Fortsättning med lite korrigeringar.
Jag har skippat barnversioner och endast tittat på vuxensulor. Läs gärna preview från sis som erbjuder lite mer än mina små utdrag.
Alpine ski-boots -- Requirements and test methods - ISO 5355:2019Livelink Log-inbaseURL = "/isostd/livelink"User Log-in To:ISOSTD
www.sis.se
ISO 5355 (Alpine ski-boots): Höjden på hälklacken ska vara 31 +/- 1 mm
ISO 5355 (Alpine ski-boots): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 1 mm
Touring ski-boots for adults -- Interface with touring ski-bindings -- Requirements and test methods - ISO 9523:2019This document specifies the dimensions and characteristics of the interface, requirements, test methods, and marking of ski-boots with a rigid sole (see 3
www.sis.se
ISO 9523 (Touring ski-boots): Höjden på hälklacken ska vara 32 +/- 2 mm.
ISO 9523 (Touring ski-boots): Höjden på tåklacken ska vara 23 +/- 3 mm 40 +/- 10 mm in från tåspetsen. Totalt 28 +/-3 mm från lägsta punkt
Alpine ski boots with improved walking soles — Interface with alpine ski-bindings – Requirements and test methods - ISO 23223:2021Corrected version 2022-10 This document specifies requirements, test methods and marking for alpine ski-boots with improved walking soles that are used with...
www.sis.se
ISO 23223 (Improved walking soles (Gripwalk)): Höjden på hälklacken ska vara 30,5 +2/-1 mm.
ISO 23223 (Improved walking soles (Gripwalk)): Höjden på tåklacken ska vara 19 +/- 0,75 mm 34 mm in från tåspetsen.
Se ritning
Lägsta punkten är dock ytterligare 6,5 mm längre ned för att göra det bekvämare att stå/gå i pjäxorna även utan "afterski läget".
ISO 5355 och 23223 är tänkt att vara plana och ha AFD på i stort sett samma höjd och borde därmed gå att tillverka en bindning med ej justerbar AFD som är kompatibel med både 5355 och 23223. Däremot kräver ISO 9523 att AFDn går att sänka ca 10 mm för att överdelen av tåläppen ska vara i samma höjd som med 5355 och 23223 pjäxor.
Detta förutsätter att jag tänkt rätt, inte 100% solklara mått i ritningen för detta...
Så dom har tänkt lite så 5355, 9523 och 23223 ger alla samma förutsättningar till att ha en plan sula med alla bindningar. Alltså ingen vinkel mellan tå och häl vid korrekt justerad AFD.
Shiftspecifikt
Alltså kan det i maximala fall skilja 4,5 mm i klackhöjd mellan två pjäxor tillverkade enligt spec.
Eftersom Shift har 9 mm vertikal elasticitet i hälen gör detta en ganska märkbar skillnad med bara halva (4,5 mm) elasticitet kvar. Misstänker att dom mäter 9 mm elsticitet med pjäxa på 29,5 mm hälklack för att få så stor siffra som möjligt men det är en gissning och skulle uppskatta Fakta (jaga standarder)!
Så det ska fungera att bygga upp hälen till 34 mm förutsatt att bindningen är gripwalk kompatibel. Men personligen hade jag inte gjort det som en långsiktig lösning då bindningen lär lösa ut lättare och bli mer nyckfull pga den förlorade elasticiteten.
Kan detta vara en grundorsak till vissa individers bekymmer med tjuvsläpp?
Slutsats:
Dom har skapat ett riktigt trassel med dessa standarder.
För att göra livet riktigt jävligt finns det dessutom bindningsstandarder som är relaterade men inte direkt kopplade, så det blir en hel drös med spännande permutationer...
Finns inget vad jag kan se om hur man får bygga pjäxan internt, vilket ger tillverkaren mycket stor frihet i höjdskillnad mellan häl och tå.
Värsta jag varit med om är K2 pinnacle som lagt en puckel mitt under foten tvärs över pjäxan (inte bara under hålfoten). Hade problem med kramp i månader innan jag klurade ut orsaken...
Vem kompletterar med bindningsritningarna?