Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Här är ett annat exempel på när jag tycker att de missbrukar sin ställning: Man stänger ner backar under lågsäsong för att det är för lite folk. Men i princip så fungerar inte deras dynamiska prissättning. Så du betalar för fullpris för en produkt som inte levereras. Bättre exempel enligt mig. ;)

Men varför haka upp sig på denna lilla delfråga. De gör ju så mycket mer fel, precis som du beskriver. För en vettig diskussion i stället om hur vi (ni) bäst kan påverka. Bocka o buga med mössan ii handen?

Jag har påpekat till Glisseur att jag gav exempel på vad protester kan leda till, inte en geoteknisk slutledning.

Jag älskar Åre så jag åker dit trots alla dess brister, men jag kommer likväl påpeka Skistars brister och uppmärksamma när andra gör detsamma för att få till en förbättring (helst hade man velat se att de säljer av Åre och fokuserar på Sälen och Valle, men det lär ju inte hända).
Följdfråga på det blir då.
1. Var Åre bättre på ÅKAB:s tid och då isåfall på vilket sätt?
2. Vilka tycker du skall köpa Åre och driva det?

Men varför haka upp sig på denna lilla delfråga. De gör ju så mycket mer fel, precis som du beskriver. För en vettig diskussion i stället om hur vi (ni) bäst kan påverka. Bocka o buga med mössanni handen?
Liten och stor fråga. Längdspår upptar ju ganska stora ytor och hur mycket ska man exploatera fjällmiljön så att sånna som längd-Erik blir nöjd.

Liten och stor fråga. Längdspår upptar ju ganska stora ytor och hur mycket ska man exploatera fjällmiljön så att sånna som längd-Erik blir nöjd.
Som sagt, detta blir bara absurdare, snacka om att missa poängen igen trots x antal upprepningar. Så återigen, fortsätt betala in så får jag det bättre i alperna.

Ps. Skistar är så mycket mer än både Åre och Sverige. Ds.

Samtidigt så drivs en ganska tydlig hållning mot Skistar av några som uppenbarligen aldrig åker till deras områden.

Jag har varit i Åre ett tjugotal gånger, senast vid påsk för två år sedan. Då stod VM8-an still i flera dagar vilket kompenserades med en (1) timmes extra kvällsskidåkning en (1) kväll. Och en av de antika liftarna i vackra Tväråvalvet (min favoritplats i Åre) stannade just när vi alla lyckats ta oss dit (se bild nedan, notera man med skiftnyckel).
Familjen har haft stuga i Duved, denna pärla som har en plats i mitt hjärta för alltid.

Mitt eget engagemang i frågan bygger på frustration och besvikelse. Främst när det gäller liftsystemet. Det kunde ha varit bättre. Allvarligt talat - inte mycket har förbättrats sedan sent 80-tal då jag var där som mest.
Nej, det var inte bättre på Åkabs tid - jo förresten, då fanns Tusenmetersliften - men i efterhand fantastiskt hur några drivande människor med mycket svagare kundunderlag då lyckats få till i princip samma liftar/system som dagens aktörer nu lever på och driver i botten.

Vem tror att Skistar hade byggt dagens liftsystem med en fjärdedel så många bäddar på plats? Hela affärsidén bygger ju på en infrastruktur (liftarna) som de själva inte behövt bygga upp och uppenbarligen inte utvecklar.

Det udda med denna tråd är inte att man är missnöjd med en viss kommersiell aktör/produkt och/eller dess pris. Det speciella är att så många rycker ut till försvar.

1679662137829.jpeg

Men varför haka upp sig på denna lilla delfråga. De gör ju så mycket mer fel, precis som du beskriver. För en vettig diskussion i stället om hur vi (ni) bäst kan påverka. Bocka o buga med mössan ii handen?

Jag har påpekat till Glisseur att jag gav exempel på vad protester kan leda till, inte en geoteknisk slutledning.
Du har gjort ditt val genom att inte köpa liftkort eller hyra boende av Skistar. Dessutom verkar du nöjd över valet att åka skidor i Österrike och stundtals i Norge. Gott så. Det är ett sätt att påverka ett börsnoterat företag, att inte köpa deras varor eller tjänster.

Jag som betalande kund, boendes i Åre och på så sätt delvis beroende av deras produkt, får hitta andra, konstruktiva sätt att påverka företaget på de punkter som jag anser påverka mig negativt. Bland annat genom att ha engagerat mig i den lokala cykelklubben som via en konstruktiv och respektfull dialog kunnat bidra till stora och positiva förändringar. Det jag lärt mig genom den processen är att även stora företag drivs av människor av kött och blod som lyssnar bäst genom samtal i en normal samtalston i kombination med sakliga argument och genomtänkta förslag än genom att "skrika, sparkas och slåss" (även om jag självklart fattar att det är skrivet i figurativ mening).

Det jag också lärt mig är att Åre (i det här fallet) är enormt komplext med många olika intressenter, inte minst markägare, som måste tas hänsyn till om man ska få någonting gjort eller förändrat. Eller kommunen och länsstyrelsen som agerar ständig bromskloss.

Med det sagt, prisnivån är en helt annan femma och börjar närma sig bristningsgränsen vintertid. Men efter att precis ha varit i Alperna och betalat horribla liftkortspriser även där så är jag rädd för att det är en negativ utveckling som hela skidvärlden är mitt inne i, inte bara Sverige.

Du har gjort ditt val genom att inte köpa liftkort eller hyra boende av Skistar. Dessutom verkar du nöjd över valet att åka skidor i Österrike och stundtals i Norge. Gott så. Det är ett sätt att påverka ett börsnoterat företag, att inte köpa deras varor eller tjänster.

Jag som betalande kund, boendes i Åre och på så sätt delvis beroende av deras produkt, får hitta andra, konstruktiva sätt att påverka företaget på de punkter som jag anser påverka mig negativt. Bland annat genom att ha engagerat mig i den lokala cykelklubben som via en konstruktiv och respektfull dialog kunnat bidra till stora och positiva förändringar. Det jag lärt mig genom den processen är att även stora företag drivs av människor av kött och blod som lyssnar bäst genom samtal i en normal samtalston i kombination med sakliga argument och genomtänkta förslag än genom att "skrika, sparkas och slåss" (även om jag självklart fattar att det är skrivet i figurativ mening).

Det jag också lärt mig är att Åre (i det här fallet) är enormt komplext med många olika intressenter, inte minst markägare, som måste tas hänsyn till om man ska få någonting gjort eller förändrat. Eller kommunen och länsstyrelsen som agerar ständig bromskloss.

Med det sagt, prisnivån är en helt annan femma och börjar närma sig bristningsgränsen vintertid. Men efter att precis ha varit i Alperna och betalat horribla liftkortspriser även där så är jag rädd för att det är en negativ utveckling som hela skidvärlden är mitt inne i, inte bara Sverige.
Så varför klaga över mitt engagemang då?

Edit 2: För tydlighetens skull: Först skriver jag om Skistar och sen om Åre. Skistar är mer än Åre! Kom ihåg det ;)

NI skirver alltid att folk "rycker ut till försvar". Men det är väl egentligen ingen som försvarar alla uppenbarliga fel med Skistar? Är det nån som inte tycker det är för dyrt? Är det nån som tycker det är för lite folk vid sportlov? Man få väl påpeka att det inte alltid är långa köar. Tom ganska sällan.

Att påverka ett börsnoterat företag är väl enklast genom att inte köper av de/ inte åker dit. Och när det kommer till priser och mängden folk är det nog också det enda sättet. Men tror ni inte att vi som åker till en skistar destination jämför priser? Skistar kommer inte kunna höjer priser oändligt. Då kommer alla sluta åker dit. Men den gränsen är tydligen inte nåt. Och när vi ville åker nån långhelg i januari så var Tege det billigaste. (Dvs inkl boende, tågresa/bussresa och liftkort). Och då jämförde vi med Trillevallen, hafjell, bydalsfjällen etc...

När det kommer till andra brister/ problem i Åre (Edit: Läs: här handla det om Åre och inte Skistar!!!) så är kanske inte allting så värst enkelt. Mycket beror på vädret som i Åres fall innebär regn och plusgrader nån dag nästan varje vinter. Som innebär att man har myr och natur som man inte få ändra på (bra i mina ögon).

Sen det där med utvecklingen. I byn jag var i Alperna v 10 och 11 har jag varit för första gången 2008.
Sen dess har det byggs 1 6 stolslift, 1 gondol och en 2 stolslift byttes ut till en 6 stol. Rätt stort område där gondolen binder ihop två områden.
I Åre (sen 1999 då skistar köpte det) har det byggts (missat nånting?):
- VM8an
-VM 6an
- Olympialiften (eller hur den nu heter?) - Edit: Stjärnliften heter den ju
-sadelexpressen
- hummelliften
- fjällgårdsexpressen
- Och det blev nya gondoler till gondolen.
Så att det skulle vara samma som 80 talet är ju rent av fel.

Så vi behöver nog inte diskutera om att det är dåligt att Skistar har så stor makt, för att det är skit. Vi behöver inte diskutera priserna, för att de är för höga. När vi diskutera nåt annat så få vi håller oss till fakta.

Senast redigerad av en moderator:
Dåligt Stefan, du har ingen aning om hur mycket jag åkt i Skistars anläggningar. Bättre kan du om du vill vara konstruktiv.
Det har du rätt i och jag menade kanske inte bara dig. jag utgår ju bara ifrån vad du säger här. Här i den här tråden upprepar du ganska ofta att du inte åker till Skistars områden utan väljer andra områden istället. Det gör du rätt i vilket jag också gör om jag kan. :)
Det jag försöker säga är att diskussionen behöver bli mer nyanserad för att vara konstruktiv. Jag får känslan av att om man argumenterar emot ett påstående så blir man Skistar-älskare och oligipolivrare. När det många egentligen bara försöker göra är att få till en mer nyanserad bild.

Det har du rätt i och jag menade kanske inte bara dig. jag utgår ju bara ifrån vad du säger här. Här i den här tråden upprepar du ganska ofta att du inte åker till Skistars områden utan väljer andra områden istället. Det gör du rätt i vilket jag också gör om jag kan. :)
Det jag försöker säga är att diskussionen behöver bli mer nyanserad för att vara konstruktiv. Jag får känslan av att om man argumenterar emot ett påstående så blir man Skistar-älskare och oligipolivrare. När det många egentligen bara försöker göra är att få till en mer nyanserad bild.
Att jag numera inte åker dit så ofta har många orsaker. Men därför innebär det ju inte att man inte både känner till och kan ha åsikter om. Som parentes kan ju nämnas 10 dagar över jul i Hemsedal. Det finns ju många här som har svårt att inse att Skistar är så mycket mer än Åre och konstant blandar ihop kritik mot Skistar med kritik mot sin (älskade) by, bara läs här strax ovan.

Men varför är det viktigare att få till en nyansering än att vara glad över att någon engagerar sig?

Skistars ställning och vinstmarginal rättfärdigar mycket kritik även om man ibland inte känner till all bakgrund.

Många hävdar ju att det bara är att låta bli att köpa deras produkter. Just det är ju problemet som vi alla som ju tydligen inte vet något om verkligheten försöker påpeka och diskutera, inte huruvida Skistar kan eller inte dra om sina längdspår.

Det finns ju många här som har svårt att inse att Skistar är så mycket mer än Åre och konstant blandar ihop kritik mot Skistar med kritik mot sin (älskade) by, bara läs här strax ovan.
Nu tycker du alltid att alla andra läser så dåligt. Men själv kan du inte heller ser att jag först skriver om Skistar och sen om Åre? Mest eftersom de flesta inlägg här handla om Åre... Men men,.

Jag editerade mitt inlägg för att göra det extra tydligt på vilket ställe jag skriver om Åre och inte Skistar... Kanske tydligare så?

Sen det där med utvecklingen. I byn jag var i Alperna v 10 och 11 har jag varit för första gången 2008.
Sen dess har det byggs 1 6 stolslift, 1 gondol och en 2 stolslift byttes ut till en 6 stol. Rätt stort område där gondolen binder ihop två områden.
I Åre (sen 1999 då skistar köpte det) har det byggts (missat nånting?):
- VM8an
-VM 6an
- Olympialiften (eller hur den nu heter?) - Edit: Stjärnliften heter den ju
-sadelexpressen
- hummelliften
- fjällgårdsexpressen
- Och det blev nya gondoler till gondolen.
Så att det skulle vara samma som 80 talet är ju rent av fel.

Så vi behöver nog inte diskutera om att det är dåligt att Skistar har så stor makt, för att det är skit. Vi behöver inte diskutera priserna, för att de är för höga. När vi diskutera nåt annat så få vi håller oss till fakta.
Om man tycker att det ens är relevant att jämföra orter med vitt skilda förutsättningar kan jag tycka att det är lite märkligt att man å ena sidan tycker att vi ska hålla oss till fakta å andra sidan jämför "alperna" med Åre.

När du jämför med din by i alperna glömmer du lägligt nog att redovisa alpbyns konkurrens (hur många likvärdiga/bättre skidorter inom ett par timmars bilfärd), hur många bäddar som tillkommit under aktuell period, hur många av dessa bäddar som liftbolaget förmedlar eller varit med och byggt, hur priserna för liftkort förändrats, hur dominerande liftbolaget är i ortens näringsliv i största allmänhet etc.

Nog förekommer det osakliga argument och gnäll från alla håll men det alla verkar missa är att kritiken kommer från alpin-entusiaster och riktar sig mot den dominerande aktörens sätt att sköta verksamheten och göra affärer. Att Skistar verkar ha ett gäng fans på forumet är kanske inte så konstigt men desto märkligare är att dessa känns en aning kränkta och verkar landa i att kritik mest är osakligt gnäll. Hur kritik ur ett entusiast och konsumentperspektiv kan röra upp så mycket känslor är i sanning en riktig gåta.

Om man tycker att det ens är relevant att jämföra orter med vitt skilda förutsättningar kan jag tycka att det är lite märkligt att man å ena sidan tycker att vi ska hålla oss till fakta å andra sidan jämför "alperna" med Åre.

När du jämför med din by i alperna glömmer du lägligt nog att redovisa alpbyns konkurrens (hur många likvärdiga/bättre skidorter inom ett par timmars bilfärd), hur många bäddar som tillkommit under aktuell period, hur många av dessa bäddar som liftbolaget förmedlar eller varit med och byggt, hur priserna för liftkort förändrats, hur dominerande liftbolaget är i ortens näringsliv i största allmänhet etc.

Nog förekommer det osakliga argument och gnäll från alla håll men det alla verkar missa är att kritiken kommer från alpin-entusiaster och riktar sig mot den dominerande aktörens sätt att sköta verksamheten och göra affärer. Att Skistar verkar ha ett gäng fans på forumet är kanske inte så konstigt men desto märkligare är att dessa känns en aning kränkta och verkar landa i att kritik mest är osakligt gnäll. Hur kritik ur ett entusiast och konsumentperspektiv kan röra upp så mycket känslor är i sanning en riktig gåta.
Jag få väl inser att min tid och ork inte räcker till en riktigt djup marknadsanalys och rätt jämförelse av en alpby och Åre. Men alperna anses ju vara bättre på allt. Därför exemplet.
Jag ser mig inte som Skistar fan, så jag ska inte gå in på det.
Men om man vill hålla sig till fakta: Åre by har 6 stycken stolsliftar. Alla av de byggdes av nuvarande ägare sen 2000. Är det då rätt att säga att ägaren inte utvecklar liftsystemet? Såklart kunde det utvecklas mera och det hade varit nice på många ställen. Men jag tycker ändå att det är inte helt rättvis att säaga att liftsystemet är samma som i 80 talet när det helt klart inte är sant... Är man då skistar fan med dold agenda när man påpekar det?

Mjo, det vill jag hävda - i alla fall i ett avseende. Antalet turistbäddar i förhållande till den totala liftkapaciteten låg inte på samma övermättade nivå.
Samtidigt så var väl svårigheterna att få ihop ekonomin ett av skälen till att ÅKAB sålde anläggningen till Sälenstjärnan.

Men jag tycker ändå att det är inte helt rättvis att säaga att liftsystemet är samma som i 80 talet när det helt klart inte är sant...

Liftarnas dragning är i princip samma nu som då. Minus tusenmetaren, minus Duveds Paradisliftar, plus en del i Björnen. Liftkartan ljuger i princip eftersom kabinen knappt används.

De stora stegen togs på 1980-talet långt före Skistars tid - när hela Tegefjäll, Björnen samt hela systemet ovanför ”Nationalarenan” tillkom. Sedan är det mest kosmetika, utan väsentlig utveckling jämfört med liftkartan före Skistar. Och många liftar är precis samma. Nedan en minst 25 år gammal karta.

1679669753069.jpeg

De som argumenterar för att oligopol är bra för skidkonsumenterna i Sverige (utan att kunna förklara varför) måste då i konsekvensens namn också tycka att:
- det är bra att ICA har en marknadsandel på 50,8% och att vi konsumenter också betalar mer för livsmedel i Sverige än i jämförbara länder.
- att det vore bra om ett bolag skulle ta över mer än halva marknaden för kläder & konfektion.
- att det vore bra om ett bolag skulle ta över mer än halva marknaden mobiltelefoni, internet och bredbandstjänster.
osv... osv...

Och så kommer det argument som "bolaget NN sköter pisterna bra", "vädret gjorde att det inte gick att göra bra skidspår, så det är inte deras fel", "det finns liftköer i Alperna också", osv...osv....

Om ni nu inte är anställda i bolaget i fråga (för då förstår jag att ni rycker ut till försvar), vad är det ni inte fattar?

Senast ändrad:
Jag få väl inser att min tid och ork inte räcker till en riktigt djup marknadsanalys och rätt jämförelse av en alpby och Åre. Men alperna anses ju vara bättre på allt. Därför exemplet.
Jag ser mig inte som Skistar fan, så jag ska inte gå in på det.
Men om man vill hålla sig till fakta: Åre by har 6 stycken stolsliftar. Alla av de byggdes av nuvarande ägare sen 2000. Är det då rätt att säga att ägaren inte utvecklar liftsystemet? Såklart kunde det utvecklas mera och det hade varit nice på många ställen. Men jag tycker ändå att det är inte helt rättvis att säaga att liftsystemet är samma som i 80 talet när det helt klart inte är sant... Är man då skistar fan med dold agenda när man påpekar det?
Inser att det nog är lönlöst men jag gör ett sista försök att vara superpedagogisk. Huruvida liftsystemet är ungefär det samma som på 80-talet är jag inte rätt person att yttra mig om men jag litar på Åre-kännarna som hävdar att det inte är någon större skillnad.

Djup marknadsanalys? Alltså din nivå är ju löjligt låg.

Det var du som jämförde med en "alpby" vilket innebär att om du vill verka seriös rimligen bör kunna visa att alpbyns förutsättningar är jämförbara med Åres. Kärnan i kritiken är ju att under tiden som väldigt lite gjorts åt backar/liftar så har man höjt priser orimligt mycket i förhållande till KPI, man har aktivt verkat för att kraftigt öka antal bäddar etc.

Och massor av skiddestinationer i hela europa har moderniserat sina liftar (och med pister som matchar) i så mycket högre grad än Skistar under de senaste decennierna - och utan att överexploatera antalet bäddar - så det är ju nästan skämmigt hur Skistar kan agera.

Jag kan verkligen hålla med om att liftkorten sticker iväg i pris. Men varför är många andra orter med i den prishetsen? En snabb slagning på Funäsfjällen nu i påsk så skiljer sig liftkortet mot Vemdalen med knappa 200 kr för en vuxen 6-8 dagar. Jag antar att bokningsläget är dåligt för samtliga aktörer nu i påsk? Varför är det ingen som står upp mot prishetsen och sänker priset? Var är skidsveriges Lidl här?

Jag kan verkligen hålla med om att liftkorten sticker iväg i pris. Men varför är många andra orter med i den prishetsen? En snabb slagning på Funäsfjällen nu i påsk så skiljer sig liftkortet mot Vemdalen med knappa 200 kr för en vuxen 6-8 dagar. Jag antar att bokningsläget är dåligt för samtliga aktörer nu i påsk? Varför är det ingen som står upp mot prishetsen och sänker priset? Var är skidsveriges Lidl här?
Men det har vi ju också diskuterat tidigare. Har man en så dominerande aktör som Skistar som sitter på alla "riktiga" fjällnära destinationer för den stora massan blir det ju mest copy cats bland de andra. Allt annat känns ju hopplöst för konkurrenterna. Vi har ju även benämnt det som att det är ganska kört för nordiska marknaden när konkurrensverket en gång i tiden godkände detta.

Men det har vi ju också diskuterat tidigare. Har man en så dominerande aktör som Skistar som sitter på alla "riktiga" fjällnära destinationer för den stora massan blir det ju mest copy cats bland de andra. Allt annat känns ju hopplöst för konkurrenterna. Vi har ju även benämnt det som att det är ganska kört för nordiska marknaden när konkurrensverket en gång i tiden godkände detta.
Låt oss hoppas att Norge inte går samma väg som Sverige.
Jag vet inte om detta har någon relevans i sammanhanget, men jag kan konstatera att liftkorten i Norge inte är dyrare än i Sverige.
Det borde de vara med tanke på att det generella kostnadsläget är högre i Norge.

Jo jag vet. Men här kommer ju analogin med Ica vs. Lidl in som PistCarver pratade om tidigare. Man sticker upp mot ICA, Axfoods och Coops dominanta ställning och går in och sänker priserna för att locka kunder. Jag tror att det är det enda sättet som man kan bryta Skistars dominans. Man gör en ok produkt men priskrigar sig in. Som det är idag så erbjuder man i Funäsdalen en lite sämre produkt till samma pris. Det vinner man inga kunder på eller?

Jo jag vet. Men här kommer ju analogin med Ica vs. Lidl in som PistCarver pratade om tidigare. Man sticker upp mot ICA, Axfoods och Coops dominanta ställning och går in och sänker priserna för att locka kunder. Jag tror att det är det enda sättet som man kan bryta Skistars dominans. Man gör en ok produkt men priskrigar sig in. Som det är idag så erbjuder man i Funäsdalen en lite sämre produkt till samma pris. Det vinner man inga kunder på eller?
Är Funäsfjällen sämre än Vemdalen och Sälen?
Det är väl ungefär samma typ av skidorter?
Med Åre och Hemsedal kan man inte jämföra, det är helt andra skidberg.

Lidl är ju en europeisk gigant med hur mycket muskler som helst. Funäsdalen kontra Peab är något helt annat.

Så länge kunderna strömmar till kommer Peab att fortsätta bygga sönder anläggningarna och höja priserna, oavsett vad andra aktörer hittar på.

Så länge ingen lyckas trycka upp en alptopp i Borlänge....

Därför att det inte går att driva en anläggning med förlust över tid. Men jag kan nämna som exempel att Hassela har använt Lets Deal för att slumpa bort boende och liftkort denna och förra säsongen. Kanske längre tillbaka också. Men förstås inte under högsäsong.

Jag förutsätter att frågan inte är seriös. Om den är det så ...... Varför ska konkurrerande anläggningar sänka priset under en av få perioder då dom är nästan garanterade att ha hög beläggning?

Är Funäsfjällen sämre än Vemdalen och Sälen?
Det är väl ungefär samma typ av skidorter?
Med Åre och Hemsedal kan man inte jämföra, det är helt andra skidberg.
Alltså allt är ju subjektivt. Men om man frågar den stora massan kopplat till utbud, kvalitet på pister, skidskola etc så skulle jag säga ja.
Sen åker jag hellre till Funäsfjällen personligen. ;)

Därför att det inte går att driva en anläggning med förlust över tid. Men jag kan nämna som exempel att Hassela har använt Lets Deal för att slumpa bort boende och liftkort denna och förra säsongen. Kanske längre tillbaka också. Men förstås inte under högsäsong.

Jag förutsätter att frågan inte är seriös. Om den är det så ...... Varför ska konkurrerande anläggningar sänka priset under en av få perioder då dom är nästan garanterade att ha hög beläggning?
Jag förutsätter att du förstår hur marknadsekonomi fungerar..? Man sänker priset för att vinna kunder. För att ta marknadsandelar.
Alternativet är att leverera en så mycket bättre produkt så att folk väljer dig istället.

Jag förutsätter att du förstår hur marknadsekonomi fungerar..? Man sänker priset för att vinna kunder. För att ta marknadsandelar.
Alternativet är att leverera en så mycket bättre produkt så att folk väljer dig istället.
Sedan gäller ju både att man har musklerna för en fajt, att man kan få ut ditt budskap samt att man kan få sj att bygga räls dit, vägverket att bygga motorväg eller på annat sätt flytta berget till mohammed, som man brukar säga. Bl.a.

Å fan!

Ändå lite intressant att du försöker utbilda mig i marknadsekonomi när det var du som frågade varför det bara skillde 200 kr mellan Vemdalen och Funäsfjällen i påsk :rolleyes:

EDIT: för att vara saklig så frågade du inte det men du tog upp det som något märkligt.

Senast ändrad:
De som argumenterar för att oligopol är bra för skidkonsumenterna i Sverige (utan att kunna förklara varför) måste då i konsekvensens namn också tycka att:
- det är bra att ICA har en marknadsandel på 50,8% och att vi konsumenter också betalar mer för livsmedel i Sverige än i jämförbara länder.
- att det vore bra om ett bolag skulle ta över mer än halva marknaden för kläder & konfektion.
- att det vore bra om ett bolag skulle ta över mer än halva marknaden mobiltelefoni, internet och bredbandstjänster.
osv... osv...

Och så kommer det argument som "bolaget NN sköter pisterna bra", "vädret gjorde att det inte gick att göra bra skidspår, så det är inte deras fel", "det finns liftköer i Alperna också", osv...osv....

Om ni nu inte är anställda i bolaget i fråga (för då förstår jag att ni rycker ut till försvar), vad är det ni inte fattar?
Vem är det som tycker att oligopol är bra? Jag har inte sett ett enda argument för det....

Som sagt, detta blir bara absurdare, snacka om att missa poängen igen trots x antal upprepningar. Så återigen, fortsätt betala in så får jag det bättre i alperna.

Ps. Skistar är så mycket mer än både Åre och Sverige. Ds.
Nyfiken fråga! Vill du att aktiekursen ska gå upp eller ner?

Tillbaka
Topp