har 9 mm vertikal elasticitet i hälen gör detta en ganska märkbar skillnad med bara halva (4,5 mm) elasticitet kvar. Misstänker att dom mäter 9 mm elsticitet med pjäxa på 29,5 mm hälklack för att få så stor siffra som möjligt men det är en gissning och skulle uppskatta Fakta (jaga standarder)!

Kan detta vara en grundorsak till vissa individers bekymmer med tjuvsläpp?

Slutsats:
Dom har skapat ett riktigt trassel med dessa standarder.
För att göra livet riktigt jävligt finns det dessutom bindningsstandarder som är relaterade men inte direkt kopplade, så det blir en hel drös med spännande permutationer...

Finns inget vad jag kan se om hur man får bygga pjäxan internt, vilket ger tillverkaren mycket stor frihet i höjdskillnad mellan häl och tå.

Värsta jag varit med om är K2 pinnacle som lagt en puckel mitt under foten tvärs över pjäxan (inte bara under hålfoten). Hade problem med kramp i månader innan jag klurade ut orsaken...

Vem kompletterar med bindningsritningarna?

Bilagor

• ISO_5355_2019_EN.pdf
    ISO_5355_2019_EN.pdf
    1.9 MB · Besök: 95
  • ISO_23223_2021_EN.pdf
    ISO_23223_2021_EN.pdf
    1.3 MB · Besök: 184
  • ISO_9523_2019_EN.pdf
    ISO_9523_2019_EN.pdf
    1.5 MB · Besök: 271
  • ISO5355_DIN_Boot_Measurements.png
    ISO5355_DIN_Boot_Measurements.png