[Artikel] Detta är Sveriges bästa offpist

Redaktionen

Aktiv medlem
Rikgransen-Sveriges-basta-offpistberg_utvald-1000x668.jpg

Det är 3 807 som har röstat i årets upplaga av Sveriges bästa offpistberg - här är resultatet! 

Läs hela artikeln:

Ett skämt att Gränsen tar det varje år. Säg ett år där liftar har fungerat tillfredsställande? Har alla förutsättningar att blir ett magiskt berg men ägarna vägrar konsekvent att satsa. Det finns inte ens parkeringar. Är röstningen baserad på att du kan ta helikopter till andra toppar?

Ett skämt att Gränsen tar det varje år. Säg ett år där liftar har fungerat tillfredsställande? Har alla förutsättningar att blir ett magiskt berg men ägarna vägrar konsekvent att satsa. Det finns inte ens parkeringar. Är röstningen baserad på att du kan ta helikopter till andra toppar?
Lift har ju ingen att göra med offpist?

På detta berg är det högst relevant. Hela berget är typ offpist som nås om liftarna går, vilket de sällan gör. Är omröstningen baserad på vad du når med Heli eller vilka andra toppar som du kan huda upp på?

På detta berg är det högst relevant. Hela berget är typ offpist som nås om liftarna går, vilket de sällan gör. Är omröstningen baserad på vad du når med Heli eller vilka andra toppar som du kan huda upp på?
Offpisten är fantastiskt i Riksgränsen. Om du får gå eller åka lift spelar ingen roll. Den är bara mycket bättre än allt annat i Sverige. Så vad har liften med OFFPISTEN att göra förstår jag inte?

Tycker att tillgängligheten är relevant, men det kanske bara är jag. Röstningen är "Sveriges bästa Offpistberg" Ser det som en helhet.

Har just varit i Riksgränsen/Björkliden några dagar. Alla liftarna gick (utom den onödiga nordalsliften).

Ett bra offpistberg FÅR inte har för effektiva liftar: då blir ju allt puder uppkört direkt 🎿❄️

Också precis hemkommen från Björkliden. Måste säga att en märkligare mix av åkare får man nog leta efter. Utöver som förväntat lokala Kiruna-familjer på sportlov vilka antagligen fick sina första skidor medan de låg i barnvagnen och off-pisträvar så var där påfallande många som gjorde sin absolut första dag på snö. Tycktes till stor del vara grupper av utländska studenter eller arbetare som skulle klämma in hela the nordic experience med skidor, hundspann, skoter, pimpling, snöskor och norrsken på fyra dagar.

Också precis hemkommen från Björkliden. Måste säga att en märkligare mix av åkare får man nog leta efter. Utöver som förväntat lokala Kiruna-familjer på sportlov vilka antagligen fick sina första skidor medan de låg i barnvagnen och off-pisträvar så var där påfallande många som gjorde sin absolut första dag på snö. Tycktes till stor del vara grupper av utländska studenter eller arbetare som skulle klämma in hela the nordic experience med skidor, hundspann, skoter, pimpling, snöskor och norrsken på fyra dagar.
Var erasmus-resa upp dit förra veckan. Om jag förstått det rätt körde de buss från Lund och plockade upp från fler universitet på vägen

Senast ändrad:
Skistar; gör högzon mer tillgängligt så kanske Åre kan ta andraplatsen nästa år. :)
Nu kom ju Åre etta så har lite svårt att se att liftbolaget ska lockas av en andraplats... Men ringer du SMHI och beställer bättre väder samt pratar med Norge om att bygga ett fjäll som skydd för stormvindarna från Atlanten? Det senare behövs som skydd mot nordtrönderna på skärtorsdagen också.

Liten fundering från läktaren… Om man ska bortse från tillgängligheten i vidare mening så kan väl knappast bergen vid Riksgränsen ha Sveriges allra bästa offpist?
Är det inte just den sammanlagda charmen av tåg ända fram och trevligt boende i klassisk svensk skidmiljö vid foten av ett fint skidberg som är det som uppskattas? Inte bara offpisten där i sig?

Liten fundering från läktaren… Om man ska bortse från tillgängligheten i vidare mening så kan väl knappast bergen vid Riksgränsen ha Sveriges allra bästa offpist?
Är det inte just den sammanlagda charmen av tåg ända fram och trevligt boende i klassisk svensk skidmiljö vid foten av ett fint skidberg som är det som uppskattas? Inte bara offpisten där i sig?

visst har tåget, hotellet, människorna (och det billiga vandrarhemmet) sin charm.

Men faktum är att Riksgränsen, förutom fetaste bergen, får mest nederbörd i hela landet. Det är liksom grundförutsättningen för bra offpist.

Riksgränsens snömängder är i paritet med offpistorterna i Kanada, Japan och norska Vestlandet.

Ps. En del klagar över avsaknad av skogsåkning vid väder som bilden nedan.
Men bakom hotellet finns fantastisk skog (även om det blir korta åk och knata upp)

Bilagor

• E759AB34-8B54-406C-8AF1-335BB4653812.jpeg
    E759AB34-8B54-406C-8AF1-335BB4653812.jpeg
    44.6 KB · Besök: 183
  • 5BC70D6D-57B7-4B33-B230-28C2F129428F.jpeg
    5BC70D6D-57B7-4B33-B230-28C2F129428F.jpeg
    982.2 KB · Besök: 181
Senast ändrad:
Jaha, då var vi igång igen då. Vi ser alla (inkl. Skistar) fram emot att höra Åre-expertens lösningar på denna eviga fråga.
Vi väntar ivrigt på att få ta del av detta!
H "en som är blåst på skutan" ;)
Bättre liftar upp på högzon som inte måste stänga så fort det börjar blåsa.
Det har vi avhandlat flera gånger. :)

Bättre liftar upp på högzon som inte måste stänga så fort det börjar blåsa.
Det har vi avhandlat flera gånger. :)
Liftarna i Åres högzon går att köra i betydligt busigare väder än då man stänger, huvudanledningen att man stänger när det blåser halv storm är för att man inte vill ha en massa skidåkare rassla runt där uppe i höga vindar och dålig sikt. Det har också avhandlats en massa gånger. Så snälla, håll just den diskussionen till tråden om Åres liftar så kan vi prata om annat här istället.

Riksgränsens snömängder är i paritet med offpistorterna i Kanada, Japan och norska Vestlandet.
Jag synar att Riksgränsen får lika mycket snö som Japan eller Interior BC.
Ps. En del klagar över avsaknad av skogsåkning vid väder som bilden nedan.
Men bakom hotellet finns fantastisk skog (även om det blir korta åk och knata upp)
Fast är inte själva definitionen av liftburen offpist att du kan ta dig till åkningen med hjälp av lift? Det borde ju rimligtvis ha stått med i beskrivningen på kategorin för tydlighetens skull.

Med det sagt, jag gillar verkligen åkningen i Riksgränsen men Nordals är väl verkligen på gränsen (häpp...) om det kan anses som liftburet eller inte. Du tar dig till foten av åket och därifrån med hjälp av liftar men samtidigt får du ju gå hela åkets fallhöjd för att nå själva åkningen.

Jag synar att Riksgränsen får lika mycket snö som Japan eller Interior BC.

Fast är inte själva definitionen av liftburen offpist att du kan ta dig till åkningen med hjälp av lift? Det borde ju rimligtvis ha stått med i beskrivningen på kategorin för tydlighetens skull.

Med det sagt, jag gillar verkligen åkningen i Riksgränsen men Nordals är väl verkligen på gränsen (häpp...) om det kan anses som liftburet eller inte. Du tar dig till foten av åket och därifrån med hjälp av liftar men samtidigt får du ju gå hela åkets fallhöjd för att nå själva åkningen.
haha, svårt att hitta tillförlitlig nederbördsstatistik från BC och Japan att jämföra med... men 5 mil in från atlanten i Skanderna, räknas som ett av de snörikaste områdena på jorden. Där hittar man orter som Voss, Stranda och Riksgränsen. (vi mäter ju inte "årliga sammanlagda snöfall" som man gör i där. Undrar vad ett snödjup på 3m i Riksgränsen skulle motsvara; 15 meter med amerikanska mätsättet..?)

ang Nordals: knappast liftburet men du går 180 höjdmeter upp och får ett åk i fallinjen på drygt 400 fhm.
(som jämförelse: på Skutan går du 120 höjdmeter och får skråa bort en stor del av dina 6-700 höjdmeter på baksidan)

Senast ändrad:
haha, svårt att hitta tillförlitlig nederbördsstatistik från BC och Japan att jämföra med... men 5 mil in från atlanten i Skanderna, räknas som ett av de snörikaste områdena på jorden. Där hittar man orter som Voss, Stranda och Riksgränsen. (vi mäter ju inte "årliga sammanlagda snöfall" som man gör i där. Undrar vad ett snödjup på 3m i Riksgränsen skulle motsvara; 15 meter med amerikanska mätsättet..?)

ang Nordals: knappast liftburet men du går 180 höjdmeter upp och får ett åk i fallinjen på drygt 400 fhm.
(som jämförelse: på Skutan går du 120 höjdmeter och får skråa bort en stor del av dina 6-700 höjdmeter på baksidan)
Är ganska säker på @Glisseur vet allt om Nordals med tanke på att han har jobbat i gränsen plus varit domare på NM ett par år 🤣🤣

Är ganska säker på @Glisseur vet allt om Nordals med tanke på att han har jobbat i gränsen plus varit domare på NM ett par år 🤣🤣
Desto märkligare påstående att man får ”gå hela åkets fallhöjd för att nå själva åkningen” om Nordals.🧐
Korrekt är att man får gå halva åkets fallhöjd 😇

(Min erfarenhet av gränsen är annars begränsad till tre besök. Men säsongens bästa åk var på nordals v10)

Desto märkligare påstående att man får ”gå hela åkets fallhöjd för att nå själva åkningen” om Nordals.🧐
Korrekt är att man får gå halva åkets fallhöjd 😇

(Min erfarenhet av gränsen är annars begränsad till tre besök. Men säsongens bästa åk var på nordals v10)
Ändra det till "en god del av åkets fallhöjd" då om det känns bättre 🙂 Trots det håller jag Åres offpist högre med betydligt fler möjliga åk, större variation och större fallhöjd än Riksgränsen, även om Gränsen såklart har en massa kul åkning.

Numera går det ju dessutom skotertolkning från kabinplatån till toppen av Skutan majoriteten av dagarna under säsongen då högzon är öppen, så på sitt sätt är baksidan nästan att betrakta som liftburen. Däremot kostar det ju extra pengar utöver liftkortet och alla får ha sin åsikt i om det är bra eller inte, själv hade jag föredragit att Ludde inte körde skotern så ofta eftersom Baksidan åks betydligt oftare nu än förr av betydligt fler oerfarna åkare till råga på allt.

Men jag är fortfarande nyfiken på påståendet om att det snöar lika mycket i Riksgränsen som säg, Nozawa Onsen i Japan eller Revelstoke i Kanada.

Visst är det fint att vi kan ha olika preferenser kring skidåkning?

Numera går det ju dessutom skotertolkning från kabinplatån till toppen av Skutan majoriteten av dagarna under säsongen då högzon är öppen, så på sitt sätt är baksidan nästan att betrakta som lifburen.
För slöfockar som kan betala, så har det funnits skotertolkning till toppen, så länge jag minns.

Men jag är fortfarande nyfiken på påståendet om att det snöar lika mycket i Riksgränsen som säg, Nozawa Onsen i Japan eller Revelstoke i Kanada.

Visst är det fint att vi kan ha olika preferenser kring skidåkning?
Jag skrev nog ”snömängder i paritet med..” sen förklarade jag att mätmetoderna skiljer sig åt. Snön kommer dessutom under olika perioder, så någon exakt statistik går nog inte att få tag på.
Little Cottonvood canyon anses ex vara en av jordens snörikaste platser med årliga snöfall på runt 15m. Eftersom det är torr ökensnö så är det nog inga större mängder i smält form (som vi mäter här i Skandinavien)

Delar av japan anses åxå tillhöra jordens snörikaste platser. Men här kommer snön mest under Jan-feb. Tyvärr hittar jag ingen nederbördstatistik för området.

Inte ens i alperna går det att få fram vettig statistik över snöigaste områdena. Länderna verkar inte mäta enhetligt där heller. Har läst att Arlberg området är det snöigaste i alperna.

Så, nej jag kan inte backa upp mitt påstående om vilken plats som är snöigast på jorden. Det här ämnet skulle behöva en egen tråd…

@Ivo del Scandi , du skrev nått om att mängden nederbörd kontra liggande snömängden beskrev på olika sätt i världen?
Har du lust att förklara för en som innebär helt säker på hur du menar.

Jag hittade statistik från en väder sida och plussar jag ihop all nederbörd som kommit Jan-idag i gränsen så landar det på runt 500cm. Enligt gränsen sida har dom nu 175cm.
Är det så att en del orter redovisar mängden som fallit och inte hur tjockt snölager som ligger på marken?
Jag ser siffror från Alta på 572cm, Niseko på 280cm och Revelstoke som någon tog upp på 223cm.
( med reservation för felaktiga uppgifter på sidan jag hittat info på)

Sen förstår jag att våren och snösmältningen ser olika ut i världen.

Och ja, jag har mycket tid över idag.
Edit! Såg nu att du ( @Ivo del Scandi ) svarade på min fundering medans jag skrev detta inlägg.

Inte varit på något av de ställena, men personligen håller jag roliga och varierade åk och fallhöjd över nysnö. Så länge det är bra nog bas så klart. Sen vet jag att många bara åker offpist när det är puder så jag är väl inte som folk är mest. :LOL:

Liftarna i Åres högzon går att köra i betydligt busigare väder än då man stänger, huvudanledningen att man stänger när det blåser halv storm är för att man inte vill ha en massa skidåkare rassla runt där uppe i höga vindar och dålig sikt. Det har också avhandlats en massa gånger. Så snälla, håll just den diskussionen till tråden om Åres liftar så kan vi prata om annat här istället.
Jag blev tillfrågad och svarade.

Om vi skippar Åre vs Riksgränsen, vad säger vi om höjdare som Abisko/Nuolja, Kittelfjäll eller Borga?

Om vi skippar Åre vs Riksgränsen, vad säger vi om höjdare som Abisko/Nuolja, Kittelfjäll eller Borga?
Nuolja gillar jag otroligt mycket. Boende på stationen finns det inget att klaga på. Långsam men på nått sätt charmig lift. Nederbördsfattigaste platsen i Sverige vilket gör att det ofta är fint väder men ändå bra mängder snö pga att den driver in. Stora fält att åka på för att sedan komma ner i skogen.
Tyvärr gör vinden att linbanan allt för ofta är stängd. Ibland får man vänta på att det ska lavinsäkras, men den tiden är värd att vänta. Ogillar man liftköer så är detta stället att åka till.

Kittel hade jag en kanonvecka i den gången det kom nysnö varannan dag, året efter var snöläget sämre och då var det som värdelöst. Har man tur med snön så är Kittel högt på topplistan. Enda Borga jag besökt är berget på andra sidan sjön vid Kittel och jag tror inte det är den Borga du syftar på.

Edit: kan känna att Björkis glöms bort. Några dm på ängarna är riktigt roligt, inte brantaste men en rolig lekplats att gubbjibba med brädan. Svarta Björn är kort men kul, hela sidan på Björkis som är mot Nuolja bjuder fin åkning som sällan är uppkörd ( bortsett från svarta Björn som blir uppkört snabbt). Sen är ju Isfallet fränt med fruset vattenfall.

Senast ändrad:
Skogsåkningen i Borgafjäll är ju erkänt bra och toppturerna i området bland det finaste i landet. Däremot saknas liftburen åkning på kalfjället.
Borgafjäll är den skidort i Sverige som får mest snö (efter Riksgränsen förstås). Snön tycks landa här oavsett om lågtrycken går på ostlig eller västlig bana.
(skulle vara intressant att mäta snöfallen på amerikanskt vis här..)

Kittelfjäll är väl lite mer "heaven or hell": är det mycket snö är det riktigt bra men vid isigt före (som när jag var där senast), är det inte kul...
Toppturerna är likvärdiga med Borgafjäll. Kittel ligger längre österut och får inte riktigt samma snömängder som Borgafjäll. Den stora frågan är varför de inte smäller upp en lift till sadeln: vill de inte ha 700 meters liftburen fallhöjd..?

Senast ändrad:
Nuolja är hur bra som helst, helt klart värt en tripp från Gränsen.
OK men... Nuolja ligger 30 minuter från Riksgränsen.
Vi i Limhamn åker glatt bil i tre timmar för att njuta av skidåkningen i Hestra/Isaberg. I say no more.
Edit: ...utom möjligen att ni i Norrland är bortskämda med att ha så nära till allt. ;)

Senast ändrad:
Vi i Limhamn åker glatt bil i tre timmar för att njuta av skidåkningen i Hestra/Isaberg. I say no more.
Edit: ...utom möjligen att ni i Norrland är bortskämda med att ha så nära till allt. ;)
En dag när förhållandena är de rätta, kan Nuolja vara minst lika bra som Riksgränsen i många avseenden. T ex förekommer det ingen som helst trängsel på berget. 😉

Tänkte inte på det... Men faktum är att det finns dom som åker från Kusten (typ Luleå) varje helg under säsongen och aldrig åkt på Noulja. Det är så självklart för många att åka dom sista milen till Gränsen i stället. 47 mil, så en halv timme hit eller dit spelar mindre roll. Oavsett så är Nuolja en pärla man ofta bara behöver dela med några få andra.

Tillbaka
Topp